Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Egentligen gnäller jag kanske i onödan, eftersom det väl lär komma ytterligare modeller innan jag får råd att byta hus. Men det känns inte bra för framtiden att de ens tänkt tanken att kompromissa bort hög-iso. Kommer de fortsätta på den linjen?

Roland Mabo skrev:
Begränsningen ligger i den sensor som Pentax använder. Du jämför med en kamera som har en helt annan sensor typ och sensor tillverkare och sensor design än den 10Mp som Pentax använder. Pentax har inte tillverkat sensorn själv, de har köpt in den och de får leva med de begränsningar som sensorn har.

Ett exempel är ju 6Mp sensorn from Sony som finns i bl a Konica-Minolta Dynax 7D och Pentax *ist D/K100D/K110D serie. Konica-Minolta startar på 100 och Pentax startar på 200, men Konica-Minoltan ger faktiskt något bättre prestanda på 200 än på 100! Detta därför att sensorn begränsar.

Dvs - om Pentax hade kört 100 - 3200, så finns risken att 200 även där hade blivit det mest optimala läget och det är inte vad Pentax vill. De vill erbjuda högsta kvalitet redan från 100 och då var de tvugna att skippa 3 200.

Alternativet hade varit att börja på 200 som i de tidigare modellerna och köra upp till 3 200.

Hälsar
R

klart att pentax kunde lagt till ett ISO3200 läge,
det har ju nikon i D80, iofs kallar dom det för HI,
i och med att det sker genom förstärkning av signalen i mjukkvaran, så nåt "äkta" ISO 3200 är det inte, men ändå användbart,
kanske är det mer ett sätt att segmentera k10d, om det kommer en k1d så lär den säkerligen ha iso3200,

sensorn i K10D lär vara samma som i D80 och A100,
en billigare och energisnålare variant av den sensor som används i D200, lika som bär e dom i alla fall..

pemtax sensor:
http://www.dpreview.com/articles/PentaxK10D/Images/Features/ccd.jpg

D200s sensor;
http://www.robgalbraith.com/data/1/rec_imgs/910_nikon_d200_sensor.jpg

Goran skrev:
sensorn i K10D lär vara samma som i D80 och A100,
en billigare och energisnålare variant av den sensor som används i D200, lika som bär e dom i alla fall..

pemtax sensor:
http://www.dpreview.com/articles/PentaxK10D/Images/Features/ccd.jpg

D200s sensor;
http://www.robgalbraith.com/data/1/rec_imgs/910_nikon_d200_sensor.jpg

Mycket talar väl för det. Dock har Pentaxsensorn färre antal ben på bilden men det har väl att göra med den lägre utläsningshastigheten.

P-E Claesson skrev:
Men den där kvalitén kommer inte vara ett smack värt för mig som behöver ett högt iso-tal med lågt brus. Snacket om underexponerin är jag mycket tveksam till. Har sett vad det innebär både på min billiga Pentax och på fruns dyra Canon. Fungerar inte så bra alls. Alltså: Pentax satsar på bildkvalité vid lägre iso och jag behöver den vid högre iso. Då kvarstår min misstanke att Pentax inte är en fortsatt lösning för mig.

Så om Pentax hade valt 200 - 3200 så hade du varit nöjd? Pentax vill inte erbjuda 3200 om de inte kan göra det bra, de väljer att undvika Nikons väg som visserligen har 3200 men det är i praktiken oanvändbart. Pentax ser ingen nytta i att erbjuda inställningar som inte går att använda i praktiken, det strider mot Pentax filosofi och strävan efter bildkvalitet. Det gick inte att förena ett bra ISO 100 med ett bra ISO 3200, och alltså skippade Pentax 3200. Alternativet hade varit att göra som i de billigare modellerna, börja vid 200 och då optimera 3200 läget. Men eftersom de har fått mycket kritik för att de starstar vid 200 istället för 100, så valde de att lyssna på kritiken. Att erbjuda ett oanvändbart 3200 läge som Nikon gör finns inte Pentax tankesätt. Det man erbjuder ska funka, vara bra och användbart, om detta inte går så erbjuder man det inte alls.

Hälsar
R

papi skrev:
Dock har Pentaxsensorn färre antal ben på bilden men det har väl att göra med den lägre utläsningshastigheten.

D80 har också fler ben än sensorn i K10D och den är inte snabbare. Det som skiljer sensorn i D80 med D200 är att D200 har fyra kanaler medan D80 har två, det behövs en A/D per kanal. Mycket talar för att det är en specialversion av sensorn som Pentax bett Sony göra.

Hälsar
R

P-E Claesson skrev:
..... Eftersom jag kör mycket iso3200 så lät pratet om lägre brus så bra. Men vad spelar det för roll när de sätter gränsen vid iso1600? Har inte användning för det. Hade snarare en dröm om att de skulle kunna lösa brusproblem och på sikt göra kamerorna ännu ljuskännsligare. Men man väljer alltså att gå bakåt istället och i.o.m. det tappade jag allt intresse åtminstone för den här kameran.

Kanske är inte Pentax rätt kameramärke för mig trotts allt.

Jag har ej (och vill inte)använda min Pentax DS på högre iso än 800, men kommer att köpa K10D trots att det inte finns lägre iso än 100, hade gärna varit från 12 eller 25.
Med min DS använder jag sällan annat än iso200 och behöver jag snabbare tider tänker jag i första hand på bländaren och ljustark optik.
För dans kanske jag skulle använda Sigma 24 f1,8 på tex bländare 2,8 och iso 800 istället för en zoom på 24mm på bl 5,6 och iso 3200.
Om du inte kommer så nära kan jag rekomendera Pentax FA 77 f1,8 LTD (eller FA 50 f1,4)på full öppning (skarpt fast med kort skärpedjup)

Jag har hellre ett brusigt ISO 3200 läge än inget alls.. Jag använder t.o.m. ISO 1600 med min Ricoh GR Digital trots att det brusar något enormt. För svartvitt kan det vara snyggt med brus/korn om det ser rätt ut.

Förhoppningen jag hade var alltså att Pentax skulle komma med en kamera som hade ett ANVÄNDBART iso3200 läge. Är det så svårt att förstå? "kvalite över hela registret", vad är det värt för mig när kameran inte ligger i det register jag behöver? Är det så svårt att förstå? Det spelar ingen roll vailka specifikationer kameran har och varför den har det när den inte har det jag mest av allt behöver.

Men om jag förstår Roland rätt så klarar alltså inte Penax att göra en kamera med iso3200 som ens är användbart, och absolut inte ens i närheten av konkurenterna? Då har jag ju rätt i att jag överskattat Pentax på denna punkt.

Efter allt prat om hur bra den nya kameran ska vara på brus vid högre iso-tal så blir det en stor besvikelse att se att den inte ens har ett riktigt högt iso. Jag trodde den här kameran skulle vara perfekt för mig och att Pentax koncentrerat sig så på att sänka bruset att det kanske kan finns hopp om ännu bättre kameror i framtiden. Att man skrotar 3200 är för mig ett mycket dåligt tecken. iso100 är inget jag saknar, så att sätta det mot iso3200 vinner inte min sympati alls. Jag behöver det inte, jag behöver iso3200.

Spelar ingen roll hur mycket någon försvarar Pentax val och med vilka argument.

Inget iso3200? Ingen kamera. Så är det.

Återigen, ingen här vet hur ISO 1600 eller 3200 kommer att se ut. Det är inte ens säkert att att det inte kommer att finnas ett High-läge med 3200 på kameran. Säkert finns det testbilder inom en snar framtid där vi får svar på ovanstående.

I den engelska PDF:en skriver Pentax igen att kameran har lågt brus.

Bofoto2 skrev:

Med min DS använder jag sällan annat än iso200 och behöver jag snabbare tider tänker jag i första hand på bländaren och ljustark optik.
För dans kanske jag skulle använda Sigma 24 f1,8 på tex bländare 2,8 och iso 800 istället för en zoom på 24mm på bl 5,6 och iso 3200.
Om du inte kommer så nära kan jag rekomendera Pentax FA 77 f1,8 LTD (eller FA 50 f1,4)på full öppning (skarpt fast med kort skärpedjup)

Tyvärr blir jag allt för låst med en fast glugg och kör med en Sigma 24-135 f2.8-4.5. Men även vid bländare 2.8 och iso3200 så fick jag vid det nämnda tillfället tider run 1/30sec. Här ett exempel vid 55mm f4.0 iso3200. exponering +0,5 resultat: 1/10sec.
Visst kan det vara trevligt med lite rörelseoskärpa vid dans, men det här är för mycket för min smak. Samma sak med bruset. Jag hade alltså velat tagit detta kort med snabbare tid och med brusfriare resultat. Då spelar det ingen roll om kameran har iso100, inte ens om den är bäst i världen vid iso100. Kan den inte ge mig bättre resultat i det jobb jag gör är det inte en kamera för mig.

papi skrev:
Återigen, ingen här vet hur ISO 1600 eller 3200 kommer att se ut. Det är inte ens säkert att att det inte kommer att finnas ett High-läge med 3200 på kameran.
I den engelska PDF:en skriver Pentax igen att kameran har lågt brus.

Nja, Roland säger ju att Pentax inte klarar att kombinera iso3200 och iso100 i samma kamera...

Bilagor

• dans.jpg
    dans.jpg
    27.4 KB · Visningar: 323
Har spekulerat en del i objektivfrågan, och för att ge en anknytning till den här tråden så känns det just nu intressantare att kolla på objektiv än det nya huset. Men givetvis skulle jag ha nytta av BÅDE ljusstarkare optik och ett riktigt högt iso-läge med lågt brus, helst i kombination med AS.

Hursomhelst så är 24-135mm rätt bra, men ibland saknar jag mer vidvinkel. 50-135 eller 50-150mm skulle vara användbart, men måste isåfall kompletteras med en vidvinkelzoom. Men det är inte kul att hålla på och byta objektiv mitt under föreställningarna. I idrottshallen kanske de skulle vara bättre.

Har också kollat in de gammla 50mm f1.2 för att kunna använda när det blir riktigt mörkt, men de jag hittils sett har varit för dyra. Det är inte alltid så praktiskt med manualla K-objektiv heller.

Sensorn är samma som d80

Sensorn i Pentax har identisk infattning som Nikon D80 och Sony Alpha100.

Detta betyder förstås inte att allt under skalet är lika men ytligt sett är sensorn densamma. Sen har vi förstås hårvaru "processing" och mjukvaran i varje enskild kamera - här kan mycket hända.

-------------
http://stock-photo.blogspot.com

Vad vinner jag utöver känslan av en ny kamera iom ett inköp av K10D, har en ist*ds nu. Jag står redan i kö men så slog det mig att varför? Mina problem med ist*ds har varit fokushastighet, begränsad buffert och exponering i luriga situationer som jag tycker dess konkurrenter verkar klara bättre. men men, jag köper den nog ändå och är en god konsumerande medborgare...

raskolnikov skrev:
Jag står redan i kö men så slog det mig att varför? Mina problem med ist*ds har varit fokushastighet, begränsad buffert och exponering i luriga situationer

Du får bl.a. snabbare fokushastighet och större buffert men exponering i luriga situationer är nog mer en användargrej.

Re: Sensorn är samma som d80

advof skrev:
Sensorn i Pentax har identisk infattning som Nikon D80 och Sony Alpha100.

Detta betyder förstås inte att allt under skalet är lika men ytligt sett är sensorn densamma. Sen har vi förstås hårvaru "processing" och mjukvaran i varje enskild kamera - här kan mycket hända.

-------------
http://stock-photo.blogspot.com

Jag det är ritkigt spännade att se hur man har lyckats.

Har läst att D80 brusar mindre än Alphan men gäller det även i raw ?

Roland Mabo skrev:
Inte kan Pentax kompromissa med kvaliteten bara för att tänja utöver sensorns begränsningar så att gamla Konica-Minolta ägare blir nöjda, bara för att Konica-Minolta valde att göra det. Uppenbarligen har Pentax högre krav på det bildmässiga resultatet än Konica-Minolta hade.

Oj förlåt! Jag ska skärpa mig och vara nöjd.. :p

Skämt åsido jag skrev ju att mitt inlägg inte var menat som skryt eller Pentaxkritik (herregud), undrade bara vari begränsningen låg.

Jag använder som sagt sällan iso3200, och KM kunde ju ha skippat det läge med hänvisning till att det gav för mycket brus. Men det är ju skillnad mot att iso3200 är *omöjligt*.

Nej det är intressant info och öppnar kanske för att ett ISO3200 läge fortfarande kan tänkas bli verklighet i någon form. Själv kör jag raw och då spelar det mindre roll. Såg att man också kan konvertera och jusetra rawfiler direkt i kameran så även för "jpeg shooter" finns det en lösning..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar