Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt värsta misstag inträffade för ett tag sedan när jag hyrt en undervattenskamera för att plåta babysim. Hade fullt upp med cyklop, skärpeinställningar och allt annat som var ovant vid situationen, men fick iväg ett par rullar i alla fall. som visade sig vara tomma när jag framkallade dem. hade laddat den helmauella kameran på samma sätt som min vanliga eos 1:a, dvs stoppat i rullen och smällt igen bakstycket, utan att stoppa in filmfliken i springan på andra sidan... efter många om och men lyckades jag få fatt på en familj som ställde upp en helg i efterhand för en omfotografering. körde som en tok hem från örebro där jag firat helg, hämtade kameran och upptäcker tämligen omgående att nåt är knas. Slutartiderna syns inte i sökaren. Varför hinner jag inte ta reda på utan chansar på att det ska funka ändå. vilket det naturligtvis inte gjorde.... :-(
 
Var ute och fotade månskensbilder. Det var svinkallt och mörkt men jag tänkte hela tiden... 'det är värt det.' Efter 6 exponeringar och 2 timmar märker jag att jag av någon anledning tagit ur min halvknäppta VS dagen innan. En blandad upplevelse.
 
Att fullständigt tappa tidsbegreppet och öppna kameran innan filmen hunnit spola tillbaka var en sak, men att göra det mitt framför ögonen på en massa folk som trodde jag var hyfsat duktig på att hantera en kamera var en helt annan. Bara stå där som ett gapande fån med en massa film i handen. Ska det vara så illa att man måste koncentrera sig ständigt och allra värst ibland för att få det minsta lilla ting rätt???
-------------------------------------

^^ känner igen.

stod o fota en snowboardtävling o hade ett gäng polare runt mig, tog sista bilden, lägger vant upp kameran, väntar nån sekund och öppnar luckan.. <DOH>.. man ska inte öppna luckan när kameran skriker fortfarande ... hade tur att "bara" 20-25% av bilderna blev paj.. =)
 
Första gången jag höll i en system(lånad) och skulle veva tillbaka filmen så gick det väldigt trögt men det gick iallafall.Blev lite misstänksam av ljudet och när det singlade ut en väldig massa smul när luckan öppnades,snacka om perforering...Lärde mig så småningom att trycka in lilla piggen ..Givetvis berättade jag inget för ägaren,man ville ju inte verka okunnig.
mvh/gunte..
 
Ha ha! Många roliga berättelser!
Jag har också glömt ISO-inställningen, öppnat bakstycket för tidigt och glömt sätta i film!

I vintras gick jag förbi domkyrkan en kväll, när den var inhöljd i en dramatisk dimslöja. Det såg fantastiskt ut, så jag cyklade hem i full karriär, sprang uppför trappan till lägenheten, ryckte åt mig stativet, film och kamera, och cyklade tillbaka innan dimman hann lätta. Väl framme insåg jag att jag hade videohuvudet på stativet, och självklart satt snabbkopplingsplattan kvar på teleobjektivet. Det var svinkallt och det började bli mörkt, så jag hade inte tid att försöka montera av huvudet och fästa kameran direkt på skruven. Nu är goda råd dyra tänkte jag och ställde kameran på videohuvudet för att få lite stöd i alla fall, och satte igång att plåta. Då kommer någon som jobbar i domkyrkan förbi och säger att jag gärna får ställa ut bilderna i kyrkan sen om jag vill. Tittar upp, vilket får kameran att börja glida av huvudet, fångar upp den och säger att det gör jag gärna om det blir bra, och sparkar nästan omkull stativet när jag tar ett steg fram. Undrar om han ångrade sig när han gick därifrån? Men det måsste ha sett proffsigt ut till en början i alla fall!

/Pontus
 
Tack!

Vill bara säga tack för rolig läsning och för lektionerna i "Så-gör-man-inte"

Nu kan jag som glad amatör ut och fota utan att göra ett enda misstag :)))

/Alex
 
En helt godkänd och en halv...

På systemkameran så glömmer jag alltid slå på "on" när jag ska fota första bilden. Det känns väldigt proffisionellt när man står på knä 20 cm från nånting med stativ och kameraväska och undrar varför man inte får skärpa.

Den andra är angående min fars helmanuella fosilkamera från -72. Mitt fotointresse hade precis börjat (1999) och det var min första kamera. Jag visste att alla nutida kameror gick på batteri men jag visste inte att stenåldersmodellen gjorde det. Så 1 veckas semester i snövita svenska fjällen slutade i 6 rullars pissgul snöslask och ett skratt från min far. :) shit happens...
 
roliga saker ni varit med om...
har själv varit med om divers småsaker så som iso inställning och öppnat bakstycket för tidigt men det roligast har mina kompisar gjort.

Den första kompisen stopade in kompaktaren i kånken ryggsäcket och där efter saftflaskan, dessvärre utan att skruva på korken!
kameran blev ett saftpass, TOKROLIGT för oss andra...

Den andra kompis hade just köpt vatten på en butik i Kreta och stoppat ner flaskan i väskan efter ett
par meter upptäcker jag hur det droppar från hans ryggsäck, konstaterade att det blev ett vattenpass till!!!
 
Japp min första modeplåtning för ett par år sedan skulle jag plåta för en tjej och jag plåtade och plåtade för det var i början av visningen som min uppdragsgivares kläder skulle visas så var jag grymt nöjd och kunde andas ut, tills jag upptäckte att jag inte haft filmen i!!!!!!!!!!!
Tycker att det borde finnas nån spärr så det inte går att trycka av utan film!!!!!

Men vi har fortfarande ett gott sammarbete!!=)

men inget mer sånt vill jag vara med om!!

Rille
 
Richard: hehe, du får skaffa en Minolta... på min Dynax 7:a kan jag ställa in så att det inte går att fyra av utan film, eller om inte objektivet sitter på.
 
I söndags lyckades jag låsa trådutlösaren till min kamera helt omedvetet. Sedan ägnade jag flera minuter åt att fundera över varför den tog bilder direkt så fort jag dragit fram. En hel radda med väldigt svarta dian fick jag hämtat igår, jag fick ju i alla fall på linsskyddet.
 
Gjorde nyligen ett kanske inte såå roligt misstag.. just införskaffat avtonat gråfilter, var ute och fotade.. och var helt inställd på att få prova filtret, så att jag inte tänkte på att det kanske inte alltid behövs, ljusmätte inte något... fick diorna igår... *suck* himmlen underexponerad så bilderna är helt sabbade...

Lite roligt, så klantig man kan vara när man har något annat i tankarna..

Aja, får ge mig ut och MÄTA nästa gång :)
 
detta var nog det roligaste forumsdiskussionen på mycket länge..bara sitter och ler...nu kan man känna sig lugn!!=)=)Det e inte bara jag som klantar mig, haha!!
Tack björn för tipset..men e ju såld på Canon och mamaiya!! Men detta borde de kunna ordna på någevis tycker jag!!

Rille
 
Det jag spontant kommer att tänka på är att jag har kört några rullar ISO 50 film på 100 och sedan lagt dem tillsammans med 50 film körd på 50, utan märkning...

En bagatell jämfört med andra pinsamheter som redogjorts för. :)

Med vänlig hälsning
Roland
 
......glömde i upphetsningen.....

För många år sedan övertalade jag en söt kvinnlig bekant att fotografera i svart-vit med löftet att visa henne filmframkallningen hemma hos mig. Hon tog 2 rullar. Jag fyllde dosan med 20-gradig vatten, men glömde i upphetsningen mätglaset med framkallningsvätska på badrumshyllan. Filmerna "framkallades" således i vanligt vatten och därefter följde sedvanligt stoppbad, fixering, sköljning och en spänd väntan på resultatet.
Suck!
 
Hmm

INte så pinsamt men ack så irriterande. Som ni kankse vet så har varken OM-2:an eller Nikonos 4 något siktglas så man kan se ifall man har film i... Det har tyvärr blivit för många rullar som gått åt skogen då jag kollat ifall jag hade film i.
 
har märkt att kombinationen vackra kvinnor och fotografer inte riktigt fungerar...hahahah
lite för mycket distraktionsmoment :D
 
gunte skrev:
Första gången jag höll i en system(lånad) och skulle veva tillbaka filmen så gick det väldigt trögt men det gick iallafall.Blev lite misstänksam av ljudet och när det singlade ut en väldig massa smul när luckan öppnades,snacka om perforering...Lärde mig så småningom att trycka in lilla piggen ..Givetvis berättade jag inget för ägaren,man ville ju inte verka okunnig.
mvh/gunte..

Hahaha exakt så gjorde jag med min första systemkamera! Det knakade ordentligt men jag vevade på ...

Kul tråd :)

/Tommy
 
Pinsammaste miss...

Rullfilm & mellanfromat är knepigt värre när man aldrig laddat sådan film i en Mamiya tidigare...

Jag som var så duktig och pillade med den jämra filmen (hade ingen manual eller nåt att gå efter heller, utan bara de diffusa pilarna på magasinet) så jag satt och trilskades och tyckte att det blev så bra så... -ända tills jag skulle ta ut rullen och tyckte det var lite misstänksamt att tejpen som skall försluta filmen satt "felvänd"... DÅ....

*ka-pling*
-undras om jag kanske borde vänt filmen åt ANDRA hållet istället...? *suck*
Dessvärre hade det troligen blivit riktigt bra bilder... iofs inte någon jättekatastrof eftersom det mest hade blivit till familjealbumet... men ändå.



//Kjelle
 
Jag minns en gång när jag skulle fotografera broderade tavlor för en postorderkatalog. Jag var ganska ny på kameran, en Sinar P2, och då jag fick alldeles för mörka dior tog jag helt enkelt om bilderna... Flera gånger... Lika mörka varje gång. Sedan ser jag att ljusmätaren har fel ISO inställd. Som tur var hade vi eget E6-labb så det tog inte alltför mycket tid i anspråk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.