Annons

Photoshoputbildning/kurs

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimr

Medlem
Tjolahopp! Är det någon som kan tipsa om en bra Photoshoputbildning/kurs för munter hobbyfotograf. Bör ligga på nivån med färgkanal-/lagerhantering, praktiska tips och trix, externa pluggar och gärna efterbehandling av studiobilder. ("Så här gör du när du skall dubbelklicka-nivån" inte intressant...)

Photoshop lärare...

Tack Anders och Tobias! Hade tänkt mig nog nån lärarledd kurs, där nån PS guru skulle visa hur man efterbehandlar fotografier i typ ALLA avseenden. Eftersom jag har en del koll på programmet skulle jag behöva en fortsättningskurs, en mer avancerad, eller nån med siktet inställt på proffsig fotobearbetning. Men tack iaf!
//Joakim

Joakim: Vad är det för kurser du tänker på? Vad är det du vill lära dig?

Photoshop erbjuder en bunt verktyg. Dessa kan man kombinera på en miljon olika sätt. När man börjar bli duktig på Photoshop är det kanske svårt att hitta en allmän kurs då den skulle bli väldigt stor. Man kanske måste inrikta sig på specifika mål med sitt datormanipulerande.

Vad jag vill lära mig

Hmmm. Att jag vill lära mig allt är ju lite onödigt omfattande... Så jag skall väl dra en liten historia.

Första gången jag såg Photoshop var versionen 3.0.
Första gången jag monterade och skrev ut var versionen 4.0. Försökte läsa genom hela manualen, men dog ett par gånger på vägen...
Mitt digitala bildskapande har kommit igång igen med version 7.0 och jag använder nuförtiden PS varje dag, nästan uteslutande för webpublicering (privat bruk). Jag har insikt och lite förståelse i typ tio filter, de flesta verktygen (använder dock bara en del av dem). Standardproceduren är beskärning, nivåer, eventuellt kurvor, redigera bort nån lyktstolpe här och nån smutsfläck där, justera lite specifika färger, och sedan förändra lite skärpa om det behövs...
Alla dessa moment behärskar jag "sådär", till husbehov.
Skulle vilja lära mig mer om RAW-formatjustering, färgbanor, smart lageranvändning, lagereffekter, hur man gör montage av flera bilder (t.ex. byta bakgrund, "produktplacera grejer", skuggor och färgpassning), redigering med porträttfotoinriktning, effektivare markeringar och penslar, smarta/praktiska trix och knep...

Gärna lite för svårt än för lätt... Hade tänkt mig nån kurs med lärare, men jag kanske borde tänka om... Bra boktips mottages också med tacksamhet.

Min erfarenhet är att det lönar sig att gå en kurs. Man vinner tid genom att man får ett koncentrerat lärande. Sedan måste man ha en bra lärare förstås. Har själv gått på folkuniversitetets kurs i Stockholm i det digitala mörkrummet som var mycket bra. En kurs som kanske stämmer in på det du efterfrågar är nedanstående kurs.

Studiefrämjandet i Stockholm
Adobe Photoshop Fördjupningsdagar

Moment: avancerad lagerhantering, lagermask, blandningslägen, färgkanaler, alfakanaler, justeringslager, färgkorrigering, urklippsbanor, formverktygen, stilar, lagereffekter, filter och olika texteffekter m.m.

Utmärkt för dig som bl a vill lära dig professionell färgkorrigering och retuschering.

Förkunskaper: grundkurs i Photoshop eller motsvarande.

16 stim 2 heldagar 3 195:- inkl stud mtrl

37034 må/må 09.00-16.30 17/1,24/1
2005

Tack Fredrik för boktipset, var har du köpt den?
och tack Lars för SFR-länken. Fick ögonen på samma för några veckor sedan och har begärt mer information...

Allt om Digital foto har i varje nummer cirka 4 videolektioner á cirka 10 minuter i PSE2 på medlevererad CD.

I lektionerna pratar läraren svenska och visar exakt hur man skall göra.

Har nu sparat 72 lektioner på ena hårddisken, det är cirka 3,5 GB. Jag har utökat namnet på varje fil så den beskriver vad som görs i lektionen.Har genväg till letionerna på skrivbordet.

När jag nu skall göra en operation som jag inte gjort på länge har jag både videon och min egen bild i PSE2 uppe växelvis på skärmen. Man kan stanna videon var som helst och backa den för att t.ex kolla var det Ctrl+Z eller Ctrl+D han sa eller vilken kombination av Alt eller Skift var det man skulle trycka på.

Det här är mycket bättre än att gå en kurs som man glömmer detaljerna i relativt omgående. Man måste ju veta EXAKT vad man skall göra. Jag har kursen uppe i bakgrunden precis i det ögonblick som jag skall utföra operationen på egen bild. Helt perfekt. Prova det. Det tar ett tag att samla ihop och organisera men sen sparar man tid och huvudbry.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar