Annons

Polisen & Fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga till Torjbörn

Du skrev "Att polisen gjorde rätt? Att man får räkna med lite stryk för att polisen inte ser skillnad på AFA och en fotograf som inte bär på vare sig gatsten eller rånarluva utan har en kamera istället?"

Min fråga är om man tillhör AFA ska man få stryk av polisen då?
Vilka är dom verkliga ligisterna AFA eller polisen om polisen står för våldet?

Fråga till Torbjörn Migchelsen

Du skrev "Att polisen gjorde rätt? Att man får räkna med lite stryk för att polisen inte ser skillnad på AFA och en fotograf som inte bär på vare sig gatsten eller rånarluva utan har en kamera istället?"

Min fråga är om man tillhör AFA ska man få stryk av polisen då?
Vilka är dom verkliga ligisterna AFA eller polisen om polisen står för våldet?

svar till martin rimme

Självklart menade jag det obefogade våldet, övervåldet.
Polisen har inte rätt att använda våld på vilket sätt dom vill det vet du väll kanske?

MrBister skrev:
Polisens våld har för avsikt att bringa ordning.
Så vitt jag vet har det väl aldrig varit AFAS tanke

Inte alls. Det är rätt att den anarkistiska militanta vänstern inte har ordning som mål för sina aktioner.

Men det har inte polisen heller, många gånger. Det är riktigt att upprätthållande av lag och ordning är en av polisens viktigaste uppgifter. Men i många situationer agerar polisen inte alls för att skapa ordning. I Malmö den 21.a april 2001, i samband med en demonstration mot EU:s finansministermöte var det t.ex. polisen själva som var den part som skapade kaos. Och det var medvetet från polisens sida. En alternativ gångväg var utstakad, buss var inhyrd och pressmeddelandena redan skrivna.

I Göteborg var situationen likadan vid flera tillfällen, inte minst upprinnelsen till de stora kravallerna på Avenyn som började med ett misslyckad försök att stänga in hela tåget på en smal gata och blockera med containers bakom. (Containerlastbilarna stod på avenyn och skulle barra ställa ned sina containrar på given order.) I Göteborg använde polisen också flera infiltratörer som hade till uppgift att elda på demonstranterna. Flera gånger startade sammandrabbningarna med att infiltratörer gick till angrepp mot sina kollegor, för att diskret försvinna in bakom poliskedjorna. På så vis får polisen möjlighet att "göra ett bra jobb", dvs gripa en massa demonstranter och visa prov på att hålla ordning. Ungefär som glasmästaren som slår sönder rutor på fritiden. Det är viktigt för polisen att de framstår som viktiga och nödvändiga. Inte minst när statsbudgeten skall tas.

Andra exempel på ovanstående är EU-toppmötet i Köpenhamn härrom året. Det var en i mediala hänseenden fullständigt misslyckad polisinsats. Endastt ett fåtal greps, nästan allt gick lugnt till och polisen hade lärt mycket av de svenska kollegorna som hade provat en annan strategi under det svenska ordförandeskapet. Men även i Köpenhamn hade polisen infiltratörer i leden. Mitt i demonstrationen stannar tåget för ett gäng biffiga killar i "bombarjackor" och palestinaschalar (helt rena, och brallorna hade fortfarande pressveck sedan inköpet) hade blivit avslöjade när de försökte starta en konfrontation. I det här läget var det också ganska nära ett situationen urartade. Många demonstranter var arga och minsta lilla hade skapat upplopp eftersom polisens förstärkning stod bara ett kvarter bort och väntade på att "något skulle hända".

Så, min slutsats är att polismyndighetens mål förvsso är att på lång sikt upprätthålla ordning, men i vissa situationer agerar polisen istället helt omvändt genom att bidra till att skapa kaos, ibland som en strategi för att få möjlighet att burain ettt gäng demonstranter så att man inte riskerar att de behöver buras in senare och andra gånger bara för att det inom polisen finns ett stort mått av förrakt mot många demonstranter.

/Jens

PS.Vad sjutton har det här med foto att göra..? :)

Är det bara polisen som beter sig dumt? Är det ok att kasta sten, krossa rutor och demolera bilar? Eller allt detta beror på att polisen eldar upp den 'fredliga' massan? Fast om nu den 'fredliga' massan så villigt låter sig provoceras till upplopp så är det väl inte så konstigt om en eller annan polis tappar fattningen under liknande omständigheter?

Synd att det är så få som ifrågasätter våldet som demonstranterna utsätter polis och omgivning för när det är fritt fram att kalla polisen för svin och mördare... nåja, det handlar kanske om övertygelse och skygglappar?

(Han fotograferade när polismannen slog en man som låg på marken. Ögonblicket senare blev han själv attackerad)"citat AB"

"Det är klart att polisen blev förbannad då han blev fotograferad. Samma sak händer nog om du står o plåtar en bankrånare, en våldtäktsman etc.etc."
(bäst skriva IRONI med stora bokstäver)

Om det stämmer så var det väl en hämndaktion från polismannens sida för att han blev tagen på bar gärning och i vetskap om att dom i dom flesta fall går fria från åtal så är det ju ingen större fara att klå upp en liten fotograf.

/Göran

davidvpt skrev:
Är det bara polisen som beter sig dumt? Är det ok att kasta sten, krossa rutor och demolera bilar?
...

Varför undrar du detta? Det är väl ingen i den här diskussionen som försvarat demolering av bilar, stenkasning eller fönsterkrossning? Vem är det som försvarat detta? Kan jag få ett namn?

/Jens

jensohlsson skrev:
Varför undrar du detta? Det är väl ingen i den här diskussionen som försvarat demolering av bilar, stenkasning eller fönsterkrossning? Vem är det som försvarat detta? Kan jag få ett namn?

/Jens
Nej, det är ingen som direkt har försvarat det, däremot indirekt genom att säga att polisen provocerat fram våldet genom infiltratörer etc.
Dessutom är nästan ingen som har fördömt det demonstranterna gör, definitivt inga av dem som anser att alla poliser är svin. Det är det jag reagerar mot.

davidvpt skrev:
Nej, det är ingen som direkt har försvarat det, däremot indirekt genom att säga att polisen provocerat fram våldet genom infiltratörer etc.
Dessutom är nästan ingen som har fördömt det demonstranterna gör, definitivt inga av dem som anser att alla poliser är svin. Det är det jag reagerar mot.

Men varför ska jag fördömma demonstranterna? Vi pratar ju om en fotograf och en polis. Var kommer demonstranterna in i bilden, förutom att de tjänade som exempel på miljöer där poliser ibland uppträder provocerande. Men visst kan jag ta avstånd från stenkastande våldsverkare, som t.ex. de som gärjade på Avenyn i Göteborg sommaren 2001. Dessa vinner inte sympati hos allmänheten, de förstör för seriösa demonstranter och de utsätter en massa människor för fara. Så då har jag tagit avstånd från dessa. Kan vi återgå till diskussionen nu?

Hittils har ingen polishatare uttalat sig i diskussionen, vad jag kan se. Alla är överens om att polisen har befogenheter att använda våld, vilket kan vara nödvändigt ibland. Polisen har dessa befogenheter eftersom de har till uppgift att handskas med en massa farliga typer som behöver tas om hand för att de utgör ett hot mot andra och/eller sig själva. Så är det och det är inte lönt att moralisera över dessa människor, eller fördömma. Ingen kräver att vi ska fördömma inbrottstjuvar, krogslagskämar eller liknande som också kan bli utsatta för polisens insats. Men demonstranter ska vi fördömma! Fördömmandet av demonstranternas våld gör i sin tur att vi rättfärdigar mer våld från polisens sida. De är ju så hemska - fördöm! , fördöm! - klart polisen måste göra sitt jobb.

Hade vi istället bara accepterat att polisen möter bankrånare, fotbollshuliganer, krogslagkämpar, demonstranter och många andra typer som kan bete sig på ett sådant sätt att ett visst mått av våld är befogat för att handskas med situationen, då hade vi kunnat se nyktert på polisens beteende. Vi har ju en poliskår för att den ska handskas med den hr typen att problem i samhället. Att problemen finns accepterade vi ju redan när polismyndigheten upprättades.

Slutsats: Jag säger bara att polisen ska använda det mått av våld som är rimligt, oavsett om det är en inbrottstjuv, kungen i en Porsche eller en demonstrant som polisen inte kan komma till rätta med på annat sätt. Används mer våld än nödvändigt, vilket ofta sker, då gör polisen sig skyldig till tjänstefel/lagbrott och skall också ansvara för det, precis som demonstranten, kungen eller vem som helst.

Så är det inte idag. Idag får demontranter ta en massa stryk, och får sedan dommar som är långt hårdare än vad en fotbollshuligan får för samma brott. Nästan alla poliser går däremot fria. Det är detta som är skevt.

/Jens

PS. Om du tolkar mitt påstående om infiltratörer i demonstrationerna som ett indirekt stöd för stenkastning, får det stå för dig. Men vad som står utan tvivel är att i den här typen av situationer använder sig polisen rutinmässigt av infiltratörer. Det är heller inget att moralisera över från demonstranternas sida, men polisen får snällt acceptera att de blir utkastade när de blir avslöjade. Som i Köpenhamn, t.ex. Är det någon som vill se hur de såg ut förresten? Har några bilder...

För att återgå lite till grundfrågan:

Tro inte på allt ni läser, speciellt inte om det står i Aftonbladet. Eller ännu värre om det står i Expressen, tidningen som bedriver Sveriges i särklass sämsta journalistik. Om det nu kan kallas journalistik över huvud taget (personligen anser jag inte det).

Mediadramaturgin går ut på att hårdvinkla, förenkla, polarisera, och skapa stereotypifiering. Tänk på det oavsett vilka medier ni konsumerar.

Visserligen kan man här se på bilder att fotografen blir attakerad. Men vi vet inte vad som föregick händelsen, eller hur fotografen uppträdde.

Personligen har jag svårt att tro att en polis helt utan anledning skulle gå fram och slå en person som han vet är pressfotograf.

/Joakim

forry4U skrev:
(Han fotograferade när polismannen slog en man som låg på marken. Ögonblicket senare blev han själv attackerad)"citat AB"

"Det är klart att polisen blev förbannad då han blev fotograferad. Samma sak händer nog om du står o plåtar en bankrånare, en våldtäktsman etc.etc."
(bäst skriva IRONI med stora bokstäver)

Om det stämmer så var det väl en hämndaktion från polismannens sida för att han blev tagen på bar gärning och i vetskap om att dom i dom flesta fall går fria från åtal så är det ju ingen större fara att klå upp en liten fotograf.

/Göran

Visst, låter ju förnuftigt och bra. Polismannen blir arg för att fotografen tar avslöjande bilder på hur han misshandlar en liggande person. Men var är de bilderna då? Tänk på att Aftonbladet bara har publicerat bilder på hur en stående fotograf får en smäll mot axeln med handen, det är också det enda den polismannen är anmäld för. Varför är han inte anmäld för den grova misshandeln det ändå måste handla om när han påstås ha slagit med batongen på en liggande person?

Värt att fundera på innan man helt okritiskt köper en partisk fotografs historia?

/Bengt som är gruvligt trött på att alla människor automatiskt tror att allt som står i tidningen är 100% sant, och är ännu tröttare på alla journalister/reportrar/fotografer som tror sig stå över både lag, rätt och moral...

/Bengt som är gruvligt trött på att alla människor automatiskt tror att allt som står i tidningen är 100% sant, och är ännu tröttare på alla journalister/reportrar/fotografer som tror sig stå över både lag, rätt och moral... [/B]

Antar att du härmed okritiskt tror på alla poliser som utdelar smockor till höger och vänster och anser att dom har rätt att stå över "både lag, rätt och moral"

Varför väljer man att slå mot huvudet om man bara vill mota bort någon?? varför sikta mot den känsligaste mest utsatta delen...

Sant är att man inte kan lita till 100% på vare sej press eller TV men detta ger inte att man automatiskt då kan anta att det polis och andra lagens upprätthållare påstår är till 100 % sant.
Du måste nog väga på båda sidorna.

/Göran

forry4U skrev:
Antar att du härmed okritiskt tror på alla poliser som utdelar smockor till höger och vänster och anser att dom har rätt att stå över "både lag, rätt och moral"

Var har jag sagt att jag är helt okritisk till vad alla poliser säger och gör? Visa gärna det citatet... Bara för att man inte litar på vad den ena parten säger så innebär inte det automatiskt att man förhåller sig helt okritisk till motparten. Världen är sällan helt svart eller vit...

forry4U skrev:
Varför väljer man att slå mot huvudet om man bara vill mota bort någon?? varför sikta mot den känsligaste mest utsatta delen...

I den aktuella artikeln kan man läsa:
- Hans näve träffade min axel, säger Johan Solum.

Lite längre ner i samma artikel kan man dessutom läsa:
Polismannen hävdar att han utdelade ett markeringsslag, men Mattias Carlsson, även han fotograf på Aftonbladet, vittnade i går om att det handlade om ett kraftigare slag med batongen.

Ja du, varför väljer man att slå mot huvudet? Jag har faktiskt inte en aning, jag har heller inte en aning om varför du frågar eftersom det inte står någonstans i artikeln att polismannen slog mot huvudet. Solum själv säger att "näven träffade axeln", vittnet säger att det var ett kraftigt slag med batongen. Kunde de inte ha snackat ihop sig innan de gick till polisen och sedan publicerade sin story? Inte trovärdigt...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto