Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
För några år sedan drabbades jag av ett sår på foten, vilket är allvarligt när man har diabetes. Såret skulle dokumenteras på sjukhuset med hjälp av en poloraidkamera med extremt futuristisk design. Sköterskan (som jag givetvis redan pratat foto med...) berättade att det var första gången hon använde kameran. Nå, jag låg ner, kameran blixtrade och snart skulle vi analysera resultatet. De två första bilderna var totalt otolkbara. Påminde inte alls om min fot. Och vi funderade, vred och vände. När hon tog bild tre hade jag koll på vad som hände. Problemet? Jo, hon höll kameran upp och ner. De första bilderna visade ett tak med en lampa i kraftig oskärpa. Fjärde bilden blev bättre...
 
Jag som nybörjare kan inte komma på något riktigt misstag förutom att det är svårt att hålla reda på alla finesser, iso, vitbalans, bländare å slutartider. Det jag däremot tycker mej se i denna tråden är att alla misstag är med analoga kameror;-) Är det mycket enklare med digitalkameror??
/Stefan(300D)
 
Var ute i skogen med min gamla Canon AE-1 en gång för längesen. Det var mörkt och jag hade använt fjärrutlösare. Hade inte tagit några bilder men iaf så kastade jag ner kameran i väskan och åkte hem på moppen. Javisst, det finns en motor till den kameran, och den var ju såklart påslagen. En hel rulle i ryggsäcken.
 
Hultan47 skrev:
Jag som nybörjare kan inte komma på något riktigt misstag förutom att det är svårt att hålla reda på alla finesser, iso, vitbalans, bländare å slutartider. Det jag däremot tycker mej se i denna tråden är att alla misstag är med analoga kameror;-) Är det mycket enklare med digitalkameror??
/Stefan(300D)

Att tycka att bländare & slutartider mm är finesser är nog ett misstag, så du kan skriva ett nytt inlägg nu :)
 
Ha,ha.. högg som en kobra!! Ja, den formuleringen var väl ett misstag, men det är ju bra finesser;-)
Det vanligaste felet är att jag glömmer gärna att ställa om iso mellan gångerna. Så det går att misslyckas med digitalt!!!
/Stefan
 
Åkte genom Norge i bil och fotade första rullen på ett par dagar.
Dax att byta... Tyckte det gick ganska lätt att spola tillbaka, nåja... Öppnar locket och blir "lite" irriterad när min rulle med 36 finfina bilder på inte alls är där utan fortfarande ligger osprättad i min kameraväska. :-\
 
Jag var i södra Tyskland för en geologisk undersökning som pågick i ungefär tre veckor. Allt provtagning och alla uppmätningar dokumenterades fotografisk, det blev ca.15 filmrullar. Efter att ha åkt 150 mil hem packade jag upp väskorna....herregud, var är kameraväskan?

ja, den stod kvar i skogen nånstans vid den tjeckiska gränsen, tillsammans med dagboken i vilken jag noterade alla mätningar och foton.

Det kunde ha slutat mycket illa, om inte, till min stora förvåning, allting, inclusive framkallade filmrullar anlände tre veckor senare i ett stort paket. Avsändare var den Tyska Bundesgrenzschutz (Gränspolisen). En av deras gränspatrullar har hittat väskan, framkallat filmen och skickat alltihop hem till mig.

Det blev en stor torta plus lite mer för gränsfolket vid min nästa vistelse i området.
 
Hehe.. när jag var ganska ny hade jag ännu inte fattat att spegelns skick i en spegelreflexkamera inte påverkar negativet (förutsatt att man kan se tydligt nog att ställa in skärpan i sökaren förstås).Jag trodde att spegeln reflekterade bilden in på negativet av någon anledning

Köpte en beg kamera på nätet och när jag fick den kollade jag inuti och såg mycket tydligt hur någon hade torkat av spegeln med rengöringsmedel och trasa. Bilden i sökaren var helt grötig.. Jag blev galen för jag trodde kameran var värdelös.. Skrev ett långt brev till killen jag köpte den av och skällde ut honom så det stod härliga till..

Kollade sedan lite till och insåg att spegeln fälldes upp när jag tryckte på avtryckaren.. snopet..
(Rengjorde den sedan på rätt sätt, Kamerna funkar nu utmärkt.)
 
Och tiden skall vara...

Sköt en hel rulle dia med blixt utan att märka att slutartiden omärkligt slunkit över till 1/250 i stället för 1/125.

Fick enbart halva bilder....
 
Stringtrosor

Fick en gång ett uppdrag av en 52 årig kvinna, att ta lite sexiga bilder på henne som en present till hennes make på hans födelsedag. Hon frågade mig

-"Vad har dagens ungdomar på sig, som är sexigt?"
-"Jag föreslår stringtrosor och en BH, det blir snyggt".
-"String ? Har jag aldrig testat, men okej, jag litar på dig som är fotograf"

Nästa vecka kommer hon till studion, glad och förväntansfull. Går ner i källaren och byter om till string och Bh och kommer upp.

Hon tar av sig morgonrocken, och säger:

"Jag förstår inte hur dagens ungdomar kan tycka detta är bekvämt, men maken kanske gillar det"


Det är nu jag inser att hon satt på sig stringtrosorna bak och fram.......


Men gubben blev nöjd med bilderna i alla fall och betalt fick jag !!!
 
Tyska gränsvakter

volker skrev:
Jag var i södra Tyskland för en geologisk undersökning som pågick i ungefär tre veckor. Allt provtagning och alla uppmätningar dokumenterades fotografisk, det blev ca.15 filmrullar. Efter att ha åkt 150 mil hem packade jag upp väskorna....herregud, var är kameraväskan?

ja, den stod kvar i skogen nånstans vid den tjeckiska gränsen, tillsammans med dagboken i vilken jag noterade alla mätningar och foton.

Det kunde ha slutat mycket illa, om inte, till min stora förvåning, allting, inclusive framkallade filmrullar anlände tre veckor senare i ett stort paket. Avsändare var den Tyska Bundesgrenzschutz (Gränspolisen). En av deras gränspatrullar har hittat väskan, framkallat filmen och skickat alltihop hem till mig.

Det blev en stor torta plus lite mer för gränsfolket vid min nästa vistelse i området.

En gång när jag åkte buss från Tjeckien så kom vi till Tyska gränsen. Jag är van bussresenär så jag höll truten, satt still och höll fram mitt pass till passpolisen som kom ombord. Min polare, lite väl dragen efter han insett att en flaska "vargtass" kostade dryga 50lappen för en liter i Prag, gjorde tvärtom vad jag gjorde. Han såg på polisen,skrattade och sa:

"Vad fan är detta ? Pass-waffe eller ? "
Han åkte av bussen snabbare än kvickt, och vi fick vänta i 2½ timme extra pga hans uttalande ;(

Resten av resan var han tyst ;)
 
egentligen rätt futtigt misstag, men jag kände mig bra dum i lördags.

plåtade ett bröllop i en liten fin kyrka.
jag var lite småfräck den dagen och smög försiktigt fram vid sidan av altaret för att få lite bra bilder på brudparet framifrån.
böjde mig ner för att inte synas så mycket inför gästerna och plåtade lite bilder.
när jag reser mig upp slår jag huvudet i en ikon som hänger på väggen.. *ajje*
brudparet fnissar och jag ler lite skämsigt och tycker väl att det var rätt klantigt men samtidigt lite kul. vad gör man inte för konsten?
men efter några minuter så passar jag på att slå huvudet i samma ikon en gång till, och då passade jag tillome på att rodna lite. ;o)
"klantskalle".
*skratt*

ont gjorde det oxå.. *ajj som..*
 
Re: Stringtrosor

HAHAHAHA, fyfan kan tänka mig hur det såg ut! ;)


"Skåningen" skrev:
Fick en gång ett uppdrag av en 52 årig kvinna, att ta lite sexiga bilder på henne som en present till hennes make på hans födelsedag. Hon frågade mig

-"Vad har dagens ungdomar på sig, som är sexigt?"
-"Jag föreslår stringtrosor och en BH, det blir snyggt".
-"String ? Har jag aldrig testat, men okej, jag litar på dig som är fotograf"

Nästa vecka kommer hon till studion, glad och förväntansfull. Går ner i källaren och byter om till string och Bh och kommer upp.

Hon tar av sig morgonrocken, och säger:

"Jag förstår inte hur dagens ungdomar kan tycka detta är bekvämt, men maken kanske gillar det"


Det är nu jag inser att hon satt på sig stringtrosorna bak och fram.......


Men gubben blev nöjd med bilderna i alla fall och betalt fick jag !!!
 
Något ganska pinsamt hände när jag sommarjobbade på Gotlands Allehanda. Första veckan skulle jag plåta en presskonferens (min första). Vi satt vid ett runt bord och jag hade inte en aning om vem någon var. Alla disskuterade och jag fotade runt lite för att vara säker på att få med alla viktiga personer. En kvinna tittade jättekonstigt på mig när jag fotade henne men jag tänkte inte mer på det.
När jag kom tillbaka till tidningen fick jag veta att kvinnan på bilderna var den konkurrerande tidningens reporter!! Det borde jag väl kunnat lista ut, men hon ställde inga frågor utan var med i den allmänna diskussionen och hade inte heller någon kontakt med deras fotograf. Blev lite lätt bimboförklarad efter det :) jaja..jag har inte gjort om det misstaget i alla fall
 
Mitt pinsammaste misstag var nog i förra helgen när jag fick för mig att jag är tillräckligt händig för att leka kamerareparatör. Nu vet jag bättre. Nedbländningsknappen på min T90 hade hakat upp sig och jag sätter mig framför datorn och granskar servicemanualen som jag hittar på nätet. Skruvar loss några skruvar och sliter av framsidan. Upptäcker efter en stund att jag förmodligen inte gjort helt rätt...men jag lyckas få kanppen att fungera igen och skruvar snabbt ihop kameran igen. Efter några test av knappen så slutar den fungera igen.

Jahapp, bara att göra om samma sak skruvar upp och upptäcker med skräckblandad förtjusning att det är en plastbit som har hakat upp knappen den här gången...lösa plastbitar som är där de inte ska vara har jag aldrig gillat.

Men när jag skruvar ihop kameran för andra gången så funkar knappen och jag är nöjd.
Ett par dagar senare ska jag springa ut i det fina kvällsljuset och knäppa lite, men när jag ska ladda en film så upptäcker jag att knappen till att öppna bakstycket har slutat fungera...upps!

Blir till att skruva upp kameran en tredje gång och skaka ut lite mer plastbitar och nu (peppar peppar) så verkar den fungera som den ska.
 
foto misstag har det inte blivit så många av.

men nær jag køpte min førsta digitalare, en fin beggad d1, blev jag først lite irriterad øver att sæljaren inte hade skickat med en usb kabel...
*satan*
sætter mig i bilen och kør som blixten ner och køper en alldeles før lång och alldeles før dyr usb kabel på den lokala datorbutiken.

blev senare inte Mer glad nær jag ska plugga i usb'n i huset.. *suck*



det blev en dyr kamera , huset o en ny dator før 10.000kr.

måtte jævulen ta firewire :)

[edit, svårt att finna moderkort osv, blev nyy helt enkelt]
 
christian_r skrev:
foto misstag har det inte blivit så många av.

men nær jag køpte min førsta digitalare, en fin beggad d1, blev jag først lite irriterad øver att sæljaren inte hade skickat med en usb kabel...
*satan*
sætter mig i bilen och kør som blixten ner och køper en alldeles før lång och alldeles før dyr usb kabel på den lokala datorbutiken.

blev senare inte Mer glad nær jag ska plugga i usb'n i huset.. *suck*



det blev en dyr kamera , huset o en ny dator før 10.000kr.

måtte jævulen ta firewire :)

[edit, svårt att finna moderkort osv, blev nyy helt enkelt]

Absolut pinsamaste med den historien måste vara att du inte använde en extern kortläsare :/
 
Proboarder skrev:
Absolut pinsamaste med den historien måste vara att du inte använde en extern kortläsare :/

Jag e långt ifrån en tekniskt lagd person.
Vid den tidpunkten så visste jag inte om kortlæsare.

Och som sagt, hør ju till faktan att jag faktiskt behøvde en ny dator.
 
För ett antal år sedan, när min f90x var ny, skulle jag ta några bilder åt en moster på ett sår hon hade för något försäkringsbolag.

Färgtemperaturer hade jag ingen aning om vad det var, och jämnast ljus skulle man ju få med flera ljuskällor.
Tog en skrivbordslampa (lysrör) samt två glödlampor till hjälp för detta.
Tantstackaren såg mer död ut än levande på de korten...
 
ogge skrev:
Mitt pinsammaste misstag var nog i förra helgen när jag fick för mig att jag är tillräckligt händig för att leka kamerareparatör. Nu vet jag bättre.

Blir till att skruva upp kameran en tredje gång och skaka ut lite mer plastbitar och nu (peppar peppar) så verkar den fungera som den ska.

Skulle kunna skriva under på det där första stycket. Du slapp ju i alla fall att åka på en stöt som jag gjorde.
För några månader eller så började jag skruva isär den gamla och plastiga kompaktkamera som inte tillät nertryckning av avtryckaren. Att skruva av höljet gick bra, men på något vis kom jag åt batteriet med ena handen när jag hade kameran i knät. Det brummade till och framför allt brände till i handen på mig ett par sekunder. Pinsamt är kanske inte rätt ord, pinigt eller smärtsamt är nog bättre beskrivningar.
Sedan dess aktar jag mig för "kamerareparationer".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.