Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
gillar inte den här utvecklingen med att satsa på masa olika modeller med mycket små skillnader istället för att ha 2-3 modell serier som uppdateras sällan men rejält istället

man skulle kunna utveckla en mycket bättre kamera med ett kokurans fördelaktigare pris om man satsade på att bygga en rejäl kamera som fler köpte. en att tillverka en kraftigt försämrad modell till nästan samma tillverknings pris bara för att fragmentera sönder marknads kund grupperna i mindre och mindre tårtbitar
 
Senast ändrad:
Hur många kameror har Pentax nu? Alltså "aktuella" modeller... K-7 och K-x är de senaste modellerna, men dom har väl inga fler?

* K20D ersattes ju av K-7

* K200D har det inte blivit nån fortsättning på utan det kom en K-m istället (dessa två har sålts parallellt) som nu ersätts av K-x

2 olika modellserier som uppdateras med kanske inte allt för stora skillnader, men visst är det ju skillnad från modell till modell. Gissar att Pentax försäljningsavdelning anser att man säljer mer genom att komma ut med en ny modell 1-2 gånger per år med mindre förbättringar, än att släppa en ny kamera med större förbättringar vartannat år.
 
de är inga ersättare för k200d K-m och k-x är nya sämre serier de saknar tex topp lcd disp och den anser jag en riktig kamera ska ha
samt omflyttande av rattar mm

och k7 är också en ny serie i egentligen oklart vad dock...
sedan kommer det masa färger och massa annat son känns mindre seriöst

så nu har de 4 serier

sedan det där att blanda in bokstäver i namnen gillar jag inte heller
Cannon tex deras USA namn på deras xxx serie masa konstiga bokstäver som till slut blir omöjliga att håla reda på i viken ådring modellerna kommer

Man vill ju ha kvalitet och inte kvantitet av modeller
 
Senast ändrad:
gillar inte den här utvecklingen med att satsa på masa olika modeller med mycket små skillnader istället för att ha 2-3 modell serier som uppdateras sällan men rejält istället.

Jag förstår inte vad du menar.
Pentax har idag två systemkameror i tillverkning - K-7 och K-x.
Vad menar du med "massa olika modeller"? Jag tycker inte att två stycken är riktigt "massa olika modeller med mycket små smillnader", tvärtom är det många och stora skillnader mellan K-7 och K-x.

en att tillverka en kraftigt försämrad modell till nästan samma tillverknings pris bara för att fragmentera sönder marknads kund grupperna i mindre och mindre tårtbitar

Vilken modell är kraftigt försämrad?
K-x är i många stycken förbättrad jämfört med K200D.
Några saker som K-x har och som K200D saknar:
1/6000 slutare.
4,7 seriebildstagning.
LiveView
HD videoinspelning
Inbyggd kompensation för distorsion och kromatisk abberation
Den inbyggda HDR-funktionen a'la K-7.
Ett autofokussystem med förbättrade algoritmer som innebär en snabbare autofokus än K200D.
12,7Mp CMOS sensor och PRIME II-processor (K200D har Prime I och 10,2Mp CCD).

Och detta tycker du alltså är en försämring? Intressant.

Det är uppenbart att kunderna i instegsklassen vill ha video och LiveView, så Pentax har helt enkelt anpassat sig efter marknaden.
 
de är inga ersättare för k200d K-m och k-x är nya sämre serier de saknar tex topp lcd disp och den anser jag en riktig kamera ska ha
samt omflyttande av rattar mm

Du menar alltså att K-x är mycket sämre än K200D för att den saknar topp LCD och har rattarna på ett annat ställe? Intressant.

sedan kommer det masa färger och massa annat son känns mindre seriöst

Färger är roligt, jag har gärna en kamera med färg. Om du menar att det inte är seriöst att vara rolig, så har du uppenbarligen aldrig förstått innebörden i att vara seriöst rolig. För mig är det seriöst att vara både seriös och ha kul samtidigt, det tycker jag är mer seriöst än att ha seriöst och tråkigt.

så nu har de 4 serier

Nej, Pentax har två modeller i samma serie: K-serien.
Var har du fått 4 serier ifrån?
De har en instegsmodell och en modell i en högre prisklass för mer avancerade användare och semi proffs/proffs. Det är de kameror som Pentax har och den serie som de har.

Om du menar att KxxD/KxxxD var en serie så är den serien nedlagd och existerar inte längre.

sedan det där att blanda in bokstäver i namnen gillar jag inte heller

Det är en lång tradition hos Pentax att använda bokstäver i namnen. Om du inte gillar detta så ska du inte ha Pentax.

Nya Pentax K-x är ju rätt lik namnmässigt den gode klassikern Pentax KX från 70-talet. Och K-m lät oss minnas klassikern KM också från 70-talet. Andra kända Pentax-kameror är LX, Super A, ME, MX, SF-X, MZ-S, *ist D, *ist DS, *ist DL och så vidare och så vidare.
 
Man vill ju ha kvalitet och inte kvantitet av modeller
Jag tror nog att "gamla" k-serien är skrotad och nya kameror kommer vara baserade på K-m/K-x eller K-7. Det kommer inte fungera att ha så många olika modeller med helt olika utformning.

Att det blir lite konstigt mitt i ett skifte när utformningen av kamerorna ändras är något man får leva med under en begränsad period.
 
Jag tror nog att "gamla" k-serien är skrotad och nya kameror kommer vara baserade på K-m/K-x eller K-7. Det kommer inte fungera att ha så många olika modeller med helt olika utformning.

Ja, K-m var första kameran i den nya serien och K-7 har liknande knapplayout som K-m, om än med skillnaden att K-7 har fler knappar för den har fler funktioner.
 
Jag är faktiskt sugen på att köpa en röd K-x, för att pensionera min oerhört älskade *ist DS och ha den som en trevlig och kul resekamera. K10Dn behåller jag ett tag till, den är ju så bra för makrofoto. :)

Rött är ju så läckert. Helst skulle jag vilja ha utbytbara skal så att man kan matcha kameran enkelt med skorna och färgen på skjortan, det vore stil det!

Röda skor, svart kostym, röd slips, röd näsduk i kavajen och en röd Pentax K-x!
Det är ju så snyggt så man dånar!

Det är dags att skrota den där idén om att fotografer ska sakna stil, att alla ska ha utslitna jeans, väl använda gympadojor och en flanellskjorta med fläckar på från framkallaren i mörkrummet. :)

En fotograf som är snygg, känner sig snygg tar definitivt även snygga bilder! :)
 
Apropå det här med LCD-display på ovansidan. Sony A700 har heller ingen sådan. Är den då att klassa som en instegskamera? Gillar man inte en specifik kamera är det väl bara att köpa någon annan, hur svårt ska det vara.

Jag tycker Pentax gör rätt i att ta ut designsvängarna en smula. När K7-an kommer i rött slår jag till. ;)
 
K-x är en instegsmodell för nybörjare, vilka andra kameror i instegsklassen har topp LCD? Varken Canon, Nikon, Sony eller Olympus har det.

Må så vara, men när min gammla budgetkamera har det så förväntar jag mig att nyare (och faktiskt dyrare) varianter också har det.
 
Idén med K-x är att vara så liten och kompakt som möjligt eftersom det är vad användarna har önskat och för att uppnå detta så fick helt enkelt inte en topp-LCD plats. Det sitter en ratt där istället därför att ratten togs bort från vänstersidan för att göra kameran smalare i bredd.

Det är naturligt att K-x är dyrare än din gamla instegsmodell. Har din kamera videoinspelning med ljud, live-view med ansiktskännande autofokus, 1/6000-slutare och 4,7 bilder per sekund?
 
Det är naturligt att K-x är dyrare än din gamla instegsmodell. Har din kamera videoinspelning med ljud, live-view med ansiktskännande autofokus, 1/6000-slutare och 4,7 bilder per sekund?

Skulle man resonera så skulle det mesta idag vara väldigt dyrt... Eller hade din första dator 2 ghz, 4 gb minne och platt skärm? (Och var billigare än den du har idag...)

Sen är inte storleken ett bra argument för att den saknar topdisplay. Min *ist DL är iprincip exakt lika stor och väger mindre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=493545,34102
 
K200D var inte en instegskamera, den är tex vädertätad
och låg ett par tusen över Nikon D40/60 och Sony A100.
K-m var första instegskameran från Pentax liksom
Canons D1000.
Det kan diskuteras om K-x är en ersättare för
K-m eller K200, inte vädertätad men tex processorn
från K7...

Nästa år kanske det kommer en K-m super när K-x
utgår, alltså varannan modell blir insteg och
varannan lite mer avancerad.

Att Pentax inte satsar på 3 modeller kan bero på
att dom lägger krut på att hjälpa/samarbetar med
Samsung om den nya mikro-APS kameran.

Synd att knapparna är omflyttade på K7 vs K10/20
och K-m/K-x vs K100/200. Bättre med en kontinuerlig
förbättring än att stuva om.
 
Jag vill helst ha gaspedalen till höger och
bromsen en bit till vänster när jag köper bil,
men det gäller nog inte alla....
 
L objektiven saknar oxå avståndsskala(åtminstone
18-55an) och levereras bara som kit med kameran.

Man kan se Kx som en lågprisersättare för
K200, saknar batterigrepp och vädertätning
men har live/video, 12Mp sensor och K7ans processor.
Dom kunde uppdaterat skärmen till högre upplösning
och lagt till några knappar.
Undras om det är en Sonysensor eller en ny Samsung?

Gissar att den oxå kommer att säljas med WR objektiv,
hoppas att det kommer fler WR, tex 17-70, 55-300,
10-17, 12-24 och DA14.

Enligt DPReview är det "inte en Samsungsensor"

Dom nämner också att sensorn har delar av brusreduceringen direkt på sensorchipet, "Sony style", men verkar som dom ännu inte vet (och som att Pentax inte publicerat nåt) ifall sensorn är en Sony.Troligen är det ändå så, vem utom Sony och Samsung skulle vara aktuella?
Knappast är det en Panasonicsensor...
 
Skulle man resonera så skulle det mesta idag vara väldigt dyrt... Eller hade din första dator 2 ghz, 4 gb minne och platt skärm? (Och var billigare än den du har idag...)

Sen är inte storleken ett bra argument för att den saknar topdisplay. Min *ist DL är iprincip exakt lika stor och väger mindre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=493545,34102

Hmm, ett "argument" för att toppdisplay saknas är som jag ser det att kamerakroppen är direkt tagen från K2000/KM, rimligen av kostnadsskäl.
Ganska smart om man nu vill lansera en prisagressiv "nästintill" instegare som ändå har både högupplöst sensor OCH "nuvarande måstet" HD-film...samt lite extra funktioner i mjukvaran.

Pentax är ett relativt litet företag i denna extremt intensiva brasch ang utvecklingskostnader mm.
Klart dom kan erbjuda bättre pris denna väg, att sen alla inte gillar just denna modell får dom väl leva med...

Rimligen kommer det nåt i stil med en bantad K-7 också vad det lider, dvs med dess kropp men med lite lägre spec = kan hamna i prisklassen mellan K-7 och nya K-X...(?)
 
Enligt DPReview är det "inte en Samsungsensor"

Dom nämner också att sensorn har delar av brusreduceringen direkt på sensorchipet, "Sony style", men verkar som dom ännu inte vet (och som att Pentax inte publicerat nåt) ifall sensorn är en Sony.Troligen är det ändå så, vem utom Sony och Samsung skulle vara aktuella?
Knappast är det en Panasonicsensor...

Nej, om Panasonic skulle tillverka en större sensor
än 4/3 så skulle det vara till Leica som dom samarbetar med.
Eftersom Pentax samarbetar med Samsung lutade jag mot
att det var en sån...
Men samarbetet är nog inte så djupt, Samsung NX ska
visst ha en ny blixtfattning och skakreduceringen ska
visst sitta i objektiven, det verkar inte komma
nån K7a från Samsung heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.