Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotade dotterns luciauppträdande i skolan. Tidigare år har dom sagt till innan att vi ska vänta med fotograferingen tills efteråt, men i år sa dom inget, men jag avvaktade ändå för att inte vara först.

Efter ett tag hade en del med små kompakter knäppt några bilder och då kände jag att det var läge att sätta igång. Så jag knäpper några bilder med D80'n. Tycker mig känna vissa blickar från en herre brevid men fortsätter ändå. Efter ett tag tittar jag ner på honom och ser att sitter och tittar på mig. Jag bestämmer mig då för att sluta fota och sänker kameran till sidan och råkar trycka av på vägen ner, rätt i ansiktet på honom. Undrar om han såg nå´t mer sen. :)

Mitt värsta var nog att stressad som tusan springa från en vigsel till bilen som stod parkerad en bit bort från kyrkan, backa rakt in i sidan på en sprillans ny volvo, och efter hundra ursäkter och skadeblankettsifyllnad åka ifrån bestman och tärna på väg till porträttfotografering. Men alla överlevde och det blev fina bilder...

Inte så pinsamt, men irriterande...

Pinsamt vet jag inte om detta är, men irriterande... Jag skulle kopiera färgbilder för första gången, och hade valt ett fint negativ med lite härliga höstfärger. Rattade in färgvärdena på förstoringsapparaten lite på måfå, jag hade ju ingen aning om vad det skulle vara, och satte igång. Det blev lite väl rött (om jag minns rätt), så jag ändrade på färghjulen. Lite försiktigt först, jag ville ju inte att det skulle bli för mycket åt andra hållet. Jahapp, det blev inte mycket förändring. Ändrade igen, lite större steg. Ingen förändring. Sådär höll jag på, i säkert en och en halv timme - jag var så väldigt noggrann i alla steg, tog god tid på mig för att jag verkligen skulle lära mig. Blir vansinnig. Undrar vad det är för fel på den där j-a förstoringsapparaten som inte har tillräckligt med färg i sig! Jättearg är jag, tills jag upptäcker att jag kommit åt vredet som fäller undan färgfiltren. Jag har exponerat helt utan färgfilter alltså, gång på gång. Jag var väl inte mindre arg efter min upptäckt, men sen dess kollar jag alltid att färgfiltren är framfällda :)

En annan irriterande sak med färgkopiering är att utan ljus, då jag inte hade färglyktor, var det väldigt ofta som jag lade kopiorna i stoppbadet direkt och missade framkallaren, eftersom jag bara kände mig fram bland skålarna och hade huvudet någon annanstans. Av detta lär man sig att vara fokuserad på det man gör..!

Äntligen till The Us and A!!

Var i New York för första gången i våras och lyckades att radera ca 3 Gb bilder i datorn när jag kom hem utan att fatta vad jag höll på med, GRRRR!! Som tur var hade jag lagt mina konsertbilder i mappar annars tror jag att jag blivit komplett vansinnig. Det kallar jag pinsamma misstag som ICKE kommer att upprepas!! Har redan beställt nya biljetter till NY, här ska plåtas!

Jag har som många andra glömt både kamerahus, minneskort, ISO, självutlösare osv. men det blir värre..

Jag skulle plåta det årets fröken Sverige. Så vi möttes upp vid ett café i Göteborg. Jag, ett filmteam, fröken Sverige samt lite andra människor.. När vi gick därifrån sen så började jag prata med en herre som såg lite sydeuropeisk ut sådär. Jag började prata artigt och frågade var han sysslade med o så, han sa att han hade ett klädmärke. "Åhå?" sa jag, han sa också vad det hette, men det försvann lite i stadsljuden. så jag sa "det får jag kolla upp" eller nåt liknande. När konversationen tog slut insåg jag snabbt att det var Panos Papadopoulos själv jag hade pratat med. Det borde man ju kunnat räkna ut. Där rök ju min fasad som rutinerad modefotograf;)

/FLiP

Jag kan inte komma på något stort misstag,
men på en semester så gick låset på filmluckan sönder på min Nikon F601..inget kul alls :-(

mvh/Kim
Grannen har också en sådan, så när han drog till sydafrika så tryckte jag min 601a i näven på honom och sa till honom att han kunde ha den som slit & släng kamera, sandstorm eller bara som reserv.

Njae tyckte han men OK, ifall ngt händer när man är i bushen.

I sydafrika sträcker han ner näven efter sin 601 och den känns konstig. Mycket riktigt bakstyckets låsspärr hade havererat och kameran var öppen. Just den filmen var inget problem eftersom rullen knappt var påbörjad.

Fram med extra-huset. 12 timmar senare havererar också min. På exakt samma sätt.
Men med silvertejp som luckhållare så funkade båda kamerorna.

Inte konstigt att Nikon tvingades skapa ett lagningskit för knappa 300 spänn.

Med tele på fel plats

För en tid sedan, kanske 20 år sedan, skulle min kamrat, hans flickvän och jag till ngn vacker skärgårdsmiljö för att söka motiv. Flickvännen fick något lurt i blicken och bestämde resmål. Vädret var fantastikt, + 30 och man såg fram mot en avkopplande utlfykt till havet. Bilen parkerades och på ryggen lastades kamerasäck och stativ. Runt halsen kamera med tele. Hon tog beslutsamt täten med bestämda steg drog upp tempot genom skog och ut på klippor. Blicken hölls låg då man koncentrerat klev/balanserade från sten till klippa och uppmärksammade inte omgivningen. Att det fanns sol- och badturister strax intill märktes ffa av ljudliga samtal, tillrop och vattenplask. Men vad nu? Lite för sent uppmärksammade kamraten och jag var vi hamnat - längst ut på ett nakenbad, jisses, där stod vi beväpnade till tänderna med kameror, stativ och telen. Nej kommentarerna var inte nådiga då vi med svansen mellan benen så snabbt som möjligt drog oss där ifrån. Och nej, några foton blev det inte och nej jag har inte tänkt ut någon hämnd på kamratens sambo//Leif

Måste väl vara den gången jag packade ihop min utrustning för en heldag på Hallands Väderö. Kollade batteriet i kameran, 1 pinne kvar. Nåja, jag har ju extrabatterierna oxå och packade ner dessa. Tog bilen de 5 milen till Torekov och sedan båtturen över på 30 min. Kom fram och knäppte två bilder, sen dog batteriet. Ingen fara, jag har ju extrabatterier med....

Båda var lika tomma.. så det blev att åka hem igen.. Förmodligen en av de dyraste bilderna på en blommande trädgren jag tagit.

ANNONS