Ja och Nej
Visst är det så, men vem köper en ev. Pentax FF på de premisserna? Vem lägger 20-40000kr(?) på ett kamerahus som man inte vet om det kommer att tillverkas någon ny modern optik till? Nej, jag tror som du, nästa Pentax är APS-C. Särskilt om spekulationerna på 1500 Euro stämmer.
Även till min Nikon D3 finns det drivor av gammal optik att tillgå och en hel del av dessa är i absoluta termer bra eller mycket bra. Det är bara det att dess moderna motsvarigheter är SÅ mycket bättre. *Relativt sett* är de äldre föregångarna däremot ibland ganska medelmåttiga, jämfört med de nya motsvarigheterna. Utvecklingen går framåt även på det området, så jag skulle aldrig köpt D3 då det begav sig, om Nikon nytillverkade enbart DX-optik. Inte för att det inte varit möjligt, utan för att jag då mycket möjligt kunde lagt 45000kr på ett dödfött stickspår.
Jag håller med dig till en viss gräns.
Ett APS-C kommer det nästan säkert att bli. Det är inte många fotografer i världen som har råd med en FF digital kamera så det är ganska dumt att lansera en och gå med förlust bara för att några trogna forumfotografer pushar dem att göra det.
I dag gäller det att vinna den stora skaran männsikor. Inte den lilla.
Angående objektiv stämmer det att utvecklingen går framåt, men jag håller inte med om att alla produkter blir bättre av utveckling.
Mitt absolut skarpaste objektiv idag är ett gammalt normalobjektiv från början av 70-talet. Det är absolut knivskarpt och går helt klart att jämföras med dagens prestanda. Dessutom är en av pentax bästa objektiv genom tiderna (den legendariska 200mm* (star) macro) ett ganska gammalt objektiv. Ett exemplar såldes nyligen på ebay för 3500$ begangnat!!! Det är nästan dyrare än vad de kostade som nytt.
Det kanske inte stämmer alltid, men idag slåss folk för gamla objektiv och betalar enorma summor pengar för dessa. Många av dessa har idag högre pris som begangnade än vad deras nya motsvarigheter hade.
Jag kan bara hålla med att saker som vädertätning, autofokus och bildstabilisering är något som förbättras med utveckligen men jag håller inte med dig om att den optiska prestandan förbättrats genom åren.
Om man klarar sig med manuell fokus (jag kör bara manuell även på mina nya DA objektiv) så kan man hitta några riktiga pärlor som har åren på nacken med optiskt i världsklass!
Jag kan dock tänka mig att du köpte D3 mycket för autofokus m.m. så det är förståligt att du inte ser samma värde i gammla objektiv som mig
Men jag håller med dig om du säger att båda i alla fall har sina fördelar.
//Emil