Kijana
Aktiv medlem
Presskort.org tillverkar en identitetshandling som inte är SIS certifierad, det behöver inte vara något falskt med den. (Falskheten avgörs av personuppgifter som står på kortet)
Att med ett presskort från presskort.org intyga att man är yrkesverksam journalist och att man följer de pressetiska reglerna när man inte gör det och heller inte har någon uppdragsgivare - även det är att uppträda falskt i mina ögon.
Den är snarlik ett SIS-certifierat kort, det är ett körkort också eller mitt id-kort jag har på jobbet.
Inget av dessa tre är SIS-certifierade! Ett av dem accepteras i överallt som id-handling. Det andra ger mig access inom sfären för mitt arbete, det tredje är en leksak.
Jo, Legoland är ju känt för att lämna ut ett körkort till den som klarat uppkörningen. Men roligt för dig att ditt jobbleg räcker som id-handling överallt.
Tror mycket väl att även körkortet följer SIS-standarden även om du inte lyckats se det. SIS-standarden handlar nog inte bara om kortets mått på olika sätt utan sannolikt också om de säkerhetsdetaljer som ska försvåra förfalskning.