Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
K-x ser ut att sakna möjligheten till af justering vilket är en funktion som jag inte kan tänka mig att vara utan då front/bak fokus är mer regel än ndantag.
Möjligheten finns ju i kameran så varför inte göra den tillgänglig...
Med kittobjektiv med bländare 5.6 så är inte fokusproblemen så stora men om man vill annvända ett f1.4 så...i övrigt en trevlig spec och den ger säkert bilder i klass med K7 eller bättre.
 
Synd att knapparna är omflyttade på K7 vs K10/20
och K-m/K-x vs K100/200. Bättre med en kontinuerlig
förbättring än att stuva om.

Jag tyckte också det var väldigt irriterande. Men efter jag köpt K-7 så kändes det helt rätt. Knapparna på K20 sitter bra, men K-7 är bättre. Säkert ett svårt beslut för Pentax att göra en så stor förändring, men riktigt att ta tycker jag. Jag trodde också att jag skulle sakna SR-knappen, men den är enkel att ställa om i INFO menyn, och dit går man i alla fall när man vill ha överblick vilka inställningar man har för tillfället. Slutligen var jag helt säker på att jag skulle sakna bracketing-knappen. Även där är jag förvånad. Exponeringen är så grymt bra så det är väldigt sällan man behöver bracketing. Och om man väl behöver det är det ju faktiskt inte så jobbigt att slå på det. Så även om K-7s förändringar gör det väldigt svårt att jobba med K-7 och K20 samtidigt, tycker jag det var rätt att göra förändringarna. Den nya placeringen passar i alla fall mig helt perfekt.
 
Låter bra, men hoppas att dom lugnar
ner sig lite med ergonomiska ändringar...
Dom behåller nog K7 och K-x kamerakropparna
ett tag...
Men får vänta med köp av K7 pga nyköpt PC
och eventuellt kommande DA17-70WR.

Kronan har stärkts lite, så priserna bör gå
ner på gluggar i år...(DA15 limited är på önskelistan oxå)
 
Sen är inte storleken ett bra argument för att den saknar topdisplay. Min *ist DL är iprincip exakt lika stor och väger mindre.

K-m och K-x är smalare i bredd än *ist DL, vilket Pentax har lyckats med genom att man flyttade ratten från vänster till höger och då kunde man smala ner vänstersidan.

Dessutom innebär flytten av lägesväljaren från vänster till höger att K-m / K-x kan styras helt med högerhanden i ett och samma grepp, utan att man behöver använda vänsterhanden för att ändra kamerans funktionsläge, och detta var en uttalad målsättning - one-handed-operation - för att tillfredsställa de som är vana från kompaktkameror.

Att en *ist DL väger mindre är väl inte så konstigt eftersom den saknar inbyggd skakreducering. Just skakreduceringen tar upp både vikt och storlek inuti kameran, den bestor av två plattor omkring sensorn dessutom två elektromagneter. Dessa både väger en del och tar upp plats. Med tanke på allt teknikinnehåll i K-x så är det rätt fantastiskt att den kan vara så liten som den faktiskt är.

Avsaknaden av topp-LCD är en vanesak, istället för en display i miniatyr med små siffror så får du en stor LCD på baksidan med mer och utförligare samt tydligare information. Det har visat sig att många föredrar det.

Pentax introducerade detta första gången i filmversionen av *ist, som för övrigt blev årets kamera 2003. Den hade en stor bakskärm istället för en liten LCD-panel på toppsidan.


Gällande prisnivån så är Pentax K-x marknadens billigaste kamera med den specifikation som den har. Med objektiv så är den 500 kr billigare än Nikon D5000 utan objektiv. Så det finns ingen anledning att klaga på prisnivån.
 
Senast ändrad:
Att knapparna är omflyttade på K-7 beror på hänsyn tagen till a) att kameran ska vara så liten som möjligt och b) den stora skärmen. Här är utdrag från en intervju med projektgruppen för Pentax K-7.

"The *ist-D certainly was a good standard for size, because it was — and is — one of the smallest digital cameras ever sold. The times have changed since it was released, however. The body designers had to pack many more components — including a large three-inch LCD panel, in-body shake-reduction unit and new aperture-control mechanism — into the same dimensions. If the body designers had made a conventional approach to the design of the K-7 chassis, it was obvious even at the pre-design stage that everything wouldn’t fit into the space available."

"Once the basic camera body design was completed, the user-interface designers turned their attention to the K-7’s operation system. Again, the downsized body and the incorporation of a large three-inch LCD panel on the back were major challenges, and the designers soon realized that they could not use the controller layout employed in the K20D and other models.

The solution was found rather easily, in the single-hand operation system featured in the K-m, an entry-class model that went through drastic downsizing. After discussing the feasibility with the camera body designers and mechanical engineers, it was confirmed that they were working in the same direction. Soon, the user interface designers started designing for the ideal positions to install two electronic dials, so that they could adopt the two-dial configuration used in PENTAX’s medium-class models to accommodate single-hand operation.

In fact, a medium-class model requires more controllers than an entry-class model, so it was physically impossible to place all of them on the grip side. Even if they could be fit them within a limited space, they would be placed so close together that they would be impractical in use. The decision was made to classify the controllers into two groups: those for shooting, and those for playback. The former group would be placed on the grip side of the camera’s back panel, while the latter would be positioned at the left shoulder of the back panel. This layout successfully allowed single-handed control of all shooting modes."
 
K-x/K-m

Nu kan jag vara lite ute och cykla, men är det inte så att K-m inte indikerar i sökaren var den har valt att lägga fokus?
Hur är det med K-x? På tiden då jag köpte min K100Super så hade Pentax 2 kameranivåer (K100 samt K10 senare följt av K200 och K20) som båda indikerar var fokus ligger i bilden. Jag hoppas att jag har fel och att det fortfarande är så att både K-x och K-7 indikerar var de lägger fokus. Någon som vet?
 
Nu kan jag vara lite ute och cykla, men är det inte så att K-m inte indikerar i sökaren var den har valt att lägga fokus?
Hur är det med K-x? På tiden då jag köpte min K100Super så hade Pentax 2 kameranivåer (K100 samt K10 senare följt av K200 och K20) som båda indikerar var fokus ligger i bilden. Jag hoppas att jag har fel och att det fortfarande är så att både K-x och K-7 indikerar var de lägger fokus. Någon som vet?

K-x har inte indikering av vald fokuspunkt i sökaren. Målgruppen anses inte behöva det. Kom ihåg att detta är en instegskamera, de flesta fotar på grönt läge, eller med spotfokus.
 
Nu kan jag vara lite ute och cykla, men är det inte så att K-m inte indikerar i sökaren var den har valt att lägga fokus?

K-m har 5 punkts AF centrerad kring mittläget (i praktiken centrumvägd AF) och där användaren kan välja mellan Spot AF eller automatiskt val. K-x har fler fokuspunkter och man väljer dessa med skärmen på baksidan. De flesta användare kör med spot AF i vilket fall som helst. När Pentax introducerade sitt 11 punkters system där man kunde välja manuellt en av de 11 punkterna, så fick de mycket kritik för många menade och fortfarande menar att man behöver bara mittenpunkten när man kör med manuellt val så varför då kunna välja andra? Jaja, det må vara som det är med den saken.

K-7 har indikering i sökaren. K-7 är en semi pro/pro kamera.
K-x är en kamera riktade till nybörjare och förstagångsköpare av en systemkamera, som kommer från p&s världen där man använder bakskärmen för inställningar.
 
tror det funkar om på alla andra kameror idag, att man kan nytja auto fokus innan man börjar filma, där efter får man sköta det manuelt.
 
Någon som vet hur om autofokusen funkar i filmläget?

Vet inte hur det funkar på K-X men skulle tro att det funkar som på K-7 och där kan man om man vill använda autofokus under filmning. Men jag skulle inte rekommendera det, då det finns en risk att kameran går iväg åt fel håll med fokusen. Så länge fokusen ligger nästan rätt verkar den iofs kunna anpassa åt rätt håll. Jag brukar oftast använda AF innan jag börjar filma, eller så fokuserar jag manuellt. Men kameran klarar AF och till och med ansiktsigenkänning.
 
hur är det med AA-batterierna ? måste det vara litihum elr går det med uppladdningsbara NIHM ?

är det någon som vet var man kan hitta uppladdningsbara lithium ?

mvh/
mattias
 
hur är det med AA-batterierna ? måste det vara litihum elr går det med uppladdningsbara NIHM ?

är det någon som vet var man kan hitta uppladdningsbara lithium ?

mvh/
mattias

Går bra med NickelMetallHydrid, antar det är det är vad som är mest praktiskt/ekonomiskt att använda.Laddbara Lithium känner jag inte till att/ifall det existerar i LR6/AA-formatet.

(Lithium-Jon finns ju, det används i de flesta "paketbatteri"-drivna kameror)
 
Går bra med NickelMetallHydrid, antar det är det är vad som är mest praktiskt/ekonomiskt att använda.Laddbara Lithium känner jag inte till att/ifall det existerar i LR6/AA-formatet.

(Lithium-Jon finns ju, det används i de flesta "paketbatteri"-drivna kameror)

ja det är väl antagligen lithium-jon batterier dom menar ?

tackar för svar !

är det någon som vet några leveransdatum, någon med inside-info ?
 
Det brukar stämma rätt bra, däremot kan leveransen av kamerorna vara begränsad till att börja med. Så det kan ta ett antal veckor innan alla fått sin kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.