Tala om klantskallar!
Ni tror NI är klantiga?! Kasta er i väggen!
Jag har gjort ungefär ALLT ni beskriver. Ingen film, dubbelexponerat filmer, öppnat bakstycket (med en rulle Bob Dylan - innan han blev kameraskygg...), osv., osv., osv.
Rena vardagsmaten i mitt fotograferande!
Men det som VERKLIGEN grämer mig var en dag i Marocko när jag var ute och handlade, men hade kameran med mig ('bara ifall').
Och jodå, det stod ett par damer utanför ett bad ('hammam'). Vi började prata och dom sa att det varma vattnet hade tagit slut och det var ett helvetes tumult därinne. Dom pekade på min kamera och sa att jag kunde ju komma in och ta några bilder. (???!!! - Jag var väldigt skeptisk, men dom sa att det var så vilt därinne att ingen skulle bry sig!)
Filmindikationen visade på 18, så jag hade ju lite film kvar, trots att jag inte hade någon extra rulle med mig.
Damerna jag pratat med ville först att jag skulle ta en bild av dom (innan jag blev ihjälslagen, troligtvis...?) och dom ställde självmant upp sig och log...och log...och log...och...
Kameran (manuell) gick inte att trycka av och inte att veva fram. Vad i ...!!!????
Måste bara snopet säga att kameran var trasig och att jag inte kunde ta någon bild vare sig av de initiativrika och hjälpsamma damerna eller av det stora bastukriget (föreställ er: kakel, ljus från hål i taket, ånga, hinkar som flyger, nakna damer i 150-kilosklassen i handgemäng...!)
...och lomade hemåt med mina tomater och kamera som 'hakat upp sig'.
När det var alldeles för sent att tänka på att gå tillbaka kom jag på det: Jag hade laddat med en hemladdad rulle som jag fått av en japansk kompis! Han hade klippt till lite snålt, så det var bara 18 rutor på den... Tack för det!
Jag kan fortfarande se för mig bilderna jag missade. Chansen kommer aldrig igen.
Kommer att gräma mig till min död.
/Gitte