Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Presskort.org tillverkar en identitetshandling som inte är SIS certifierad, det behöver inte vara något falskt med den. (Falskheten avgörs av personuppgifter som står på kortet)

Att med ett presskort från presskort.org intyga att man är yrkesverksam journalist och att man följer de pressetiska reglerna när man inte gör det och heller inte har någon uppdragsgivare - även det är att uppträda falskt i mina ögon.

Den är snarlik ett SIS-certifierat kort, det är ett körkort också eller mitt id-kort jag har på jobbet.

Inget av dessa tre är SIS-certifierade! Ett av dem accepteras i överallt som id-handling. Det andra ger mig access inom sfären för mitt arbete, det tredje är en leksak.

Jo, Legoland är ju känt för att lämna ut ett körkort till den som klarat uppkörningen. Men roligt för dig att ditt jobbleg räcker som id-handling överallt.

Tror mycket väl att även körkortet följer SIS-standarden även om du inte lyckats se det. SIS-standarden handlar nog inte bara om kortets mått på olika sätt utan sannolikt också om de säkerhetsdetaljer som ska försvåra förfalskning.
 
Har inte förstått

kan en person som är anställd som fotograf på ett företag (typ SAAB) få ett pressleg, han är ju fotograf till anställningen?


Kan en frilansande FOTOGRAF få ett pressleg utan att gå med i någon fackavdelning och hur definerar man en frilansande fotograf, är det en person som sålt 1 bild till 1 tidning?

Eller hur definerar men en pressfotograf, dvs måste man jobba på en tidning?

tolka mig rätt, detta är ingen brandfackla, jag vill bara veta skillnaden

eller om någon startar en sidobusiness(50%) som porträttfotograf med studio och F-skattsedel och allt, har den personen möjlighet att få ett "pressleg"
 
Senast ändrad:
Har inte förstått

kan en person som är anställd som fotograf på ett företag (typ SAAB) få ett pressleg, han är ju fotograf till anställningen?


Kan en frilansande FOTOGRAF få ett pressleg utan att gå med i någon fackavdelning och hur definerar man en frilansande fotograf, är det en person som sålt 1 bild till 1 tidning?

Eller hur definerar men en pressfotograf, dvs måste man jobba på en tidning?

tolka mig rätt, detta är ingen brandfackla, jag vill bara veta skillnaden

eller om någon startar en sidobusiness(50%) som porträttfotograf med studio och F-skattsedel och allt, har den personen möjlighet att få ett "pressleg"

Läser du igenom tråden ordentligt så kommer du att hitta svaren på dina frågor, flera gånger om.
 
Även id-kort som inte är godkända (certifierade DNV enligt SIS-normen för id-kort) kan vara äkta.
De kan dock inte vara äkta SIS-certifierade id-kort, vilket är en stor skillnad.

Så sant!
Men vad det gäller korten från presskort.org, som tråden ursprungligen handlar om, så görs de för att framstå som något annat än vad det är.

Att med färg trycka en "magnetremsa" och ett "chip", som inte är något annat än en bit färg, kan knappast bero på något annat än att det är ett försök att "luras".

Jag har har svårt att se det som presskort.org ägnar sig åt är något annat än rent "bondfångeri", oseriöst så det förslår.
 
Tror inte det, det finns halvsanningar och helsanningar och helt förryckta påståenden i denna osannolika tråd

Varför kan ingen som vet allt svara på mina enkla frågor?

Som Sveriges fack- och yrkesförbund för journalister utfärdar Journalistförbundet presskort för sina medlemmar. Kortet garanterar att innehavaren är yrkesverksam journalist som åtagit sig att följa de yrkesetiska reglerna.

I Sverige finns inga formella krav på vem som får kalla sig journalist. Vem som helst kan också ge ut kort med texten ”press” på. Oseriösa företag och olika organisationer ger också ut olika slags ”presskort”. Några garantier för att innehavare av dessa ”presskort” verkligen är journalister finns inte.

Journalistförbundets presskort accepteras i alla sammanhang. För alla som kommer i kontakt med en journalist är det en god regel att kolla att denna kan legitimera sig med Journalistförbundets presskort. Det är en trygghet att veta att innehavaren är yrkesverksam som journalist och har lovat följa branschens etiska regler. För att kunna utfärda sådana garantier ställer också Journalistförbundet stora krav på den som vill bli medlem. Bara den som kan visa att hon eller han är yrkesutövande journalist och skriftligen lovar att följa de yrkesetiska reglerna får beviljas medlemskap.

Det är också bara Journalistförbundets medlemmar som kan få det internationella presskort som utfärdas av IFJ, International Federation of Journalists.

Du måste också kunna visa att du varit verksam inom pressen de senaste 4-6månaderna för att kunna få pressleg.
 
Tror inte det, det finns halvsanningar och helsanningar och helt förryckta påståenden i denna osannolika tråd

Varför kan ingen som vet allt svara på mina enkla frågor?

Det bästa är kanske att du försöker att bilda dig en egen uppfattning om vem som är trovärdig?
Själv har jag tröttnat på att skriva samma saker flera gånger, och att jag upprepar mig ytterligare en gång i den här tråden känns inte särskilt aktuellt.
Den här tråden har upprepningar så att det räcker och blir över flera gånger om.
 
Som Sveriges fack- och yrkesförbund för journalister utfärdar Journalistförbundet presskort för sina medlemmar. Kortet garanterar att innehavaren är yrkesverksam journalist som åtagit sig att följa de yrkesetiska reglerna.

I Sverige finns inga formella krav på vem som får kalla sig journalist. Vem som helst kan också ge ut kort med texten ”press” på. Oseriösa företag och olika organisationer ger också ut olika slags ”presskort”. Några garantier för att innehavare av dessa ”presskort” verkligen är journalister finns inte.

Journalistförbundets presskort accepteras i alla sammanhang. För alla som kommer i kontakt med en journalist är det en god regel att kolla att denna kan legitimera sig med Journalistförbundets presskort. Det är en trygghet att veta att innehavaren är yrkesverksam som journalist och har lovat följa branschens etiska regler. För att kunna utfärda sådana garantier ställer också Journalistförbundet stora krav på den som vill bli medlem. Bara den som kan visa att hon eller han är yrkesutövande journalist och skriftligen lovar att följa de yrkesetiska reglerna får beviljas medlemskap.

Det är också bara Journalistförbundets medlemmar som kan få det internationella presskort som utfärdas av IFJ, International Federation of Journalists.

Du måste också kunna visa att du varit verksam inom pressen de senaste 4-6månaderna för att kunna få pressleg.

Tack.....



(prickarna är bara för att FS kräver minst 10tecken och ett enkelt Tack räckte inte, men nu blev det ju ännu fler tecken och då hade jag ju inte behövt förklaringen
 
Bra argument, men tväksam association

Att med ett presskort från presskort.org intyga att man är definitionen och att man följer de pressetiska reglerna när man inte gör det och heller inte har någon uppdragsgivare - även det är att uppträda falskt i mina ögon.



Jo, Legoland är ju känt för att lämna ut ett körkort till den som klarat uppkörningen. Men roligt för dig att ditt jobbleg räcker som id-handling överallt.

Tror mycket väl att även körkortet följer SIS-standarden även om du inte lyckats se det. SIS-standarden handlar nog inte bara om kortets mått på olika sätt utan sannolikt också om de säkerhetsdetaljer som ska försvåra förfalskning.

Jag tycker "way off" associasioner är roliga; men det kräver at läsaren har associationsförmåga.

Legoland's körkort används sällan på E6 ;-)

Definitionen av " yrkesverksam journalist" är oxå ett frågetecken. T.ex.: deltid, tillsvidareanställd, free lance o.a.

Vem är fotograf...och vem är icke fotograf?

Borde jag kunna komma med leg. från www.papparazzi.org och seja att jag jagar ett scoop för Expressen?

Borde min fotoväst med tryck " Press - Photo" på ryggen förbjudas?

M.a.o. Borde fotografer jobba mer på att få sitt yrke skyddat; som t.ex rörläggare och elektriker?

Det är många duktiga autodiakta personer med kamera som i dag tror att dom lever i en "skyddat värld"......................skydda världen då; med et yrke; inte med förbud mot all världens finurliga visitkort.............

/ Emil
 
Du måste också kunna visa att du varit verksam inom pressen de senaste 4-6månaderna för att kunna få pressleg.

Det finns fler yrkesorganisationer som utfärdar det som brukar kallas "giltig presslegitimation", samtliga ställer krav på att du arbetat som journalist/pressfotograf på minst 50% i minst sex månader bakåt. Exempelvis PFK.
Hänvisar vad det gäller detta till tidigare inlägg i tråden...

Just de här frågorna har varit uppe flera gånger i den här tråden.

Ska det verkligen behöva vara så, det borde gå att läsa tråden innan samma frågor ställs igen??
 
Dessutom: DNV bestämmer inte hur ett kort ska se ut det gör svensk standard, SS 61 43 14, vilken förvaltas av SIS´ Tekniska Kommitté 448. (Står på samma sida)
SIS bestämmer hur SIS-märkta id-kort ska se ut. Men som jag skrev tidigare är det DNV som bestämmer vilken standard som körkort, nationellt id-kort och det id-kort som Skatteverket utfärdar ska följa (trots att dessa alltså inte är SIS-märkta).
 
kan en person som är anställd som fotograf på ett företag (typ SAAB) få ett pressleg, han är ju fotograf till anställningen?

Kan en frilansande FOTOGRAF få ett pressleg utan att gå med i någon fackavdelning och hur definerar man en frilansande fotograf, är det en person som sålt 1 bild till 1 tidning?
Eller hur definerar men en pressfotograf, dvs måste man jobba på en tidning?
eller om någon startar en sidobusiness(50%) som porträttfotograf med studio och F-skattsedel och allt, har den personen möjlighet att få ett "pressleg"
1. Ja, om fotografen på SAAB jobbar t ex med deras personaltidning kan han få ett pressleg genom medlemskap i t ex Unionen.
2. En frilansande pressfotograf kan få pressleg t ex genom Pressfotografernas klubb. En bild till en tidning räcker inte, man måste visa att man har pressfotografi som huvudsaklig sysselsättning. En pressfotograf kan jobba för tidningar och/eller tidskrifter, tv, webbsajter osv. En porträttfotograf kan alltså inte få ett presskort, eftersom den inte är pressfotograf.
 
2. En frilansande pressfotograf kan få pressleg t ex genom Pressfotografernas klubb. En bild till en tidning räcker inte, man måste visa att man har pressfotografi som huvudsaklig sysselsättning. En pressfotograf kan jobba för tidningar och/eller tidskrifter, tv, webbsajter osv. En porträttfotograf kan alltså inte få ett presskort, eftersom den inte är pressfotograf.


Den här i trakten, lokala skrivande journalisten; med Canon 350D /18-55 och halvsnea horisonter; borde månne hellre inte få presskort......som fotograf....?

Glömmer ni pressfotografer, konkurransen innifrån?
 
Att med ett presskort från presskort.org intyga att man är yrkesverksam journalist och att man följer de pressetiska reglerna när man inte gör det och heller inte har någon uppdragsgivare - även det är att uppträda falskt i mina ögon.
Det är, fult, osnyggt men inte olagligt.

Jo, Legoland är ju känt för att lämna ut ett körkort till den som klarat uppkörningen. Men roligt för dig att ditt jobbleg räcker som id-handling överallt.

Jag menade att mitt körkort godas överallt, job-id:t på jobbet och presskort.org är en leksak.
Det var väl iofs inte övertydligt :-/
 
.......men där är månne felet? ........at man inte behöver kunna, menar jag.....

Om man har presskort av något slag men att yrkesskickligheten inte verkar vara i paritet med denna är en helt annan diskussion.
Det är ju inget som hindrar, (och jag tror inte heller någon här i tråden är emot det), att om fotokunnandet är så högt hos någon som inte har presskort så är det fritt fram att söka sådana fotografjobb, eller försöka skaffa sig någon form av frilansarbete på egen hand.
 
1. Ja, om fotografen på SAAB jobbar t ex med deras personaltidning kan han få ett pressleg genom medlemskap i t ex Unionen.
.

Så om mitt jobb garanterar att jag jobbar som fotograf och fotar i företagstidningen (och jag är med i Unionen???) så är det helt OK för alla här att jag får ett Pressleg via Unionen????

Va kul och vad omstörtande för alla press och yrkesfotografer
 
.......men där är månne felet? ........at man inte behöver kunna, menar jag.....
De flesta som har SIS-presskort kan inte fotografera. De är reportrar, redigerare, redaktionschefer osv.

Så om mitt jobb garanterar att jag jobbar som fotograf och fotar i företagstidningen (och jag är med i Unionen???) så är det helt OK för alla här att jag får ett Pressleg via Unionen????

Va kul och vad omstörtande för alla press och yrkesfotografer
På vilket sätt är det "omstörtande"? Just att du jobbar med journalistiskt arbete inom "pressen" (inte någon timme i månaden utan huvudsakligen) är ju kriteriet för att få presskort. Sen kan man iofs diskutera (och det gör man också) exakt vad som är journalistik. Om t ex en företagstidning som styrs av företagsledningen ska räknas, vissa tycker att det inte är journalistik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.