Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Pentax k7d

Är antagligen namnet på pentax nya kamera som kommer att komma.

Den kommer bli mer avancerad än k20d men det kommer inte bli en uppföljare till k20d! dvs. en helt ny typ av kamera. (dock inte ny fattning/bajonett)

Jag själv hoppas på en gammal Pentax ME-stil helt i metal fast digital.
Alternativt någonting väldigt likt med k20d som jag är otroligt nöjd med idag.

Mer info ¨på ingång!

//Emil
 
Av de få bilder som släppts så verkar inte designen vara något att jubla över, dvs den ser ut som en vanlig svart-plast-dslr-kamera, med böjningar åt superzoom hållet.
 
Av de få bilder som släppts så verkar inte designen vara något att jubla över, dvs den ser ut som en vanlig svart-plast-dslr-kamera, med böjningar åt superzoom hållet.

nej, det finns ingen koppling mellan dessa bilder och någon sanning.

Jag har sätt andra bilder som liknar mer en metalkamera á la leica....

än så länge är det bara rykten och några suddiga bilder helt okonkreta.

Vi får vänta och se när det kommer riktiga bilder istället.

De bilderna som ser ut som en stor superzoomare kan lika gärna vara en oskarp bild på en k200 eller k300d som även den väntas lanceras.

Det är mer troligt att bilderna gäller denna än k7d som ska bli en kanske mindre men mer avancerad systemkamera för entusiaster.
 
Varför tror ni att Pentax har valt namnet K7D?
Ganska likt Minolta´s D7D ;)

Fortsättning på K* serien? Dessutom har de dumpat D vad jag förstår och den kommer bara heta K7. Har ju funnits en Pentax K2 och ett par prototyper på en K1 och K3 tror jag? Ska väl vara proffskameror.

Och med tanke på att de har en K*000, K*00, K*0 serie ute, blir det väl snart slut på nollor. K10000 börjar ju bli löjligt. ;) Om de inte blir riktigt 2008 och döper den till K10KD.
 
Tycker det ser ut som en riktigt gammal bild med tanke på de kromade fästena för remmen, påminner faktiskt lite om min gamla K2:a .......
 
Föresten, sa inte någon på Pentax i en intervju för ungefär ett år sedan att de planerade en High-End APS-C i början av 2009 för att visa hur mycket kräm man fortfarande kan få ur det formatet? :)
 
Storleksjämförelse med K20 och den tänkta "posterns" kamera...
 

Bilagor

  • 33071d1240409583-pic-k30d-comparo.jpg
    33071d1240409583-pic-k30d-comparo.jpg
    12.8 KB · Visningar: 1,664
Alla pentax objektiv som inte är DA.
Dvs. Deras FA, F, M, K, -versioner osv osv.
Där finns det flera hundra objektiv att hämta där.

Personligen tror jag inte att det blir småbildsformat (FF)
Visst är det så, men vem köper en ev. Pentax FF på de premisserna? Vem lägger 20-40000kr(?) på ett kamerahus som man inte vet om det kommer att tillverkas någon ny modern optik till? Nej, jag tror som du, nästa Pentax är APS-C. Särskilt om spekulationerna på 1500 Euro stämmer.

Även till min Nikon D3 finns det drivor av gammal optik att tillgå och en hel del av dessa är i absoluta termer bra eller mycket bra. Det är bara det att dess moderna motsvarigheter är SÅ mycket bättre. *Relativt sett* är de äldre föregångarna däremot ibland ganska medelmåttiga, jämfört med de nya motsvarigheterna. Utvecklingen går framåt även på det området, så jag skulle aldrig köpt D3 då det begav sig, om Nikon nytillverkade enbart DX-optik. Inte för att det inte varit möjligt, utan för att jag då mycket möjligt kunde lagt 45000kr på ett dödfött stickspår.
 
Senast ändrad:
Ja och Nej

Visst är det så, men vem köper en ev. Pentax FF på de premisserna? Vem lägger 20-40000kr(?) på ett kamerahus som man inte vet om det kommer att tillverkas någon ny modern optik till? Nej, jag tror som du, nästa Pentax är APS-C. Särskilt om spekulationerna på 1500 Euro stämmer.

Även till min Nikon D3 finns det drivor av gammal optik att tillgå och en hel del av dessa är i absoluta termer bra eller mycket bra. Det är bara det att dess moderna motsvarigheter är SÅ mycket bättre. *Relativt sett* är de äldre föregångarna däremot ibland ganska medelmåttiga, jämfört med de nya motsvarigheterna. Utvecklingen går framåt även på det området, så jag skulle aldrig köpt D3 då det begav sig, om Nikon nytillverkade enbart DX-optik. Inte för att det inte varit möjligt, utan för att jag då mycket möjligt kunde lagt 45000kr på ett dödfött stickspår.

Jag håller med dig till en viss gräns.

Ett APS-C kommer det nästan säkert att bli. Det är inte många fotografer i världen som har råd med en FF digital kamera så det är ganska dumt att lansera en och gå med förlust bara för att några trogna forumfotografer pushar dem att göra det.

I dag gäller det att vinna den stora skaran männsikor. Inte den lilla.

Angående objektiv stämmer det att utvecklingen går framåt, men jag håller inte med om att alla produkter blir bättre av utveckling.

Mitt absolut skarpaste objektiv idag är ett gammalt normalobjektiv från början av 70-talet. Det är absolut knivskarpt och går helt klart att jämföras med dagens prestanda. Dessutom är en av pentax bästa objektiv genom tiderna (den legendariska 200mm* (star) macro) ett ganska gammalt objektiv. Ett exemplar såldes nyligen på ebay för 3500$ begangnat!!! Det är nästan dyrare än vad de kostade som nytt.

Det kanske inte stämmer alltid, men idag slåss folk för gamla objektiv och betalar enorma summor pengar för dessa. Många av dessa har idag högre pris som begangnade än vad deras nya motsvarigheter hade.

Jag kan bara hålla med att saker som vädertätning, autofokus och bildstabilisering är något som förbättras med utveckligen men jag håller inte med dig om att den optiska prestandan förbättrats genom åren.
Om man klarar sig med manuell fokus (jag kör bara manuell även på mina nya DA objektiv) så kan man hitta några riktiga pärlor som har åren på nacken med optiskt i världsklass!

Jag kan dock tänka mig att du köpte D3 mycket för autofokus m.m. så det är förståligt att du inte ser samma värde i gammla objektiv som mig :)
Men jag håller med dig om du säger att båda i alla fall har sina fördelar.

//Emil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.