P-E Claesson
Aktiv medlem
Det är just de där löftena som gör att jag blir besviken om de skrotar ett steg på iso-skalan.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Roland Mabo skrev:
Begränsningen ligger i den sensor som Pentax använder. Du jämför med en kamera som har en helt annan sensor typ och sensor tillverkare och sensor design än den 10Mp som Pentax använder. Pentax har inte tillverkat sensorn själv, de har köpt in den och de får leva med de begränsningar som sensorn har.
Ett exempel är ju 6Mp sensorn from Sony som finns i bl a Konica-Minolta Dynax 7D och Pentax *ist D/K100D/K110D serie. Konica-Minolta startar på 100 och Pentax startar på 200, men Konica-Minoltan ger faktiskt något bättre prestanda på 200 än på 100! Detta därför att sensorn begränsar.
Dvs - om Pentax hade kört 100 - 3200, så finns risken att 200 även där hade blivit det mest optimala läget och det är inte vad Pentax vill. De vill erbjuda högsta kvalitet redan från 100 och då var de tvugna att skippa 3 200.
Alternativet hade varit att börja på 200 som i de tidigare modellerna och köra upp till 3 200.
Hälsar
R
Goran skrev:
sensorn i K10D lär vara samma som i D80 och A100,
en billigare och energisnålare variant av den sensor som används i D200, lika som bär e dom i alla fall..
pemtax sensor:
http://www.dpreview.com/articles/PentaxK10D/Images/Features/ccd.jpg
D200s sensor;
http://www.robgalbraith.com/data/1/rec_imgs/910_nikon_d200_sensor.jpg
P-E Claesson skrev:
Men den där kvalitén kommer inte vara ett smack värt för mig som behöver ett högt iso-tal med lågt brus. Snacket om underexponerin är jag mycket tveksam till. Har sett vad det innebär både på min billiga Pentax och på fruns dyra Canon. Fungerar inte så bra alls. Alltså: Pentax satsar på bildkvalité vid lägre iso och jag behöver den vid högre iso. Då kvarstår min misstanke att Pentax inte är en fortsatt lösning för mig.
papi skrev:
Dock har Pentaxsensorn färre antal ben på bilden men det har väl att göra med den lägre utläsningshastigheten.
P-E Claesson skrev:
Pentax satsar på bildkvalité vid lägre iso och jag behöver den vid högre iso.
P-E Claesson skrev:
..... Eftersom jag kör mycket iso3200 så lät pratet om lägre brus så bra. Men vad spelar det för roll när de sätter gränsen vid iso1600? Har inte användning för det. Hade snarare en dröm om att de skulle kunna lösa brusproblem och på sikt göra kamerorna ännu ljuskännsligare. Men man väljer alltså att gå bakåt istället och i.o.m. det tappade jag allt intresse åtminstone för den här kameran.
Kanske är inte Pentax rätt kameramärke för mig trotts allt.
Bofoto2 skrev:
Med min DS använder jag sällan annat än iso200 och behöver jag snabbare tider tänker jag i första hand på bländaren och ljustark optik.
För dans kanske jag skulle använda Sigma 24 f1,8 på tex bländare 2,8 och iso 800 istället för en zoom på 24mm på bl 5,6 och iso 3200.
Om du inte kommer så nära kan jag rekomendera Pentax FA 77 f1,8 LTD (eller FA 50 f1,4)på full öppning (skarpt fast med kort skärpedjup)
papi skrev:
Återigen, ingen här vet hur ISO 1600 eller 3200 kommer att se ut. Det är inte ens säkert att att det inte kommer att finnas ett High-läge med 3200 på kameran.
I den engelska PDF:en skriver Pentax igen att kameran har lågt brus.
raskolnikov skrev:
Jag står redan i kö men så slog det mig att varför? Mina problem med ist*ds har varit fokushastighet, begränsad buffert och exponering i luriga situationer
advof skrev:
Sensorn i Pentax har identisk infattning som Nikon D80 och Sony Alpha100.
Detta betyder förstås inte att allt under skalet är lika men ytligt sett är sensorn densamma. Sen har vi förstås hårvaru "processing" och mjukvaran i varje enskild kamera - här kan mycket hända.
-------------
http://stock-photo.blogspot.com
Roland Mabo skrev:
Inte kan Pentax kompromissa med kvaliteten bara för att tänja utöver sensorns begränsningar så att gamla Konica-Minolta ägare blir nöjda, bara för att Konica-Minolta valde att göra det. Uppenbarligen har Pentax högre krav på det bildmässiga resultatet än Konica-Minolta hade.