Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D vs Cannon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
oskard skrev:
Själv då?

är Phil Askey på DPReview bara trovärdig när han säger något negativt om Pentax som du verkar hata med sådan intensitet?

nja, råkar ju själv äga en k10d,
man skäms ju som pentaxägare när allt detta gnäll på Phil askey började dyka upp,

finns inte ett kameramärke som han INTE gnällt på,
det e ju hans jobb,
men pentax måste tydligen behandlas med speciell aktning i recenserandet..
 
Tja, om de som inte stämmer in i klagovisorna på ett nedlåtande sätt kallas för "pentaxfrälsta" så kan jag väl kalla de som kommer med överdriven och osaklig kritk för "pentaxhatare"? ;)
 
Jeppe skrev:
Huh? Vad har modellvalet med optiken att göra?



Tycker de flesta med lite högre krav, ja. Men för de flesta så är den en alldeles duglig optik.

Jag vet inte hur Pentax billiga kitglugg är, eftersom jag testade K10D tillsammans med DA 16-45/4 AL som jag bedömmer som ett riktigt bra objektiv.

Tänkte köpa DA 16-45/4 AL men fick då veta att det objektivet inte funkar så bra på K10D. Det blir vinjettering mm. Kitobjektivet 18-55/3.5-5.6 är mycket skarpt och har hög kontrastöverföring men hörnskärpan vid full öppning är dock lite mjuk. Man får satsa på de väderskyddade objektiven 16-50/2.8 och 50-135/2.8 som tydligen ska komma under nästa år.
/Harald
 
Nu när det har gått 1-2 månader sen K10D kom ut, vad tycker ni som har hunnit fota in den lite? Jag står i samma kval som trådskaparen, och är väl lite mer inne på Pentaxen just nu då jag har ganska långa fingrar, 400D känns lite liten.

Har ju även samma problem med vilket objektiv jag ska. Är nybörjare och man vill ju inte lägga ut 20k direkt, men inte heller bli missnöjd.
 
Du beöhver inte lägga 20 000 dierkt på prylar. Mina kamera grejjer (systemet då) har hittils kostat mig lite mer än 10k. För det har jag fått; två objektiv, extern blix, kameraväska, minneskort och läsare samt ett suveränt K100 hus. Perfekt som nybörjar paket, nu har jag totalt från 18mm till 200mm. Kanske inte några höjdar objektiv men jag tycker skärpan blir ganska bra om man bländar ner ett par steg.
 
Haraldus skrev:
Tänkte köpa DA 16-45/4 AL men fick då veta att det objektivet inte funkar så bra på K10D. Det blir vinjettering mm. Kitobjektivet 18-55/3.5-5.6 är mycket skarpt och har hög kontrastöverföring men hörnskärpan vid full öppning är dock lite mjuk. Man får satsa på de väderskyddade objektiven 16-50/2.8 och 50-135/2.8 som tydligen ska komma under nästa år.
/Harald

Låter som kvalificerat skitsnack från butikens sida vad gäller 16-45.

/N
 
jag stod inför valet i höstas och det föll på K10D och jag ahr aldrig varit nöjdare. Och att 16-45/4 inte skulle funka bra till K10D är bara strunt. 16-45/4 är ett mycket bra objektiv som lätt slår kit 18-55-zoomen på fingrarna. Själv så snålade jag tyvärr och köpte 18-55. Iofs hade jag en plan med det och det är ju att köpa 16-45/2.8 när det släpps.
 
Well, som engelsmannen sa,
jag köpte K10D med kitoptiken och är imponerad av den. Vill man nu beskära bilden stenhårt eller dra upp den rejält, ja då märker man att skärpan inte är knivskarp. Men håller man på med sådana storlekar så har man nog passerat amatörstadiet...
Det viktigaste är väl dock att ha en systemkamera av god kvalitet som du kan sköta på ett enkelt sätt, eller om så önskas, köra med mer avancerade inställningar.
Dessutom ligger kameran gott i handen och känns gedigen. Den e go helt enkelt och så himla trevlig att använda ;))
Kitoptiken 18- 55 är skarp så det räcker för vardagsbruk, i alla fall mitt ex.
Det är väldigt lätt att bli prylbög och vilja ha det bästa till sin kamera, men frågan är bara om det är värt pengarna för en glad amatör? Kanske bättre att satsa mellanskillnaden på en billig fotosemester och nyttja kameran istället!
Lev väl och glöm inte ta med dig kameran!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.