Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte olagligt.

Jag har nu läst vad som har skrivits ang de så kallade "presskorten" och vad jag förstår så är dom inte olagliga och då er dom m.a.o lagliga och kan användas i rätt syfte, för det är väl så att det som inte är olagligt fortfarande är lagligt och det bestämmer inte dagspressen utan lagboken.
rätta mig om jag har fel. Fan jag tror att jag skaffar mig ett "presskort" jag med för att var smygolaglig.

Re: Inte olagligt.

melker2001 skrev:
Jag har nu läst vad som har skrivits ang de så kallade "presskorten" och vad jag förstår så är dom inte olagliga och då er dom m.a.o lagliga och kan användas i rätt syfte, för det är väl så att det som inte är olagligt fortfarande är lagligt och det bestämmer inte dagspressen utan lagboken.
rätta mig om jag har fel. Fan jag tror att jag skaffar mig ett "presskort" jag med för att var smygolaglig.

Jo, men du behöver ju inte betala för det ock skicka dina personuppgifter med bild till någon helt okänd. Använd skrivaren och plasta in. Lika lagligt och funkar på samma sätt.

Re: Presskort

melker2001 skrev:
Kom av en slump in på denna tråd och är nyfiken på vem som utfärdar dom "äkta" presskorten.

Det är (förstås) Svenska journalistförbundet, men även Sif har rätt att utfärda presskort.
SJF-kortet jag är innehavare av har en text på baksidan som på engelska, franska, spanska och grekiska säger att kortets innehavare är medlem i Svenska journalistförbundet, SJF, som är anslutet till den internationella journalistfederationen.
Tillverkare är Graphium Card AB enligt SS 61 43 14 och certifierat av Svenska Standardiseringskommissionen. Vill man kolla kortet så kan man ringa ett telefonnummer - i Strängnäs av alla ställen.

Re: Re: Presskort

Kijana skrev:
Det är (förstås) Svenska journalistförbundet, men även Sif har rätt att utfärda presskort.
SJF-kortet jag är innehavare av har en text på baksidan som på engelska, franska, spanska och grekiska säger att kortets innehavare är medlem i Svenska journalistförbundet, SJF, som är anslutet till den internationella journalistfederationen.
Tillverkare är Graphium Card AB enligt SS 61 43 14 och certifierat av Svenska Standardiseringskommissionen. Vill man kolla kortet så kan man ringa ett telefonnummer - i Strängnäs av alla ställen.

Även Bildlevarantörernas Förening (BLF) utfärdar giltiga presskort.

Kontentan av den här tråden o alla andra som startats på samma tema är att alla presskort är "giltiga" o lagliga, sen är det upp till arrangören att godta eller förkasta...

EOD

För mig är ett Presskort en giltig ID-handling som styrker att du är pressfotograf...........och sådana kan inte du utfärda.
Däremot kan sannolikt de flesta tillverka presskort, busskort, tandkort, körkort osv....vilka inte är detsamma som att de fungerar som sådana.

Vi har alltså olika definition på vad som är Presskort, och det kan jag leva med.

Presskort är idag ett förlegat instrument, som möjligen kan ge gratisinträde vid något enstaka tillfälle. De större evenemangen kräver ackreditering, och annars klarar man sig lika bra utan.

TC/ som inte förnyat sitt pressleg sedan 1995

PFK, Pressfotografernas klubb utfärdar också giltiga presskort.

KG utfärdar ogiltiga men lagliga presskort.

ThomasC skrev:
Presskort är idag ett förlegat instrument, som möjligen kan ge gratisinträde vid något enstaka tillfälle. De större evenemangen kräver ackreditering, och annars klarar man sig lika bra utan.

TC/ som inte förnyat sitt pressleg sedan 1995

I Riksdagen så är Presskort ett måste men annars klarar man sig bra utan om man har en uppdragsgivare i ryggen.

I bland när jag vill plåta sport men bara gör det för mig själv är det bra med presskortet, men det funkar inte på en deö elit-ishockey och elit-fotboll antar jag. Scaniarinken gick dock bra med bara kamera på magen.

ThomasC skrev:
För mig är ett Presskort en giltig ID-handling som styrker att du är pressfotograf...........och sådana kan inte du utfärda.
Däremot kan sannolikt de flesta tillverka presskort, busskort, tandkort, körkort osv....vilka inte är detsamma som att de fungerar som sådana.

Vi har alltså olika definition på vad som är Presskort, och det kan jag leva med.

Nu pratar du väl i mössan.
Vem som helst kan utfärda ett ett presskort. Sen kanske inte alla godkänner det vid evenemang och liknande. Oavsett vad du tycker.

Ingen annan än berörda myndighter får utfärda körkort, busskort, bibliotekskort eller liknande.

Att ha ett kort från Journalistförbundet eller liknande visar bara vilken anställningsform man lyckats med.

Strutsen skrev:
Nu pratar du väl i mössan.
Vem som helst kan utfärda ett ett presskort. Sen kanske inte alla godkänner det vid evenemang och liknande. Oavsett vad du tycker.

Ingen annan än berörda myndighter får utfärda körkort, busskort, bibliotekskort eller liknande.

Att ha ett kort från Journalistförbundet eller liknande visar bara vilken anställningsform man lyckats med.

Jag rekomenderar Strutsen att dra upp huvudet ur sanden och se sig omkring......t ex genom att besöka länken ovan till Sjf.

Det går också att besöka www.blf.se för att läsa:

Presskort

BLF:s internationella presskort kan erhållas för medlemmar eller för hos BLF-medlemmar anställda fotografer, som direkt arbetar med pressfoto och kan styrka detta. Presslegitimationen tillverkas av ID-kort och är ett av de få godkända presskorten jämsides med bl. a. PFK:s och Svenska Journalistförbundets.

froderberg skrev:
I Riksdagen så är Presskort ett måste men annars klarar man sig bra utan om man har en uppdragsgivare i ryggen.

I bland när jag vill plåta sport men bara gör det för mig själv är det bra med presskortet, men det funkar inte på en deö elit-ishockey och elit-fotboll antar jag. Scaniarinken gick dock bra med bara kamera på magen.

Undrar om KG och Strutsen funderar på att infiltrera Riksdagen med lagliga ogiltiga presskort......I så fall: Lycka till med diskussionerna i vakten!

I de fallen det gäller riksdag kanske de eftersträvar ett giltigt id-kort som även är presskort, vilket presskort.org inte är.

Men fortfarande, press är ingen skyddad titel och mig veterligen finns det inte infört i lagboken vad ett godkänt presskort är.

Sen om man talar om en av branschorganisatons godkänt presskort, då är det en annan femma.

Men skilj för guds skull mellan presslegitimation och presskort.

Men visst, jag tycker hela grejen är fånig egentligen. Men samtidigt så förstår jag varför. För de som frilansar, men inte frilansar tillräckligt mycket så är det enligt de vanliga reglerna stört omöjligt att få tag i giltiga presslegitimationer pga av krav på inkomster och dylikt, vilket jag tycker är lite fånigt med tanke på hur verkningsfullt även de äkta pressleggen då det överallt fungerar bra med ackrediering iaf. Men nog tror jag det finns en del folk som skulle vara förtjäna av ett pressleg som inte kan få det p.g.a. teknikaliteter.

ThomasC skrev:
Jag rekomenderar Strutsen att dra upp huvudet ur sanden och se sig omkring......t ex genom att besöka länken ovan till Sjf.

Jaha och? Vad menar du?
Dom skriver ju precis samma sak.
Det är inte olagligt och journalist är ingen skyddad titel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar