Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi vet fortfarande inte sensorn därför att Pentax inte har sagt något om den.

Brusreducering finns i den nya bildprocessorn PRIME. Av tradition brukar Pentax hålla låg profil i sina uttalande,n iaf jämfört med andra märken. Jämför gärna pressmeddelanden från Pentax med de från Canon och Olympus, det är intressant skillnad hur de uttrycker sig. Av tradition brukar dessutom Pentax glömma bort tala om funktioner som kamerorna faktiskt har, ett exempel på detta är den inbygda kompenseringen för blixt som alla Pentax har via väljaren för exponeringskompnsation, fast det inte står i handboken.

Det brukar sägas att det beror på att de är så dåliga på engelska och det är därför som vissa grejjer alltid faller bort... Fast jag tror de gör det med flit! :)

Hälsar
R
 
Ja, det skall bli spänande att se hur brusbilden och dynamiken blir IRL.

Bildstabiliseringen är något förbättrad på K10D 2,5-4 steg mot 2-3,5 steg på K100D.
 
ja, den faktiska bildkvaliteten är ju det som är intressant. K100D presterar redan bättre än tidigare digitala systemkameror från Pentax och framförallt är ju den inbyggda JPEG konverteringen bättre, men det framkommer inte av pressmeddelandet som gjordes när K100D släpptes.

Jag förväntar mig givetvis en glad överaskning när K10D finns ute och det börjar komma bilder som är tagna med den. :)

Hälsar
R
 
spotmatic skrev:
Snygg!
Jag blir sugen på att återgå till pentax igen.
Jag har varit nära att lämna, men nu känns det bra att man stannat. DS kom vid rätt tidpunkt för att hålla mig kvar, hade den inte kommit när den kom skulle jag kanske suttit i ett annat system idag, vet dock inte vilket... (Inget fel på D, men 'bara' ett hus övertygar inte om att man seriöst fortsätter satsa).
 
Roland Mabo skrev:
Bara 1/4000 (Z-1p gick upp till 1/8000)
Fortfarande 1/180 flash sync (fast klarar 1/4000 höghastighetssync)
Endast 3 bilder per sekund
Ingen TTL sensor för blixten, enbart P-TTL (ej kompatibel med äldre blixtar)
Saknar PC kontakt för studioblixtar

Det är de besparingar som jag har hittat...

Hälsar
R

Jo, TTL biten är ju rätt allvarlig. Innebär att man kanske måste punga ut med ytterligare 5000 på en ny blixt. Men jag använder inte blixt särskilt ofta, föredrar befintligt ljus så det kan jag nog leva med ett tag.

PC uttag är ju enkelt åtgärdat, under förutsättning att kameran tål de spänningarna...

1/8000 del skulle vara användbart, men jag har insett att jag måste skaffa D-filter i alla fall för att kunna hålla litet skärpedjup i ljusa situationer. Skulle faktiskt inte vara dumt med riktigt låga ISO-sättningar, typ 25 ASA och anske till och med 10. Men jag gissar att det på något vis handlar om hur snabbt man kan läsa informationen från sensorn, eller att det blir för mycket brus om man minskar förstärkningen, eller är det linjäriteten som blir lidande (men det borde man kunna kompensera för).
 
Roland Mabo skrev:
Nej, däremot använder Canon exakt samma symbol som Pentax!

Hälsar
R

Är det inte ganska mycket som är gemensamt i formspråket hos Pentax och Canon? Speciellt på baksidan med samma symboler, samma blå färg och on/off-knapp.
 
Pentax färgschema är vitt (för de val som finns direkt), blått (alternativa val) och grönt (automatiska lägen). Detta har Pentax haft i åratal. Även på de icke-digitala kamerorna. Symbolen som finns för papperskorgen exempelvis, är samma symbol som Pentax har använt sen de började göra digitala kameror en gång i tiden för länge sen. Min Optio 30 har samma papperskorg som min DS, om än att symbolen på Optio 30:n är mycket mindre i storlek och därmed fulare. :)

Gällande on/off knapp så var det Pentax som introducerade on/off med skärpedjupsval runt ratten kring avtrycket. Detta gjordes med MZ-S i slutet av 90-talet och Pentax ratt kring avtrycker har sett likadan ut sen dess. On/off runt slutarknappen, fast utan skärpedjup, kom Pentax i och med MZ-5 i 1997. Canon har haft lite olika lösningar för on/off på sina kameror genom tiderna. Men de har ingen on/off runt avtrycket. Jag har kollat på både 350/400 och 20D/30...
En annan skillnad är ju kommandorattarna, främre ratten sitter under slutaren, på Canon sitter den ovanför slutaren. Pentax introducerade den här designen med Z-serien i början av 90-talet och nog ser jag många designmässiga likheter mellan K10D och Z-20/Z-20p - som var den mjukast formgivna Z-serie kameran.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
quarc skrev:
Jo, TTL biten är ju rätt allvarlig. Innebär att man kanske måste punga ut med ytterligare 5000 på en ny blixt

Va?
Jag betalade drygt 2 000 för Sigma EF500DG Super och den har P-TTL. Pentax AF360FGZ kostar 2 500 SEK och proffsblixten AF540FGZ (som motsvarar Sigmans i styrka) kostar 3 600 SEK. En bra bit kvar till 5 000 SEK. :)

Hälsar
R
 
Konkurrensen är väldigt tuff nu i 10Mp segmentet och den tuffaste konkurrenten blir kanske en outsider, nämligen Olympus! De kommer med en E-400 på 10Mp och det ryktas att den kommer att ha antiskak i huset. Men, den mindre sensorn är fortfarande till nackdel för Olympus system och kameran kommer även sakna vädertätning. Prisnivån kommer att vara något under K10D:n, den är mer ett hot mot K100D. Helt klart behöver Pentax nu sänka priset på K100D för att matcha konkurrenterna. Lite längre fram kommer Olympus nya proffs-kamera, troligen 12 - 14Mp, den kommer till våren. Nåja, inget av intresse för oss egentligen, men det är ju intressant att alla tillverkare skärper sig och det ser allt mer ut som att både Nikon och Canon nu defnitivt är på efterkälken.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Konkurrensen är väldigt tuff nu i 10Mp segmentet och den tuffaste konkurrenten blir kanske en outsider, nämligen Olympus! De kommer med en E-400 på 10Mp och det ryktas att den kommer att ha antiskak i huset. Men, den mindre sensorn är fortfarande till nackdel för Olympus system och kameran kommer även sakna vädertätning. Prisnivån kommer att vara något under K10D:n, den är mer ett hot mot K100D. Helt klart behöver Pentax nu sänka priset på K100D för att matcha konkurrenterna. Lite längre fram kommer Olympus nya proffs-kamera, troligen 12 - 14Mp, den kommer till våren. Nåja, inget av intresse för oss egentligen, men det är ju intressant att alla tillverkare skärper sig och det ser allt mer ut som att både Nikon och Canon nu defnitivt är på efterkälken.

Hälsar
R

Väldigt intressant kamera det här. Skulle jag kanske kunna tänka mig. Pentax har ju en hel del intressant optik faktiskt.
Men att säga att Nikon och Canon är på efterkälken är kanske inte riktigt sant. Canon är rätt eller väldigt långt fram och kommer ju inte sluta att släppa modeller. Nikon kom med sin D200 10mp för snart ett år sedan.. Nya modeller från både Nikon och Canon kommer antagligen på Photokina eller PMA och då kommer de definitivt inte vara på efterkälken kan jag lova. Finns fortfarande ingen tillverkare som rår på D2X eller 1Ds Mk2 heller.
För Olympus tror jag det är ganska kört tyvärr. De är helt enkelt för begränsade med den sensorn, men för amatörerna och vissa proffs kan det kanske funka. Det kommer iaf inte bli trevligt den dagen de försöker pressa in 12-14mp i en 4/3 sensor..
 
Jag anser att Canon och Nikon är på efterkälken, titta bara på D80 och 400D. Ingen av dem har antiskak i huset, ingen av dem är vädertätad, ingen av dem har inbyggt stöd för Adobe DNG råformat, ingen av dem har 22 bitars A/D omvandlare och därmed saknar de 22 bitars bildhantering. D80 saknar inbyggd dammborttagning, 400D saknar pentaprisma sökare och flerpunkts korssensorer. Canon fortsätter köra sin berömda tunnelvision. K10D är den enda kamera som är komplett i detta prissegment. Varken Nikon eller Canon lyckades göra en komplett lösning, båda deras kameror - som är precis lika färska som Pentax - har kompromisser. De räcker inte till. Därör är nu Nikon och Canon på efterkälken, deras D80 respektive 400D är inte speciella på något vis. Visst appellerar de till redan frälsta, men ställ en K10D bredvid en D80 eller 400D, vilken ger mest för pengarna för den konsument som inte redan har investerat i ett system?

Av Nikon och Canon hade man kunnat förvänta sig mer, åtminstone en revolution! Men i den här prisklassen så har nu Pentax stått för revolutionen, ja lilla Pentax, det märke som många trodde skulle försvinna snart. Canon och Nikon står där och förstår ingenting.

Hälsar
R
 
Roland,
Det finns ingen kamera som har 22 bitars A/D omvandlare och innan vi vet mer ska vi ta den siffran med en stor nypa salt tror jag. Inte ens digitala bakstycken för 300k har 22 bitars A/D utan 16 bitar och alla DSLR ligger på 12 bitars A/D(utom Fuji S3 Pro 14 bitar och Leica DMR 16-bitar). Jag tvivlar starkt på att K10D kommer ha ett dynamiskt omfång som kommer i närheten av t.ex. Phase Ones bakstycken. Men har den ett bättre dynamiskt omfång än de flesta DSLR's där ute så blir K10D iaf ett starkt kort för mig iaf.
Vi vet inte några exakta priser på K10D heller än så länge. Men jag håller med om att Pentax priser brukar vara väldigt konkurrenskraftiga.
 
Det är iaf tydligt i releasen att K10D har 22 bitars AD-omvandlare. Står också att den ger 1024 ggr bättre "upplösning" än 12-bitars typen.

Visst är det så att Pentax med den här kameran helt klart tar tätpositionen, även om det så klart finns andra kameror som är bättre på enskilda områden.
 
Men snälla Martin, K10D har en 22 bitars A/D omvandlare. Jag förstår att det verkar otroligt för dig att Pentax lanserar ny teknik, men detta är faktiskt sanning. Dessutom så finns det ett pris på den, butiker i USA tar emot förbeställningar och där kostar den 999 USD med objektiv, 899 USD utan, vilket är helt i linje med det läckta pressmeddelandet från Pentax. Här kommer ett kort utdrag från det...

"
* A newly-developed Pentax Real IMage Engine (PRIME) designed exclusively for PENTAX digital SLR cameras to produce well-balanced, true-to-life images. In order to meet the performance requirement in handling 10 megapixel data, PENTAX also incorporated a new high performance 22 bit A/D converter to quickly transfer images with accurate color tones and richer gradation from the CCD to the imaging engine.

[...]
The K10D body will ship by November 2006 for US $899.95, and as a kit with the DA 18-55mm lens for $999.95. The D-BG2 Battery Grip will ship at the same time for less than US $190.00. The PENTAX DA 70mm lens will ship in October 2006 for less US $600.00.
[...]
Newly developed A/D converter for truthful image data conversion

The K10D incorporates a high-performance A/D converter, which faithfully converts the analog data collected by the CCD image sensor into digital data. With the highest resolving power (22 bits, or 4.2 million gradations) among all existing digital cameras, it offers a digital-conversion capacity 1,024 times greater than conventional 12-bit, 4,096-gradation A/D converters.
"
 
Jojo. Men 22 bitars A/D omvandlare kan ju också vara ett försäljningstrick/siffra. Det säljs ju tyvärr kompakter med 10mp idag. Så innan jag sett mer eller tester på det köper jag inte det alls. Det är bara en siffra än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.