Annons

Photoshop CC "prenumeration"

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller möjlighet att installera program, så har jag admin rättighet till min egen dator. När jag läste någonstans på adobe, så stod det att man kunde installera den på sin hemdator och dator på arbetsplatsen.
Sen är behovet av bildbehandling väldigt begränsad på jobbet, åtminstone för min del.

Men tänkte mest att kolla huruvida det var ok från adobes sida. Självklart måste det även vara ok från arbetsgivaren att installera program.
Att du har admin rättigheter är inte detsamma som att du får installera vad som helst.
Såvitt jag vet så bryr sig inte Adobe om ifall man utför arbete privat eller för en arbetsgivare.
Bara att du har en licens.
Det blir liksom lite konstigt om man sätter upp regler som man inte kan kontrollera, faktiskt inte ens kan kontrollera.
 
Vad gäller möjlighet att installera program, så har jag admin rättighet till min egen dator. När jag läste någonstans på adobe, så stod det att man kunde installera den på sin hemdator och dator på arbetsplatsen.
Sen är behovet av bildbehandling väldigt begränsad på jobbet, åtminstone för min del.

Men tänkte mest att kolla huruvida det var ok från adobes sida. Självklart måste det även vara ok från arbetsgivaren att installera program.

Är du säker på att det kan tolkas så att du kan ta det till en arbetsplats där du är anställd?

En annan tolkning är att Adobe avser din studio (som exempel) när de skriver arbetsplats och inte när du är anställd hos en arbetsgivare?

Det brukliga är att arbetsgivaren betalar verktygen inte de anställda och om du gör arbete åt arbetsgivaren på en programvara som de inte äger licensen på känns lite udda, kan vara värt att kontrollera vidare.
 
Hurdå inte "kan", menar du "får"? Jag har samma licens på min mac och min pc.

Jag har också kört med Lr på både min MacBook Pro och min Surface Pro utan problem, men så läste jag detta nyligen:

https://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/end-user-license-agreements-faq.html

Why can't I use my software on different platforms?

Adobe develops software for different platforms (such as Mac OS, Windows, Linux) and sells the software built for separate platforms as separate products. If you want to use the products on different platforms, it's necessary to purchase a license of the software for each platform you use. A serial number for a product for one platform cannot be used for the same product for another platform.


Tidigare så har jag inte läst något sådant, och som sagt, precis som du så har jag kört så utan problem (och fått för mig att det var OK).
 
Det är bara o installera på.
Spelar ingen roll hur många installationer eller plattformar.
Men det är bara 2 som kan vara aktiverade samtidigt.
(MED CC)
 
Det är bara o installera på.
Spelar ingen roll hur många installationer eller plattformar.
Men det är bara 2 som kan vara aktiverade samtidigt.
(MED CC)

Ja, du kan nog ha helt rätt att detta inte alls gäller CC.

Var lite otydligt på Adobes sajt och sida med information (är rätt svårsökbar och svårläst ibland tycker jag).

Gäller förmodligen (?) bara perpetuallicenser (som inte är aktuellt för TS).
 
Nej man förlorar.

Undvik studentversionen, den får inte användas yrkesmässigt / för kommersiellt bruk.



Jag tror avtalstexten säger två egna datorer så då spelar det roll.

Uttala dig inte så tvärsäkert om sånt du uppenbarligen inte har full koll på:

Ja, Student and Teacher Edition-produkter får användas kommersiellt på din privatägda dator. De får inte säljas vidare.

https://helpx.adobe.com/se/x-productkb/policy-pricing/education-faq.html

Dock verkar det som att han inte får använda det på jobbets dator.

Edit: Sen blir det lite märkligt att man får köra det kommersiellt, men på en privatägd dator.
 
Uttala dig inte så tvärsäkert om sånt du uppenbarligen inte har full koll på:



https://helpx.adobe.com/se/x-productkb/policy-pricing/education-faq.html

Dock verkar det som att han inte får använda det på jobbets dator.

Edit: Sen blir det lite märkligt att man får köra det kommersiellt, men på en privatägd dator.

Med den inställningen finns det bara ett sätt att göra rätt, dvs att läsa avtalstexten själv och då ska man inte ställa frågor i forum. Och riskera missa att man visst kan köra samma licens på windows och osx samtidigt.

Nu fick jag och alla andra reda på att reglerna ändrats.

Vad är problemet med privatägd dator? Det är väl det normala för någon med en studentlicens som vill börja jobba lite vid sidan av.

Fick igår min tredje licens så nu kan jag köra PS på 6 datorer.
 
Jag har också kört med Lr på både min MacBook Pro och min Surface Pro utan problem, men så läste jag detta nyligen:

https://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/end-user-license-agreements-faq.html

Why can't I use my software on different platforms?

Adobe develops software for different platforms (such as Mac OS, Windows, Linux) and sells the software built for separate platforms as separate products. If you want to use the products on different platforms, it's necessary to purchase a license of the software for each platform you use. A serial number for a product for one platform cannot be used for the same product for another platform.


Tidigare så har jag inte läst något sådant, och som sagt, precis som du så har jag kört så utan problem (och fått för mig att det var OK).

Ytterligare ett argument för att skriva/läsa saker i forum istället för att läsa på leverantörens FAQ; ovan stämmer som sagt inte.
 
Med den inställningen finns det bara ett sätt att göra rätt, dvs att läsa avtalstexten själv och då ska man inte ställa frågor i forum. Och riskera missa att man visst kan köra samma licens på windows och osx samtidigt.

Nu fick jag och alla andra reda på att reglerna ändrats.

Vad är problemet med privatägd dator? Det är väl det normala för någon med en studentlicens som vill börja jobba lite vid sidan av.

Problemet är väl om den som är student förmodligen har firma om han vill jobba lite på sidan om, även om det går att köra via Frilans finans eller liknande, och då köpt in dator på firman.

Vilket fall som helt, du får kör kommersiellt på din student och så har det varit under alla år som LR/PS har haft prenumeration.
 
Problemet är väl om den som är student förmodligen har firma om han vill jobba lite på sidan om, även om det går att köra via Frilans finans eller liknande, och då köpt in dator på firman.

Vilket fall som helt, du får kör kommersiellt på din student och så har det varit under alla år som LR/PS har haft prenumeration.

Du har väl annat perspektiv men vi pratar alltså om de tre sista åren. Microsoft har f ö (haft)? samma upplägg med Office men de kanske också har ändrat reglerna nyligen.

En student som startar firma för att köra design / photo vid sidan av äger sannolikt sin egen dator, jag ser inget problem med detta ägarmässigt, firmamässigt eller licensmässigt för Adobe. Eller det omvända, att datorn ägs av sin egen privata firma.

Har Adobe någon invändning om detta?
 
Du har väl annat perspektiv men vi pratar alltså om de tre sista åren. Microsoft har f ö (haft)? samma upplägg med Office men de kanske också har ändrat reglerna nyligen.

En student som startar firma för att köra design / photo vid sidan av äger sannolikt sin egen dator, jag ser inget problem med detta ägarmässigt, firmamässigt eller licensmässigt för Adobe. Eller det omvända, att datorn ägs av sin egen privata firma.

Har Adobe någon invändning om detta?
Det är det sista jag är osäker hur det räkans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.