Annons

Pentax om framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulf

När man ska reklamera en produkt för tillverkningsfel så måste man kunna visa att tillverkaren utlovar och garanterar en funktion som man upplever att produkten inte har.

Eftersom Pentax varken utlovar eller garanterar en fullständig och korrekt ljusmätning med objektiv äldre än A-serien från 1982, så går det inte att hävda att det är fel på kameran för att den mäter fel. Det är min övertygelse att det inte går att vinna mot Pentax i Allmänna Reklamationsnämnden i detta fall, därför att de faktiskt ingenstans i deras dokumentation utlovar en fullständigt och korrekt ljusmätning med objektiv äldre än A-serien, men den som tror annorlunda är givetvis välkommen att försöka.

Det är som att gå tillbaka till bilförsäljaren med bilen för att farthållare inte fungerar i hastigheter under 30 km/h och hävda ett fel, även fast det inte står i handboken att den ska fungera under 30 km/h.

Däremot så kan man självfallet tycka att det är tråkigt att den mäter fel, men det är en annan sak jämfört med att hävda att det är fel på kameran.

Jämfört med min MZ-5n, som är en väldigt tillförlitlig kamera avseende ljusmätning, den bästa jag någonsin haft faktiskt - därför är den min referens - så mäter min *ist DS på ett annat sätt med objektiv äldre än A-serien. Jag har faktiskt två M-objektiv (M 28 f/2,8 och M 135 f/3,5). Min *ist DS har definitivt ingen 100%-ig och perfekt ljusmätning med dessa objektiv. Min K10D har en större variation på felen. Det går att kompensera för i båda fallen. Skillnaden mellan K10D och *ist DS är framförallt att exponeringsfelet på K10D inte är konstant för huvuddelen av bländaromfånget vilket gör att felet kan upplevas som mer irriterande. Men, min poäng är - båda mäter fel, om än i olika grad.

Det är självfallet ingen perfekt funktion när den mekaniska avläsningen för bländarringen saknas, men funktionen kan ändå vara användbar. Jag har sett inlägg från K10D ägare som inte upplever några ljusmätningsproblem med objektiv innan A-serien, jag har sett inlägg från de som upplever problem. Jag har sett inlägg som hävdar att felet blir större ju större bländaren är, jag har sett inlägg som hävdar motsatsen. Det finns uppenbart en stor variation på dessa fel, allitfrån en god funktion till hur mycket fel som helst. Det är också uppenbart att det är olika mellan olika objektiv. Så man får helt enkelt prova och se med sin egen utrustning och just de objektiv man har och se om man finner det användbart eller inte.

För att det ska bli en riktigt bra funktion, så förutsätter det att den mekaniska avkänningen av bländarringen återinförs och jag tror personligen inte att det kommer att ske. Hur mycket ni än skäller på mig, kritiserar mig, kallar mig för att vara "galen i Pentax prylar", som Ove skrev, så tror jag faktiskt inte att det mekaniska länkaget kommer att återinföras. Tyvärr. Det krockar med de nya funktioner som kommer att introduceras i K-fattningen.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Hur mycket ni än skäller på mig, kritiserar mig, kallar mig för att vara "galen i Pentax prylar", som Ove skrev, så tror jag faktiskt inte att det mekaniska länkaget kommer att återinföras. Tyvärr. Det krockar med de nya funktioner som kommer att introduceras i K-fattningen.

Ja är det inte konstigt? Varenda liten negativ åsikt folk yttrar om Pentax på detta forum verkar till slut handla om dig många gånger :)
 
Ni som hunnit prova med DS skiva i K10,
blir det bra ? och vad blir det för nackdelar ?
Blir det mörkare ? hur blir det jmfrt med DS
sökaren ?
 
Ja just det, det hade jag nästan glömt. Hur blev det sen med det här med att byta skiva. Blev den manuella ljusmätningen något mer exakt med K10D?
Har för mig om att du i lanseringen av K10D nämde det Roland från en kille som provat på Dpreview. Har du hört något mer ?
 
Roland Mabo skrev:
Ulf

När man ska reklamera en produkt för tillverkningsfel så måste man kunna visa att tillverkaren utlovar och garanterar en funktion som man upplever att produkten inte har.

Eftersom Pentax varken utlovar eller garanterar en fullständig och korrekt ljusmätning med objektiv äldre än A-serien från 1982, så går det inte att hävda att det är fel på kameran för att den mäter fel. Det är min övertygelse att det inte går att vinna mot Pentax i Allmänna Reklamationsnämnden i detta fall, därför att de faktiskt ingenstans i deras dokumentation utlovar en fullständigt och korrekt ljusmätning med objektiv äldre än A-serien, men den som tror annorlunda är givetvis välkommen att försöka.

Det är som att gå tillbaka till bilförsäljaren med bilen för att farthållare inte fungerar i hastigheter under 30 km/h och hävda ett fel, även fast det inte står i handboken att den ska fungera under 30 km/h.

Däremot så kan man självfallet tycka att det är tråkigt att den mäter fel, men det är en annan sak jämfört med att hävda att det är fel på kameran.

Jämfört med min MZ-5n, som är en väldigt tillförlitlig kamera avseende ljusmätning, den bästa jag någonsin haft faktiskt - därför är den min referens - så mäter min *ist DS på ett annat sätt med objektiv äldre än A-serien. Jag har faktiskt två M-objektiv (M 28 f/2,8 och M 135 f/3,5). Min *ist DS har definitivt ingen 100%-ig och perfekt ljusmätning med dessa objektiv. Min K10D har en större variation på felen. Det går att kompensera för i båda fallen. Skillnaden mellan K10D och *ist DS är framförallt att exponeringsfelet på K10D inte är konstant för huvuddelen av bländaromfånget vilket gör att felet kan upplevas som mer irriterande. Men, min poäng är - båda mäter fel, om än i olika grad.

Det är självfallet ingen perfekt funktion när den mekaniska avläsningen för bländarringen saknas, men funktionen kan ändå vara användbar. Jag har sett inlägg från K10D ägare som inte upplever några ljusmätningsproblem med objektiv innan A-serien, jag har sett inlägg från de som upplever problem. Jag har sett inlägg som hävdar att felet blir större ju större bländaren är, jag har sett inlägg som hävdar motsatsen. Det finns uppenbart en stor variation på dessa fel, allitfrån en god funktion till hur mycket fel som helst. Det är också uppenbart att det är olika mellan olika objektiv. Så man får helt enkelt prova och se med sin egen utrustning och just de objektiv man har och se om man finner det användbart eller inte.

För att det ska bli en riktigt bra funktion, så förutsätter det att den mekaniska avkänningen av bländarringen återinförs och jag tror personligen inte att det kommer att ske. Hur mycket ni än skäller på mig, kritiserar mig, kallar mig för att vara "galen i Pentax prylar", som Ove skrev, så tror jag faktiskt inte att det mekaniska länkaget kommer att återinföras. Tyvärr. Det krockar med de nya funktioner som kommer att introduceras i K-fattningen.

Hälsar
R


Roland!

För det första ska jag inte springa till allmänna reklamations och reklamera en K10 jag inte har. Kan du förstå det. Jag har ju inte köpt någon K10 eftersom den inte klarar av att rätt mäta infallande ljus vid argetsbländare. Jag har ju förklarat det tydligt. Visserligen argumenterar du med många, men du må väl läsa vad jag skriver innan du svarar.
Den dagen K10:an (eller efterföljare) klarar att mäts ljuset rätt och exponera rätt med K- och M-linser, eller så rätt som man kan förvänta sig med fasta slutartider på det sätt som jag vet att K100:an klarar, så köper jag förmodligen en K10 (eller efterföljare.)

När du skriver om att mekanisk avkänning av bländarringen skulle behövas för att undvika felaktig ljusmätning anser jag att du har helt fel. K100:an har det inte. Hur det är på DS och DL vet inte jag , men jag tvivlar. Det är med säkerhet möjligt att via programvara justera för olika ljusuppsläpp genom mattskiva.
Mycket tyder ju på, och många vittnesmål finns tydligen om att använda DS-mattskiva är en lösning.

När du blandar in biltillverkares produkter (va nu vitsen med det ska vara) så kan jag bara säga att jag inte skulle vara nöjd med en bil om den har en hastighetsmätare som bara visar rätt vid exempelvis 60km/timmen...

Du Roland har utan tvekan en massa kalenderkunskaper om Pentax som du pluggat in i din förtjusning över Pentax. Ja det påminner lite om de som lär sig alla namnsdagar i årskalendern och det är väl ok. Men du måste väl ändå vara realistisk och inse när en felfunktion är en felfunktion. Om man inte påpekar fel och brister är möjligheten att de rättas till betydligt mindre. Det tror i alla fall jag. Jag tror heller inte att det gynnar Pentax som kameramärke att du, som jag antar självutnämnd Pentaxadvokat i alla läger reser ragg så fort någon ifrågasätter kameramärkets prestanda och förtjänster. Jag delar i stort din entusiasm över de kameror som lämnat företaget. Men jag kan trots det se när det, i varje fall mitt tycke, finns brister och jag tycker mig ha rätt att framföra önskningar om förbättringar.

Jag hoppas också att någon K10:ägare kan lämna rapport efter mattskive byte (till en ds-skiva) här på forumet.

Härmed lämnar jag denna diskussion.

Hälsar
Uffe
 
Ulf

Det är ju tydligt att du inte läser det jag skriver.
Om man tycker det är fel på en produkt så reklamerar man den, om tillverkaren inte ger med sig så går man till Allmänna reklamationsnämnden. Nu går inte det i detta fall eftersom Pentax inte någonstans i sin dokumentation utlovar en fullständig och korrekt ljusmätning med objektiv innan A-serien. Därför är det per definition inte ett fel på produkten. Det skulle vara ett fel på produkten om Pentax hade gjort ett sådant löfte.

Det här har jag skrivit miljoner gånger känns det som.

Du talar om hastighetsmätaren på en bil och att om den visar fel hastighet så är det fel på mätaren. Jag säger - ja, om tillverkaren har utlovat att mätaren ska fungera perfekt så är det fel på mätaren om den visar fel. Om tillverkaren inte har utlovat att mätaren visar rätt, så är det inte fel på mätaren när den visar fel.
Det är alltså tillverkarens löften och garantier som avgör.

När du kräver av mig att jag ska "inse" något här, så visar du att du har svårt att skilja på sak och person eftersom du blandar in mig. Oavsett vad jag "inser" eller inte, så förändrar ju inte det sakfrågan det minsta - eller hur?

Jag har full förståelse för att det finns kunder till Pentax som har missförstått Pentax dokumentation och trott att det skulle finnas en funktionalitet på ett sätt som uppenbarligen inte finns och som det inte finns några garantier eller löften om heller. Självfallet kan man önska sig en tydligare dokumentation, men det är ju inte fel på en produkt när funktionen håller sig inom det som står i dokumentationen, även när dokumentationen har en bred skrivelse.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
uffes skrev:
När du skriver om att mekanisk avkänning av bländarringen skulle behövas för att undvika felaktig ljusmätning anser jag att du har helt fel. K100:an har det inte. Hur det är på DS och DL vet inte jag , men jag tvivlar. Det är med säkerhet möjligt att via programvara justera för olika ljusuppsläpp genom mattskiva.

Jag har beskrivit att min *ist DS inte ger samma exponering med objektiv före A-serien som min referens MZ-5n. Skillnaden mellan *ist DS och k10D, är att felet på *ist DS är konstant medan det på K10D varierar med bländaren. Alla Pentax digitala systemkameror saknar den mekaniska avkänningen av bländarringen, vilket innebär i praktiken att fel uppstår. Det är inte en korrekt och fullständigt ljusmätning med de andra kamerorna än K10D, men den är mer konstant över bländaromfånget och därmed lättare att kompensera för. Det är därför som den upplevs som bättre, även fast den också kan vara fel.

Så, om ljusmätningsfel innebär att det är fel på produkten, även fast tillverkaren inte har utlovat en korrekt ljusmätning, så är det också fel på de andra digitala systemkamerorna från Pentax också. Även fast felet inte är lika irriterande för det är inte lika stort och bökigt, så måste det ändå anses vara ett fel, enligt den definition som du uppenbarligen står för.

Detta skulle vi slippa om det fanns en mekanisk avkänning av bländarens position, något som jag fortfarande inte tror kommer att återinföras och det är helt enkelt bara för er att "inse" att jag fortsätter ha denna övertygelse.

Den här frågan är en djungel. Det finns de som inte har några fel, det finns de som har hur mycket fel som helst, och så finns det alla där emellan. Det finns inget konstant i detta, utan det är olika kombinationer av kamera - objektiv.
Eftersom det inte är konstant så tror jag inte på att en förändring av mjukvaran kan förändra något. För om man förändrar mjukvaran för de som upplever en stor diff på ljusmätningen, hur blir det för de som inte upplever någon diff på ljusmätningen alls? Om man gör så att de som upplever fel, får en bättre funktion, borde inte det innebära att de som inte upplever fel, plötsligt får en sämre funktion?

Nu kommer jag säkert provocera många här när jag skriver att jag tror att vi får leva med att ljusmätningen med äldre objektiv än A-serien från 1982 kommer fortsätta att vara en kompromiss. Jag förekommer kritiken mot min tro genom att be om ursäkt redan nu för att jag tror det. Det är uppenbarligen som att "svära i kyrkan" att inte ha en övertygelse om att funktionaliteten med äldre objektiv än A-serien från 1982 inte kommer att återinstalleras fullständigt. Jag ber om ursäkt för min åsikt i detta fall, men jag står ändå fast vid den trots era djupa och stora svårigheter för min uppfattning. Jag beklagar om jag har förstört någons nattsömn genom detta.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
uffes skrev:
du måste väl ändå vara realistisk och inse när en felfunktion är en felfunktion. Om man inte påpekar fel och brister är möjligheten att de rättas till betydligt mindre. Det tror i alla fall jag.

Det jag alltid har hävdat och fortsätter hävda, det är att Pentax inte utlovar en fullständig och korrekt ljusmätning med äldre objektiv än A-serien, på grund av att detta löfte och garanti saknas från Pentax så är det per definition inte fel på produkten. Om man tycker det är ett fel så får man vända sig till ARN om Pentax inte åtgärdar felet på produkten man köpt.

Som jag har skrivit många gånger så kan man självfallet önska sig att funktionen ska vara annorlunda, man kan tycka det är en brist att funktionen är som den är, och så vidare, men det är ju en annan sak.

Jag har aldrig någonstans skrivit att det är bra att funktionen är som den är, jag har enbart neutralt hävdat att funktionen följer Pentax dokumentation - vilket gör det svårt, enligt min uppfattning omöjligt, att vinna mot Pentax hos ARN.

Det är väldigt spännande att läsa alla de tolkningar som ni gör utifrån detta uttalande från mig.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Ove, Pentax har öppet deklarerat att 645D har blivit fördröjd av tekniska problem, detta sa Pentax vid förra årets Photo Expo i Japan. Då fanns inte ens några fungerande prototyper ute. Nu har Pentax fungerande prototyper av 645D (visades på årets Photo Expo i Japan före sommaren), det går att ta bilder med den, det är därför bara en tidsfråga innan den lanseras. Kameran befinner sig helt uppenbart i slutfasen av utvecklingsrbetet, så jag förstår inte vad du menar med att "tiden är förbi"?
Eller har de prototyper för "skojs skull"? Något roligt för teknikerna att använda på fritiden? Du är välkommen att tro precis vad du vill självfallet, men jag ser inga oficiella tecken, inte ens inoficiella, på att projektet är nedlagt. Tvärtom!

Sedan så talar ju herrarna från Pentax om satsning på pro-marknaden i intervjun som jag har länkat till.
Som Gyllene Tider sjöng: "Det är över nu..." Kanske är det dags för dig Roland, att inte alltid blint tro på allt som sägs av ett företags chefer? Skall vi gissa på att det var Hoya som drog ur pluggen; dom som enligt dig skulle garantera Pentax framtida framgångar och satsningar?



Saxat ur brittisk fotopress:
Friday 24th August 2007, Chris Cheesman

Pentax has put plans to launch its long-awaited medium format digital SLR on the back burner, raising fresh doubts over whether it will ever see the light of day.

Hiroshi Onoda, European general manager for Imaging Systems, told AP's technical editor Angela Nicholson: 'The medium format digital SLR is no longer a priority for Pentax.'

Speculation over the 645 Digital - dubbed the '645D' – has been rife for months.

Only a dummy version of the camera has been shown to journalists - showcased at numerous trade shows since it was first mooted at the Photo Imaging Expo show in Tokyo in 2005.

However, earlier this year Pentax appeared committed to the launch, telling journalists the camera was likely to include a 31.6MP sensor made by Kodak.

Later reports sparked confusion over Pentax's policy.

It was originally expected to feature an 18.6MP imaging sensor.

The camera was expected to be compatible with existing Pentax 645 SMC lenses and released alongside a 55mm Pentax-D FA 645 f/2.8 lens – an optic due to be compatible with existing Pentax 645-series medium format film-based SLRs.

Pentax showcased the prototype at the PMA trade show in the United States in 2006 and 2007.
 
Men snäll Jörgen, jag har ju länge hävdat att Pentax prioriterar de nya systemkameramodellerna i K serien , de nya modeller som det talas om i den artikel som är länkad i första inlägget i denna tråd, och det som Amateur Photographer skriver stämmer ju med den informationen - dvs att 645D inte är högsta prioritet. Jag har aldrig skrivit att 645D har högsta prioritet. Det är de nya K modellerna i K serien som har högsta prioritet. Pentax har inte tillräckligt med resurser på att släppa 645D samtidigt som de nya K modellerna som kommer att läppas ut på marknaden snart. Detta är ju ingen nyhet.
Jag har länge hävdat att 645D kommer *efter* de nya K modellerna.

Du talar om att pluggen är utdragen - men det står faktiskt inte i artikeln att projektet är nedlagt, det står att projektet inte prioriterast. Kan du verkligen inte se den skillnad som finns mellan "nedlagt" och "ej prioriteras"?

När Pentax avslutade projektet med den digitala MZ-modellen, så talade de klart och tydligt om att projektet var nedlagt. Så har inte hänt i detta fall. Det finns alltså fortfarande inget officiellt uttalande om att projektet är nedlagt. Det är ett rykte och ska behandlas som ett rykte, inte som en sanning.

Det finns ingeting i Amateur Photographers text som stödjer ryktet att 645D-projektet är nedlagt. Projektet är i vänt-läge och jag är definitivt övertygad om att Pentax återvänder till projektet när de har fått ut de nya K-modellerna på marknaden.

Detta har ingenting med Hoya att göra, Hoya tog över Pentax först för bara några veckor sedan (slutet av juli). Hoya har inte på något vis kunnat påverka Pentax produktutveckling åt något håll än så länge, de har inte haft tiden till det. Det är ett gediget arbete att få ihop två företag och de första effekterna av ett så här stort samgående kan ses tidigast om ett halvår.
645D har inte varit högsta prioritet hos Pentax sedan i våras, just för att utvecklingsresurserna inte räcker till.

Vi hoppas ju på att samgåendet med Hoya kan utveckla Pentax resurser, men Hoya har inte hunnit med att pumpa in pengar i Pentax och bygga ut utvecklingsavdelningen, det går inte att hinna med att göra det på knappt en månad! Så i dagsläget så är Pentax resurser precis som innan samgåendet, ingenting har ännu hunnit hända och tror man att ett företag kan stöpas om på bara några veckor så är man inte realistisk.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.