Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
det var där som jag trodde pentax skulle komma med nått nytt..brusredusering i hårdvaran efter CCD:n, men inte ett knyst om det i pressreleasen,

Ingen ISO3200 tyder ju också på att pentax inte har gjort några underverk med brusreduceringen,

1. Pentax hade valet mellan 200 - 3200 eller 100 - 1600, eftersom många fotografer klagade på att *ist D-serien började på ISO 200 så valde Pentax att börja på 100 den här gången och då gick det inte att få till 3200. Konica-Minolta försökte med Dynax 7D, som börjar på ISO 100, men den presterar bättre på ISO 200 än 100... Det finns en begränsning i varje sensor hur mycket man kan dra känsligheten åt alla håll. Det gick inte att få till ett bra 3200 läge med början på 100, då hade man fått börja på 200 (med kritik från många fotografer som följd).

2. Att Pentax utelämnar information i pressmeddelanden är inget ovanligt, det gör de hela tiden. När K100D lanserades så undvek Pentax att tala om att K100D hade betydligt bättre JPEG konvertering tack vare nya rutiner hämtade från SilkyPix. De talade om SilkyPix för den externa konverteringen i PhotoLab 3, men de sa inte ett knyst om den interna konverteringen. Att K100D har mycket bättre JPEG konvertering än tidigare Pentax kom som en välkommen överraskning för köparna. Så jag skulle inte dra några stora växlar på att Pentax inte har använt stora ord om bildomvandlingen. Det är i PRIME processorn som brusreduceringen sker, efter A/D omvandlaren på 22 bitar. Att den är på 22 bitar ger möjlighet till störra påverkan av bilden utan att slutresultatet försämras. När man påverkar en bild blir den oftast sämre, men nu när man påverkar bilden på 22 bitar fast slutresultatet kommer ut i 12 bitar så kan man göra finare justeringar och slutresulatet bibehåller originalinformationens fina skärpa och detaljeringsgrad. Det är ju så här D/A omvandlare fungerar i CD-spelare. Informationen på skivan är 16 bitar, men D/A omvandlarna är ofta mer. Själv har jag en 24 bitars lös omvandlare och det borde ju vara en "overkill" eftersom signalen från CD:n bara är på 16 bitar... men tro mig, det låter bättre! Detta tack vare att man kan använda mindre branta filter och massa andra saker.

Hälsar
R
 
En intressant funktion är att K10D har en inbyggd SilkyPix konverterare, dvs - den kan konvertera bilder som ligger i råformat på minneskortet till JPEG. Om du inte har tillgång till en dator och du vill skriva ut en bild i en fotobutik, i de där automaterna som bara tar JPEG, vad gör du då om du har kört RAW hela tiden? Jo, då stoppar du in minneskortet i kameran som har den bilden du vill skriva ut, låter kameran skapa en JPEG (under förutsättning att det fortfarande finns utrymme på kortet) och så slänger du in den i automaten och ut kommer en fantastisk bild.

Smidigt, eller hur?

En annan sak som är trevlig är ISO-läget där fotografen ställer ISO och kameran väljer bländare och tid, detta är kopplad till programskifte, dvs att man rullar genom en lista med bländar/slutar kombinationer. Inte riktigt samma som HyperProgram läget, men det är iaf godkänt.

Hälsar
R
 
Re: Låter bra

Bofoto2 skrev:
Swedish --bra
(790g) loaded and ready --högre än jag hade hoppats
USB 2.0 high speed --snabbare raw till burken
Depth of Field Preview --fint
Power zoom function - Not available --grinar
special seals applied to 72.... --skönt
22 bit A/D converter --snabbare till kortet!?
Dust Removal (DR) system --bra

Vadå "Power zoom function - Not available". Vart hittade du det? I den engelska pressreleasen på pentax hemsida hittade jag följande under "Useble lens" i specifikationen:
PENTAX KAF2-, KAF-, and KA-mount lenses.
* Power zoom function available.
 
Vinterbilder?

Hej på er.
KAn någon upplysa om hurdet blir i Sverige med vårt klimat. Kan man bara fota på sommaren?
I specen står det 0-40 C omgivande temp.
-15 grader är det rätt ofta här uppe i Näsåker...
Christer
 
Om bildkvaliten lever upp till övriga specar så kommer detta bli en dräpare till kamera i denna prisklassen..ser riktigt lovande ut..grattis till alla pentaxägare.
 
Re: Vinterbilder?

Det är helt normalt att de skriver från 0 i specen men det lär fungera även i lägre temperaturer. Canon har väl iof haft lite problem med sensofläckar på 20D i låga temperaturer men det är nog rätt ovanligt. Nya batteriet i K10D är väl också mer lämpad för kallväder än NiHh batterierna.
 
Senast ändrad:
pet skrev:
Om bildkvaliten lever upp till övriga specar så kommer detta bli en dräpare till kamera i denna prisklassen..ser riktigt lovande ut..grattis till alla pentaxägare.


Tack Peter! En smått sensationell kamera som säkert också kommer att påverka prisbliden för övriga dslrer en hel del. Spännade att se hur marknaden kommer att reagera och om något annat fabrikat kan svara på det här i närtid. Pentax har satt en ny standard till ett smått fantastiskt pris.

K10D listas nu i Japan och kommer att finnas i handeln där redan i slutet av oktober!
 
Enligt scandinavianphoto så ligger pentax rek. pris på 8995:- för huset. Troligen blir det lite billigare.

//Mheel
 
Re: Re: Låter bra

PederD skrev:
Vadå "Power zoom function - Not available". Vart hittade du det? I den engelska pressreleasen på pentax hemsida hittade jag följande under "Useble lens" i specifikationen:
PENTAX KAF2-, KAF-, and KA-mount lenses.
* Power zoom function available.

I den amerikanska pressreleasen står det "unavailable". Nu är detta typiskt Pentax att pressmeddelanden i olika länder innehåller olika information! :)

Åh, jag minns hur det var när *ist D lanserades... vilka minnen. Vi höll säkert på i flera månader med att dekryptera de olika pressmeddelandena och skillnaderna i dem, tills någon faktiskt hittade en handbok och kunde titta efter. Men ibland står det inte ens i handboken, men finns ändå. :)

Hälsar
R
 
Nu har det kommit ut pris hos scandinavianphoto

Pentax Digitalkamera system K10D + DA 1645 11 495,00 kr


Pentax Digitalkamera system K10D + DA 18-55 9 295,00 kr


Pentax Digitalkamera system K10D Kamerahus 8 350,00 kr
 
Re: Vinterbilder?

Jagaren skrev:
Hej på er.
KAn någon upplysa om hurdet blir i Sverige med vårt klimat. Kan man bara fota på sommaren?
I specen står det 0-40 C omgivande temp.
-15 grader är det rätt ofta här uppe i Näsåker...
Christer

Alla tillverkare skriver så, detta är en "standard disclaimer". Inget att oroa sig för... Märkligt att alla plötsligt reagerar NU? Det har ju stått så här i åratal i bruksansvisningarna, på min "gamla" *ist DS står detta under "Att tänka på" i bruksanvisningens början, men jag har inte sett någon reagera på det... :)

Hälsar
R
 
Mheel skrev:
Nu har det kommit ut pris hos scandinavianphoto

Pentax Digitalkamera system K10D + DA 1645 11 495,00 kr


Pentax Digitalkamera system K10D + DA 18-55 9 295,00 kr


Pentax Digitalkamera system K10D Kamerahus 8 350,00 kr

Det är helt sanslöst billig!!!
 
Jultomten

PederD skrev:
Vadå "Power zoom function - Not available". Vart hittade du det? I den engelska pressreleasen på pentax hemsida hittade jag följande under "Useble lens" i specifikationen:
PENTAX KAF2-, KAF-, and KA-mount lenses.
* Power zoom function available.

På Steves Digicam http://www.steves-digicams.com/pr/pentax_09132006_k10d_pr.html?AType=0 där pressrelisen las ut för tidigt står det; "Lens Mount: PENTAX KAF mount compatible with PENTAX KAF2, KAF and KA mount lenses
Power zoom function - Not available
K-mount lenses - usable with restrictions
S-mount lenses - usable with adapter and restrictions
67/645 lenses - usable with adapter and restrictions"

Pentax Tyskland; "Unterstützung der KAF-Motor-Zoom Funktion."

Pentax Japan har ingen pressrelice än, men;
"PENTAX K110D Firmware Update VERSION (1.01)"
Visste inte den var släppt (K110D).

På DPreview ser jag ingen uppgift.
Men annat som jag missat;
"Other features
• Multiple exposure (2 to9 images,
with Auto EV adjust)
• Orientation sensor
• LCD panel illumination"
--Perfekt tycker jag.
"Playback rotation • On
• Off"
Sen stod det att fjärren funkar bakifrån oxå.
Synd att inte fjärren kan förvaras i kameran?, men i batterigrepp går det.

Så Power zoom function är ?

Läser jultomten Fotosidan?

Hälsningar..
 

Bilagor

  • glad.gif
    glad.gif
    5.8 KB · Visningar: 541
Laddare?

Enligt vissa pentaxsidor är laddaren ett tillbehör, verkar lite udda att inte skicka med laddaren "in the box". Nåja jag har beställt min

/Mats
 
I Pentax Europe's broschyr finns en laddare med. Men i databladet från Pentax USA står det "Rechargeable D-LI50 Lithium-ion battery, Optional AC adapter"
 
"Bildstabilisering (endast K10D och K100D)
- 10,2 Megapixel CCD
- Pentax K-AF bajonett, 1,5x "brännviddsförlängning"
- 2,5" display
- Slutartid 30 - 1/4000 sek
- RAW-format
- Bildsekvenser med 3 bilder/sek upp till 5 bilder (JPEG)
- 11-punkters AF
- Litium-ion batteri som ska klara ca 500 bilder
- SD-minneskort
- Inbyggd dammborttagning
- Extra tätad mot fukt och damm"



från cyberphoto.se
Menar de att man kan ta 5pics/sek i jpeg???????
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.