Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
amaster skrev:
I sin iver att packa ned objektiv för alla tänkbara situationer hade han glömt bort en detalj, nämligen att lägga ned ett kamerahus i fotoväskan.

Detta har hänt Fredrik Funck på DN. Han hade bara objektiv med sig ut på ett reportage många mil från Stockholm. Min släkting som under många år varit DN-fotograf i Örebro var närmast och fick köra någon timme för att lämna en kamera till Fredrik.

Jag har hört historien från båda - så den är absolut sann.
 
Terje skrev:
Jag har aldrig -

- fotograferat utan film i kameran...

Jag råkade plåta ett tiotal exponeringar nyligen utan att stängt bakre locket ordentligt så filmen laddades inte. Nu har jag programmerat om mina analoga hus så att det inte går att plåta utan film.

- exponerat en rulle flera gånger...

Har ju hänt. Pinsamt på kusinens sons dop... Men det var ju bara en av fyra rullar.

- snubblat och förstört utrustning...

Mitt 16-35/2,8 lyckades åka i ett stengolv bara tre dagar gammalt. Det gick av vid bajonettfästet. Fick det lagat på försäkringen utan att behöva betala självrisk. :)

- mätt ljuset vansinnigt heltokigt...

Inte jag heller, men jag hade en 85/1,8 där nedbländmningen pajjat. Blev många rullar på en konsert som blev överexponerade.


- råkat ut för att motorn på kameran hängt sig och exponerat ut hela rullen...

Förre Expessenfotografen Roger Thuresson har råkat ut för detta. I minus 40 grader så fick hans Canon T90 tuppjuck och exponerade en hel rulle när han satte in en ny film. Hans Canon F-1 funkade bara en stund. Till slut funkade bara hans Leica M6.

En annan tidigare Expressenfotograf, Torbjörn Andersson, har också råkat ut för liknande missöda. Under en landskamp på Malmö stadion mellan Sverige och Frankrike i kraftigt hällregn dog först alla Nikon F4 och hans Canon T90.

En Kvällsposten-fotograf slog in sina splitter nya F4:eek:r i reklambroschyrer för F4:an där det stod att kameran skulle klara två timmars regn...

Mitt i matchen dog sedan alla Nikon F3 följda Canon F-1, däribland Torbjörns.

När matchen var slut och segerbilderna skulle tas fanns inga fungerande spegelreflexkameror kring planen. Torbjörn tog då upp sin Leica M4 från kameraväskan som hade en decimeter högt vattenstånd i sig. Efter att hällt ur allt vattnet ur M4:an satte han in en ny rulle och började plåta...

De franska fotograferna gick under tak direkt när regnet började.

Kort sagt: Jag har aldrig gjort några misstag...

Du måste var smått unik. Eller så jobbar du väldigt lungt och metodiskt och gör inte några hysteriska pressuppdrag.

Jag har vid några tillfällen när det varit som mest stressigt inte hunnit plocka ur den exsponerade rullen ur det ena huset och när jag väl fått en chans att byta film lyckats öppna den kamera som jag haft film kvar i... Skönt att det inte kan hända med digitala kameror.
 
Det pinsammaste jag gjort hände faktiskt ... i år!

Det började i New York, där jag (vid Ground Zero, av alla ställen) plockade fram kameran. Förvånad blev jag när det inte gick att se på displayen hur jag ändrade tiderna. Suck och stön, jag plåtade på måfå utan ljusmätning, och hoppades tidningen skulle kunna använda någon av bilderna i alla fall.

Väl hemma var bilderna rätt underexponerade, men tidningen fick sin bild. Jag var däremot sur för att min älsklingskamera var paj. Så jag knatade iväg till Canons reparatör. Som tur var (fast det insåg jag inte just när jag klev in) var det bara EN person som jobbade där just då, och inga övriga kunder.

Jag lade fram kameran på disken och begärde offert på vad det skulle kosta att reparera den. Killen tog kameran, kikade på den i två sekunder, knäppte på en knapp och log. Nu funkade den igen!

Jag lovar - jag hade ALDRIG sett "Locked"-knappen förut! Det blev i alla fall en gratis reparation.. hehe..
 
Något som heller aldrig skett:

Mitt under en kurs i Grövelsjön, på en utflykt där vi skulle nattfotografera, skulle jag demonstrera olika rutiner. Jag hade ställt upp kameran ut över Femunden med norska fjäll i bakgrunden.

Bilden skulle exponera i 2 timmar. När bilden exponerat i en timme skulle jag demonstrera hur man kunde torka linsen för att motverka att linsen immade till under den långa slutartiden.

När jag skulle torka linsen med linspappret, upptäckte jag att jag torkade på objektivlocket... Det satt på...

_________________________________________________

Men eftersom detta aldrig skett, så behövde jag ju inte skämmas inför 20 kursdeltagare (van nattfotograf som jag är...)

Terje
 
Magnus Fröderberg (froderberg) skrev bl.a.:

Du måste var smått unik. Eller så jobbar du väldigt lungt och metodiskt och gör inte några hysteriska pressuppdrag.

Jag har vid några tillfällen när det varit som mest stressigt inte hunnit plocka ur den exsponerade rullen ur det ena huset och när jag väl fått en chans att byta film lyckats öppna den kamera som jag haft film kvar i... Skönt att det inte kan hända med digitala kameror.

:))
Har heller aldrig öppnat kameran innan jag vevat tillbaka filmen...

Terje
 
För ganska exakt ett år sedan var jag på medeltidsmusikfestivalen Festivitas i Lund. Jag sprang runt med min Pentax Z1 och såg väl ut att kunna det här med fotografering. Ombads ta ett gruppfoto med en EOS 30 (tror jag det var), personen som lånade ut den hade själv lånat den av sin syster och var således minst sagt rädd om kameran. På väg till platsen för fotograferingen ska jag slå på kameran för att bekanta mig lite vid den och ovan vid den modellen som jag var då tryckte jag inte ner manövervredets knapp innan jag vred om vilket gjorde att vredet gick sönder och kameran blev obrukbar.

Gruppbilderna blev tagna ändå, men det syns rätt tydligt att en av de medverkande var väldigt olycklig...
 
Inte så jättemycket att komma med, men måste ändå få ut min frustration...har två filmer på skölj just nu . När fixet var i upptäckte jag att jag blandat ihop tiderna för Xtol 1+1 och outspädd... jag som skulle ha kontrastrika negativ...suck....
 
Min snabbaste objektiv påsättning

Låg och halvsov en natt för ca en månad sedan, och vaknade av ett en stor smäll. Kastade mig snabbt upp ur sängen och kikade ut genom fönstret och såg två inbrottstjuvar som kastat in en sten genom ett skyltfönster på andra sidan gatan.

Plockade snabbt upp min Fuji S2 i mörkret som inte hade något objektiv monterat på ju då. Snabbt och fumligt och lite panikartat tog jag närmaste obejktiv och smackade på kameran i mörkret hemma och han trycka av några bilder.

Märkte att Autofokusen inte alls fungerade och jag han varken ställa in tider eller slutare särskilt noga. Det hela gick på ca 10 sekunder och jag han knäppa två bilder i mörkret. ( kl va car 02.30 )

När allt var över så upptäckte jag till min förvåning att jag hade satt på objektivet upp och ner i fästet till kameran. Gissa om det var en mardröm att få loss objektivet ur gängan. Det satt som en sten och ville inte lossa. Efter mycket lirkande så fick jag till slut loss objektivet från kameran men jag trodde flera ggr att något skulle brytas sönder.
 
Senast ändrad:
Svanar

Jag är ganska färsk med min fotografering men den pinsammaste saken hände nog nu i helgen. Jag var ute på Singö och när jag vaknade på morgonen så såg jag ett antal svanar vid grannes brygga. Jag riggade upp mitt kamerastativ och teleobjektiv. Efter ett antal bilder tittar jag upp och ser "grannfrun" naken på väg ner i vattnet. Jag var snabb att vrida kameran åt ett annat håll. :)

/Paparatzi
 
Re: Min snabbaste objektivpåsättning

tonykollberg skrev:
såg två inbrottstjuvar som kastat in en sten genom ett skyltfönster

Jag har analyserat bilderna och kommit fram till att det måste ha varit två desperata transvestiter i stort behov av handväskor och andra acessoarer.

Kommissarie Roy
 
Re: Re: Min snabbaste objektivpåsättning

in2kma skrev:
Jag har analyserat bilderna och kommit fram till att det måste ha varit två desperata transvestiter i stort behov av handväskor och andra acessoarer.

Kommissarie Roy


Haha, jag har också undrat varför de valde en secondhand affär med damkläder!
 
Det var i så fall transvestiteter med väldigt bra och dyrbar smak , för den där butiken har bara lite mer exklusiva grejer som dom flesta inte har råd med, ens second hand...
Det var ju bra bilder, trots omständigheterna!
 
bra och dyrbar smak

Så är det nog. Överklassens diskreta charm kan ta sig många uttryck. Detta är ett av de mindre diskreta, men mer charmerande sätten ;-)
 
Harfaktiskt aldrig lyckats ta bilder utan film i. Däremot så lyckades jag på ca 25 av de många konserter jag fotade under årets Hultsfredsfestival ta upp kameran för första fotot och märker att sökaren är helt svart. Låtsades varje gång som att jag aaaalltid låter objektivlocket vara på fram till bara några bråkdelar innan jag tar fotot :)

Kan meddela att många av konserterna jag fotade var på de mindre scenerna där både publiken och artisterna är väldigt nära de som fotograferar.
 
I helgen lyckades jag klanta till en MRC (Mid-roll change, byta film mitt i rullen för att senare sätta tillbaka den igen) rejält.

Pga. att jag använt film som inte var DX-märkt (Tech Pan) så hade jag gått över till att låta min EOS 3 räkna upp filmrutorna istället för att räkna ned som jag är annars tycker är smidigare.
Jag hade en Velvia med ~23 bilder kvar, nedräknat och av någon anledning fick jag för mig att de bilder som var exponerade fanns i slutet av rullen, som om 300:an hade exponerat dem (hade tidigare kört en rulle först i 300:an och sen i 3:an).
Jag satte i rullen, exponerade fram till ca 20 bilder och tog ut den... Duh!

Undrar vad det var jag sumpade...
 
Själv har jag ju givetvis ALDRIG (sic! :) ) gjort några misstag. Däremot gick en kompis på 80-talet och köpte en av dom där första kamerorna med mycket elektronik i. Dessutom torskade han på en gigantisk Metz-blixt och motor till kameran. Denne med pengar välförsedde person var, och är, alltså ingen vidare fotograf. Första tillfället att använda grejerna "seriöst" var en konfirmation. Det föll på hans lott att ta bilder utomhus så kanonfotografen riggar allt utanför kyrkan på det likaså nyinköpta jättestativet och väntar till synes helt avslappnad. När de första i processionen dyker upp i kyrkporten trycker han av men blixten funkar inte. Han kastar sig då runt jättestativet (samtidigt som han vrålar åt konfirmanderna att stå still) för att se vad som gått fel. Varför han skulle framför kameran att göra har jag fortfarande inte fått nån tillfredställande förklaring till men när han står där så går blixten av med full styrka så som bara en jätte-Metz kan varvid han blir så rädd att han stapplar baklänges över kyrkgången och försvinner genom en häck runt en familjegrav. Konfirmanderna tröttnar då på att vänta och travar vidare trots att "fotografen" vrålar inifrån buskaget åt dom att stå still. Det blev bara en bild. Den visar "fotografen" framför kameran med svett i pannan och vild blick. Riktigt bra bild förresten. Efteråt ville han inte erkänna att han inte hade satt i sladdarna ordentligt (Han reklamerade blixten. Inget fel givetvis.) och att man inte ska ta med sig trådutlösaren från kameran när den fortfarande är monterad. Hade jag inte kastat mig över den gigantiska anläggningen hade han bogserat alltsammans över kyrkgången med sig in i familjegraven. Det blev givetvis mitt fel att trådutlösaren knäcktes men det kunde jag bjuda på och fixade en ny åt honom. Själv hade jag en av konfirmandföräldrarnas kompaktkameror (Canon A35F om jag minns rätt) som dom tyckte jag borde behärska. Jag tog 2 rullar vettiga bilder åt dom trots stjärnfotografens profetsior om otillräcklig kamera. En vecka senare hade han köpt sig en begagnad Olympus XA (första versinen med 35/2,8) med blixt (A11?) och sedan blev det riktigt bra bilder.
 
Fotade en hel rulle med "fantastiska bilder"... När rullen var slut skulle jag veva tillbaks den (min gamla chinon kamera), men jag kände ju att här har hänt något, filmen måste ha gått av, eller så har kameran gått sönder. In i en becksvart skrubb, öppnar kameran... ingen film i :-O
 
Jocke skrev:
Den varningen gäller för Iggesundsgänget också :) Fast det var iofs inte jag som råkade ut för det, det var en tjej med kompaktkamera som gick fram till scenen och skulle fota när hela gänget släpper instrumenten, skriker "Kolla! Kort!!" och rusar fram för att posera :) Hon var väldigt röd när hon gick därifrån...
Samma problem hade jag med Lars Vegas Trio för många år sedan. De kastade sig fram och poserade framför kameran. Lite jobbogt. Efter ett par spelningar och ett par intervjuver med dem så gick det bättre. På en spelning på Kinna Hotell fick trummisen syn på mig och jag såg hur han var på väg att ropa på resten av bandet, men jag skakade på huvudet och han nicka som svar och fortsatte spela.


Håkan
 
Tja jag glömde ställa om kameran när jag skulle fota ett dop, det är juh ganska mysko ljus i kyrkor och jag körde på med 1/500 på en iso400 (utan blixt! *asgarv*) gick juh inte så bra, hade sörplat lite för många pilsner dagen innan och hjärnan var nog delvis avstängd ;) Det fanns ingenting på rullen, snacka om stygg underexponering. Så går det när man inte tänker och kollar sina inställningar ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.