Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Chasseur d'image, som nu trycks och distribueras till sina prenumeranter, innehåller ett test av K100D och en förtitt av K10D. De har fått låna ett förproduktionsexemplar av Pentax och diggar kameran starkt. I specifikationerna så står det 22 bitars A/D omvandlare. Den omvandlar den analoga signalen till 22 bitars som Pentax PRIME processor tar hand om och utför avancerade biildbehandlingsfunktioner på, därefter nersamplas bilden till 12 bitar RAW (PEF eller DNG) eller 8 bitars JPEG.

Fördelen med intern 22 bitars upplösning är att man kan utföra exempelvis avancerad brusreducering utan att det får negativa konsekvenser som dålig skärpa och förlorandet av detaljer.

Jag undrar, om Canon eller Nikon hade kommit med 22 bitars A/D, hade du varit lika skeptisk som nu när det är Pentax som är den första tillverkaren som lanserar detta?

Hälsar
R
 
Vilken inverkan det får på bildkvalitén skall bli spännande att se. Helt klart finns det även andra begränsningar i form av pixlarnas fysiska storlek som spelar in, men bättre borde det i alla fall bli :=)
 
Roland,
Jag hade varit precis lika skeptisk om det var Canon eller Nikon ja. Det finns inte heller några program som stöder 22 bitars filer.
 
Roland,
Lugna ner dig lite. Det är aldrig lite fel med lite sunt ifrågasättande. Jag menar att bara för att kameran kommer få en 22 bitars A/D omvandlare betyder inte att den kommer ha bättre dynamiskt omfång än de bästa digitala bakstyckena. Det är samma sak som att säga att en 10mp kompakt slår en K100D i detaljåtergivning bara pga en siffra. Som sagt vill jag se bevis.
Jag tycker precis som ni att K10D verkar vara en mycket intressant kamera.
 
Du har fortfarande inte presenterat ditt bevis för att A/D omvandlare i K10D INTE är på 22 bitar, du har heller inte svarat på hur många bitar som den, enligt dig, verkligen har.

Att det inte finns några program som hanterar 22 bitar saknar betydelse, som jag skrev så utför PRIME processorn avancerad bildhantering på 22 bitars signalen, sen när bilden omvandlas till RAW (PEF eller DNG) eller JPEG, så nersamplas signalen till 12 bitar (råformat) eller 8 bitar (JPEG). Det finns därför inget behov av extern mjukvara som hanterar 22 bitar. 22 bitars hanteringen sker internt i kameran, det som kommer ut från kameran är 12 bitar.

En analog signal är oändlig i bitupplösning, du kan ha hur många bitar du vill på en analog signal. Pentax har valt 22 för den interna databehandlingen.
Detta är sanning, detta är korrekt och detta är ett resultat av Pentax samarbete med Samsung, som har medverkat till att ta fram den nya 22 bitars A/D om vandlaren och PRIME processorn (som givetvis kommer att få ett annat namn när den hamnar i Samsungs kamera).

Tidigare trodde vi att Pentax använde NuCores 22 bitars ADC med inbyggd bildprocessor, men nu har det visat sig att det ryktet var falskt och Pentax har istället tagit fram en egen lösning.

Hälsar
R
 
"Jag hade varit precis lika skeptisk om det var Canon eller Nikon ja. Det finns inte heller några program som stöder 22 bitars filer."

Du får inga bilder i ett 22 bitars filformat att trycka in i något program. 22 bitar är internt innan kamerans "omvandling" från ccd:n till bild. Detta är bra nog då det torde göra det möjligt att uppnå ännu bättre resultat vad gäller brus,färg mm "direkt ur kameran".

Oooops Roland hade redan kommenterat detta....
 
Snälla Martin, du har själv skrivit att vi ska ta 22 bitars upplösningen med en nypa salt, och ditt argument är att ingen kamera idag har 22 bitars A/D omvandlare och därför menar du att Pentax inte kan ha det.

Bildresultatet är en annan sak och en annan diskussion. A/D omvandlaren är på 22 bitar och du har inte presenterat någonting som motsäger detta faktum. Det finns således ingen anledning till att ta siffran med en nypa salt, för siffran stämmer. Den är inte falsk.

Jag förstår inte varför man ska visa skepticism mot faktiska siffror. Att visa skepticism mot bildresultatet är sunt, men varför vara skeptisk mot tekniska fakta?

Det finns ingen här som har påstått att K10D kommer ha bättre bildresultat än digitala bakstycken, vi har inte diskuterat digitala bakstycken tidigare i den här diskussionen. De har inte ens nämnts före du tog upp dem nu.

Klart är att 22 bitars A/D omvandlingen tillsammans med Pentax nya bildprocessor ger ett utökat dynamikomfång och finare graduation, redan K100D har bättre dynamikomfång än tidigare kameror med den 6Mp sensorn (även fast det bara är 0.5 EV, men iaf, detta har visats i tyska tester). Exakt hur mycket bättre, kommer att visa sig snart.

Jag ser ingen anledning till att misstro att K10D kommer ha den högsta bildkvaliteten av de 10Mp kameror som hitills finns ute på marknaden. D80:n visar ju att det går att göra bättre än både D200 och A100 presterar, Pentax tar detta några steg vidare.

Hälsar
R
 
Det är roligt att Pentax lanserar en produkt som K10D till ett bra pris. Jag hoppas att de kan pressa priset på sin 645D så att detta inte blir astronomiskt.

Roland vet du någonting om kommande 645 objektiv?
 
Roland,
Trist att du blir så upprörd! ;)
Det enda jag har sagt att man inte ska bli allt för uppspelt av en siffra bara. Jag tycker att en 22 bitars A/D omvandlare är lika intressant som du.
 
Det är säkert gynsammt att behandla bilden internt med så mycket information som möjligt. Vet inte hur mycket man vågar hoppas men alla förbättringar i dynamik och brus från 10 mp sensorn är mer än välkommet.
 
Jag vet ingenting om kommande 645 objektiv, jag har personligen inget intresse i 645:an så jag har inte kollat... Troligen kommer mer information om detta på Photokina mässan, där 645D kommer att presenteras i sin slutgiltiga form.

Det är mycket troligt att 645D kommer använda sig av den nya 22 bitars A/D omvandlaren från K10D, och andra nya digitala tekniker. Men jag har svårt att tro att 645D får ett lågt pris trots att den delvis kommer dela teknik med K10D. Framförallt är det ju sensorn som kostar och den använder en helt annan och dyr som produceras i låga volymer.

Hälsar
R
 
Jag är inte upprörd alls, jag konstaterar helt lugnt det du skrev i ditt första inlägg här om att vi inte skulle tro på 22 bitars A/D ("ta med salt") och att du i efterhand väljer att ändra dina påståenden vilket givetvis är ett positivt drag från din sida.

Det är välkommet att Pentax presenterar ny teknik för prisklassen.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag är inte upprörd alls, jag konstaterar helt lugnt det du skrev i ditt första inlägg här om att vi inte skulle tro på 22 bitars A/D ("ta med salt") och att du i efterhand väljer att ändra dina påståenden vilket givetvis är ett positivt drag från din sida.

Det är välkommet att Pentax presenterar ny teknik för prisklassen.

Hälsar
R

Jag är ledsen om det misstolkades, men på sätt och vis menar jag att man ska ta det med en nypa salt tills man sett testerna.
Att det är en 22 bitars A/D omvandlare som används är ju ren fakta.
 
Som blivande förstagångsköpare av DSLR utan några kopplingar till något system kan jag bara mysa av releaser som denna :) Det kommer ju sannerligen inte finnas för få bra kameror att välja mellan i höst.

Jag hoppas en effekt av höstens releaser blir att fler egenskaper än brus vid ISO1600 blir det som diskuteras på kameraforum, har tyckt mig märkt en tendens att detta är det enda som man jämför kameror mot varandra.
Dynamiskt område är ett sådant. Ett standardiserat test av bildstabilisering borde ju också börja bli intressant nu när snart alla tillverkare har det.
 
jag är lekman på teknik så jag skulle vilja avabstraktera detta med bits.
Min ist*ds hur stort är dess dynamiska omfång i EV?
Hur stort kan man spekulera i att det dynamiska omfånget blir med K10D i EV?

Vad tror ni svenskt pris blir, såg 999$ men jänkarna är väl billiga överlag, vad kostar en 200D i USA?

Finns ngr uppgifter på serietagningshastighet i jpeg?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.