Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Och varför skulle man då välja att använda PEF som har färre bitar?
Jag antar att det kommer ett nytt PEF-format för 16 eller 22 bitar. Men frågan är ju varför...att köra Adobe verkar ju mera standardmässigt så såvida det inte finns fördelar med PEF så kommer nog inte många att köra det formatet.... Kanske lägger man ut alla 22 bitarna i PEF men bara 16 i Adobe ?

Stötte på siffrorna 17 resp 10 mb för en tid sedan. Mindre filer kan ju förståss vara ett skäl att välja PEF, om de nu stannar på 12 bitar vill säga.

Senast ändrad:
PederD skrev:
På pentax hemsida (pentaxdslr) står det i faktaspecen att filstorleken är "tbd" (to bee decided?).

/Peder
To be determined - är en annan vanlig tolkning av den förkortningen. Den stämmer ju rätt bra överens med min tro att Pentax inte är klar med mjukvaran ännu och alltså inte vet hur stor bilden blir. Det kan också bero på att de vet hur stora bilderna blir...men eftersom de kanske inte riktigt bestämt sig om de kommer att lansera 12 eller 16 bitar så kan de inte ge ett värde ännu (i så fall står D för decided).

Jag har funderat mer på förseningen, samt att Pentax inte verkar ha någon programvara ännu. Alla bilder vi sett är tagna med version 0.2 tror jag. Undrar om det kan vara så enkelt att man försöker få in 16 (eller 22) bitar redan från början. Jag kan se två stora anledningar till det:

1) Ett fantastiskt säljargument. Vi har haft pixelhysterin, men nu börjar de flesta, inklusive 'vanligt' folk lära sig att pixlar inte är allt och att i princip alla kameror idag har tillräckligt många pixlar. Dessutom har ju inte kameran fler pixlar än någon annan. Om man däremot kan hävda att alla andra kameror har 8 eller 12 bitar medan Pentax har 16....då får man en ny jämförade siffra där Pentax är ledande. Måste vara väldigt tlltalande.

2) Uppgraderingproblem. De flesta användare kommer att vilja uppgradera till 16 bitar när det kommer även om kameran från början har 12. Jag antar att det uppstår en del problem iom det. Säg att 0.1% av användarna lckas få slut på batteriet medan uppgraderingen pågår....då måste kameran skickas till Pentax. Vet inte om Pentax fixar en sådan grej gratis....men det blir oavsett stora kostander för Pentax om man säljer stora volymer. Om man får med alla viktiga funktioner från början kommer många att avstå från att uppgradera för att de inte behöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar