Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax om framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats

Hur du än vrider och vänder på det så står det fortfarande i handboken på sidan 210 "exponeringsfel kan inträffa", eftersom det är det som händer så följer kameran handboken. Varför tar du inte fallet till konsumentombudsmannen och låter din tolkning av handboken prövas i domstol? Eftersom du är så säker på att "exponeringsfel kan inträffa" inte innebär att "exponeringsfel kan inträffa" - trots att det är det som står - så har ju du god chans enligt dig själv att vinna, eller hur?

Hälsar
R
 
uffes skrev:
Försök inte övertyga Mabo om att en Pentaxkamera har en felfunktion eller ens en svaghet.

Uffe

Eftersom kameran fungerar enligt handboken så är det per definition ingen felfunktion. Pentax har inte utlovat att ljusmätningen fungerar 100% korrekt vid användandet av äldre objektiv än A-serien, det finns inget sådant uttalande varken i deras marknadsföring eller i kamerans handbok. Så hur kan du då påstå att kameran fungerar fel, när den fungerar i enlighet med handboken?

Jag har full förståelse för att du önskar en utökad funktion, att du önskar att kameran har funktioner och möjligheter som inte finns i handboken, jag har full förståelse för att man kan önska sig tillägg i funktioner på en exiterande produkt, men så länge produkten fungerar enligt handboken så har produkten inget fel som du kan gå till konsumentombudsmannen med.
Du är givetvis varmt välkommen att bevisa att jag har fel genom att dra Pentax inför konsumentombudsmannen och där hävda att det är fel på kameran för att den fungerar enligt handboken. Varsågod!

Hälsar
R
 
lunma skrev:
Tabellen på sidan 210 är densamma som i manualerna till Ds och K100D, där fungerar det.

Gör det? Jag får en annan exponering när jag använder bländarringen på min *ist DS jämfört med min MZ-5n med samma objektiv och mot samma motiv i samma ljussituation. Min direkta upplevelse är att min *ist DS ger ett exponeringsfel med K och M objektiv jämfört med min MZ-5n, ett fel som dock jämfört är mindre och inte variabelt på samma sätt som på K10D, men ändock andra värden än för min MZ-5n.

Pentax har täckt upp sig själva genom att skriva i handboken "exponeringsfel kan inträffa", eftersom det är vad som händer. Om man köper en kamera och förväntar sig att objektiv innan A-serien från 1982 och nyare ska fungera 100% korrekt gällande ljusmätningen, trots att det tydligt står i handboken "exponeringsfel kan inträffa" ja då har man tyvärr läst på dåligt innan.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Uffe

Jag har inga förväntningar på att en produkt ska ge mer än handboken säger, ni är givetvis välkomna att kritisera mig för detta, men skillnaden mellan mig och er är att när en produkt följer handboken så klagar jag inte på fabrikanten för det, och blir det en extra funktion som inte står så blir jag glatt överraskat. För mig är det ingen självklarhet att en produkt ska ha ytterligare funktionalitet än vad som står i fabrikantens dokumentation till produkten.

Hälsar
R
 
Roland har du läst hela sidan 210? Vad står det om M-läget? I min bok står det inget om exponeringsfel i M-läget, men det kanske är fel på min bok.

Jag tycker att det framgår mycket tydligt när exponeringsfel kan förekomma (Av-läget).

/Mats
 
Att hävda att det är ok pga att det står en disklaimer på sidan 210 (eller var det nu var) i manualen är löjligt. Självklart skall kameran funka med sin egna objektiv, om den inte gör det så skall det stå klart och tydligt på förstasidan, inte i en bisats på sidan 210.

Sedan så är det ju faktiskt inte helt kört med gamla objektiv, bara lite omständligare.
 
ärligt hur insnöad kan man vara på ett märke?
Dra det till ko? det börjar bli löjligt.
Om du är så galen i pentax prylar så kan du få köpa mina mellanformatare från pentax o jag bör ju få ett grymt bra pris från dig Roland eftersom pentax är bäst eller?
 
Mats

Varför går du inte med kameran till konsumentombudsmannen och får din personliga tolkning av handbokens text prövad rättsligt? Eftersom du är övertygad om din egen tolkning så borde det vara lätt för dig att vinna målet, eller hur?

Hälsar
R
 
snap skrev:
ärligt hur insnöad kan man vara på ett märke?
Dra det till ko? det börjar bli löjligt.
Om du är så galen i pentax prylar så kan du få köpa mina mellanformatare från pentax o jag bör ju få ett grymt bra pris från dig Roland eftersom pentax är bäst eller?

Ove

Jag är inte insöad på Pentax och jag hävdar heller inte att Pentax är bäst. Däremot så hävdar jag att det står i handboken till K10D på sidan 210 "Exponeringsfel kan inträffa" och jag konstaterar att detta stämmer med verkligheten. Hur du kan få detta till ett påstående om att "Pentax är bäst" förstår jag inte. Och hur kom dina mellanformatare in i diskussionen om sidan 210? Vad menar du egentligen?

Om man känner sig lurad av Pentax så går man självfallet till konsumentombudsmannen, det är ju vad KO är till för eller hur?

Hälsar
R
 
Gimbal skrev:
Att hävda att det är ok pga att det står en disklaimer på sidan 210 (eller var det nu var) i manualen är löjligt. Självklart skall kameran funka med sin egna objektiv

Jag har full förståelse för att man kan tycka det är självklart att en ny kamera skall fungera felfritt med objektiv lanserade före 1982, men det är inget som Pentax utlovar och eftersom de inte utlovar det så är det ett mål som inte går att vinna. Om du tror att det går att vinna, vänligen vänd dig till Konsumentombudsmannen.

När *ist D lanserades så hade den inte ens möjlighet till ljusmätning med äldre objektiv än A-serien från 1982, så uppenbarligen tyckte inte Pentax att den funktionen var självklar. Det kom först i en firmware uppdatering efter att kameran hade funnits ute på marknaden ett tag, det var alltså inte en funktion som fanns inlagd från början.

Det är självfallet inte mitt fel att Pentax varken utlovar eller garanterar en 100% funktion för ljusmätningen med äldre objektiv än A-serien som kom 1982. Jag förstår inte varför ni kritiserar mig för att jag konstaterar att Pentax inte utlovar det. Var finns löftet om en fullständigt fungerande och korrekt ljusmätning med äldre objektiv än A-serien? Jag hittar inte det någonstans, däremot så hittar jag "exponeringsfel kan inträffa". Jag har inte skrivit handboken, så jag förstår inte vad ni skäller på mig för.

Hälsar
R
 
snap skrev:
Om du är så galen i pentax prylar så kan du få köpa mina mellanformatare från pentax o jag bör ju få ett grymt bra pris från dig Roland eftersom pentax är bäst eller?

Varför tror du att jag är galen i Pentax-prylar bara för att jag inte hittar en text i handboken till K10D som utlovar en 100%-ig fungerande ljusmätning med äldre objektiv än A-serien från 1982?

Om jag skulle hitta en sådan text, då antar jag att jag inte längre är "galen i Pentax prylar"? Jag har inget intresse för dina mellanformatare, varför skulle jag vara det därför att jag hänvisar till vad som står på sidan 210 i handboken till K10D?

Jag har inte skrivit handboken till K10D och jag förstår därför inte varför ni skäller på mig. Det är inte mitt fel att Pentax inte garanterar en fullständig ljusmätningsfunktion med objektiv äldre än A-serien som kom 1982, att skälla på mig för att Pentax inte garanterar det får knappast Pentax att installera en sådan funktion i kommande modeller om det är vad ni önskar. Er kritik mot mig känns helt obegrplig. Du anklagar mig för att vara "galen i Pentax prylar" bara för att jag inte hittar ett visst löfte i en handbok. Hur gammal är du egentligen?

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
imtkjlu skrev:
Tror ni K100D SUPER kommer mäta lika bra som
min DS ?

K100D Super har precis börjat komma ut från fabrikerna och enda skillnaden mellan den och icke-Super enligt Pentax är stödet för SDM objektiv och dammborttagning i Super. Jag tycker personligen att *ist DS rent tekniskt och användarmässigt är en bättre kamera än K100D/K100D Super, för K100D/K100D Super är egentligen en *ist DL i ny skrud och lite extra teknik (skakreducering etc). En DS har bättre sökare, större buffert och andra skillnader som gör den - i mitt tycke - till en bättre kamera.

I våras så utlovade Pentax (representerat av K D Torigoe och K Tatamiya) en ny produkt i instegssegmentet den här hösten, som inte skulle vara en uppdatering av existerande produkt. K100D Super är en uppdatering av en existerande produkt, så de har därför talat om en ny modell. Det är möjligt att den kommer vara mer av en DS efterföljare än K100D/K100D Super, det vet vi inget om än. Pentax Europe har kallat pressen den 23 Augusti, vi får se vad de säger då.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Om du tror att det går att vinna, vänligen vänd dig till Konsumentombudsmannen.

Nä, det stör mig inte särskilt mycket.
Däremot skulle jag gärna vilja ha en splitprism fokuserings-skiva, finns det någon bra till K10'an igentligen? De jag sett är antingen för tunna eller så funkar inte spotmätningen. Pentax har själva ingen vad jag förstått, märkligt nog. Kanske kommer (hoppas det).
 
*ist D/DS/K100 osv. fungerar tillfredställande med M-objektiv för mig, K10D gör det inte. Det är kärnfrågan, oavsett vad som står i manualen.

Av mina objektiv så är det bara mitt 18-55 som fungerar med K10D och ifall jag skulle köpa en sån skulle jag vara tvungen att ersätta mina 5 fasta objektiv, dessa var visserligen billiga när jag köpte dem men att ersätta dem skulle kosta betydligt mer. När min Ds klappar ihop kommer jag att köpa nya objektiv, men det finns inget som binder mig till Pentax då.

Uppenbarligen tycker inte Pentax att jag tillhör en tillräckligt stor grupp för att det skall vara värt att försöka behålla mig som kund.
 
I den prisklass som K10D ligger i så har K10D en unik bakåtkompatibilitet. Den ljusmäter ju bra med de gamla manuella A-objektiven från 1982 och nyare. Nikons modeller i denna prisklass klarar inte det exempelvis, de anser uppenbarligen inte det är självklart med ljusmätning med äldre objektiv eller att deras kunder med objektiv från 80-talet är en tillräckligt stor grupp för att bry sig om. Nikon har t o m lanserat kameror i prisklassen som inte ens ger autofokus med autofokusobjektiv som bara är några år gamla.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Uffe

Eftersom kameran fungerar enligt handboken så är det per definition ingen felfunktion. Pentax har inte utlovat att ljusmätningen fungerar 100% korrekt vid användandet av äldre objektiv än A-serien, det finns inget sådant uttalande varken i deras marknadsföring eller i kamerans handbok. Så hur kan du då påstå att kameran fungerar fel, när den fungerar i enlighet med handboken?

Jag har full förståelse för att du önskar en utökad funktion, att du önskar att kameran har funktioner och möjligheter som inte finns i handboken, jag har full förståelse för att man kan önska sig tillägg i funktioner på en exiterande produkt, men så länge produkten fungerar enligt handboken så har produkten inget fel som du kan gå till konsumentombudsmannen med.
Du är givetvis varmt välkommen att bevisa att jag har fel genom att dra Pentax inför konsumentombudsmannen och där hävda att det är fel på kameran för att den fungerar enligt handboken. Varsågod!

Hälsar
R

Pinsamt Roland!
När K10;an mäter ljuset fel så är det ingen felfunktion därför att tillverkaren garderat sig med en text i manualen att mätningsfel kan förekomma, enl ditt sätt att se.
K10:an (liksom K100:an) är utrustad med en knapp där man kan blända ner för att mäta ljus vid bländrvärde sam väljs på bländarringen. Men K10:an mäter i de flesta fall fel när man använder den möjligheten. Då är det en felfunktion oavsett vad som står i manualen. Varför har man lagt in funktionen om den inte ska fungera tror du? Det är ju just bara vid äldre optik än "A-linser" detta förfaringssätt skall användas, eller hur?

Mitt inlägg i tråden var från början vad jag önskade mej av kommande modeller och att just detta elementära med ljusmätning skall fungera just därför att det är avsaknaden av av det avhåller mej från att köpa en K10:a.

Jag har fotograferat med Pentax sedan tiden innan ljusmätning fanns i husen och man var hänvisad till lösa exponeringsmätare. Och jag har haft många olika pentax-kamerahus sedan dess. Dock hoppade jag över 35mm autofokus-multiautomatik-pentaxkameror. Just för att jag vill fotografera, inte bara springa omkring och knäppa helautomatiskt. Därför är det frustrerande när företagets "riktigaste" kamera sviker i manuellt avseende.

Hälsar
Uffe
 
jag förstår i ärlighetens namn inte vad allt detta tjaffs handlar om. jag har själv ett par gamla manuella objektiv, mellanringar och telekonverters som jag använder på min K10. jag skulle vilja påstå att om man har tid att använda sig av manuella objektiv så har man även tid att korrigera det eventuella fel som ljusmätaren ger. det tar inte mer än 2 max 3 alternativexponeringar(eller varför inte använda sig av funktioen elektronisk förtittsbild) som ändå måste göras när man använder manuella objektiv.

min personliga åsikt är att svenskar är aningen snålare än resten av världen och därför är det många gamla gnetar sitter på många fina gamla pentaxglugga roch nu köper sig ett K10-hus eftersom de pris/prestanda mässigt är mkt bra. att deras gamla pärlor inte fungerar precis som de gjorde på sina gamla hus från 70-talet gör dem då lite griniga. därav denna klagan. jag tycker snarare att det är grymt av pentax att hålla kvar kompabiliteten så pass långt bakåt som de gör. så vitt jag vet finns det ingen annan digitalkamera som har en sådan kompabilitet.

så till alla som sitter i gnäller över sina felexponeringar. fortsätt med analogt eller köp nya objektiv om det nu är så jobbigt....
 
Jag gissar att Pentax inte uppmärksammade problemet under konstruktionen, och jag gissar att problemets lösning är just en äldre mattskiva från tex. DS eller att sätta in en pinne som känner bländaren.
Så lösningen för K10D ägare blir att byta mattskiva eller använda en DS eller K100D.
På en kommande K5D är jag tveksam till att det kommer att sitter en pinne på igen, om Pentax jobbar på problemet så tror jag på en annan lösning.
Det vi kan hoppas på är en mjukvarulösning som även kommer K10D till del, för trots allt så är Pentax känt för bakåt kompatibilitet.
Till min nya K10D GP har jag beställt en DS skiva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.