Annons

Pentax om framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)
falke skrev:
Har du någon länk till vad som förväntas/spekuleras och hur det förväntas bli med vädertätade telen som exempelvis 300/f4 eller liknande?

Det förväntas (hoppas på) en annan sensor än den som finns i dagens K10D, men det finns inga listor på nätet om vad kommande nya modeller kommer att innehålla för teknik.

DA Star 300 f/4 förväntas i September, men inget pris är klart än.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=p300_4

Hälsar
R
 
Hmmm, det blir en spännande vecka..... ;o)
Tack för info Raphael!

300/f4 borde väl rimligen hamna lite under Canon 300/f4 L IS USM eftersom den har stabilisering i objektivet... men vem vet hur marknadsfolket resonerar.

Lite konstigt att det inte verkar finnas spekulationer på nätet om vad de nya husen ska innehålla.
 
Det finns önskelistor om vad användarna vill se i kommande kameror, men det är ju inte samma sak som vad de kommer att innehålla. Dessa önskelistor har dessutom en tendens att innehålla roliga saker som inbyggd tébryggare, mobiltelefon (för Samsungs varianter) ett fantastiskt interaktivt läge där kameran själv går in och fixar till motivet innan kameran tar bilden. (en inbyggd regissör, sminkös och ljussättare alltså). Jag väljer att inte länka till dem därför att det blir för löjligt haha...

Ny sensor, nytt AF system, förbättrad bildkvalitet, det är vad som brukar skrivas och inget av det är revolutionerande. Möjligen inbyggd "live view" eftersom Pentax har patent för det.

Innan K10D lanserades så läckte distributörer i Öst en del av den tekniska specifikationen och därför blev det mer hype om det, plus att kameran visades som prototyp ett halvår innan den officiella presentationen. Inga prototyper har visats nu och de förr så vältaliga distributörerna i öst vågar uppenbarligen inte läcka någon information nu - antagligen fick de en skarp varning förra gången av Pentax.

Så i år har det varit väldigt svårt att få ut information "alternativa vägar" från Pentax.

Hälsar
R
 
DA200/2,8 och DA300/4 kan hamna runt 9-10.000:-, jag är sugen på DA200/2,8 men man ser inget stativfäste på bilderna av den...
Eftersom jag nyligen har köpt K10D GP så ....
Men önskemål i en K5D är 100% eller nära 100% visning i sökaren och större dynamiskt omfång.
En K50D har nog 10Mp och snabbare serietagning, sen kanske batterigreppet från K10D passar och då lutar jag mot att den har Li-Ion istället för R6 batterier.
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Det finns önskelistor om vad användarna vill se i kommande kameror, men det är ju inte samma sak som vad de kommer att innehålla. Dessa önskelistor har dessutom en tendens att innehålla roliga saker som inbyggd tébryggare, mobiltelefon (för Samsungs varianter) ett fantastiskt interaktivt läge där kameran själv går in och fixar till motivet innan kameran tar bilden. (en inbyggd regissör, sminkös och ljussättare alltså). Jag väljer att inte länka till dem därför att det blir för löjligt haha...

Ny sensor, nytt AF system, förbättrad bildkvalitet, det är vad som brukar skrivas och inget av det är revolutionerande. Möjligen inbyggd "live view" eftersom Pentax har patent för det.

Innan K10D lanserades så läckte distributörer i Öst en del av den tekniska specifikationen och därför blev det mer hype om det, plus att kameran visades som prototyp ett halvår innan den officiella presentationen. Inga prototyper har visats nu och de förr så vältaliga distributörerna i öst vågar uppenbarligen inte läcka någon information nu - antagligen fick de en skarp varning förra gången av Pentax.

Så i år har det varit väldigt svårt att få ut information "alternativa vägar" från Pentax.

Hälsar
R

En sak som åtminstone jag vill önska är att nya modeller kan mäta ljuset lika bra som K100:an vid användning av äldre linser. Alltså klarar av att mäta ljuset rätt vid nedbländad mätning vilket flaggskeppet K10 förargligt nog inte kan. Elementärt, och bör vara högt prioriterat när nya modeller och programvaror kommer.

Tycker
Uffe
 
uffes skrev:
En sak som åtminstone jag vill önska är att nya modeller kan mäta ljuset lika bra som K100:an vid användning av äldre linser.

K10D har inga som helst problem med att mäta ljuset korrekt med objektiv från 1982 och nyare (det var då A serien kom). Det är objektiv 1976-1982 och de skruvfattade objektiven från 60-talet och tidigt 70-tal som problemet gäller. Jag tror inte att Pentax kommer återinföra den mekaniska avkänningen av bländarringens position som Pentax var sist ute med att ta bort. Pentax är på väg mot en helt elektronisk fattning, vilket har hintats av representanter från Pentax som har uttalat sig om "evolution of the lens mount", dvs det adderas fler och fler funktioner, och förr eller senare måste man bryta kompatibiliteten någonstans i kedjan för att få plats med den nya tekniken. 1982 är iaf ett äldre datum än när Canon bröt sin kompatibilitet med FD optiken när de introducerade EOS serien. Man kan givetvis gråta blod över detta, men jag tror inte det är realistiskt att förvänta sig fortsatt kompatibiltet med full funktionalitet från Pentax för objektiv som är äldre än 1982, har man den förväntan lär man säkert bli besviken. K10D hanterar de äldre objektiven, äldre än 1982, bättre än MZ-50, MZ-30 och MZ-60, faktiskt även film *ist, kamerorna gjorde som inte hanterade dem alls.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
K10D har inga som helst problem med att mäta ljuset korrekt med objektiv från 1982 och nyare (det var då A serien kom). Det är objektiv 1976-1982 och de skruvfattade objektiven från 60-talet och tidigt 70-tal som problemet gäller. Jag tror inte att Pentax kommer återinföra den mekaniska avkänningen av bländarringens position som Pentax var sist ute med att ta bort. Pentax är på väg mot en helt elektronisk fattning, vilket har hintats av representanter från Pentax som har uttalat sig om "evolution of the lens mount", dvs det adderas fler och fler funktioner, och förr eller senare måste man bryta kompatibiliteten någonstans i kedjan för att få plats med den nya tekniken. 1982 är iaf ett äldre datum än när Canon bröt sin kompatibilitet med FD optiken när de introducerade EOS serien. Man kan givetvis gråta blod över detta, men jag tror inte det är realistiskt att förvänta sig fortsatt kompatibiltet med full funktionalitet från Pentax för objektiv som är äldre än 1982, har man den förväntan lär man säkert bli besviken. K10D hanterar de äldre objektiven, äldre än 1982, bättre än MZ-50, MZ-30 och MZ-60, faktiskt även film *ist, kamerorna gjorde som inte hanterade dem alls.

Hälsar
R

Men Roland, det handlar ju om att mäta det infallande ljuset vid nedbländad mätning och inte alls full funktionalitet som du yrar om. Mycket enkelt och elementärt och till det krävs inga som helst elektriska kopplingar. Bara en mätcell (eller flera) som mäter ljuset korrekt och omvandlar det arbetsvärden.
Något som Pentax K100D klarar galant och faktiskt, även K10:an enligt många också klarar, om man monterar mattskiva från gamla Pentax DS. Av en Canonägare har jag dessutom fått veta att Canons digitala systemkameror klarar att mäta ljuset korrekt även om man använder gamla gängfattade pentaxobjektiv och en enkel adapterring till EOS-fattningen.
Jag hoppas och tror att du har alldeles fel när du påstår att Pentaxfolket skiter i de mätningsfel som K10:an uppvisar.

Korrekt ljusmätning är det mest elementära vid fotografering. Klarar inte kameran detta är det en stor brist och en felfunktion. Det inser åtminstone jag trots att jag är en Pentax-fan.

Hälsar
Uffe
 
Om Pentax har valt att K och M-objektiv inte ska kunna användas fullt ut till K10D borde ju Pentax ha angivet det någonstans i manualen eller annan produktinformation. I fallet med t ex MZ-50 framgår det tydligt i manualen att det inte fungerar med K-, M- eller S-optik.

I fallet K10D beskriver man ju hur man ska gå tillväga för att kunna använda äldre optik. Det framgår klart och tydligt att i Av-läget så blir det en fullöppningsexponering. Men för M-läget säger manualen att mätning är möjlig med inställd bländare. Att ange att mätning är möjlig borde ju tyda på att även resultatet kan anses av mera rätt än fel.

Ds och K100D kan ju mäta korrekt när man använder K och M-objektiv trots avsakanden av mekanisk bländarkoppling. Det är ju samma beskrivning när det gäller användningen av K- och M-optik i manualerna till Ds, K100D och K10D. Varför beskriva hur man mäter med optisk förhandgranskning när resultatet blir helt fel.

Antingen är det fel i funktionen eller i dokumentationen.

Jag kan köpa att man släpper möjligheten att använda K-, M- eller S-optik, men då ska det också klart och tydligt framgå av dokumentationen, jmf med MZ-50.

/Mats
 
uffes skrev:

Jag hoppas och tror att du har alldeles fel när du påstår att Pentaxfolket skiter i de mätningsfel som K10:an uppvisar.

Korrekt ljusmätning är det mest elementära vid fotografering. Klarar inte kameran detta är det en stor brist och en felfunktion. Det inser åtminstone jag trots att jag är en Pentax-fan.

Som jag skrev, felet uppstår inte med objektiv som har elektriska kontakter som A-serien av objektiv har och den serien kom 1982. Vi talar alltså om exponeringsfel med objektiv 1976-1982 och de skruvfattade objektiven före 1976.

Självfallet är korrekt ljusmätning elementärt vid fotografering och det är vad K10D ger på objektiv från och med A-serien från 1982 och nyare objektiv.

Det står i handboken till K10D, på sidan 210, att exponeringsfel kan inträffa när man använder nedbländningsmätning med den gröna knappen. K10D fungerar i enlighet med handboken.

K10D har en ljusare mattskiva än tidigare modeller med pentaprisma, det är samma mattskiva som K100D har men eftersom K100D har en mörkare pentaspegel och K10D har en ljusare pentaprisma, så blir resultatet i K10D ljusare. Den nya mattskivan var utvecklad för att förenkla manuell fokusering eftersom de ansåg att den tidigare var för mörk.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
lunma skrev:
Om Pentax har valt att K och M-objektiv inte ska kunna användas fullt ut till K10D borde ju Pentax ha angivet det någonstans i manualen eller annan produktinformation.

I fallet K10D beskriver man ju hur man ska gå tillväga för att kunna använda äldre optik. Det framgår klart och tydligt att i Av-läget så blir det en fullöppningsexponering. Men för M-läget säger manualen att mätning är möjlig med inställd bländare. Att ange att mätning är möjlig borde ju tyda på att även resultatet kan anses av mera rätt än fel.

På sidan 208 i handboken står det längst upp:
"Endast DA- och FA J-objektiv samt D FA/FA/F/A-objektiv med A-läge på bländarringen kan användas på denna kamera."

På sidan 210 i hanboken som handlar om användandet av bländarringen så står det i tabellen:
"Bilder kan tas med det specifierade bländarvärdet men exponeringsfel kan inträffa".

Vad jag ser så fungerar K10D enligt handboken. Det går att ta bilder med valt bländarvärde på bländarringen, men exponeringsfel kan inträffa.
(exponeringsfelet är ju inte konstant, utan varierar med bländaren, tidigare har ju någon skrivit i forumet att på bländare f/4 så blir det rätt exponering men över och under f/4 så blir det fel och felet ökar ju längre från f/4 man kommer, detta är även beroende på valt objektiv).

Självfallet kan man önska sig annan funktionalitet än vad som står i handboken, men att klaga på en kamera för att den fungerar enligt handboken känns rätt underligt för mig. Varför man ens nämner möjligheten att mäta med nedbländning samtidigt som man säger att det kan bli fel, ja det kan vi bara spekulera i.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
uffes skrev:
Jag hoppas och tror att du har alldeles fel när du påstår att Pentaxfolket skiter i de mätningsfel som K10:an uppvisar.

Jag är fullt medveten om att mätning med objektiv innan 1982 är en brännhet fråga på detta forum, men om vi tittar på andra forum så tas detta sällan upp så det verkar som att många K10D användare - förutom de som finns på detta forum - inte bryr sig nämnvärt. Det kanske är så att svenska Pentax-användare sitter på ett större lager av objektiv innan 1982 än resten av världen, det har jag ingen aning om, jag bara konstaterar att denna fråga är brännhet just här - men ingen annanstans på samma sätt och jag deltar i 4 olika Pentax-forum världen över (+ Pentax-avdelningar på dpreview och photozone, vilket ger 4 Pentax-forum och 2 allmänna forum med Pentax-avdelningar, tillsammans med detta forum blir det 7 forum allt som allt).

Eftersom K10D fungerar enligt handboken (läs sidan 208 och 210) - plus att frågan sällan diskuteras på utländska forum - gör att jag inte pesonligen har en förväntan på mer funktionalitet gällande objektiv innan 1982 i framtida kameror.

Hälsar
R
 
Roland, den fungerar ju inte som det står på sidan 210, för jag förutsätter att Pentax inte avser att innebörden av AE-mätning är möjlig är att resultatet ska bli uppåt väggarna. Så något är fel, vad återstår att se. Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.

Dessutom finns det M-objektiv som är tillverkade efter 1982, så årtalet är ju ingen lämplig referens.

/Mats
 
lunma skrev:
Roland, den fungerar ju inte som det står på sidan 210, för jag förutsätter att Pentax inte avser att innebörden av AE-mätning är möjlig är att resultatet ska bli uppåt väggarna. Så något är fel, vad återstår att se. Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.

Dessutom finns det M-objektiv som är tillverkade efter 1982, så årtalet är ju ingen lämplig referens.

Mats, jag tycker K10D fungerar precis som det står på sidan 210 att den ska göra. Det går att ta bilder med vald bländare, precis som det står, och det står också att exponeringsfel kan inträffa, vilket också är precis vad som händer. Så jag förstår inte hur du kan säga att kameran inte fungerar som det står, vad har du för K10D? Min K10D fungerar precis som det står att den ska göra.

Visst är det samma skrivelse som i *ist DS och K100D, skrivelsen gäller ju där också. De har inte perfekt exponeringsmätning heller med M och K objektiv, visst fungerar mätningen bättre, men det täcks in av skrivelsen - den är bred, den fungerar oavsett om det är ett litet eller stort fel, oavsett om det är ett fel som är stabilt eller ett som är variabelt, så fungerar skrivelsen. Den är heltäckande!

Det finns inga M eller K objektiv som har lanserats på marknaden efter 1982, alla de objektiven lanserades innan även fast några av dem var kvar i tillverkning några år.

Jag konstaterar att exponeringsfel kan inträffa när man använder bländarringen på K10D, precis som det står i handboken på sidan 210. Visst kan man kritisera Pentax i tråd efter tråd för att kameran följer handboken, det kanske vore bättre att kameran inte följde handboken. Om du tycker det är fel på kameran för att den följer handboken, så gå med ärendet till konsumentombudsmannen.

Hälsar
R
 
På sidan 210 står inget om exponeringsfel i M-läge.

"Bländarringsanvändning
När [Användning av bländarring]…

… inte står i A-läget eller objektiv utan A-läge används. Funktionerna är emellertid begränsade så som visas i tabellen nedan …

Alla objektiv | M (hypermanuell) funktion | Bilder kan tas med inställt bländarvärde … Exponeringskontroll möjlig."

Men jag vill inte påstå att jag har kontroll då exponeringen blir felaktig.

Dock står det exponeringsfel kan förekomma i Av-läget.

Samma fel uppstår om ett FA-objektiv ställs i ett annat läge än A.

Det är samma skrivning i den engelska manualen så det är inget som har trillat bort vid översättningen.
Sedan kan går det att fundera lite över skrivningen "exponeringsfel kan förekomma" när det bara blir rätt vid full öppning. Sannolikheten för att det ska bli fel är ju avsevärt större än att det blir rätt.

Jag kan köpa att Pentax släpper möjligheten att använda K-, M- eller S-optik, men då ska det också klart och tydligt framgå av dokumentationen, jmf med t ex MZ-50.

/Mats
 
lunma skrev:
På sidan 210 står inget om exponeringsfel i M-läge.

"Bländarringsanvändning
När [Användning av bländarring]…

… inte står i A-läget eller objektiv utan A-läge används. Funktionerna är emellertid begränsade så som visas i tabellen nedan …

Alla objektiv | M (hypermanuell) funktion | Bilder kan tas med inställt bländarvärde … Exponeringskontroll möjlig."

Men jag vill inte påstå att jag har kontroll då exponeringen blir felaktig.



Dock står det exponeringsfel kan förekomma i Av-läget.

Samma fel uppstår om ett FA-objektiv ställs i ett annat läge än A.

Det är samma skrivning i den engelska manualen så det är inget som har trillat bort vid översättningen.
Sedan kan går det att fundera lite över skrivningen "exponeringsfel kan förekomma" när det bara blir rätt vid full öppning. Sannolikheten för att det ska bli fel är ju avsevärt större än att det blir rätt.

Jag kan köpa att Pentax släpper möjligheten att använda K-, M- eller S-optik, men då ska det också klart och tydligt framgå av dokumentationen, jmf med t ex MZ-50.

/Mats

Mats!

Försök inte övertyga Mabo om att en Pentaxkamera har en felfunktion eller ens en svaghet. Det är en fullständigt hopplös mission.
Dessbättre har Pentaxfolket i Uppsala insett problemen med K10:ans ljusmätning och jag vet att dom "borrar" i problemet.

Hälsar
Uffe
 
lunma skrev:
Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.

/Mats

Nu har inte jag DS, men DL och den mäter definitivt inte korrekt när jag kör med bländarring. Ju mindre bländaröppning, ju större blir felmätningen (kameran underexponerar kraftigt. Vid t.ex f/16, 3-4 steg).

/Peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.