Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha spenderat två och ett halvt dygn på ett knappt sjödugligt fraktfartyg från Filippinerna till Sulawesi i Indonesien strejkar alla taxiförare och den enda sättet att komma fram på var på en motorcykeltaxi. Jag hade hela min 75 liters-ryggsäck på ryggen och min daypack med min kamerautrustning i knät. Föraren ger mig en "hjälm" som jag skulle ha på mig. Jag har ett stort huvud och brukar ha avsevärda problem att hitta hattar och liknande i Sverige, och då kan ni tänka mig hur bra en asiatisk hjälm passade mig. I full fart på MCn halvvägs framme tar en vindpust tag i hjälmen, som trillar av och jag försöker reflexmässigt fånga upp den, varvid jag tappar balansen pga packningen på ryggen. För att inte trilla av motorcykeln släpper jag daypacken för att få mina händer fria. Jag greppar tag i MC-föraren och återfår balansens, samtidigt som jag vänder mig om och ser en taxi köra över min daypack med min kamerautrustning!

Mitt 75-300 objektiv var det enda som överlevde... :(
 
joker skrev:
Jag glömmer ALLTID att ställa tillbaka kommandoratten efter det att jag har kört med självutlösaren. M a o har jag en del bilder på tak, mina näsborrar, med grym rörelse oskärpa e t c.
Den känner jag igen! På min gamla kamera så tryckte man inte en knapp så gällde självutlösningen för nästa exponering. På min nya kamera så ändrar man ett vred och så gäller den tills vidare. En hel del konstiga bilder har det blivit. Från början innan jag förstod vad det var blev jag väldigt konfunderad vad det var för fel när det alltid var fördröjning när jag tryckte av.

Måste berätta om en kul grej som min käre sambo gjorde. Försöker få henne fotointresserad. Så jag tog av batteripacket, ställde in kameran på P, på ett smidigt 28-80 objektiv och laddade kameran med ny rulle. Allt för att kameran skulle vara så liten och lätt som möjligt. Jag tyckte hon kunde ta den med sig när hon skulle ut på promenad med vår dotter. Tyvärr hann hon inte få någon närmare instruktion så istället för att trycka på avtryckaren så använde hon sig av skärpedjupskontrollknappen. Det lät ju ungefär som när man trycker av men det blev inte så många bilder...

Hon är ännu inte speciellt fotointresserad även om hon tyckte det var roligt att ha kameran med.
/Svante
 
Gjorde en pinsamhet en gång.
Var ute och åkte bil, och för att råda bot på tristessen tänkte jag fotografera mina medresenärer, samtliga var ganska nya bekantskaper.
Riktade in kameran mot tjejen bredvid mig, vidvinkeln på såklart, och fotade henne i halvfigur.
När jag var klar blängde hon surt på mig och undrade exakt vad jag hade fotograferat.

Inser då att jag från ganska nära håll riktat kameran rakt mot hennes byst.
Hon hade ju knappast koll på hur vidvinklig objektiv jag hade på.
 
Re: ::: Pinsamt och grymt :::

Eugen skrev:
ehh...kanske var det när jag glömde sätta film i scannermackapären eller när jag glömt att slå ihjäl en mungo som jag skulle föreviga... Nej! nu vet jag det var när jag tagit på mig Trippolinadressen och gett Adam Madsen ett onödigt drygt svar på en kommentar.
Sorry A!

Förövrigt så är det väl avsaknaden av dylika malörer som skiljer proffsen från amatörerna. ;)

Eugen von Tomte Julgranermann

ahaha... ska du säga.. Jag mailade just david för att jag läste heeelt fel.. Jag läste alldeles för snabbt och fick de till något helt annat..
Det är nog det pinsammaste ja har varit med om på ett par dagar :)
Sorry "Eugen" Om du får påbackning av david eller något.. ehheeh.. sååå illa kan de gå..
Ska gå å lägga mig nu och inte sitta vid datorn mera..
PS, Har mailat david igen. Och bett om ursäkt för detta.
Adam
 
pinsamt värre...

Var på Sveriges första "salsakongress" förra året och fotade. Efter att alla internationella grupper hade haft sina otroliga shower skulle vi ta "seriösa" gruppbilder, dvs att dom gjorde väldigt ansträngande och krävande poser, snyggt med krävande!

JAg hade självklart köpt min nya härliga Digitalkamera(fuji s1pro) och smattrade på som en galning...SJÄLVKLART efter ca 30 min skulle jag ändra till lågupplöst då jag märkte att jag fortfande hade X antal bilder kvar. efter närmare titt såg jag att kameran var inställd på PREVIEW inte POST-PREVIEW dvs. jag måste godkänna varje bild innan den sparar(trycker jag på avtryckaren skippar den bilden) och att den inte bara visar bilden i en sekund som jag kör standard...jippi!

som tur var, vart de resterande bilderna som jag tog superbra så alla var glada och frågade inte efter bilderna som "försvann". pshuuu...

mvh Robban
 
Bryggarn skrev:
Gjorde en pinsamhet en gång.
Var ute och åkte bil, och för att råda bot på tristessen tänkte jag fotografera mina medresenärer, samtliga var ganska nya bekantskaper.
Riktade in kameran mot tjejen bredvid mig, vidvinkeln på såklart, och fotade henne i halvfigur.
När jag var klar blängde hon surt på mig och undrade exakt vad jag hade fotograferat.

Inser då att jag från ganska nära håll riktat kameran rakt mot hennes byst.
Hon hade ju knappast koll på hur vidvinklig objektiv jag hade på.

Den var riktigt bra. Trillade nästan av stolen pga skrattkramper!! :)
 
mm bakstycket...

Helt klart..

Var på cypern i strålande sol.. o
laddade en ny fin rulle..
när sedan jag rullen var klar för framkallning
upptäcker jag att jag inte har stängt bakstycket
ordentligt utan alla bilder hade
en violett ton i nederkant....

trist..
 
Bryggarn skrev:
Inser då att jag från ganska nära håll riktat kameran rakt mot hennes byst.
Hon hade ju knappast koll på hur vidvinklig objektiv jag hade på.

ROFL...

Jag tror nog att jag också har lyckats med någon liknande vidvinkeldumhet mot någon klasskamrat.

Mer fotoutbildning åt folket! :)
 
Senast ändrad:
Att fullständigt tappa tidsbegreppet och öppna kameran innan filmen hunnit spola tillbaka var en sak, men att göra det mitt framför ögonen på en massa folk som trodde jag var hyfsat duktig på att hantera en kamera var en helt annan. Bara stå där som ett gapande fån med en massa film i handen. Ska det vara så illa att man måste koncentrera sig ständigt och allra värst ibland för att få det minsta lilla ting rätt???
 
Som hyfsad amatörfotograf blir man ibland ombedd att plåta diverse tillställningar. En gång gällde det ett 50-års kalas med tillresta släktingar från hela världen. Engagerade mig rejält att försöka få så bra bilder som möjligt. När jag hämtade ut rullarna från labbet var ALLA bilder mer eller mindre svarta...

Efter en timma i mental medvetslöshet tog jag mig samman och kikade på utrustningen. Hmmm, fann den lilla, lilla knappen som pekade på FP....

När jag tänkte efter så hade min grabb (under min översikt) fått kika på och i kameran dagen innan....

Vad säger man till den förväntansfulla 50-åringen med familj i ett sånt här läge....

I hate small buttons...

Mats
 
Finns allt för många:
Glömt ladda med film...
Bytt film mitt i rullen, glömt anteckna antalet exp, sätter i rullen och dubbelexponerar...
Fotat en hel bilutställning med blixt och ALLDELES för snabb synctid inställd...
hjärnan får ibland allt för sällan va med!
 
KarlArne skrev:
Ursäkta att jag är trött men FP?
Det är en inställning för blixtsynken som används tillsammans med gamm-blixtar. Har man den inställd tillsammans med en elektronblixt så hinner blixten både avfyras och slockna innan slutaren öppnar.
 
Lustigt, lustigt...

Jag vet inte vad det säger om oss fotografer, men det här med misstag var nog en av de diskussioner som fått flest svar här på fotosidan...
Skulle vara skitkreativ första gången jag fick ett riktigt tidningsuppdrag... Hade aldrig provat använda blixt förut, men läste manualen och tyckte att det varkade ju inte så svårt. Lånade en, drog iväg på en modevisning och körde bakre ridå med alldelens för lång tid, och ungefär åtta rullar som blev skit. Behöver jag säga att det var det sista jag gjorde på den tidningen...
 
Jag är så jävla dum!
Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen. Jag ska aldrig mer glömma att kolla ISO-inställningen …
Har då precis fått tillbaka en rulle EBX kör på ISO 3200. Tyckte att jag fick lite korta slutartider men tillskrev snö denna märklighet.
Jodå det är mitt på dagen, det är inte solen ni ser och det är den ”bästa” bilden på rullen…
 

Bilagor

  • katastrof.jpg
    katastrof.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,775
Jag tyckte din bild var stämningsfull! Se så, upp med hakan! Skämt åsido så har jag gjort liknande grej men tråkigast var nog att dra av en film på mitten efter att ha fotat en hel konsert och sedan öppna kameran i dagsljus..
 
Jag var uppe på Expressens och skulle ta ett par bilder ang. dagstidnings produktion. Efter ett tiotal exponeringar upptäcker jag att det inte var någon film i kameran! Så kan det gå när man är mycket nervös!
 
Eh, vet inte om jag ska berätta det här egentligen. Får väl hävda att det var lääänge sedan.

I ett rum fullt av vänner och bekanta frågar jag en kompis om hans nya kamera.

- "Är det en färgkamera eller en svart/vitt?"

Ridå.

*Om* jag har fått höra det sedan dess! Och det var som sagt måånga år sedan.

-Christian
 
Satt i gårkväll och skulle scanna in resultatet från senaste naturutflykten. Upptäckte att det var lite damm på diat när jag kom till den jag hade störst förhoppningar på och tänkte "Jag blåser lite på den".

Nädå, dammet satt kvar. Får blåsa hårdare. Och ännu lite hårdare.

Jävlar. Spott på diat.

Jävlar. Skulle inte snusat samtidigt som jag blåste bort damm.
 
Hade varit på en mässa och plåtat en rulle TriX.
Bytte i all hast rulle medans jag gick till nästa aktivitet. Fortsatte sedan att plåta tills den nya rullen var slut.

Väl hemma framkallade jag den sista rullen först och upptäckte att den var helt blank!
Mina misstankar bekräftades när jag sedan framkallade den första rullen.
Dubbelexponeringar på varenda ruta.

Jag hade lyckat med konststycket att sätta i samma rulle två gånger!
Att jag sedan hade framkallat en oanvänd rulle gjorde ju mig inte gladare precis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.