Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
ThomasC skrev:
Undrar om KG och Strutsen funderar på att infiltrera Riksdagen med lagliga ogiltiga presskort......I så fall: Lycka till med diskussionerna i vakten!

Nu är du ute o cyklar.
Tror du presslegitimationen är nyckeln in i riksdagen?
 
Jag funderar på att bli elektriker.
Jag har ingen behörighet för detta idag.
Men gillar att leka med sladdar på min fritid.
Tycker det är sååå kul.
Jag kopplar lite hit och dit.

Fattar inte varför man måste vara behörig inom detta område.

Ett giltligt leg. visar behörighet.
/End
 
zappafan skrev:
Jag funderar på att bli elektriker.
Jag har ingen behörighet för detta idag.
Men gillar att leka med sladdar på min fritid.
Tycker det är sååå kul.
Jag kopplar lite hit och dit.

Fattar inte varför man måste vara behörig inom detta område.

Ett giltligt leg. visar behörighet.
/End
Inom el så finns ju behörigheter, det finns inte inom press, journalistik, flaggstångsknopp-putsning...
 
zappafan skrev:
Jag funderar på att bli elektriker.
Jag har ingen behörighet för detta idag.
Men gillar att leka med sladdar på min fritid.
Tycker det är sååå kul.
Jag kopplar lite hit och dit.

Fattar inte varför man måste vara behörig inom detta område.

Ett giltligt leg. visar behörighet.
/End

Det är som med läkare, psykolog, körkort, revisor, naprapat, polis.
Du måste genomgå en utbildning och sen visa din duglighet för att få legitimation att utföra dessa yrken.

Det behöver du inte för att få utöva journalistik. Väldigt många journalister har inte ens har pressleg.

Jag tror t.o.m att det är olagligt att utföra många elektriska arbeten utan behörighet.
 
Så det finns inga elektriker utan behörighet då?
Eller lärare?

Nä...hääää....
/The Total End

PS: skaffa vilka djädrans kort ni vill. Men se för böveln till att utföra arbete. Inte snylta in för att se nåt gratis. Det är just de jag hatar mest att "knuffas" med.
 
Den här avdelningen på Fs heter "Lag, moral och etik"....men flera verkar tro att moral och etik kvittar.

Ni som tycker det är moraliskt och etiskt rätt att skaffa icke branschsanktionerade "presskort" för att slippa betala inträdesavgifter mm, får väl väga det mot ert samvete....om ni har något.

/END of my discussion.
 
zappafan skrev:
Så det finns inga elektriker utan behörighet då?
Eller lärare?

Nä...hääää....
/The Total End

PS: skaffa vilka djädrans kort ni vill. Men se för böveln till att utföra arbete. Inte snylta in för att se nåt gratis. Det är just de jag hatar mest att "knuffas" med.

Nej det finns inga elektriker utan behörighet. Lärare utan behörighet finns det massor av. Dom jobbar som vikarier och det är en jävla tur det. Men lärare har ingen legitimation tror jag.

Menar du att journalister utan pressleg. gör ett sämre jobb??? Eller menar du att det bara är journalister med leg. som ska komma in gratis??
 
ThomasC skrev:
Den här avdelningen på Fs heter "Lag, moral och etik"....men flera verkar tro att moral och etik kvittar.

Ni som tycker det är moraliskt och etiskt rätt att skaffa icke branschsanktionerade "presskort" för att slippa betala inträdesavgifter mm, får väl väga det mot ert samvete....om ni har något.

/END of my discussion.

Ja mitt samvete skulle rymma mer än så.
Men varken ett "giltigt" pressleg ger rätt till gratis inträde om man inte ska utföra jobb. Och ska man utföra jobb så har man samma rättighet att komma in. ok?
Jag tror att antalet som missbrukar sina presslegitimationer för att komma in gratis är många många fler än dom som har presskort för att komma ingratis.
Så hur är det med samvetet? Har du använt ditt pressleg. för att komma in utan att göra jobb?
 
ThomasC skrev:
Ni som tycker det är moraliskt och etiskt rätt att skaffa icke branschsanktionerade "presskort" för att slippa betala inträdesavgifter mm, får väl väga det mot ert samvete....om ni har något.
Det finns ju inget som heter branschsanktionerade "presskort". Lika lite som det finns branschsanktionerade "butiksbiträdekort".

Du har ju länkar till Svenska journalistförbundet och allt annat som borde ge nog med info.


Mvh
Ulf Johansson
Arkitekt, Journalist, Jurist, Pressfotograf, Författare...
 
Alla skaffar pressleg.

Jag tycker alla skaffar sig ett pressleg från killen som som har talangen att tillverka dom och tjäna 900kr per kort,snacka om att vara en kreativ kille, sen kan vi på fotosida få rabbat på korten sådär 500kr/st därefter så skriver alla och berättar vilka fördelar han/hon fick med kortet, skall vi säga 30/4-05 då har alla varit på hockeymatcher,fotbollsmatcher och mkt mer.
 
Strutsen skrev:
Nu är du ute o cyklar.
Tror du presslegitimationen är nyckeln in i riksdagen?

Vid inbjudan till presskonferenser i riksdagen, och även Rosenbad förmodar jag, brukar man även uppmana till att ta med giltig presslegitimation. Vad som händer om man inte har "rätt" id-handlingar vet jag inte, men det vore ju konstigt om man släpptes in ända fram.
 
Kijana skrev:
Vid inbjudan till presskonferenser i riksdagen, och även Rosenbad förmodar jag, brukar man även uppmana till att ta med giltig presslegitimation. Vad som händer om man inte har "rätt" id-handlingar vet jag inte, men det vore ju konstigt om man släpptes in ända fram.
Men det finns ju inget som heter "giltigt presslegitimation"!
Att det ska vara så otoroligt svårt att förstå.
 
FILM) (ulltand skrev:
Men det finns ju inget som heter "giltigt presslegitimation"!
Att det ska vara så otoroligt svårt att förstå.
Man brukar tala om giltig presslegitimation.
Men mer korrekt är giltig legitimation, på riksdagen krävs det en ackreditering och ett leg.
 
FILM) (ulltand skrev:
Det finns ju inget som heter branschsanktionerade "presskort". Lika lite som det finns branschsanktionerade "butiksbiträdekort".

Mvh
Ulf Johansson
Arkitekt, Journalist, Jurist, Pressfotograf, Författare...

Det här är ju hur snurrigt som helst. Menar du med "presskort" de id-kort som presskort.org ger ut? Och är "pressleg" enligt samma begreppsvärld de id-handlingar som är utfärdade av SJF, PFK, SIF eller BLF, och som Carlén och många av oss andra, även jag, ibland benämner som presskort?

Och då är svaret att det ju finns branschsanktionerade presskort, nämligen de kort som SJF, PFK, Sif och BLF ger ut. Presslegen/korten är vedertagna (branschsanktionerade) som bevis för att man är (seriös) yrkesutövande journalist.
 
Kijana skrev:
Det här är ju hur snurrigt som helst. Menar du med "presskort" de id-kort som presskort.org ger ut? Och är "pressleg" enligt samma begreppsvärld de id-handlingar som är utfärdade av SJF, PFK, SIF eller BLF, och som Carlén och många av oss andra, även jag, ibland benämner som presskort?

Och då är svaret att det ju finns branschsanktionerade presskort, nämligen de kort som SJF, PFK, Sif och BLF ger ut. Presslegen/korten är vedertagna (branschsanktionerade) som bevis för att man är (seriös) yrkesutövande journalist.

Det är helt riktigt.
Men menar du på fullaste allvar att man inte är seriös journalist, om man inte är med i ett av förbunden och låtit utfärda ett legitimaton??

Det visar väl bara att man uppfyller kraven och valt att vara med i t.e.x SJF.
Inte hur seriös man är?

Det finns en jävla massa oseriösa journalister med SJF:s pressleg.
För ett tag sen stoppade Liseberg - vill jag minnas - möjligheten för "journalister" att komma in gratis, eftersom det var så jävla många som skulle göra jobb där.
 
Kijana skrev:
Det här är ju hur snurrigt som helst. Menar du med "presskort" de id-kort som presskort.org ger ut? Och är "pressleg" enligt samma begreppsvärld de id-handlingar som är utfärdade av SJF, PFK, SIF eller BLF, och som Carlén och många av oss andra, även jag, ibland benämner som presskort?

Och då är svaret att det ju finns branschsanktionerade presskort, nämligen de kort som SJF, PFK, Sif och BLF ger ut. Presslegen/korten är vedertagna (branschsanktionerade) som bevis för att man är (seriös) yrkesutövande journalist.
Journalist är inte en skyddat titel, och det krävs ingen speciall utbildning för att bli eller för att vara journalist (eller tex arkitekt).

Svenska Journalistförbundet är en fackorganisation med medlemmar som (för enkelhetens skull) är jornalister.

Svenska ID-kort (med reservation för fel namn) utfärdar godkända ID-handlingar.

Kombinationen av Svenska Journalistförbundet och Svenska ID-kort ger ett Presskort som dessutom är en godkänd id-handling.

Naturligtvis kan även andra företag göra sådana kort tillsamman med Svenska ID-kort, med exakt samma officiella status.

Däremot kan man inte på samma sätt göra kort med titeln advokat eller sjuksköterska eftersom dessa titlar är skyddade och kräver en viss officiell auktorisation - vilket inte press eller journalist gör.
 
Strutsen skrev:
Man brukar tala om giltig presslegitimation.
Men mer korrekt är giltig legitimation, på riksdagen krävs det en ackreditering och ett leg.
Accrediteringen är din entrébiljett. Id-handlingen bevisar bara att du är den som fått den.
Om det sedan står Svenska MAD eller Svenska Journalistförbundet på den spelar ingen roll så länge den är en godkänd ID-handling.
 
Shit pommes frites. Det värsta problemet med era s.k. "presskort" (skilj detta från presslegitimationer som enligt terminologin i tråden är SIS-giltig legitimation) borde väl ändå föreligga för de som ordnar arrangemangen? Inte för er stackars "äkta" pressfotografer som får trängas lite.

Jag tycker ni borde vara stolta över att ni har ett yrke som är så eftertraktat och som så många desperat försöker arbeta sig upp inom, istället för att bete er som småungar i diskussionen här.

Gällande de som använder presskort för att "låtsas" vara journalister/fotografer så tycker jag ni ska ta ert förnuft tillfånga. Själv har jag varit på hockeyns elitserie, bandy, rally, höjdhoppsgala osv. med samma rättigheter som pressen därför att jag ärligt sa att jag ville utveckla mitt fotograferande. Det funkade fint genom att jag visade respekt och lovade att ge yrkesverksamma fotografer "fri väg" om det behövdes för att inte försämra deras möjligheter att tjäna sitt levebröd. Alla nöjda, inte minst jag!

Jag vet inte vilka som bör ta åt sig av min kritik - har bara lagt märke till ett antal patetiska inlägg - men ni känner säkert på er själva.
 
Senast ändrad:
swordsman skrev:
Shit pommes frites. Det värsta problemet med era s.k. "presskort" (skilj detta från presslegitimationer som enligt terminologin i tråden är SIS-giltig legitimation) borde väl ändå föreligga för de som ordnar arrangemangen? Inte för er stackars "äkta" pressfotografer som får trängas lite.
Om du läser tråden så ser du att det officiellt inte skiljer det minsta mellan ett egentillverkat presskort och ett som du kallar det SIS-giltigt, mer än att det senare är godkänt även som legitimation.

Det spelar liksom ingen roll hur mycket du skriker. Det finns inget officiellt presskort på samma sätt som det finns läkarlegitimation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.