Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PHP galleri

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
nån som vet nåt bra program som kan skapa PHP galleri med möjlighet att logga in och ladda upp bilder mot webben eller sourcescript, nåt som är snygg men ändå lättförståligt.. en helt ny värld. även om man skapat hemsidor är jag inte riktigt med på PHP...
 
låter som en jobbig värld.. finns det nån som erbjuder både webhosting och tillgång till php-galleri som man kan modifiera själv?
 
Nej, inte vad jag sett. Inte som ett komplett paket. Man kan ju alltid köpa tjänsten av någon. Det kostar ju en slant men man får ju precis som man vill levererat och klart, allt efter den kravspec man kommit överensom med den man köper jobbet av.

Jag tycker dock inte att det är så fasligt klurigt. Man köper plats hos en webhost, letar reda på ett PHP-galleri man tycker verkar vara snyggt och funktionellt och laddar der det. Många av de PHP-halleri som finns tillgängliga, både gratis och komersiella har medföljande dokumentation som förklarar steg för steg hur man skall installera det, konfigurera det och hantera det. Efter någon timmes mixtrande brukar det vara uppe och snurra, sen sköter det sig själv och man behöver bara sköta om bildutbudet.

En bekant till mig som aldrig varit i kontakt med vare sig PHP eller MySQL köpte sig plats hos web10.dk, laddade ner Coppermine PHP-galleri, följde instruktionerna och ladda upp galleriet och efter en timme eller så var det fyllt med hans bilder.
 
coolt! jag ska definitivt pröva fixa detta själv.. låter ju otroligt skönt att ha en sida där man bara behöver tanka upp nya bilder.. perfekta galleriet och slippa uppdatera html hela tiden..
 
Inte för att verka alltför kritisk nu men jag gillar inte dessa gallerier, de känns så opersonliga och framhäver bilderna på ett dåligt sätt. Var inne på ett galleri som någon visade ovan. Tyckte flera av bilderna var väldigt fina men pga av själva gallerietsutformning så blev helhetsintrycket inte vad bilderna förtjänade. Finns det inga väl formgivna alternativ? Hur fungerar fotosidans portföljfunktion? den ser ju helt okej ut. Själv har jag gjort mitt eget, men är dålig på PHP m.m. så det blir till att lägga upp allt förhand, vilket är lite jobbigt.

Om man vill publicera bilder med ett mer eller mindre kommersiellt intresse så bör hemsidan ges ganska mycket tanke, men även för sin egen skull så borde en vacker miljö att visa upp sina favoritbilder i vara av intresse.

Jag är iof design tok, men ändå
 
Jo, det är sant...

Visst är dom opersonliga, trista och i vissa fall rent fruktansvärt fula. När jag skulle sätta ihop ett galleri så summerade jag min situation:

1. Kan inte skriva PHP eller MySQL
2. Arbeta i ren html blir för tungrott.
3. Har ingen bekant som skulle kunna lägga all den tid på att skriva mitt galleri gratis
4. Att köpa tjänsten av någon kostar som ett bättre begagnat objektiv...Eller nytt...
5. Kompromissa...

Jag valde nr 5, kompromissade: ett gratis, väl fungerande men kanske något tveksamt designat alternativ. Det är ju helt och hållet en resursfråga.
 
Jag har under nära 2 års tid nu väntat på att uvecklarna av Gallery ska släppa en alpha eller beta version av Gallery2.

Gallery(1) är en bra och snabb phplösning för ett webbgalleri - men är samtidigt lite "rörigt" och skulle kunna se snyggare ut.

Nästa version - Gallery2 - har alltså utvecklats under mycket lång tid och kommer antagligen att nå betastatus till sommaren (förhoppningsvis).

Eftersom Galleryprojektet är opensource kan man ladda hem nya utvecklingsversioner varje dag. Jag har under denna tid testat dessa utvecklingsversioner och konstaterat att det bara blir bättre och bättre hela tiden och att det till slut kommer att resultera i en riktig "killerapp" ;-)

Jag testar detta på min egen server och har nu en ny - än så länge tom - version upplagd.

Själva ytan utåt är inte så spännande - utan det är först när man börjar "leka" med admininställningarna som man inser potentialen.

Jag inbjuder er att testa på följande adress:

http://81.26.238.157/gallery/main.php

logga in som admin med följande uppgifter:
User name: admin
Password: pulver

lägg gärna in bilder med EXIF-information för att testa detta.

Ni får göra ändringar i inställningarna - men förstör nu inte för mycket ;-)

Jag kommer att ha servern igång denna helg - men inte mer (stängs av sent söndag kväll)

Allt kommer att bli fullständig raderat av mig efter denna helg.

Ni kan givetvis även radera era testbilder själva.

Glöm inte att detta är en "pre-alpha" version så allt kommer inte fungera 100%. Det går exempelvis inte att ändra språkinställningarna ännu - men i framtiden kommer det givetvis att finnas översättning på svenska.

Jag har ingen aning hur det fungerar att vara flera admin inloggade samtidigt - men om ni får problem kan ni väl skriva det här.
 
Vill bara uppdatera att jag kan ha igång servern till på Tis-Ons om det finns fler som vill testa :)
 
Jag har Gallery och Coppermine som moduler i Postnuke och de är imponerande i sin funktionalitet men Exhibit Engine är ändå min favorit. EE är skrivet av finnländaren Pekka Saarinen som också driver CANON DIGITAL PHOTOGRAPHY FORUM. Exhibit Engine är snyggt, mycket flexibelt och går enkelt att anpassa till olika behov från ett inponerande admingränssnitt. EE är för närvarande freeware/donationware PHP/MySQL kod version1.5 RC2 som är utvecklad efter aktiva fotografers specifika behov och önskemål. På serversidan krävs php, mysql samt helst ImageMagick men det funkar även med GD2.

Mer info. finns i Pekkas CANON DIGITAL PHOTOGRAPHY FORUM (http://photography-on-the.net/forum/) med över 15000 medlemmar.
 
Exhibit Engine låter helt klart intressant - du har ingen länk där man kan se en sida som använder det ?
 
Tack för länkarna Daniel.

Det verkar vara ett väldigt avancerat galleri med många funktioner, men personligen gillar jag nog galleri som är lite mer "rena" i sin utformning.

Jag håller mig till Gallery än så länge :)
 
Ja, Gallery är ett bra val men EE har många fördelar genom dess flexibilitet.

Exhibit Engine 1.5 RC3 full installer och beta/RC updaters har precis kommit och kan hämtas här för den som är intresserad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.