Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
BengtJohnsson skrev:
Jag betalar begärt pris för de uppgraderingar jag vill ha av de program jag vill ha. Har du inte förstått det redan?

Jodå, det har framgått med all tydlighet !
Men du tycks inte förstå att jag inte tänker betala nästan 10000 för detta program.

Sen får du forsätta moralisera bäst du vill !
 
Civil olydnad? nu börjar det bli riktigt patetiska ursäkter.
Nej, det är inte civil olydnad. Absolut inte.

Protestera och ta konsekvenserna av det så kan vi börja närma oss civil olydnad. Anmäler er själva till polisen och var beredd att ta straffet, då kan vi börja snacka. Krossa systemet genom att dränka rättsapparaten i anmälningar för de brott ni begår. Stå i tingsrätten och manifestera hur fel ni tycker det är att Adobe tar mer betalt för Photoshop - trots att det uppenbarligen inte kan mer än deras billigare produkter! Ut på gatorna och demonstrera!

Och varför ställer ni upp på ett system som ni måste protestera mot? Varför inte använda de fria alternativ som finns. Jag väntar fortfarande på att få veta vad som är så viktigt med Photoshop, men tystnaden får mig att inse att det inte finns nån funktionell skillnad, precis som jag trodde.

Jag tillåter mig att citera Anders Östberg, hans ord tål att upprepas:

Thoreau, Gandhi, Martin Luther King m.fl. skulle nog snurra i sina gravar om dom hörde att du använder begreppet civil olydnad för att motivera småbrott för lyxkonsumtion.

Jag hoppas verkligen att de av er som har nått rösträttsålder tänkte på de här frågorna när ni röstade i höstas. För det är genom val till Riksdagen vi påverkar hur lagarna skall se ut. Inte genom att begå brott i det fördolda för att få en produkt som ni inte vill betala för.
 
(Redrob) skrev:
ag anser att information skall va fri och inte ha nån form av censur

Återigen: det finns FRIA produkter du kan använda om du är beredd att anstränga dig det minsta.

För du talar väl om "fri" som i "frihet", inte en översättning av engelskans "free" som kan ha två betydelser: "frihet" och "gratis". Ofta förklarat med "free as in speech" ('frihet') eller "free as in beer" ('gratis').

jag misstänker att du menar gratis, som i att du vill ha programmen gratis.

Annars förväntar jag mig att du lever som du lär och använder de program med öppen källkod som finns. De är både "free as in speech" och "free as in beer".

genom att använda Adobes prudukter stöder du det system du ogillar och försvårar för det du påstår dig gilla.
 
oskard skrev:
Civil olydnad? nu börjar det bli riktigt patetiska ursäkter.
Nej, det är inte civil olydnad. Absolut inte.

Protestera och ta konsekvenserna av det så kan vi börja närma oss civil olydnad. Anmäler er själva till polisen och var beredd att ta straffet, då kan vi börja snacka. Krossa systemet genom att dränka rättsapparaten i anmälningar för de brott ni begår. Stå i tingsrätten och manifestera hur fel ni tycker det är att Adobe tar mer betalt för Photoshop - trots att det uppenbarligen inte kan mer än deras billigare produkter! Ut på gatorna och demonstrera!

Och varför ställer ni upp på ett system som ni måste protestera mot? Varför inte använda de fria alternativ som finns. Jag väntar fortfarande på att få veta vad som är så viktigt med Photoshop, men tystnaden får mig att inse att det inte finns nån funktionell skillnad, precis som jag trodde.

Jag tillåter mig att citera Anders Östberg, hans ord tål att upprepas:



Jag hoppas verkligen att de av er som har nått rösträttsålder tänkte på de här frågorna när ni röstade i höstas. För det är genom val till Riksdagen vi påverkar hur lagarna skall se ut. Inte genom att begå brott i det fördolda för att få en produkt som ni inte vill betala för.

Men asså varför läser du inte innan du skriver inlägg jag påstår inte att min handling är civil olydnad men jag tycker inte att man ska kalla folk för brottslingar när deras annledning till fildelning inte är helt klarlagda jag har vänner som är jätteangagerade och brinner för frågan om fri information dom rösta för övrigt på piratpartiet.
 
Anders Östberg:
"Är du verkligen objektiv när du säger att CS2 är en sådan livsnödvändighet för dig att du tvingas begå brott? "

"Redrob"
"civil olydnad... inte brott"

Du får ursäkta om jag tolkade detta som om du tyckte att du ägnade dig åt "civil olydnad" när du begick brott. Att utföra civil olydnad är ju ofta förknippat med att begå brott men med en viktig skilnad:
den som ägnar sig åt civil olydnad tar konsekvenserna av sina handlingar, han smiter inte undan.

Jag ser inget problem med att kalla brottslingar för just brottslingar. Alla brottslingar har också en ursäkt för sina brott.
 
Har noterat att sen jag la mig i forumet och dom inlägg jag har läst så är det mest förespråkarna för förbud mot fildelning som har kommit med otrevliga toner i form av att folk är patetiska dumma lata osv. Kanske inte stämmer för diskutionens alla inlägg men för det jag läst... Hmm kan det va så svårt för den sidan att försöka ha en trevlig nivå på diskutionen???

Man kan diskutera och va ödmjuk sammtidigt det är inte en diskution om huruvuida det är okej att råna gammla tanter eller inte.
 
Redrob skrev:
Men asså varför läser du inte innan du skriver inlägg jag påstår inte att min handling är civil olydnad men jag tycker inte att man ska kalla folk för brottslingar när deras annledning till fildelning inte är helt klarlagda jag har vänner som är jätteangagerade och brinner för frågan om fri information dom rösta för övrigt på piratpartiet.

Nej, Redrob. Du är faktiskt en rakryggad piratkopierare som talar om vad du gör. Det skall du ha en del erkännande för. Att du enbart gör det här och inte i direkt dialog med Adobe är lite synd :)

Jag vidhåller dock att du är slö, korkad och omoralisk som piratkopierar, även om jag med viss tvekan lägger till "rakryggad" i just ditt fall.
 
oskard skrev:
Anders Östberg:
"Är du verkligen objektiv när du säger att CS2 är en sådan livsnödvändighet för dig att du tvingas begå brott? "

Redrob
"civil olydnad... inte brott"

Du får ursäkta om jag tolkade detta som om du tyckte att du ägnade dig åt "civil olydnad" när du begick brott. Att utföra civil olydnad är ju ofta förknippat med att begå brott men med en viktig skilnad:
den som ägnar sig åt civil olydnad tar konsekvenserna av sina handlingar, han smiter inte undan.

Jag ser inget problem med att kalla brottslingar för just brottslingar. Alla brottslingar har också en ursäkt för sina brott.

Ordklyveri kalla oss vad du vill ville bara komma med ett sånt inlägg för att påvisa att alla inte ägnar sig åt fildelning för egen vinning, tänk alla som knäcker (heter det så?) programmen och lägger ut dom på fildelningsprogram dom arbetar hårt och får ingen ersättning i gengäld, Alla som arbetar med piratpartiet osv...
 
BengtJohnsson skrev:
Nej, Robert. Du är faktiskt en rakryggad piratkopierare som talar om vad du gör. Det skall du ha en del erkännande för. Att du enbart gör det här och inte i direkt dialog med Adobe är lite synd :)

Jag vidhåller dock att du är slö, korkad och omoralisk som piratkopierar, även om jag med viss tvekan lägger till "rakryggad" i just ditt fall.

Omoralisk kan du tycka men tror att jag är smartare och mindre slö än du.
 
oskard skrev:
den som ägnar sig åt civil olydnad tar konsekvenserna av sina handlingar, han smiter inte undan.
Är du säker på detta? Vad har du för källa?
Jag påstår inte att du har fel, jag är bara intreserad av den korrekta definitionen. Är det just att man straffas som gör att det blir civil olydnad, eller är det handlingen i sig?
 
Eftersom "civil olydnad" inte är ett definierat juridisk begrepp så finns det nog ingen "korrekt" definition.

Jag har dock aldrig förrän nu hört det användas av folk som vill rättfärdiga sina egna småbrott. Vägra värnplikt och var beredd att sitta i fängelse för det, det skulle jag gå med på att kalla civil olydnad.

Skulle det handla om att man genom att piratkopiera Photoshop skulle rädda De Förtryckta Massorna från att krossas under Diktaturens Stövel, då hade det varit en sak.

Nu handlar det om att få tillgång till produkter man inte vill betala för. En helt annan sak. Absolut inte civil olydnad.

Ordklyveri? Tja, Robert, varför använde du då ett sådant ord? Trodde du ingen skulle reagera?

Och stackars, stackars pirater som inte får nån ersättning. Sliter hårt utan en krona i lön. Stackare. Tyvärr som kommer de vääääldigt lååååångt efter open-sourceprogrammerare på min tacksamhetslista. Du vet de där som gör utmärkta FRIA program utan att få eller ta betalt.
 
Citat:

"civil olydnad,ohörsamhet, lagbrott och uppmaning till lagbrott under åberopande av moraliska principer som står över lagar, regler eller order från militär eller civil myndighet, vilka då betraktas som omoraliska, orättvisa eller tyranniska. Syftet är att öka den allmänna politiska medvetenheten och mobilisera stöd för förändring. Civil olydnad bör skiljas från civilmotstånd, som riktar sig mot en illegitim överhöghet eller angripare. Kända förespråkare för civil olydnad har varit Henry Thoreau, Gandhi och Martin Luther King.

Civil olydnad har under 1980- och 90-talen tillämpats av en rad opinionsbildande rörelser som Greenpeace, Plogbillsrörelsen och djurrättsaktivister. Bland djurrättsaktivister har mer militanta krafter rört sig från civil olydnad i riktning mot politisk terrorism."

Slut citat

Källa: Nationalencyklopedin, http://www.ne.se
2007-01-08
 
Och varför ställer ni upp på ett system som ni måste protestera mot? Varför inte använda de fria alternativ som finns. Jag väntar fortfarande på att få veta vad som är så viktigt med Photoshop, men tystnaden får mig att inse att det inte finns nån funktionell skillnad, precis som jag trodde.

OBS ! Ovanstående är ett citat av Oskar Drenske



Jag väntar också på det svaret från de som har köpt "stora PS"

Men är det som du tydligen tror att det inte finns någon skillnad. Varför då köpa versionen som är nästan 9000:- dyrare ???

Men det är kanske bara är status ! Att minsann kunna berätta att man köpt ett program för 10000:-
 
Låg nivå här just nu...

BengtJohnsson skrev:
Jag vidhåller dock att du är slö, korkad och omoralisk som piratkopierar, även om jag med viss tvekan lägger till "rakryggad" i just ditt fall.

Åter igen lyckas du, i mina ögon, sänka nivån om möjligt ännu lägre, vilket jag knappt längre trodde var möjligt..
Utan att här försöka försvara piratkopiering, så måste jag säga att de som utmärker sig som motståndare i den här tråden tycks sjunka lägre och lägre.
Jag får inte intrycket av att du känner Robert, jag ber om ursäkt om så är fallet, men att annars tala om att någon du inte ens känner är slö och korkad verkar faktiskt, ja, patetiskt rent ut sagt..

// Stefan
 
Re: Låg nivå här just nu...

StS skrev:
Åter igen lyckas du, i mina ögon, sänka nivån om möjligt ännu lägre, vilket jag knappt längre trodde var möjligt..
Utan att här försöka försvara piratkopiering, så måste jag säga att de som utmärker sig som motståndare i den här tråden tycks sjunka lägre och lägre.
Jag får inte intrycket av att du känner Robert, jag ber om ursäkt om så är fallet, men att annars tala om att någon du inte ens känner är slö och korkad verkar faktiskt, ja, patetiskt rent ut sagt..

// Stefan

Njo, nu tar jag tydligen i... Mina argument för att piratkopierare i allmänhet är sådana är

"Slö"
Brist på undersökning av alternativa program.

"Korkad"
De tar en produkt utan att betala, när de inte behöver det, och gissningsvis i många fall skulle trivas bättre med en annan produkt. I en del fall vidhåller de att de behöver CS2 utan att kunna förklara varför Gimp inte duger.

"Omoralisk"
Det borde väl vara uppenbart...

Robert och jag hade en diskussion i de här banorna på sid 9-11, ungefär.
 
Dags för en ny start????

Denna tråden börjar likna en sur dammtrasa nu!
Kann ingen trycka delete??

Så får vi konkludera med at några gär fanden; några är fanden; och några fattar inte vem fanden är.........

Jag är fanden i mej trött på't!

GamleErik (fanden själv)

PS.Mitt edit var bara språkligt DS.
 
Senast ändrad:
Tack, Arne!

Jag ser alltså inga problem för människor som piratkopierar, förespråkar piratkopiering och har ideologin att all information ska vara fri, att kalla det dom gör för civil olydnad.

Att piratkopiera ett enskilt program för att det är för dyrt är dock inte civil olydnad.

Pajkastning go away!

Mvh Tobias.
 
Men är det inte lite märkligt att protestera mot ofria program genom att använda dem? Vore det inte en bättre protest att sluta använda dem? Att använda programmet bidrar ju bara till att fler tror att man "måste" ha det. Är det inte bättre, ur ett frihetsperspektiv, att använda t.ex Gimp och sedan få sin bekantskapskrets att överge det ofria PS till förmån för det fria Gimp? Det år ju uppenbaligen lika bra. Hursomhelst, Robert ändrade ju sig senare, så det var tydligen inte civil olydnad i alla fall.

Nåja, jag konstaterar att ingen har sagt nånting om vilka oerhörda fördelar Photoshop har jämfört med alternativen, det var väl ett av huvudargumenten för ett tag sen? Men tystnaden är nog så talande.

Nåja, jag kan nog sova lugnt i natt, jag missar ju tydligen ingenting. Förutom möjligen "statusen" att ha ett dyrt och välkänt program på hårddisken.
 
Här har du en jämförelse så kan du avgöra själv om det är värt prisskillnaden. Jag har själv inte reflekterat eftersom jag uppgraderat Photoshop under många år, det fanns vad jag vet inget Elements när jag började med det här.

http://graphicssoft.about.com/cs/photoshop/f/elementscompare.htm

Layer masks, adjustment layers, och actions använder jag varje gång jag redigerar en bild, och lens blur rätt ofta också. Det finns säkert mer som jag inte hittar i listan.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.