Annons

beslutsångest: Pentax K10D, Sony A100 eller Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför så "lågt" pris?

Pentax K10D kostar bara lite drygt hälften av vad en Nikon D200 gör. Varför? Som jag uppfattat det så har den exakt samma bildsensor (Sony), och väderskyddade kameror brukar ju bara vara de "professionella" kamerorna förunnat ? Finns det nån billigare väderskyddad digital systemkamera än K10D?

Nånstans måste man väl märka en skillnad varför man betalar nästan det dubbla för "samma sak"? (nu menar jag inte att det är exakt samma kamera bara för att bildsensorn är densamma:))
Bägge kamerorna får ju "Toppklass" hos Cyberphoto (om det nu säger nåt)men det kanske är kvalitén som gör att den ene kostar så mycket mer?
Eller är allt bara en varumärkesbluff? Man betalar mycket för nåt man "tror är bäst".

Jag har som jag nämnt tidigare haft en del Pentax-kameror genom åren och jag har alltid tyckt då jag införskaffat dem att de haft nåt som andra tillverkare saknat i samma prisklass,

Känns likadant nu med K10D, tycker att den borde kosta mer. Men man får väl det man betalar för, kvalité verkar kosta mer för varje år,

Långa inlägg av mig verkar det som, jag är ny här, men man mattas väl efter ett tag kanske hehe....
 
Jag tycker också K10D är enormt prisvärd. Skillnaden mot Nikon D200 består nog till stor del av att den är byggd i metall. Jag har för mig att det är en magnesiumlegering, vilket f.ö. var en av anledningarna till att MZ-S var så förhållandevis dyr. Den var därmed inte så speciellt prisvärd.

D200 har väl också högre bildhastighet till följd av att den har en annan version av samma sensor? Det kostar säkert extra. Skakreduceringen i Pentax K10D bygger säkert på samma konstruktion som i K100D så där har de nog stordriftsfördelar. Dammreduceringen är en följd av skak-d:eek: så den kostar nog inte så mycket extra. Autofokusen är nog rätt likvärdig (vissa säger att det är exakt samma AF-modul i bägge kamerorna). Vad är det mer som skiljer?

Eftersom både K10D och D200 tycks sälja bra och vara uppskattade av sina användare så upplevs väl båda som prisvärda, och det är ju bra!
 
Det nog de viktigaste prispåverkande skilnnaderna, fyrkanalig utmatning från sensorn (5bps) och huset gjutet i magnesium istf chassi i rostfritt som på K10D.

När den lanserades trodde jag att den skulle ligga i pris ungefär som D200.Verkar som om Pentax satsat på att sälja större voylmer av kameran med lägre förtjänst per enhet istället.

K10 har snabbare AF-motor än K100
 
David.H skrev:
Köper man kitobjektivet till sonyn får man 18-70/3,5-5,6. Blir det stor skillnad på det och 18-55/3,5-5,6 som man får med till de canon 400D och Pentax K10 ?

Det är rätt liten skillnad mellan 55 och 70 mm. Pentax och Sonygluggarna räkans till de bättre kitobjektiven. Troligen kommer du vilja skaffa fler obejktiv med olika egenskaper vad det lider så jag tror inte du skall lägga för stor vikt vid den medföljande optiken.
 
Jag bytte från Pentax till Canon förra våren. Har nog ganska extrema krav men hade ändå en halv fundering om att hålla ut och vänta på K10 med de nya f2.8 zoomarna, i synnerhet med tanke på hur mycket hype K10an fick av vissa personer som finns både här och på dpreview innan den släpptes och visade sig vara ungefär som alla andra kameror...

Pentax-zoomarna finns, många många månader senare, fortfarande inte att köpa och jag är glad att jag gjorde bytet, även om det är väldigt tråkigt i Canon-lägret. Extremt konservativa och icke-spännade kameror ur mjukvarusynpunkt, i synnerhet i kombination med Canons ovilja att lägga till ny funktionalitet i firmware för redan existerande modeller.

Nikon och Pentax är på dessa områden låååångt före. Även om jag idag äger Canon-utrustning för många många tusen så har jag svårt att känna någon speciell märkeslojalitet, de bryr ju sig uppenbarligen inte särskilt mycket om mig när jag väl köpt in mig i deras system.

Med det sagt så kommer jag köpa en 400D som backup och mindre alternativ till min 5D under veckan. Dom måste älska mig :(

HDFS) (KGS skrev:
Den som köper helt nytt från grunden (och inte har extrema krav redan nu) köper Pentax K10D eller Olympus 500E i juli... End of story.
 
Kan inte riktigt hålla med om att K10 är ungefär som alla andra kameror. Som de flesta skriver är det en kamera med helt unika egenskaper som kan jämföra med dubbelt så dyra modeller. Desutom har den bättre dynamisk omfång än 5D och ger 10-15% högre upplösning än D200. Kanske några av skälen till att den vunnit både TIPA 2007 som bästa expert kamera och Camra Grand Prix 2007 i konkurens med 158 andra kameror.
 
JOLidman skrev:
Var finns detta dokumenterat ???

Ingen lång förklaring, bara en eller flera länkar.

Tack på förhand / Jan-Olof


Test av k10D på photozone

http://www.photozone.de/8Reviews/dslr/pentax_k10d/index.html

"The AA filter aspect became pretty much obvious during the local lens tests where the vertical resolution turned out to be 50% (!) higher than on the horizontal axis - that's a quite unique behavior so far. All other cameras produced a symmetrical resolution characteristic. The horizontal AA filter is a bit more aggressive compared to the Nikon D200 or Sony Alpha.

Now is this something bad ? Not necessarily. You may argue that this is a design decision because the potential resolution is roughly 10-15% higher compared to other Sony-based DSLRs (Nikon D200, Sony Alpha 100). That's assuming you use a capable RAW converter naturally - the Pentax PhotoLab or straight JPEGs do not qualify here."


Imatest resultat K10D från Imagin resource.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DIMATEST.HTM

Dynamic Range (in f-stops) vs Image Quality
(At camera's minimum ISO)

(Rangordnat efter DR i bästa kvalité)

Model 1.0
(Low) 0.5
(Medium) 0.25
(Med-High) 0.1
(High)
Fujifilm S3 Pro
(Adobe Camera Raw 2) 12.1 11.7 10.7 9.0
Pentax K100D
(Adobe Camera Raw 3.6) 11.3 10.3 9.51 8.23
Pentax K10D
(Adobe Camera Raw 3.7) 10.6 10.0 9.29 8.19
Canon EOS-1Ds Mark II
(Adobe Camera Raw 3) 11.2 10.3 9.4 8.14
Fujifilm S3 Pro -- 9.9 9.4 7.94
Canon Digital Rebel XTi
(Adobe Camera Raw 3.6) 10.8 9.88 9.18 7.84
Canon EOS-5D
(Adobe Camera Raw 3) 11.0 10.4 9.21 7.83
Nikon D40
(Adobe Camera Raw 3.7) 11.7 10.7 9.45 7.75
Canon EOS-5D
(Camera JPEG) 10.2 9.68 8.82 7.65
Nikon D200
(Adobe Camera Raw 3) 10.6 9.65 8.96 7.61
Nikon D80
(Adobe Camera Raw 3.6) 11.1 10.4 9.42 7.51
Pentax K10D -- 9.49 8.88 7.44
Nikon D50 10.7 9.93 8.70 7.36
Canon EOS 20D 10.3 9.66 8.85 7.29
Nikon D40 10.4 9.8 8.89 7.28
Nikon D80
(Camera JPEG) 10.1 9.43 8.48 7.12
Canon Digital Rebel XT 10.3 9.51 8.61 7.11
Nikon D200
(Camera JPEG) -- 9.07 8.36 7.11
Olympus EVOLT 10.8 9.26 8.48 7.0
 
Känns ju seriöst att de testar med olika versioner av RAW-convertern...
Och K100 före K10? Ja, då var väl 22-bitars AD-omvandlare inte så viktigt då.

Angående upplösningstestet så visar varken Imaging Resource eller dpreviews test på att den faktiska upplösningen skulle skilja sig från någon av konkurrenternas.

Det är en fin-fin kamera, men ingenting bevisas av länkar till recensioner som snarare motsäger varandra på respektive punkter.

Jag skulle dock fortfarande personligen välja K10 av de föreslagna kamerorna, när väl Pentax får ut sina jäkla objektiv på marknaden.


papi skrev:
Imatest resultat K10D från Imagin resource.
 
reflux skrev:

Angående upplösningstestet så visar varken Imaging Resource eller dpreviews test på att den faktiska upplösningen skulle skilja sig från någon av konkurrenternas.


DPR tetsar i jpg men det kan var värt att notera att under testbilderna i raw skriver Phil att det är lite bättre detalj från K10 jämfört med D80 och 30D. Så i raw med (rätt konverter) blir det nog skillnad, något som också indirekt kan ses i objektivtesterna på photozone. Säkert en av förklaringarna till att så många Pentaxobjetiv slagt upplösningsrekord (testade på k10)

Kanske också av intresse at K10D har det minsta färgfelet som uppmäts på Imaging resource, faktiskt mindre än Fuji S3.
 
Det är förstås så att kamerahusen är likvärdiga i praktiken, oavsett pris, i stort sett, optiken gör skillnaden. Nu kan tillverkarna koppla av o börja krydda med "finesser" istället.

Jag blir regelmässigt och rättvist utskrattad av små kusinbarn när de hör hur min kamera låter o ännu värre blir det när de ser att jag inte ens kan rotera min LCD-skärm. När jag förklarar att det inte spelar någon roll för att jag ändå inte kan se bilden där i förväg så blir det ett ROTFL utan like. Givetvis kommer de aldrig att köpa nåt liknande.

Att min jättelika kamera varken kan spela in ljud eller rörliga sekvenser törs jag inte ens nämna, då dör väl de små liven av skratt.

Skulle jag avrunda med att den bara har sex megapixel så vore det väl att betrakta som murder one...

Enda trösten är att mina bilder blir mindre brusiga i A2+, fast så stora bilder har de aldrig sett på pränt. De kollar på sina 50" plasmaskärmar med betydligt färre megapixel än den enklaste gluttsnäppa...
 
Phil A på dpreview skriver också "A RAW converted resolution chart exhibits about 2200 LPH in the horizontal direction and 2000 LPH in the vertical direction." dvs, precis som konkurrenterna i samma klass.

papi skrev:
DPR tetsar i jpg men det kan var värt att notera att under testbilderna i raw skriver Phil att det är lite bättre detalj från K10 jämfört med D80 och 30D.
 
reflux skrev:
Phil A på dpreview skriver också "A RAW converted resolution chart exhibits about 2200 LPH in the horizontal direction and 2000 LPH in the vertical direction." dvs, precis som konkurrenterna i samma klass.

Märkligt, det stämmer ju inte med hans egna iaktagelser och är inte i närheten av vad photozone kommit fram till i vertikal upplösning. Kanske att han inte anväder bästa raw konvertern i sin upplösningstest...

Phil igen K10D vs D80 raw :)

moving the camera's built-in image processor and instead processing using a standard converter (in this case Adobe Camera RAW) we see the K10D's true colors, clear crisp images with lots of detail and sharp edges. Indeed there are several parts of the image which look more detailed than the D80.
 
Det här är rätt intressant i debatten sensorstabilisering kontra optisk stabilisering
och kanske något som Canon missat i sitt "white paper"

Photozone igen.

"This image stabilization approach has a couple of advantages - first of all it doesn't impose any extra costs on the lens side but more importantly it doesn't require another "loose" lens group. During the local lens testing it became obvious that IS/VR lenses tend to suffer from centering defects to a much higher degree than their conventional cousins. On the downside in-body SR tends to be less efficient because the sensor can only be shifted by a few millimeters."
 
Pentaxoptiker

Nu verkar den lilla av Pentax nya 2,8 zoomar finnas hos kameraexperten.se och till ett bra pris dessutom. De verkar vara ensamma i Sverige om att ha den i lager...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.