Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
falke skrev:
Det har även pratats om nya Pentax-hus, vilka förväntade datum finns för en eventuell presentation?
23 Augusti har Pentax Europe kallat pressen.
Hälsar
R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
falke skrev:
Det har även pratats om nya Pentax-hus, vilka förväntade datum finns för en eventuell presentation?
falke skrev:
Har du någon länk till vad som förväntas/spekuleras och hur det förväntas bli med vädertätade telen som exempelvis 300/f4 eller liknande?
Roland Mabo skrev:
Det finns önskelistor om vad användarna vill se i kommande kameror, men det är ju inte samma sak som vad de kommer att innehålla. Dessa önskelistor har dessutom en tendens att innehålla roliga saker som inbyggd tébryggare, mobiltelefon (för Samsungs varianter) ett fantastiskt interaktivt läge där kameran själv går in och fixar till motivet innan kameran tar bilden. (en inbyggd regissör, sminkös och ljussättare alltså). Jag väljer att inte länka till dem därför att det blir för löjligt haha...
Ny sensor, nytt AF system, förbättrad bildkvalitet, det är vad som brukar skrivas och inget av det är revolutionerande. Möjligen inbyggd "live view" eftersom Pentax har patent för det.
Innan K10D lanserades så läckte distributörer i Öst en del av den tekniska specifikationen och därför blev det mer hype om det, plus att kameran visades som prototyp ett halvår innan den officiella presentationen. Inga prototyper har visats nu och de förr så vältaliga distributörerna i öst vågar uppenbarligen inte läcka någon information nu - antagligen fick de en skarp varning förra gången av Pentax.
Så i år har det varit väldigt svårt att få ut information "alternativa vägar" från Pentax.
Hälsar
R
uffes skrev:
En sak som åtminstone jag vill önska är att nya modeller kan mäta ljuset lika bra som K100:an vid användning av äldre linser.
Roland Mabo skrev:
K10D har inga som helst problem med att mäta ljuset korrekt med objektiv från 1982 och nyare (det var då A serien kom). Det är objektiv 1976-1982 och de skruvfattade objektiven från 60-talet och tidigt 70-tal som problemet gäller. Jag tror inte att Pentax kommer återinföra den mekaniska avkänningen av bländarringens position som Pentax var sist ute med att ta bort. Pentax är på väg mot en helt elektronisk fattning, vilket har hintats av representanter från Pentax som har uttalat sig om "evolution of the lens mount", dvs det adderas fler och fler funktioner, och förr eller senare måste man bryta kompatibiliteten någonstans i kedjan för att få plats med den nya tekniken. 1982 är iaf ett äldre datum än när Canon bröt sin kompatibilitet med FD optiken när de introducerade EOS serien. Man kan givetvis gråta blod över detta, men jag tror inte det är realistiskt att förvänta sig fortsatt kompatibiltet med full funktionalitet från Pentax för objektiv som är äldre än 1982, har man den förväntan lär man säkert bli besviken. K10D hanterar de äldre objektiven, äldre än 1982, bättre än MZ-50, MZ-30 och MZ-60, faktiskt även film *ist, kamerorna gjorde som inte hanterade dem alls.
Hälsar
R
uffes skrev:
Jag hoppas och tror att du har alldeles fel när du påstår att Pentaxfolket skiter i de mätningsfel som K10:an uppvisar.
Korrekt ljusmätning är det mest elementära vid fotografering. Klarar inte kameran detta är det en stor brist och en felfunktion. Det inser åtminstone jag trots att jag är en Pentax-fan.
lunma skrev:
Om Pentax har valt att K och M-objektiv inte ska kunna användas fullt ut till K10D borde ju Pentax ha angivet det någonstans i manualen eller annan produktinformation.
I fallet K10D beskriver man ju hur man ska gå tillväga för att kunna använda äldre optik. Det framgår klart och tydligt att i Av-läget så blir det en fullöppningsexponering. Men för M-läget säger manualen att mätning är möjlig med inställd bländare. Att ange att mätning är möjlig borde ju tyda på att även resultatet kan anses av mera rätt än fel.
uffes skrev:
Jag hoppas och tror att du har alldeles fel när du påstår att Pentaxfolket skiter i de mätningsfel som K10:an uppvisar.
lunma skrev:
Roland, den fungerar ju inte som det står på sidan 210, för jag förutsätter att Pentax inte avser att innebörden av AE-mätning är möjlig är att resultatet ska bli uppåt väggarna. Så något är fel, vad återstår att se. Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.
Dessutom finns det M-objektiv som är tillverkade efter 1982, så årtalet är ju ingen lämplig referens.
lunma skrev:
På sidan 210 står inget om exponeringsfel i M-läge.
"Bländarringsanvändning
När [Användning av bländarring]…
… inte står i A-läget eller objektiv utan A-läge används. Funktionerna är emellertid begränsade så som visas i tabellen nedan …
Alla objektiv | M (hypermanuell) funktion | Bilder kan tas med inställt bländarvärde … Exponeringskontroll möjlig."
Men jag vill inte påstå att jag har kontroll då exponeringen blir felaktig.
Dock står det exponeringsfel kan förekomma i Av-läget.
Samma fel uppstår om ett FA-objektiv ställs i ett annat läge än A.
Det är samma skrivning i den engelska manualen så det är inget som har trillat bort vid översättningen.
Sedan kan går det att fundera lite över skrivningen "exponeringsfel kan förekomma" när det bara blir rätt vid full öppning. Sannolikheten för att det ska bli fel är ju avsevärt större än att det blir rätt.
Jag kan köpa att Pentax släpper möjligheten att använda K-, M- eller S-optik, men då ska det också klart och tydligt framgå av dokumentationen, jmf med t ex MZ-50.
/Mats
snap skrev:
Jag har beställt rullatorn få se vilken som kommer först!
lunma skrev:
Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.
/Mats