Annons

Pentax K10D vs Cannon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

larsborg skrev:
_________________________________________________

Patrick Pihl skrev:

Nu har jag inte använt D80 (som säkert är bra på många sätt) men hur jag än försöker se på saken är varken den, Sony Alpha eller 400D ens i närheten av K10, undantaget då priset och möjligen bildkvalitén där det inte tycks skilja så där värst mycket.
_________________________________________________

Vad gör Pentax K10D till ett så unikt kamerahus, så att A100, 400D, 80D eller något annat kamerahus, för rimliga pengar, inte ens kommer i närheten?
Ser man på den färdiga bilden, att det måste vara en Pentax K10D bakom optiken?

Fukttätningen?

Singing in the rain, samt God Jul och Gott Nytt År



Ja om det sitter Limeted på kameran ;)


Jag trodde inte det undgått någon att Pentaxhuset är unikt. Om man jämför md D80 som ju kan en hel. tex:

* Slutare rated för 100.000 exponering

* Bildstabilisering

* Vädertätning

* Nio fokuspunkter av korstyp

* Dubbelt så stor raw buffert (12 dng) inga
begränsningar i jpeg (16mb/s skrivtid)

* Unika smarta SV, TVa och Hyperprogrammode.

* Fyra programlinjer med bl.a. MTF.

* DNG såväl som PEF direkt ur kamera.

* Möjlighet att processa och framkalla raw i
kameran.

* DNG-knapp.

* 16 biltars färgdjup med kommande
programuppgradering enl Pentax

* Preview bild på bildskärmen som option till
nedbländning i sökaren

* Sensorrengöring
 
Senast ändrad:
Kom väl fram i en annan tråd att det var exakt samma behandling men att det inte skyltades med det?

Och av alla de fördelar som Patrick ger så känns bildstabilisering som den enda riktiga. Visst är vädertätning trevligt. Men Pentax har väl inga tätade objektiv än? Möjligheten att processa Raw på en 2,5" skärms känns ju rent av löjligt. Att den har DNG direkt ut tycker jag är bra,men absolut inget avgörande. Fler programmodes känns inte nödvändigt. Hade gärna sluppit flera modes på min 20D, använder i princip bara M och AV ändå.
Sensorrengöring känns lite hypat. Jag byter objektiv i princip varje gång jag fotograferar och har inte mycket problem med damm. Så de känns heller inte avgörande.

Så jag hade definitivt valt den kamera som hade kännts bäst i mina händer och det system som objektiv- och tillbehörsmässigt passat mina behov bäst. Sen kan man ju tycka att t.ex. Sigma gör objektiv till de flesta system, men kollar man t.ex på Cyberphoto så säljer de ~40 Sigmaobjektiv till Canon men bara ~20 till Pentax. Om vädertätning hade varit viktig hade jag nog köpt en D200 istället och fått 5 bps på köpet.
 
Pentax K10D vs Cannon EOS

_________________________________________________

Patrick Pihl skrev:

...Jag trodde inte det undgått någon att Pentaxhuset är unikt. Om man jämför md D80 som ju kan en hel. tex: ...
_________________________________________________


Visst, en massa finesser på kamerahuset Pentax K10D, men ändå, den största inovationen är ändå -
Bildstabiliseringen, det andra som - Slutare rated för 100.000 exponering, ger jag inte mycket för!
Bildstabilisering finns hos ett annat välkänt kameramärke oxå, ser det som en standard numera!
En kamera av välkänd tillverkare, samt använd med varsamhet, välskött, inga olyckor, vilken som helst klarar 100.000 exponeringar, ingen märkvärdig nivå alls.

Men, det kvarstår ändå som viktigast, - ger Pentax K10D betydligt bättre bilder, än sina konkurrenter, i samma prissegment?
Väger den inte väl mycket?
Största huset?
 
Få saknar väl något som man inte ännu har provat på. Faktum är att tex hyperprogrammet är mycket populärt bland användarna. En av de större fördelarna i mitt tycke och kanske lika självklart som autoiso är i Pentax och Nikonlägret.

Pentax vädertätade objektiv börja ramla in nu till våren och få lär väl behöva och vilja ha 40 sigmagluggar till sin Pentax ;

Håller med om att det känns mer relevant att jämför K10 med tex D200 och för den som behöver 5bps är ju valet lika enkelt som för den som värdesätter bildstabilisering på all optik.
 
Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

larsborg skrev:
_________________________________________________

Patrick Pihl skrev:

...Jag trodde inte det undgått någon att Pentaxhuset är unikt. Om man jämför md D80 som ju kan en hel. tex: ...
_________________________________________________

Slutare rated för 100.000 exponering, ger jag inte mycket för!
Bildstabilisering finns hos ett annat välkänt kameramärke oxå, ser det som en standard numera!
En kamera av välkänd tillverkare, samt använd med varsamhet, välskött, inga olyckor, vilken som helst klarar 100.000 exponeringar, ingen märkvärdig nivå alls.


Då måste jag korrigera dig på den punkten, det finns flera välkända kanmeror som har slutare som i snitt bara klarar 30 och 50 k exponeringar.
 
papi skrev:
Få saknar väl något som man inte ännu har provat på. Faktum är att tex hyperprogrammet är mycket populärt bland användarna. En av de större fördelarna i mitt tycke och kanske lika självklart som autoiso är i Pentax och Nikonlägret.

Pentax vädertätade objektiv börja ramla in nu till våren och få lär väl behöva och vilja ha 40 sigmagluggar till sin Pentax ;

Sen har ju alla olika krav och många nöjer sig ju med lite enklare kameror, inget fel i det. Håller med om att det känns mer relevant att jämför K10 med tex D200.

Ska man då behöva fotografera utan objektiv fram till våren lr ska man behöva byta ut alla sina objektiv om bara ett par månader? Och nu vet jag inte hur det ser ut hos Nikon men Canon har ju en hel del vädertätade objektiv, är mycket tveksam till om Pentax lyckas få ut mer än ett fåtal vädertätade objektiv innan sommaren. Så jag står fast vid att om man vill ha en fungerande vädertätat system så ska man välja Nikon. Eller Canon om man har råd :)
 
Till våren beräknas DA 16-50/2.8 DA 50-135/2.8 och DA 60-250/4 som alla är vädertätade och har ultrasonic focusering. Kan man inte vänta och inte störs av att D200 är dubbelt så dyr så framstår Nikonen så klart som ett bättre alternativ.

Jag tror de flesta inte är i behov av att alla objektiv är tätatde men det kan ju vara bra om tex standradzoomen är det.
 
Men snälla... det är julafton och snart Kalle Anka. Kan inte alla dessa K10D för/emot diskussioner få sluta snart.

Ingen köper väl en kamera p.g.a. en enda funktion? Det är väl kameran som helhet som är det viktiga. Alla väger olika funktioner och prestanda på sitt eget sätt. Det finns inte EN kamera som är den ultimata lösningen på allas behov. Sen är det väl upp till var och en att bedöma vad som är viktigt för en själv och hur mycket olika kamerors funktioner och kvalitet väger in i slutbetyget. Jag hade gärna köpt en kamera som är absolut och odisutabelt bäst på alla punkter, men för det första finns ingen sådan kamera och för det andra skulle den vara hutlöst dyr om den fanns.

Jag har köpt K10D för att den är tillräckligt bra på tillräckligt många punkter. Visst hade jag gärna haft ännu högre bildfrekvens, fullt objektivutbud redan nu, ännu bättre bildkvalitet, ännu större kamerahus (ja, faktiskt) o.s.v. o.s.v.

Till dess fördel vägde bildstabiliseringen, tätning, totalt kvalitetsintryck, tillräcklig bildkvalitet för mina behov och andra saker...

Ge er nu, låt folk köpa den kamera de vill.
 
Nu blev det inte som jag tänkt mig...

...men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå :)

Jag fick en 400D av sambon i julklapp! Han försökte faktiskt få tag på en K10D, men lyckades inte.

Summa summarum har jag nu större slant att lägga på objektiv, och större begagnatmarknad att fynda ur gissar jag.

God fortsättning på er alla!
/Hannah
 
Re: Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

papi skrev:

* Möjlighet att processa och framkalla raw i
kameran.

* 16 biltars färgdjup med kommande
programuppgradering enl Pentax

* Sensorrengöring


Dina punkter har saknar relevans tycker jag nog.

Framkalla RAW i kameran? Hela poangen med RAW ar att du ska fa sa mycket information till en storre skarm, battre utrustning, etc, sa att du kan gora vad du behover, annars funkar ju jpeg ur kameran lika bra.

16 bitars fargdjup spelar inte sa stor roll nar du bara har 12 bitars sensor.

Sensor rengoring har i alla fall 400D.

For att bara namna tre av dina punkter.
 
Re: Re: Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

fredriklindstrom skrev:
Dina punkter har saknar relevans tycker jag nog.

Framkalla RAW i kameran? Hela poangen med RAW ar att du ska fa sa mycket information till en storre skarm, battre utrustning, etc, sa att du kan gora vad du behover, annars funkar ju jpeg ur kameran lika bra.


-------------------------------------------------
Själv har använt Rawframkallningn bara vid ett tillfälle och det är knappast den normala arbetsgången Det går iaf bra att ställa tex vitbalans och förstärkningn även om skärmen är liten.
-------------------------------------------------


16 bitars fargdjup spelar inte sa stor roll nar du bara har 12 bitars sensor.


-------------------------------------------------
Sensorn är analog och Pentax AD- omvandlare är 22-bitar, Canon har 12 bitar som de flesta andra.
--------------------------------------------------

Sensor rengoring har i alla fall 400D.

--------------------------------------------------
Jämförelsen jag gjorde gällde enbart D80. Listan skulle se annnorlunda ut i en jämförelse med 400D men knappast kortare.
--------------------------------------------------

For att bara namna tre av dina punkter.
 
Re: Nu blev det inte som jag tänkt mig...

Kacela skrev:
...men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå :)

Jag fick en 400D av sambon i julklapp! Han försökte faktiskt få tag på en K10D, men lyckades inte.

Summa summarum har jag nu större slant att lägga på objektiv, och större begagnatmarknad att fynda ur gissar jag.

God fortsättning på er alla!
/Hannah

Du kommer säkert bli supernöjd med den. Som så många andra skrivit i den här tråden så är alla tre kamerorna väldigt bra. Och den största invändningen de flesta har mot 400D är ju att den är liten och inte passar stora händer, men jag kan inte tänka mig att detta är samma problem för tjejer som för killar.

God fortsättning!
 
Re: Nu blev det inte som jag tänkt mig...

Kacela skrev:
...men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå :)

Jag fick en 400D av sambon i julklapp! Han försökte faktiskt få tag på en K10D, men lyckades inte.

Summa summarum har jag nu större slant att lägga på objektiv, och större begagnatmarknad att fynda ur gissar jag.

God fortsättning på er alla!
/Hannah

Du ska inte vara missnöjd! Det är en asbra kamera. Och Canon har ju större marknad så att välja extern blixt, begagnade gluggar osv. Frihet.

Jag sitter själv och bara VÄNTAR på Sigma EF-500 DG Super som ingen har i lager, till Pentax. Till din nya fina bra kamera så kommer du sällan ha det problemet. Vi Pentaxägare får nog vänta alltid på våra saker.. om än bra saker.

God fortsättning!
 
Re: Nu blev det inte som jag tänkt mig...

Kacela skrev:
...men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå :)

Jag fick en 400D av sambon i julklapp! Han försökte faktiskt få tag på en K10D, men lyckades inte.

God fortsättning på er alla!
/Hannah

Med en sån sambo kan du väl inte vara annat än helnöjd ;) Om fotointresset håler i sig brukar det bli så att många byter upp sina kamerahus då och då och den snabba utvecklingstakten så kanske Canon har din nya drömkamrea när det är dax!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.