På Moderskeppet har vi märkt en tydlig trend i alla frågor senaste året - Mycket, mycket mindre: "Jag vill lära mig Photoshop, Lightroom, InDesign, Premiere, etc". Mycket mer "Jag vill göra bok, videofilm, iPadmagasin, bildspel, plansch, etc". Produkter som inte har en tydlig programvara eller som sträcker sig över flera. Många gånger är önskemålen moderna och krångliga att utföra i frågeställarens äldre programvara.
Därför har jag en tro i att Adobe satsar åt rätt håll om de strävar mot att samla alla programvaror till alla och hålla dem moderna. Och att utveckla med fler nischade tjänster/program som inte är de mastodontprodukter med 25 år i ryggen som Photoshop, Illustrator är. Det vore exempelvis trevligt med en vettig satsning på bildspelsprogram och en utbyggnad med verktyg där alla kan skapa e-fotoböcker där bilder, text och video kan blandas.
Sen är det uppenbart att de senaste 12 månaderna har det satsats på design, video och webb, inte på fotografer lika mycket. Därför känns det som man betalar stora summor för mycket man inte har användning för. Som att köpa ett månadskort på bussen när man åker varannan måndag. Jag tror de lyssnar på kritiken och sätter igång ett enormt charmprogram mot fotografer. Det bästa vore att inkludera Lightroom i Photoshop-abonnemanget.
Vi får dock inte glömma allt vi alla år retat oss på, som nu försvinner: Hemliga uppgraderingsdatum som inte gick att planera ekonomin efter. Olika priser (och inte ändringsbart efter köp) för svenska/engelska. Inte möjligheten att äga en Mac och ett Windows. Enormt höga priser för den som vill börja.
Slutligen ser jag att vissa känner sig stressade att snabbt köpa CS6. Det är ingen brådska. Även om länken in i Adobes normalt väldigt långsamma butik är lite hemlig, så har Adobe lovat sälja CS6 länge till.
mvh / Mattias