Annons

Porträtt med lysrör...

Produkter
(logga in för att koppla)
Inspirerande!

Jättebra idé och vad jag har förstått så blir det väldigt varmt med bygglampor med halogenglödlampor, så det här måste ju vara ett mycket bra alternativ - särskilt som det borde gå att använda mer miljövänliga glödlampor/lysrör också.

Jag har inte fotat porträtt men kan ändå ge några generella råd vad gäller foto i lysrörsljus

Du måste ha samma färg på alla lysrören, annars får du konstiga skuggor som knappast går att balansera bort. Helst rör med beteckningen 965 eller 954 som har en bättre och jämnare färgåtergivning än andra rör. Generellt är ljuset från lysrör besvärligt. För svv foto duger även enklare lysrör.

Lysrören bör vara anslutna till uttag som matas från samma säkring eller fas. I annat fall får du irriterande interferensfenomen som kan vara synliga genom att exponeringen blir ojämn. Använd inte för korta tider, i periodväxlingarna slocknar lysrören, men ljusavgivningen fortsätter genom att pulvret på insidan av lysrören fortsätter att emmitera ljus, men med lite avvikande färg.

Lysrörsarmaturer ska helst vara anslutna till jordat uttag och naturligtvis vara försedda med jordad anslutning.

Det som brukar ses som ett problem med lysrör är väl att de aldrig innehåller ett helt färgspektrum. Kan vara lite lurigt med vitbalansen, det är som om det inte vill bli rätt hur man än gör. Jag vet inte hur bra det blir med just dagsljusrören. Det är dock ett intressant alternativ, specielt om man har väldigt liten yta att hålla till på.

Det där med färgerna kan ju vara något för den experimentlystne att ta itu med. Har man armaturer med fler än ett rör så är det ju inget som säger att man måste ha samma färg på rören...

Jag var en gång på besök hos Dramatiska institutet och noterade speglarna på sminkavdelningen. De hade lysrör runtom. Det satt två rör tillsamans och dessa hade olika färg. Vad som antagligen skulle uppfatas som vita rör var för sig såg mer gult respektive blått ut när de satt tillsammans. Antagligen var det här ett arangemang just för att få så naturligt ljus som möjligt. En metod som f.ö ibland används inom akvaristiken för att få det ljus man önskar.

Så är man inte nöjd med dagsljusrören, så kanske det kan vara läge att blanda med andra färger?

Något som är synd är att i stort sett varenda lågenergilampa på marknaden är varmvit! Mycket irriterande. De skulle vara så lämpliga i många samanhang om de fanns i fler färger (utan att kosta skjortan bara för det).

Åh, ett nytt inlägg medans jag skrev. Som säger tvärsom angående färgerna. Får väl påpeka att arrangemanget på DI bestod av smala enrörshållare monterade tätt intill varandra. Avståndet mellan de två rören var minimalt, mindre än i en vanlig tvårörs armatur.

Vitbalansen borde man väl kunna fixa genom att vitbalansera manuellt, s.k. egen vitbalans. Eller? Det har man ju stora möjligheter till vid denna typ av fotograferande, bara att använda ett QP-card eller motsvarande.

Om nu färgtemperaturen inte är konstant hjälper inte manuell vitbalans.
Å andra sidan kanske avvikelserna är försumbara.

Det fattas färger från lysröret, och dessa kan ingen vitbalans i världen återskapa. Men det viktiga är väl å andra sidan kanske inte att det verkligen är vitt, utan att det ser ut som vitt. Men det kan bli lite konstigt om någon av de saknade (eller åtminstone mindre förekommande) färgerna behövs någon annanstans än just till det vita, t.ex. till hudtonerna.

mmmmm,
intressant det där med temperaturer.
Hur väl står sig "proffsmodellerna" inom b-ljus vad gäller temperatur?
Eller de kanske använder glödtrådslampor och eliminerar skiftningar på det sättet...?

Ja, det är riktigt att man kan få ett mycket bra ljus med två lysrör ´med olika färg. De olika topparna och dalarna i rörens olika spektrum balanserar i viss mån varandra.

Jag hade så på mitt arbetsrum i många år och många undrade om jag (som var chef för fastighetsdriften) hade specialrör som ingen annan fick ha. Men det var vanliga varmvita och kallvita av billigaste slag, men monterade parvis i samma armatur som hade prismatiska raster och som därför i viss mån blandade ljuset.

Förutsättningen är dock att de sitter nära varandra precis som de hade på DI, där de tydligen var monterade väldigt tätt, annars får man blå och magentafärgade skuggor på olika sidor om ett föremål eller kroppsdel och det är irriterande.

Vid porträtt skulle det leda till att där modellen träffas av släpljus kan det att bli svårbemästrade färgstick.

Hmmm... Om man ska glida till Bauhaus/Classe/Kjelle och köpa lite lysrörsarmaturer med en uppsättning lysrör kanske... :)

Har en go fondvägg som säkert lär gå bra till detta!

Testade med ett par gamla 15w philips tld 84. Fungerade ju, men inte skadar det med lite längre rör.

Blev en ny profilbild på mig själv:

Bilagor

• _igp1086 400.jpg
    _igp1086 400.jpg
    74.7 KB · Visningar: 1,174
byggde faktiskt ett prov i Fredags och det blev inte så tokigt, lite svagt ljus förstås men helt ok (tänkte att jag har ändå användning för armaturerna i framtiden..)
Kostnaden blev 198:- per armatur, 50:- per lysrör plus kablage och stickpropp.
Har inget exempel att ladda upp nu men det kommer

Det svaga ljuset behöfer inte vara så illa. Är det väldigt trångt så är det ju en pina med blixtar om man vill ha korta skärpedjup. Med lysrören gick det bättre. Det går ju att ställa dem rätt nära modellen också.

Som stativ använde jag ett par mic-stativ som stod här och skräpade. Lysrörshållarna satte jag fast med skidremmar. Enkelt arrangemang som fungerar bra för enklare porträtt. Hade tre armaturer, men det var en annan färg på det tredje röret, annars hade jag experimenterat med det som bakljus.

En fundering: Jag har ingen erfarenhet av nakenfoto, men jag kan tänka mig att det åtminstone i amatörsamanhang kan vara jobbigt att posera näck i full lysrörsbelysning. Där kanske det kan vara bättre med blixtar?

Smart!

Som elektriker kan jag ju tipsa om T5-rör (som är den nyare, smalare varianten av lysrör) som styrs via HF-don och går att dimmra och lite såna saker.

Ska man ha ett ljus som av ögat uppfattas som vitt, är det 840 man ska använda, kallvit.
Är det en lite varmare ton ska man ha 830, varmvit.

Ska testa detta, har några amaturer liggandes på lagret som man nog kan snilla bort på nåogt sätt ;)

P-E Claesson skrev:
Det svaga ljuset behöfer inte vara så illa. Är det väldigt trångt så är det ju en pina med blixtar om man vill ha korta skärpedjup. Med lysrören gick det bättre. Det går ju att ställa dem rätt nära modellen också.

Som stativ använde jag ett par mic-stativ som stod här och skräpade. Lysrörshållarna satte jag fast med skidremmar. Enkelt arrangemang som fungerar bra för enklare porträtt. Hade tre armaturer, men det var en annan färg på det tredje röret, annars hade jag experimenterat med det som bakljus.

En fundering: Jag har ingen erfarenhet av nakenfoto, men jag kan tänka mig att det åtminstone i amatörsamanhang kan vara jobbigt att posera näck i full lysrörsbelysning. Där kanske det kan vara bättre med blixtar?
Hittils har jag ju plåtat mina HiKey varianter på nakenbilder meddelst bygglampor och modellerna har aldrig klagat på att det är fastljus istället för blixtar, huruvida det är jobbigt eller inte för modellen beror mestadels på hur fotografen hanterar situationen.

Mer info om benämnningar för den som inte (jag) är helt insatt i lysrörsvärlden: http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamp#Tube_designations

Tack för bra diskussion, det blir produktfoto med lysrör i helgen :)

jofawe skrev:
Smart!

Som elektriker kan jag ju tipsa om T5-rör (som är den nyare, smalare varianten av lysrör) som styrs via HF-don och går att dimmra och lite såna saker.

Ska man ha ett ljus som av ögat uppfattas som vitt, är det 840 man ska använda, kallvit.
Är det en lite varmare ton ska man ha 830, varmvit.

Ska testa detta, har några amaturer liggandes på lagret som man nog kan snilla bort på nåogt sätt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar