Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Seriebildtagningen är 3 bilder per sekund tills minneskortet är fullt i jpeg och 12 bilder i raw.

Priset i USA tycker jag ofta är som här minus momsen på hetare produkter som denna och med dagens dollarkurs.

Nått sånt. Jag kollade på D200 när den kom i USA och det var inte speciellt lönsamt att köpa den där om man kunde dra av momsen på ett motsvarande köp här hemma.

Kollade på K10D och den ser onekligen mycket lovande ut! Kommer den kosta under 10k är det nästan för billigt tycker jag. Den borde ju iaf va på samma prisnivå som 30D eller D200 minst. Men det är bara att tacka och ta emot I guess :)

kommer det vara knappval mellan CF o SF, fett störigt som det är nu med detta som menyval, iallafall om inte det blir mer spridning på fokuspunkterna.

MartinB skrev:
Kollade på K10D och den ser onekligen mycket lovande ut! Kommer den kosta under 10k är det nästan för billigt tycker jag. Den borde ju iaf va på samma prisnivå som 30D eller D200 minst. Men det är bara att tacka och ta emot I guess :)

Ja eller om vänder på det så har helt plötsligt D200, D80, 30D mfl blivt alldeles för dyra :))

papi skrev:
Ja eller om vänder på det så har helt plötsligt D200, D80, 30D mfl blivt alldeles för dyra :))

Så kan man också resonera :) Jag har tyckt att D200 har varit rimligt prissatt faktiskt och mycket kamera för pengarna. Men om K10D kommer till ett så lågt pris så ändras ju resonemanget lite. Men man får inte glömma att D200 är en snabbare kamera. Så någon fördel har den trots allt. Sen så ligger ju Nikon generellt något högre än Pentax i pris.
30D som egentligen är en väldigt fin kamera börjar dock kännas lite dyr..

när kan man få veta värden på dess AF-hastighet?
Vad tror ni priset kommer bli på framtida K1D, är nog bara hastigheten som talar mot detta underverk till kamera....

papi skrev:
Det är iaf tydligt i releasen att K10D har 22 bitars AD-omvandlare. Står också att den ger 1024 ggr bättre "upplösning" än 12-bitars typen.

Visst är det så att Pentax med den här kameran helt klart tar tätpositionen, även om det så klart finns andra kameror som är bättre på enskilda områden.
i teorin ja..

viktigare är hur ren den analoga insignalen som kommer från CCD:n är, är signalen svag så spelar det ingen roll om det är 12 eller 22 bitars omvandling, upplösningen blir inte bättre för det,

det var där som jag trodde pentax skulle komma med nått nytt..brusredusering i hårdvaran efter CCD:n,
men inte ett knyst om det i pressreleasen,

i slutändan verkar RAW-filen vara 12-bitar dessutom så jag fattar inte riktigt vitsen,

CCD:n skulle jag gissa är Sonys, samma som i Sony och nikons 10MP kameror, hade hoppasts på CMOS här men det e väl för dyrt

Ingen ISO3200 tyder ju också på att pentax inte har gjort några underverk med brusreduceringen,

det e bara att vänta på testbilder..

I stort verkar det vara en kanonkamera,

Re: Låter bra

Bofoto2 skrev:
Swedish --bra
(790g) loaded and ready --högre än jag hade hoppats
USB 2.0 high speed --snabbare raw till burken
Depth of Field Preview --fint
Power zoom function - Not available --grinar
special seals applied to 72.... --skönt
22 bit A/D converter --snabbare till kortet!?
Dust Removal (DR) system --bra

När min DS fyller ett i Februari hammnar jag nog på väntelistan.

Sonolta får konkurens.

Gratulerar

Äntligen kan man se en systemkamera som lagrar bilderna direkt i DNG om man vill så (Adobe Digital Negative). Hade jag att välja mellan denna kamera och andra fabrikat med likvärdiga specar skulle bara detta faktum göra att jag valt Pentaxen (om jag inte haft ett antal utmärkta Minolta-ojektiv att ta hänsyn till). Nu kanske andra tillverkare kan börja ta detta med icke tillverkarspecifika RAW-filformat under ordentligt övervägande. Proprietära RAW-format har faktiskt inget att tillföra idag som inte DNG har. Tills Open RAW initiativet kan ta sig samman och ge oss något praktiskt användbart, så kommer jag fortsätta spara i DNG. Att kunna göra det utan en DNG konverterare vore verkligt trevligt. Mycket trevligt initiativ från Pentax!

Dessutom ett vädertätat hus som bonus.

Senast ändrad:
Om jag fattade rätt så valde man ISO100 framför ISO3200, det går inte att få båda ur en 12 bitars RAW-fil.

/ Leif

lusidor skrev:
Om jag fattade rätt så valde man ISO100 framför ISO3200, det går inte att få båda ur en 12 bitars RAW-fil.

/ Leif
handlar nog inte om RAW-filen
Nikon D200 har ju ISO3200
iofs kallar dom det för HI läget,
kanske Pentax har nåt liknande,

annars om man kör RAW så e det väl i princip bara att underexponera ett steg på ISO1600 och sen dra upp exponeringen 1 steg i RAW-konverteraren

Goran skrev:

det var där som jag trodde pentax skulle komma med nått nytt..brusredusering i hårdvaran efter CCD:n,
men inte ett knyst om det i pressreleasen,

i slutändan verkar RAW-filen vara 12-bitar dessutom så jag fattar inte riktigt vitsen,

Enligt Roland så är det i omvandlingen från 22 till 12 bitars omfång som man reducerar bruset med mindre kvalitetsförlust.

Men hur stor effekten blir får vi vänta på bilderna för att se...

raskolnikov skrev:
blir det skillnad i filkvalité och storlek mellan pef o dng?

Kvalite ska inte påverkas (man tappar ingen info) men filstorleken blir förmodligen mindre om de valt att implementera Loss less-varianten också.

Adobes DNG konverterare ger flera möjligheter som en jämförelse. Man kan bl.a. välja:

- Loss less komprimering (detta är mitt personliga val) som ger komprimerade filer med c:a 30% mindre filer än mina Minolta RAW-filer (MRW). C:a 9meg till 6 alt 8 till 5 beroende på motiv.

- DNG utan komprimering (större filer än MRW-orginalen). Med MRW c:a 12 Mb (kanske 25% större)

- DNG med lagring i DNG men med inbakad orginalfil (för de som av olika skäl måste spara orginalet). Avsevärt mycket större då ju två bilder lagras istället för en.

Jag har vid något tillfälle i tidiga versioner av konverteraren erfarit att Loss less varianten misslyckats vid komprimeringen och tappat stora block (utskrurna fyrkanter fattas i bilderna helt enkelt). Speciellt har detta gällt mycket mörka nattbilder med mycket svart aldrig i "vanliga motiv" med mer normala ljusförhållanden. Jag har dock alltid kunnat konvertera alla mina bilder som haft detta problem om jag valt DNG utan komprimering för dessa. Dessa problem har jag inte längre med den version jag nu kör.

Undrar vilka DNG-alternativ denna kamera klarar. Det framgick inte riktigt.

Dina DNG-filer fungerar sen som vilka RAW-filer som helst i många RAW-konverterare/editorer. Orginalet ändras inte utan programmen spar ändringarna i en parallell fil för varje bild. Tyvärr har Adobe tillåtit sig att göra en fullständigt oförståelig blunder. De har glömt att själva sätta standard för denna förändringsfil, så om man vill flytta sina bilder från RAWShooter (som slutet utvecklas) till exv. Silkypix, så går det bra med själva DNG-filerna men de redigeringar man gjort i RS får man tyvär inte med sig utan det är bara att göra om jobbet. Åtminstone har jag inte sett nåt konverteringsstöd för dessa filer. De som verkligen borde ta ansvar för detta är Adobe som är de som ställt till det för oss RS-användare. Kanske de fixar ett sånt importstöd i Lightroom vad det lider.

Senast ändrad:
Goran skrev:
handlar nog inte om RAW-filen
Nikon D200 har ju ISO3200
iofs kallar dom det för HI läget,
kanske Pentax har nåt liknande,

annars om man kör RAW så e det väl i princip bara att underexponera ett steg på ISO1600 och sen dra upp exponeringen 1 steg i RAW-konverteraren

Kolla den här artikeln av Lars Kjellberg. Som han förklarar dynamiskt omfång så går det bara att få ut 5 ISO-steg med 8 bitars omfång (255 nyanser per färg) ur en RAW-fil på 12 bitar.

/ Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar