Annons

Photoshop CC endast som prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas att dessa uppgifter, även om de låter logiska, är felaktiga. Hur man gör vid en datorkrasch vet jag inte om man inte har någon installationsfil och serienummer. Tror att Adobes kundtjänst kommer att få mycket att göra framöver.
//Lennart

Det ligger mycket i de punkter du tar upp. Just det här med installation och identifiering är väl dock inget problem (förutsatt att man har någorlunda internetförbindelse) eftersom man ju måste skaffa ett Adobe-ID på deras server, och allt registreras där. Jag har ett sådant sedan tidigare, och det förenklade mycket vid en datorkrasch. Där rök ett licensnummer som jag inte hade lätt tillgängligt men kunde hämta på mitt Adobe-konto.

Då var det frivilligt att skaffa det kontot, men nu får man inte hem produkten utan ett sådant. Det ger faktiskt en säkerhet, även om man naturligtvis absolut ska spara sina uppgifter från avtalstecknandet.

Det beror helt på skulle jag påstå, om det blir ENDA metoden att få tag på Lightroom är det den sämsta idéen i världshistorien. Men om du menar att de skulle inkludera Lightroom i det paketet också, samtidigt som de fortsätter sälja det på sedvanligt vis, då har jag inga invändningar.

jag tror att det bara är en tidsfråga innan man bara kan hyra LR också. Priset kommer hamna på 99 månaden;-) Jag har haft ps länge köpte den för drygt 8000 o har sedan alltid uppgraderat varje gång det kommit en ny o sista gången betalade jag runt 2800 för uppgraderingen. Är inte nöjd med att bara kunna hyra programmet jag gillar att betala en gång o sedan att det är klart. Nu ska man hålla på o pynta varje månad.

Vi sitter i adobes händer dom släpper camera raw till nyare kameror bara till senaste modellen o låser upp alla till att köpa senaste PS/LR för mig kvittar det jag kör alltid med senaste programmen men vill som sagt var äga dom o inte hyra dom. Kan knappast säga att jag är positiv till detta från adobe. Finns en länk på luminous landscape om detta.
http://www.luminous-landscape.com/essays/adobe_cc.shtml

ahh så skönt...precis förlängt mitt avtal med Adobe, ytterligare 1 år med fulla Creative Cloud för 187kr i månaden, det är nog den bästa affären jag gjort på länge :)

Jag tror att Adobe bl.a. vill att folk ska använda mer än bara Photoshop, och det har antytts de senaste dagarna att de kommer att släppa ett paket just för fotografer (som inte behöver allt lull-lull som ingår i hela CC). Om det blir så kanske åtminstone en del blir lite gladare, men de som enbart använder PS och inte uppgraderat varje gång kommer nog ändå vara missnöjda.

Lightroom tycker jag borde ingå i priset för enbart PS - eller kanske kosta en tia extra eller så i månaden med tanke på att det är så pass billigt att köpa komplett.

Jag är en av korkskallarna som kör hela CC utan att använda det speciellt mycket, men i och med att jag dels håller på med fotografering på fritiden, och ägnar arbetstiden mycket åt utveckling av både appar och webb så är resten av paketet intressant för mig - just för att jag vill veta och testa vad som går att göra. Jag misstänker dock att de flesta här är rätt ointresserade av de bitarna när de ska betala för ett bildbehandlingsprogram.

Jag kan också hålla med Lennart om att det kan vara ett problem att det bara går att få tag i programmet genom nerladdning (och det går inte att spara någon setup-fil på hårddisk), men det tror jag vi kommer bli tvungna att stå ut med allt mer framöver. Nåt serienummer behöver man inte hålla rätt på så länge man vet hur man loggar in på CC, och om jag förstått det rätt är det numera heller inget problem om man glömt att avaktivera PS innan man installerar på sin nya dator - det går att avaktivera via webben (tidigare var man tvungen att kontakta Adobe). Jag har själv inte möjlighet till någon annan anslutning till nätet än mobilt bredband nu (trots att jag körde ADSL tidigare), så när det går ner kan jag inte göra så mycket med nånting ...

Yes, läser 22,5 poäng Projektledning vid sidan om vanliga jobbet denna termin :) fritid vad är det :)

Överskattat! :)

Ok, men då har de ju alltså satt ett pris för vad det kostar för studenter - jag har för mig att jag läste nånstans att det inte var bestämt ännu. Jag betalade 319:- senaste månaden, men jag misstänker att det går upp i juli (juni var första månaden jag körde cc).

Har beställt ny kamera så då sitter man också i rävsaxen att gå upp till CS6 eller gå över till CC som blir rabatterat första året, men sen då? Afe, du som kört i ett år, vad får du för prislapp på att fortsätta använda sviten framöver?

Har beställt ny kamera så då sitter man också i rävsaxen att gå upp till CS6 eller gå över till CC som blir rabatterat första året, men sen då? Afe, du som kört i ett år, vad får du för prislapp på att fortsätta använda sviten framöver?

500 pengar drygt tror jag det blir för hela paketet. Egentligen alldeles för mycket för mina behov, men jag lär fortsätta ändå (i väntan på ett mer fotografanpassat paket)

Min tanke när jag tecknade mig för hela paketet var att jag skulle sätta mig in i de andra programmen för att kunna göra iPadgrejjer och sånt, men inte fan har jag hunnit med det ...

500 pengar drygt tror jag det blir för hela paketet. Egentligen alldeles för mycket för mina behov, men jag lär fortsätta ändå (i väntan på ett mer fotografanpassat paket)

Det går att hyra Photoshop CC+ LR enl Adobesäljaren. Återigen hoppas jag att denne hade fel i ett avseende: Skulle kosta 99:- ytterligare. Verkar lite mycket då första året för PS CC standalone kostar 115:-.

Tror hon måste menat det ej rabatterade priset (som för PS är 230:). Borde då blivit 45:-. Inalles 160:- år 1 om man beställer innan 30 juni. Men år två alltså 320:-. Fast det verkar aningen överprissatt. Får en känsla av att en del säljare inte hunnit greppa de nya rutinerna.

Men om vi låter prisfrågan stå öppen och hoppas att den är felaktig så ska tydligen PS+LR kunna bilda ett eget CC-paket.

Ang vad du skrev tidigare när det gällde flyttning av exempelvis PS från en maskin till en annan så vill jag förtydliga det: Det har i ett par år gått att gå in under menyn "Om Photoshop" och vidare till "Avaktivera" samt sända elektroniskt till Adobe. Programmet går sedan inte att starta förrän man angett serienumret på nytt. Man behöver alltså inte omintallera när man/om man vill flytta tillbaks programmet till ursprungsmaskinen. Har funnits sedan version CS3 om jag inte missminner mig.

Tidigare var man, som du skrev tvungen att ringa Adobe och begära aktivering.

Oavsett vad Adobe själva säger så tror jag att orsaken till att man valt att inte göra det möjligt att spara installationsprogrammet som en fil på datorn är att det ska bli tufft att ordna piratkopior. Adobes servrar kommer bara att godkänna kommunikation mellan en "hyresgästs" konto. Därför kan man slopa serienumren.

Men någon kommer säkert att kunna cracka det förfaringssättet också. Att kapa ett CC-konto lär väl inte vara svårare än andra kontokapningar.

Därför tror jag att det även framöver kommer att krävas en typ av avaktivering vid flyttning mellan datorer. Har samma kontoinnehavare mer än 2 istallationer aktiva lär det slå larm hos Adobe alternativt att följande installationer inte kan startas.

Vad tror du?

//Lennart

Min tanke när jag tecknade mig för hela paketet var att jag skulle sätta mig in i de andra programmen för att kunna göra iPadgrejjer och sånt, men inte fan har jag hunnit med det ...

Det påminner om mitt stående löfte varje senhöst: "Nu ska jag äntligen ta mig tid och scanna alla mina negativ". Inte fasiken har det blivit av mer än till någon sketen procent. Har ett par hundratusen sv/v och färgnegativ inklusive diabilder.

Den goda föresatsen till trots så blir jag väldigt trött bara efter att bläddrat i en negativpärm och tagit ut ett par stripes för att luppgranska.

Så jag tänker "Men nästa år blir det av..."

Någon som känner igen sig?

//Lennart

Någon som känner igen sig?

//Lennart

Hehe... jag har en förfärlig massa prylar och papper och fotoutskrifter och sånt som jag bara måste sortera och decimera. Jag brukar bli trött när jag har samlat en bunt i nävarna och undrar var jag skall göra av den...

Men det ska bli av! Snart...

Jag har ungefär 15 foto som jag printat ut i A2 format för att sätta upp på väggarna. Efter drygt ett år har jag inte fått upp dem ännu :)

Försök få tag på en DVD hos någon som säljer programvaror.
Kolla på pricerunner.
Då har du en skiva på programmet för man vet aldrig hur Adobe gör om ett par år.
Då kanske möjligheten att ladda ner igen är borta.

Ja, det skulle kännas bäst! Men det är ju snordyrt! Tänkte passa på medans man är student och få det till bättre pris...
Eller finns det studentversioner på dvd?

Om man får tag på en sån skiva då, man man installera om det gång på gång ifall något skulle bli fel. Eller går det bara ett par gånger?

In skannad bild på CSN kort har funkat för mig.
Spara den nedladdade filen så behöver du inte "ladda" hem den igen om du behöver installara om. Bara installera om filen du tankade hem vid köp tillfället...

Ok! Det låter bra, då kanske jag slipper skaffa hem ett intyg..

Men om man laddar ner programmet då, kan man bränna det på en skiva så att man kan installera det på en ny dator igen om man skulle skaffa det?

Eller hur funkar det?

Vad menar Adobe med detta?? De säger att man kan använda programmet i 180 dagar utan uppkoppling. Samtidigt säger de att man måste koppla upp sig var 30;e dag???

"Du måste vara uppkopplad när du installerar programvaran och hämtar licensen till denna. Om du har ett årsmedlemskap måste du koppla upp dig var 30:e dag för att validera licensen. Men du kan ändå använda programmen i 180 dagar utan uppkoppling."

Vad menar Adobe med detta?? De säger att man kan använda programmet i 180 dagar utan uppkoppling. Samtidigt säger de att man måste koppla upp sig var 30;e dag???

"Du måste vara uppkopplad när du installerar programvaran och hämtar licensen till denna. Om du har ett årsmedlemskap måste du koppla upp dig var 30:e dag för att validera licensen. Men du kan ändå använda programmen i 180 dagar utan uppkoppling."

Vet inte heller, men den engelska texten på adobe.com är
you'll be asked to connect to the web to validate your software licenses every 30 days. However, you'll be able to use products for 3 months (99 days) even if you're offline.

dvs You will be ASKED to validate every 30 days, men spärren kommer att slå till först efter 99 dagar

//Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar