Vad jag vill lära mig
Hmmm. Att jag vill lära mig allt är ju lite onödigt omfattande... Så jag skall väl dra en liten historia.
Första gången jag såg Photoshop var versionen 3.0.
Första gången jag monterade och skrev ut var versionen 4.0. Försökte läsa genom hela manualen, men dog ett par gånger på vägen...
Mitt digitala bildskapande har kommit igång igen med version 7.0 och jag använder nuförtiden PS varje dag, nästan uteslutande för webpublicering (privat bruk). Jag har insikt och lite förståelse i typ tio filter, de flesta verktygen (använder dock bara en del av dem). Standardproceduren är beskärning, nivåer, eventuellt kurvor, redigera bort nån lyktstolpe här och nån smutsfläck där, justera lite specifika färger, och sedan förändra lite skärpa om det behövs...
Alla dessa moment behärskar jag "sådär", till husbehov.
Skulle vilja lära mig mer om RAW-formatjustering, färgbanor, smart lageranvändning, lagereffekter, hur man gör montage av flera bilder (t.ex. byta bakgrund, "produktplacera grejer", skuggor och färgpassning), redigering med porträttfotoinriktning, effektivare markeringar och penslar, smarta/praktiska trix och knep...
Gärna lite för svårt än för lätt... Hade tänkt mig nån kurs med lärare, men jag kanske borde tänka om... Bra boktips mottages också med tacksamhet.