Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är väl förtjänt att vara det!

.....Slutaren låter inte värre än andra instegskameror tycker jag......

Batterierna tycker jag inte är något att klaga på. Särskilt inte nu när kamerans mjukvara har uppdaterats så den kramar ut ännu mer av batterierna än förr.

Beror på hur man ser det. För JPEG så har ju K-x fler finesser och grejjer, den är mer som en p&s där. Kör man fabriksinställningarna tycker jag att K-x är lite väl... p&s kompatkzoom. Nu går det ju att justera ner, men ändå...

För RAW så kan ju K-7 skriva ut större bilder, och den högre upplösningen är även välkommet för utskrifter i mindre storlekar.

....På utskrifter så kan man skriva ut med högre upplösning och då blir det fler pixlar på samma yta med K-7 och det ger en högre detaljupplösning och mindre brus än vad som syns när pixlarna är samma storlek.

K-x jämfördes lite med K7an förutom Canon 500D
och Nikon D5000...

Problemet med batterier är att med NiMh borde det
vara 5st i kameran för att komma upp i samma
spänning som med 4st Litium.
5 X 1,2V = 6Volt och 4 X 1,5V = 6Volt
Men såna kameror för vi inte se, eftersom det
finns risk för att lägg i fel sort.

Ehh, lite slarvigt av mig:Bättre bildkvalitet
på högre iso
skulle det vara.

Det nämns att skärmen är på 230.000(jämför med
920.000 på K7), inget problem med 10Mp sensor
tycker jag(utan att jämfört). Viktigare är
betraktningsvinkeln, så man kan ta spontana
bilder från grodperspektiv med LV.

jag börjar luta mer mot att köpa K-x,
antagligen har jag ingen fördel av K7an i vinter.
Knutmasso som jag ska på kan bli i regn, men då
saknar jag en vädertätad blixt.
Men 540an kan jag ju i och för sig ha i en plastpåse...
 
Ja men man kan ju använda Lithium om man vill. :)
Visst är det tekniska skillnader, men i praktiken tycker jag prestanda och tillförlitlighet med NiHms är helt OK. Med K-x upplever jag en mindre skillnad mellan Lithium och Nihms jämfört med *ist DS. Med *ist DS så kändes verkligen NiHms som budgetalternativ och kameran kändes så seeeg, jämfört med CR-V3 lithiums. Blev en helt annan kamera med CR-V3.
Med K-x så upplever jag spontant, utan att ha gjort riktiga och nogranna jämförelser, en försumbar skillnad. Iaf så länge som det är plusgrader ute. :)
Lithiums fungerar säkert bättre när det blir lite kallare och de håller styrkan längre.

Skärmen bakpå... ja, jag har ju ingen K-7 att jämföra med. Jag tycker den är ok, duger för att komponera med och se kompositionen på bilderna. För färger och exponering kollar jag i datorn ändå. :)

Vänta eller inte vänta med K-7... Ja.
Som vädret är nu så är jag glad att jag har min K10D kvar, om man säger så. :)
 
Falk Lumo har gjort en väldigt medodisk och sansad recension av K-x brusprestanda i jämförelse med Nikon D5000 och D700 på adressen:
http://falklumo.blogspot.com/

Som vanligt rekommenderar jag att man verkligen LÄSER hela texten om mätmetodiken, så att man inte drar förhastade slutsater av bara diagram/siffror. Lägg också märke till att bländarfördelen hos FX-kameran inte räknas med, utan att det är absolutexponeringar som gäller. F/2.8 på D700 och F/2.8 på K-x ger alltså helt andra siffror än de som redovisas i testet, D700's resultat lyfter då en halv Ev/3dB på alla mätsiffror. I alla fall mycket imponerande!
 
Falk Lumo har gjort en väldigt medodisk och sansad recension av K-x brusprestanda i jämförelse med Nikon D5000 och D700 på adressen:
http://falklumo.blogspot.com/

Som vanligt rekommenderar jag att man verkligen LÄSER hela texten om mätmetodiken, så att man inte drar förhastade slutsater av bara diagram/siffror. Lägg också märke till att bländarfördelen hos FX-kameran inte räknas med, utan att det är absolutexponeringar som gäller. F/2.8 på D700 och F/2.8 på K-x ger alltså helt andra siffror än de som redovisas i testet, D700's resultat lyfter då en halv Ev/3dB på alla mätsiffror. I alla fall mycket imponerande!

Hans slutord om K-X iso förmåga, outstanding. varför i himmelens namn sitter inte den sensorn i K7.
 
..."Ansmann Energy Digital 2850 mAh". Nu går min röda K-x som tåget!
Har beställt en K-x (trots batteribekymmer) och den kommer endera dagen. Bra att du fått din att funka, har inte sett några "starkare" AA-batterier. Antar att de är de samma som kan köpas för 165:- / 4-pack hos http://www.digicom.nu/products/category.asp?cid=56. Den nya firmwaren gör förhoppningsvis lite till, den också.
En fråga dock - hur stora blir era raw-filer? Räcker 8 Gb till 300-400 bilder? Vill gärna åka på semester utan att behöva släpa med laptop för övertankning.
 
Senast ändrad:
Jag har inga batteribekymmer med senaste mjukvaran i kameran.
Viktigt är dock att känna till att om man använder gamla batterier, som legat oanvända ett tag, så rekommenderar handboken att man ställer batteritypen manuellt i kameran istället för automatisk inkänning av batterityp. Handboken rekommenderar även manuell inställning vid användning kall väderlök, lek, skoj hm... väder alltså som Papphammar säger att det vet vi att det blir.

Storlek på RAW - min minsta med DNG är 10,8Mb och min största är 16,7Mb.
Storleken varierar beroende på hur scenen ser ut.

Jag har inte provat PEF än, av den enkla anledningen att den mjukvara jag använder - iPhoto med LightZone som extern redigerare - saknar stöd för K-x PEF-format. DNG formatet fungerar ypperligt.

Något lustigt är att med iPhoto så blir färgerna något mustigare än de blir i LightZone, även innan redigering. LightZones tonskala gör K-x bilderna något ljusare i svärtan, fast bilderna ser något "gråare" ut innan jag har pillat på reglagen.
 
Jag var in och pratade med min lokala hemelektronikaffär där de tro det eller ej - har Pentax. Säljaren berättade att när de hade Canon på demobesök i veckan så hade killen från Canon klämt en del på Kx och sagt att den kameran är Alldeles för bra för de pengarna. Ganska bra betyg...
 
Ja K-x är en fantastisk kamera.
Jag har varit ute och tagit bilder idag i -20 grader och sol utan andra problem än lite underexonering, vilket var väntat med all gnistrande snö (fixas enkelt...). Kameran har fungerat helt perfekt och fullständig full batteriladdning.
Hähnel 2350 i kameran nu.
 
Ansmann Batterier 2850 mah funkar inte!

Har, som har rapporterats tidigare, haft problem med uppladdningsbara batterier. Har provat Hähnel och GP men antingen meddelar kameran batteriet slut eller visar indikatorn på rött. Detta trots nyladdade batterier. Efter diskussion med min fotohandlare försåg han mig med 4 st "Ansmann Energy Digital 2850 mAh". Nu går min röda K-x som tåget!
Jag har köpt Ansmann Energy digital 2850 mah p.g.a. ditt inlägg. Men batterisymbolen visar tomt direkt trots att batterierna är fulladdade. Några tips?
 
Har inget bra svar men kan något av batterierna vara felaktigt? Laddbara batterier uppnår full effekt först efter några uppladdningar. Har du senaste firmware?
 
Gör inget åt batterierna förren du bytt firmware och provat. Denna fixar de batteribekymmer K-x hade inledningsvis. Håller du menyknappen intryckt samtidigt som du slår på kameran kommer information om den installerade firmwaren upp, denna skall vara 1.01. Om inte, installera denna.
 
Efter uppgraderingen funkar batterierna.

Jag har köpt Ansmann Energy digital 2850 mah p.g.a. ditt inlägg. Men batterisymbolen visar tomt direkt trots att batterierna är fulladdade. Några tips?
Tack för tipsen. Jag hade ingen aning om att det sitter program i kameran som kan graderas upp.Snart behöver man väl program
till en stol. Undrar lite fortfarande om min Anman laddare basic 5: den visar grönt direkt och löser grönt efter 20 timmar fastän det stod att batterierna levererades oladdade. Eller ska det vara så, nån som vet?
 
Någon som märkt någon skillnad mellan firmware 1.01.00.05 och 1.01.00.07 med avseende på problemet med skakningsoskärpa på exponeringstider runt 1/60-1/125 sek med Pentax K-x? Jag har version 1.01.00.05 och upplever detta problem, kan en uppdatering hjälpa? Är lite skeptisk mot att uppdatera firmware i onödan, med min otur med datorer lär väl processen hänga sig.

Jag har också en fråga om själva uppdateringen. Sist jag uppdaterade formaterade jag minneskortet i datorn, men jag har hört att det inte är bra, utan det är bättre att formatera det i kameran? Men om man formaterar i kameran blir ju inte kortet tomt, vilket det står i Pentax instruktion att det skall vara, det ligger då en mapp DCIM på kortet. Hur göra, formatera i datorn så kortet är tomt som det står, eller formatera i kameran och få med en mapp DCIM på kortet?

Eländes problem med skakningsoskärpan. Sist jag testade bestämde jag mig för att leva med problemet, men nu då jag testade en serie på 30 bilder igen gick det inte få en enda skarp bild ur kameran på tider mellan 1/15-1/125 sek, oavsett SR på eller av, MLU eller inte. Sedan testar jag igen strax efteråt 30 nya bilder och får ett resultat som visserligen inte är helt bra, men som skulle gå att leva med. Felet verkar alltså inte vara konsekvent. Skillnaden mellan testomgångarna var att jag i det första fallet stödde kameran mot ett mycket bra stöd i form av en dörrkarm som kameran hölls kloss mot. I det andra fallet hade jag kameran på stativ, ett inte lika bra stöd, då avtryckarfingret introducerar små vibrationer till kameran (utom för bilderna med MLU). Jag hade också exponeringskompensation +1 på den senare testomgången (i Tv-läget). Nej jag blir inte klok på detta. Någon med erfarenheter av problemet?

Bilderna tagna med riktigt bra stöd mot en dörrkarm (stabilare än stativet), 28 mm brännvidd, SR på. Den oskarpa på 1/30 sek, den skarpa på 1/250 sek. Manuellt fokus, ingen omfokusering mellan bilderna. Exif bekräftar att SR stabiliserats. 100%.
 

Bilagor

  • SR på 1genom30 sek stöd mot dörrkarm.jpg
    SR på 1genom30 sek stöd mot dörrkarm.jpg
    47.8 KB · Visningar: 504
  • SR på 1genom250 sek stöd mot dörrkarm.jpg
    SR på 1genom250 sek stöd mot dörrkarm.jpg
    52.8 KB · Visningar: 501
Någon som märkt någon skillnad mellan firmware 1.01.00.05 och 1.01.00.07 med avseende på problemet med skakningsoskärpa på exponeringstider runt 1/60-1/125 sek med Pentax K-x? Jag har version 1.01.00.05 och upplever detta problem, kan en uppdatering hjälpa? Är lite skeptisk mot att uppdatera firmware i onödan, med min otur med datorer lär väl processen hänga sig.

Jag har också en fråga om själva uppdateringen. Sist jag uppdaterade formaterade jag minneskortet i datorn, men jag har hört att det inte är bra, utan det är bättre att formatera det i kameran? Men om man formaterar i kameran blir ju inte kortet tomt, vilket det står i Pentax instruktion att det skall vara, det ligger då en mapp DCIM på kortet. Hur göra, formatera i datorn så kortet är tomt som det står, eller formatera i kameran och få med en mapp DCIM på kortet?

Eländes problem med skakningsoskärpan. Sist jag testade bestämde jag mig för att leva med problemet, men nu då jag testade en serie på 30 bilder igen gick det inte få en enda skarp bild ur kameran på tider mellan 1/15-1/125 sek, oavsett SR på eller av, MLU eller inte. Sedan testar jag igen strax efteråt 30 nya bilder och får ett resultat som visserligen inte är helt bra, men som skulle gå att leva med. Felet verkar alltså inte vara konsekvent. Skillnaden mellan testomgångarna var att jag i det första fallet stödde kameran mot ett mycket bra stöd i form av en dörrkarm som kameran hölls kloss mot. I det andra fallet hade jag kameran på stativ, ett inte lika bra stöd, då avtryckarfingret introducerar små vibrationer till kameran (utom för bilderna med MLU). Jag hade också exponeringskompensation +1 på den senare testomgången (i Tv-läget). Nej jag blir inte klok på detta. Någon med erfarenheter av problemet?

Bilderna tagna med riktigt bra stöd mot en dörrkarm (stabilare än stativet), 28 mm brännvidd, SR på. Den oskarpa på 1/30 sek, den skarpa på 1/250 sek. Manuellt fokus, ingen omfokusering mellan bilderna. Exif bekräftar att SR stabiliserats. 100%.

OM du har stöd som är "stadigare än stativet" ska du slå AV SR!

Systemet försöker "leta upp" vibration/rörelse och står då kameran 100% still kan det resultera i att det blir mer eller mindre oskarpt.

Samma sak händer med min Olympus E-620 när jag glömmer IS påslagen och använder tex stativ, då blir det oskarpt, inte alltid men risken ökar stort.Särskilt i tidsintervallet du nämner som problematiskt.

Handhållen, eller "stödhållen" men inte helt fixerad kamera = Slå SR.

Stativ, eller "lika stadigt eller stadigare än stativ" =. Slå AV SR.

För övrigt varför använder du inte självutlösaren när du har kameran på stativ?
 
SR systemet är designat för handhållen fotografering.
Det kan aldrig bli lika bra som ett riktigt stativ eller om du har annat bra stöd, och det är heller inte syftet. SR systemet innebär i praktiken att du kan handhålla längre slutartider än utan SR, men du får fortfarande ett handhållet resultat.

Dvs - låt oss säga att du använder ett 50 objektiv. Enligt den klassiska regeln om skakningsgränsen 1/brännvidd * 1,5 - så får vi fram att vi bör ligga över slutartiden 1/90 för att ligga över gränsen för risken vid handhållen skakningsoskärpa. Med SR systemet på är det möjligt att krypa under 1/90 till åtminstone 1/30 och med stor sannolikhet även ner till 1/15 för att få ett resultat som med SR avslagen på 1/90.

Men jämfört med att ha kameran på stativ så kommer det ändå att vara skak.
Stativ är alltid bättre än SR.

Om du använder SR systemet med stativ så introducerar SR systemet skak, snarare än tar bort det. Detta därför att sensorn ligger och flyter med SR och systemet är kalibrerat att korrigera handhållet skak - inte att korrigera när skak inte finns. Systemet får helt enkelt felaktig information och kan därför inte fungera optimalt.

Det står i handboken att man inte ska använda SR systemet ihop med stativ eller likvärdigt stabilt stöd.

Sen gällande uppdatering av kamerans mjukvara... det som händer vid en uppgradering är att kamerans inbyggda mjukvara ersätts helt och hållet. Det är alltså inte som med datorer där man får en fil som justerar den mjukvara som redan finns. En firmware uppdatering till kameror innehåller kamerans hela mjukvara. Det är som en "clean install" om vi talar i datortermer, en fullständig ny installation av datorns... öh kamerans operativsystem.

Att du får en DCIM-mapp när du formaterar i kameran beror på att DCIM = Digital Camera IMage. I DCIM-mappen lägger kameran de bilder som den tar.

Viktiga är att du lägger den nya firmware-programmet i kortets rot, alltså utanför alla mappar.

Rekommendationen att kortet ska vara tomt är för att det inte ska ligga saker på kortet som tar upp plats så att firmware-uppdateringen inte får plats. Men om du har formaterat kortet i kameran så har du inga bilder som tar upp plats. DCIM-mappen tar knappt något plats alls så den är oväsentlig i sammanhanget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.