500 pengar drygt tror jag det blir för hela paketet. Egentligen alldeles för mycket för mina behov, men jag lär fortsätta ändå (i väntan på ett mer fotografanpassat paket)
Det går att hyra Photoshop CC+ LR enl Adobesäljaren. Återigen hoppas jag att denne hade fel i ett avseende: Skulle kosta 99:- ytterligare. Verkar lite mycket då första året för PS CC standalone kostar 115:-.
Tror hon måste menat det ej rabatterade priset (som för PS är 230
. Borde då blivit 45:-. Inalles 160:- år 1 om man beställer innan 30 juni. Men år två alltså 320:-. Fast det verkar aningen överprissatt. Får en känsla av att en del säljare inte hunnit greppa de nya rutinerna.
Men om vi låter prisfrågan stå öppen och hoppas att den är felaktig så ska tydligen PS+LR kunna bilda ett eget CC-paket.
Ang vad du skrev tidigare när det gällde flyttning av exempelvis PS från en maskin till en annan så vill jag förtydliga det: Det har i ett par år gått att gå in under menyn "Om Photoshop" och vidare till "Avaktivera" samt sända elektroniskt till Adobe. Programmet går sedan inte att starta förrän man angett serienumret på nytt. Man behöver alltså inte omintallera när man/om man vill flytta tillbaks programmet till ursprungsmaskinen. Har funnits sedan version CS3 om jag inte missminner mig.
Tidigare var man, som du skrev tvungen att ringa Adobe och begära aktivering.
Oavsett vad Adobe själva säger så tror jag att orsaken till att man valt att inte göra det möjligt att spara installationsprogrammet som en fil på datorn är att det ska bli tufft att ordna piratkopior. Adobes servrar kommer bara att godkänna kommunikation mellan en "hyresgästs" konto. Därför kan man slopa serienumren.
Men någon kommer säkert att kunna cracka det förfaringssättet också. Att kapa ett CC-konto lär väl inte vara svårare än andra kontokapningar.
Därför tror jag att det även framöver kommer att krävas en typ av avaktivering vid flyttning mellan datorer. Har samma kontoinnehavare mer än 2 istallationer aktiva lär det slå larm hos Adobe alternativt att följande installationer inte kan startas.
Vad tror du?
//Lennart