Terje skrev:
Jag har aldrig -
- fotograferat utan film i kameran...
Jag råkade plåta ett tiotal exponeringar nyligen utan att stängt bakre locket ordentligt så filmen laddades inte. Nu har jag programmerat om mina analoga hus så att det inte går att plåta utan film.
- exponerat en rulle flera gånger...
Har ju hänt. Pinsamt på kusinens sons dop... Men det var ju bara en av fyra rullar.
- snubblat och förstört utrustning...
Mitt 16-35/2,8 lyckades åka i ett stengolv bara tre dagar gammalt. Det gick av vid bajonettfästet. Fick det lagat på försäkringen utan att behöva betala självrisk.
- mätt ljuset vansinnigt heltokigt...
Inte jag heller, men jag hade en 85/1,8 där nedbländmningen pajjat. Blev många rullar på en konsert som blev överexponerade.
- råkat ut för att motorn på kameran hängt sig och exponerat ut hela rullen...
Förre Expessenfotografen Roger Thuresson har råkat ut för detta. I minus 40 grader så fick hans Canon T90 tuppjuck och exponerade en hel rulle när han satte in en ny film. Hans Canon F-1 funkade bara en stund. Till slut funkade bara hans Leica M6.
En annan tidigare Expressenfotograf, Torbjörn Andersson, har också råkat ut för liknande missöda. Under en landskamp på Malmö stadion mellan Sverige och Frankrike i kraftigt hällregn dog först alla Nikon F4 och hans Canon T90.
En Kvällsposten-fotograf slog in sina splitter nya F4
r i reklambroschyrer för F4:an där det stod att kameran skulle klara två timmars regn...
Mitt i matchen dog sedan alla Nikon F3 följda Canon F-1, däribland Torbjörns.
När matchen var slut och segerbilderna skulle tas fanns inga fungerande spegelreflexkameror kring planen. Torbjörn tog då upp sin Leica M4 från kameraväskan som hade en decimeter högt vattenstånd i sig. Efter att hällt ur allt vattnet ur M4:an satte han in en ny rulle och började plåta...
De franska fotograferna gick under tak direkt när regnet började.
Kort sagt: Jag har aldrig gjort några misstag...
Du måste var smått unik. Eller så jobbar du väldigt lungt och metodiskt och gör inte några hysteriska pressuppdrag.
Jag har vid några tillfällen när det varit som mest stressigt inte hunnit plocka ur den exsponerade rullen ur det ena huset och när jag väl fått en chans att byta film lyckats öppna den kamera som jag haft film kvar i... Skönt att det inte kan hända med digitala kameror.