vaktmästaren
Aktiv medlem
Richards skrev:
Man undrar ju vilken normal människa som betalar dryga 9000:- för CS2?!? Om programtillverkarna "förstör" möjligheterna för vanligt folk att prova på deras produkter i hobby/lek-ändamål så tror jag de skjuter sig i foten. Det är ändå på detta sätt som nästa generation lär sig hantera deras program.
Sedan kan man ju fråga sig om hur mycket stöld det egentligen är om man använder ett program som man aldrig skulle köpt.
Tillverkarens inkomstbortfall= 0kr
Tillverkaren har inte haft en krona i utgifter i form av tillverkning av media, dokumentation och packetering
Tillverkningskostnad= 0kr
...inga giriga mellanhänder för distribution och försäljning.
Övriga kostnader= 0kr
Summasummarum så har det inte kostat någon något och stöld av ingenting kan väl knappast kallas stöld?
Den som vill ha rent mjöl i påsen borde ta sig en titt på Ubuntu och Gimp. Och istället för XP och CS2 licensen kan man åka på en månads semester och ta bilder...
En vanlig hederlig, ärlig människa gör så, fast jag betalade "bara" 6000:- för min uppgradering från Elements till CS2. Om "alla" hade varit ärliga och betalat för programmen hade priset säkerligen varit lägre för då är vi fler som hjälper till att betala utvecklingskostnaderna, som sedan de oärliga snyltarna tar nytta av.