Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CC endast som prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det skulle kännas bäst! Men det är ju snordyrt! Tänkte passa på medans man är student och få det till bättre pris...
Eller finns det studentversioner på dvd?

Om man får tag på en sån skiva då, man man installera om det gång på gång ifall något skulle bli fel. Eller går det bara ett par gånger?

Det finns ju en studentversion som man har rätt att köpa om man är student.
Visst kan du installera om skivan, men tänk på att du om jag inte minns fel få ha den på 2 datorer samtidig. Har du den på fler utan att avregistrera den så säger programmet ifrån.
Avregistreringen gör du inne i programmet undet "hjälp" menyn.

Vad menar Adobe med detta?? De säger att man kan använda programmet i 180 dagar utan uppkoppling. Samtidigt säger de att man måste koppla upp sig var 30;e dag???

"Du måste vara uppkopplad när du installerar programvaran och hämtar licensen till denna. Om du har ett årsmedlemskap måste du koppla upp dig var 30:e dag för att validera licensen. Men du kan ändå använda programmen i 180 dagar utan uppkoppling."

Är det inte så att det beror på om du hyr en månad i taget, eller pyntar för ett helt år på ett bräde? Så har i alla fall jag upfattat det.

Är det inte så att det beror på om du hyr en månad i taget, eller pyntar för ett helt år på ett bräde? Så har i alla fall jag upfattat det.

Är det någon som betalar för 1 år på ett bräde, då det inte påverkar priset?

Mitt avtal för fullt CC är ett årsavtal med månatlig betalning (187:-mån) och priset skulle nog vara detsamma om jag av någon obskyr anledning ville betala 12x187:- på ett bräde

Finns det avtal för 30 dagar?, har inte kollat

Om vi pratar nytecknande av Photoshop CC så är väl priset 229:-/mån vid betalning för ett helt år, och 320:-/mån om man väljer en månad i taget.

Student & Teatcher avtal=ca 187:-/mån

Har haft CC 1 år som uppgradering från CS5 och då låg kostnaden på ca 320SEK/månad, men som sagt, nu är det ett studentavtal som jag har

(läser 22,5poäng projektledning på universitetet, vid sidan om mitt vanliga jobb)

Student & Teatcher avtal=ca 187:-/mån

Har haft CC 1 år som uppgradering från CS5 och då låg kostnaden på ca 320SEK/månad, men som sagt, nu är det ett studentavtal som jag har

(läser 22,5poäng projektledning på universitetet, vid sidan om mitt vanliga jobb)

Sorry, läste inte ditt inlägg fullt ut.

Du skrev om PS CC, jag skrev om kompletta CC

Det finns "Teachers edition" för hela CC men jag hittar ingen Teachers Edition för bara PS CC? Frugan är gymnasielärare så lärarrabatten är ju hemma, men jag använder PS sporadiskt och saknar inte de övriga programmen i CC. 65% rabatt på 185.-/mån för PS CC Teachers Edition hade ju varit fint :)

Jo, om man inte förstår tyska är det ganska roligt. Förstår man tyska får man stänga av ljudet.

Nyinköpt Adobe CC !!

Hejsan!

---
Jag har aldrig haft några dyra Adobe-program innan förutom gratis Acrobat Reader och Flash.

Jag betalar per månad för ett årsabonnemang, 565,8 SEK/mån och jag såg i prislistan att om man betalar medlemskap månadsvis så var den ca: 811,8 SEK/mån.

---
Jag undrar om det är många som väljer det ack så dyra alternativet med förmånen att kunna säga upp avtalet när som helst utan några ekonomiska påföljder om man säger upp årsmedlemskapet i förtid?

---
Om man nu använder minst tre av Adobes program så lönar det sig med att prenumerera på hela programpaketet än ett enstaka program.

Jag såg, att för CS6-serien som just nu är aktuell i väntan på CC så betalar jag 565,8 SEK mot det fasta priset på 34 317 SEK vilket är ett högt engångspris. Detta engångspris motsvarar ca: 60 månadsbetalningar (ca: 5 år) om man är helårsprenumerant.

Oftare än var 5:e år kommer det säkerligen ut nyare versioner som uppdateras som är en del av denna månadskostnad. Och har man hyfsad lön och inte spenderar pengar på andra mindre bra ting (som t.ex. tobak som ev. kostar mer än 565,8 SEK/mån om man är storkonsument) så kan man unna sig detta istället :).

---
Jag vet inte, men jag upplever denna årsprenumeration som billigare även i det långa loppet än att betala dyra engångssummor för mjukvaror och dess uppdateringar. Hur upplever ni det här med kostnader, om ni jämför CC-abonnemang gentemot CS med fasta engångskostnader?

---
MVH Alexander T !!

Om man hela tiden håller sig uppdaterad är CC billigare - om man uppdaterar var tredje version eller så blir det dyrare.

Jag tycker det är bra, och andra gör det inte :)

Lite oklar utsaga - Vilket är det som är bra?
Skämt åsido - är det inte en reell skillnad såtillvida att man med den gamla modellen kunde använda 'sitt' program allt framgent medan prenumerationsmodellen förutsätter fortsatt inbetalning för att programvara ska vara användbar?

Om man hela tiden håller sig uppdaterad är CC billigare - om man uppdaterar var tredje version eller så blir det dyrare.

Jag tycker det är bra, och andra gör det inte :)

vet inte vad som är bra med att prenumera för det blir dyrare. Jag uppgraderar alltid o det är minst sagt osmart att köpa ps o inte uppgradera så att man får betala den större kostnaden flera gånger. Så vad är det som är bra med att betala dyrare än förut?

Vad har Adobe för morot för att komma med nya bättre funktioner i en hyresmodell? Noll och ingen. Om de kan hålla igen på utvecklingen av nya funktioner så tjänar de mer. Det vore ett ypperligt tillfälle för något företag att komma med en konkurrent. Fast jag tror inte det är realistiskt tyvärr.

Om de inte kommer med nya funktioner lär kunderna så småningom tröttna. De kommer ju med en ny version i juni, och då har CC funnits i drygt ett år.

Om de inte kommer med nya funktioner lär kunderna så småningom tröttna. De kommer ju med en ny version i juni, och då har CC funnits i drygt ett år.

Jo men säg om du signar upp dig på CC. Om några år tröttnar du på Adobe av vilken anledning som helst. Du har allt arbete sparat som PSB eftersom du gör jättepanoraman. Hur ska du komma åt dina filer? Du måste fortsätta betala Adobe för att använda CC. Det är dags att fundera på dels backuplösningar men även arkivering av sitt arbete och komma bort från proprietära filformat. Även om man väljer att jobba med CC idag så kan man inte veta vilken livs/arbetssituation man har i framtiden.

Så är det givetvis. Jag använder dock nästan uteslutande TIFF-format när jag jobbar med mina bilder i PS, men det är ju jag det.

Hyresmodellen passar inte alla, men för mig är det lättare att betala en femhundring i månaden än att langa upp 35 000:- på en gång. Det tar fem år innan jag kommit upp i samma summa, och under den tiden torde det ha kommit åtminstone tre uppdateringar som var och en skulle kostat ytterligare tusenlappar.

Nu ryktas det också om att Adobe kommer att sätta ihop en variant av hyrespaketet som bättre passar fotografer som inte är intresserade av alla program som ingår i CC, och om det stämmer blir det troligen mer prisvärt än de nuvarande paketen. De flesta hobbyfotografer (som t.ex. jag) skulle nog dessutom klara sig utmärkt med en kombination av Lightroom och PS Elements, men om man nu inte nöjer sig med det är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala varje månad ;)

Jag hör till de som har nytta av hela paketet. Jag sitter i Windows idag för att jag behövde Premiere, jobbar ibland i Illustrator och Indesign. Faktiskt tänkte jag att CC verkade prisvärt med månadspriset för hela sviten. Men jag kommer från Linux och har också valt TIFF det verkar mer plattformsoberoende (men mest för att det går snabbare att spara). Funderat många gånger på att gå tillbaks till Linux och Gimp (många år sen jag använde det nu) men CS är faktiskt grymt så man sitter rätt fast. Bara man vet om att man är slav så kan man välja i alla fall.

Om man köper den vanliga versione på skiva av Photoshop CS6...
Får den installeras på två datorer, bara de inte används samtidigt?
Eller får det bara installeras på en dator?

Tänkte ifall det händer något med den datorn det är installerat på, då är det ju helt bortkastat om det inte går att installera om på en ny....

Om man köper den vanliga versione på skiva av Photoshop CS6...
Får den installeras på två datorer, bara de inte används samtidigt?
Eller får det bara installeras på en dator?

Tänkte ifall det händer något med den datorn det är installerat på, då är det ju helt bortkastat om det inte går att installera om på en ny....

Du får köra två datorer samtidigt. Tror du kan ha installerat på fem datorer, men bara två aktiva i taget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar