Annons

Pentax om framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)
I en annan tråd har frågan väckts igen om Pentax framtida planer, vi hade en diskussion för flera månader sedan om detta, men då det har tillkommit nya intresserade för Pentax planer så startar jag en ny tråd om det - inte minst för att hösten är på ingång nu och det kan därför vara intressant att kasta en blick tillbaka till det som Pentax har sagt ska hända, för nu är det inte så lång tid kvar av väntan:

Här är artikeln vi kan utgå ifrån:
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/03/12/5799.html

Och för den Pentaxvän som mot förmodan inte hunnit lära sig japanska flytande än (vi alla vet ju att det är obligatoriskt *ler*) så finns här en översättning:
http://www.pentaxforums.com/forums/...view-new-dslr-body-year-company-strategy.html

Hälsar
R
 
Stod tyvärr ingen om 645D, dom sa ju bara att dom ville ta ett steg åt gången mot mera avancerade användare, tycker verkligen dom ska bygge den, alltså att ha ett formel 1 lag hjälper att sälja personbilar :)
 
Intervjun handlade om Pentax digitala strategier för systemkameror, mellanformataren är ju inte direkt kopplad till det även fast den är en systemkamera så har den ju ett helt annat format, en annan klass. Efter intervjun har 645D visats på mässor, fungerande prototyper som har kunnat ta bilder. Benjamin Kanarek har fått positivt besked om 645D från Pentax France, och det lär komma fler nyheter om den till hösten. Dock så kommer den knappast lanseras före Pentax nya systemkameror, APS-C. När dessa börjar distribueras ut, då finns det utrymme i organisationen att komma med 645D.

Hälsar
R
 
Men visst är dett interressant, hoppas inte hoya lägger ner programet, der finns ett behov och Pentax systemkamror kan ju bara bli stärkare av dom erfarenheter man får från mellanformatet :)
 
Ja, herrarna från Pentax uttrycker i intervjun förståelse för att pro-produkter höjer statusen, ökar intresset, för de billigare produkterna. Så det handlar också om marknadsföring av konsumentprodukterna. :)

Hoya kan inte kameror, så jag tror de kommer ha händerna borta från Pentax utvecklingsavdelning för kameror och låta Pentax tekniker ägna sig åt det som de kan, medan Hoya ägnar sig åt det som är deras expertis. De har uppenbarligen förtroende för chefen för kamerorna eftersom de tog med honom upp i styrelsen. Jag tolkar signalerna från Hoya att chefen Torigoe har lite av "fritt spelrum" (inom vissa ekonomiska ramar) gällande kameror och framtiden för Pentax Imaging Business.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
645 o 6x7 har inte samma fattning.Däremot kan du köpa adapter som pentax säljer så kan du köra 67 optiken på 645 huset.
Pentax sa att 645 digitalen var på gång för flera år sedan i samma veva som mamaiya kom med sin digitala mellanformatare.
Är bara att inse att pentax era med proffskameror är förbi,trist för dom hade bra melliskameror som dels var prisvärda o höll bra kvalite.
Nåon pentaxfans som vill köpa 645n komplett med blixt o 3 gluggar?
 
Ove, Pentax har öppet deklarerat att 645D har blivit fördröjd av tekniska problem, detta sa Pentax vid förra årets Photo Expo i Japan. Då fanns inte ens några fungerande prototyper ute. Nu har Pentax fungerande prototyper av 645D (visades på årets Photo Expo i Japan före sommaren), det går att ta bilder med den, det är därför bara en tidsfråga innan den lanseras. Kameran befinner sig helt uppenbart i slutfasen av utvecklingsrbetet, så jag förstår inte vad du menar med att "tiden är förbi"?
Eller har de prototyper för "skojs skull"? Något roligt för teknikerna att använda på fritiden? Du är välkommen att tro precis vad du vill självfallet, men jag ser inga oficiella tecken, inte ens inoficiella, på att projektet är nedlagt. Tvärtom!

Sedan så talar ju herrarna från Pentax om satsning på pro-marknaden i intervjun som jag har länkat till.

Hälsar
R
 
Ove,

Här är ett pressmeddelande från februari i år 2007 gällande bl a 645D:
http://www.pentax.co.jp/english/news/2007/200708.html

Det finns inget pressmeddelande, inget officiellt uttalande, från Pentax om att projektet skulle vara nedlagt.

Pentax har alltid talat om när de har lagt ner projekt, om 645D var nedlagd skulle alltså Pentax ha talat om det. Eftersom de inte har gjort det, så är projektet inte nedlagt - "no news are good news".

Inför Photokina förra året så sa Pentax följande:
http://www.pentax.co.jp/english/news/2006/200646.html

Ser du skillnaden i specifikationen?
Inför Photokina så sa Pentax 18Mp sensor.
I februari i år så säger Pentax 31,6Mp sensor.
Om detta inte är ett tecken på att Pentax fortfarande utvecklar kameran, så vad är det ett tecken på?

Byte av sensor har försenat utvecklingsarbetet, men gör troligen kameran till en bättre produkt.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Då gäller det bara att den kommer ut någon gång för annars är den omkörda igen såsom dom blev sist o fick dra in sin 18 milj pixelkamera.
Jag har väntat jävligt länge nu tom så länge att min yngste sån växt om mig, frågan är om man hunnit hämta ut rullatorn innan pentax mellanformats kamera kommer ut?
 
Roland Mabo skrev:
Om detta inte är ett tecken på att Pentax fortfarande utvecklar kameran, så vad är det ett tecken på?R

Kanske ett tecken på att dom ser värdet i världens alla spekulerande forumtrådar av den här typen? ;)

Nä, sjövilda och långt gångna, men i praktiken redan dödsdömda, projekt vimlar det av i alla möjliga branscher. Inte blir det något av de flesta.
 
fjalstal skrev:
Nä, sjövilda och långt gångna, men i praktiken redan dödsdömda, projekt vimlar det av i alla möjliga branscher. Inte blir det något av de flesta.

Det är bara det, att när det händer för Pentax så lägger de ner projektet och släpper ett officiellt pressmeddelande där de talar om att projektet är nedlagt. Det är så de har gjort förr och jag tror inte på att deras policy om detta har förändrats.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det är bara det, att när det händer för Pentax så lägger de ner projektet och släpper ett officiellt pressmeddelande där de talar om att projektet är nedlagt. Det är så de har gjort förr och jag tror inte på att deras policy om detta har förändrats.

Hälsar
R

Fast det verkar ju lite rörigt med uppköp hit och dit. Företagspolicyn kanske är i omvandling?
 
Så du menar att på grund av uppköpet så lägger Pentax plötsligt ner projekt utan att tala om det? Det är inte ovanligt att det händer långa perioder av tystnad inom Pentax. Pentax sa *ingenting* mellan prototypen av K10D visades på PMA mässan i början av mars förra året tills den annonserades officiellt någon vecka före Photokina i September förra året. Mellan dess var det komplett tystnad i flera månader. Visst fanns det personer som påstod att den aldrig skulle hända, den aldrig skulle bli av, eftersom Pentax inte sa att ljud på flera månader, ändå hände den.

645D har visats upp på flera mässor i år, bl a Japan Photo Expo, som en kommande produkt. Det finns inga som helst signaler om att projektet är nedlagt, och tills Pentax säger annorlunda så är projektet igång och kameran kommer att lanseras.

Förra året var det också en lång period av tystnad för 645D, Pentax sa inget om den på flera månader så det var många då som trodde att projektet var nedlagt. Sen säger Pentax att utvecklingsarbetet tyvärr försenats pga tekniska problem. Så visar de upp den på Photokina med en färdig design, och på årets PMA mässa så visar de upp den med en ny sensor istället för den gamla.

Du får tro vad du vill, men inget kommer att hända precis just nu för det är forfarande semestertider i större delen av världen. När hösten nalkas och personalen är på jobbet igen, då först kan något hända.

Hälsar
R
 
På måndag ska Canon presentera nya produkter, troligen en del nya kamerahus. På torsdag är det sedan Nikons tur.

Det har även pratats om nya Pentax-hus, vilka förväntade datum finns för en eventuell presentation?
 
31 Augusti är det mässa i Berlin med utlovad Pentax överaskning. Pressen kanske informeras tidigare...
Det vi tror på är en modell mellan K100 super och K10 samt en mer avancerad än K10D, även 645D kanske presenteras
 
Tack, Bo, för ditt snabba svar! Jag är särskilt intresserad av den uppdaterade K10D eftersom jag behöver vädertätning men lite bättre höga ISO egenskaper (mindre breus) än K10D + snabbare seriebildstagning och bättre autofokus.

Har du någon länk till vad som förväntas/spekuleras och hur det förväntas bli med vädertätade telen som exempelvis 300/f4 eller liknande?

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.