Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får liknande resultat med SR avslagen:

Ajdå...


Svårt att se från dina bildexempel, men den "oskärpa" "suddighet" jag märker ser inte ut som skakoskärpa.
Ser ut som aningen ur fokus "bara".

Har inga mer tips, du verkar ju ha koll på det med fokus iom att du ställt manuellt och inte ändrat mellan tagningarna.
 
Jag blir inte klok på det hela. För mig verkar mest 1/30-1/60 sekund vara påverkade av oskärpa. Rätt vad det är kommer det dock en bild som är opåverkad. Likadant kan det komma en oskarp bild rätt vad det är bland alla skarpa på en 1/250 s. Den här gången testade jag vid 28 mm, tidigare har jag testat vid 18 mm, en brännvidd som egentligen inte skulle behöva stabiliseras på dessa tider för att ge skarpa bilder. Resultatet ärliknande. Ibland är oskärpan större, som i bildexemplen här, ibland mindre. Men det är aldrig riktigt skarpt. Utom på 1/250 del, längre tider än 1/15 har jag inte provat.

Jag testar som du säger med manuell fokus utan att fokusera om för att eliminera fokusfel.
 
Förra gången jag skickade in kameran på garantin var för fokusfel, men det visade sig sedan att det var färgtemperaturen på ljuset jag testade kameran i som orsakade frontfokus (glödlampsljus). I dagsljus fokuserar den riktigt, och det är ju det viktiga. Detta hade jag inte koll på då jag hävdade att den frontfokuserade (vilket den också gör i glödljus). Tänkte jag skulle lägga in en blänkare om mitt problem med oskärpa här för att försöka komma tillrätta med bekymren utan att behöva skicka in den. Det kan ju vara något jag inte har koll på som spökar också denna gång.
 
Jag skulle prova nya firmwaren, se bara till att batterierna inte tar slut mitt i så bör det inte vara några problem.

Det skulle kunna vara så (jag spekulerar) att de inte låter sensorn stabilisera sig riktigt innan de släpper upp slutaren, en liten ändring av fördröjning i firmware skulle då fixa problemet.

För det är tydligen inte "mirror slap" som det spekuleras om eftersom det ser lika illa ut med spegeln uppfälld.
 
Orkar inte läsa igenom hela tråden, så ursäkta om detta redan diskuterats. Ville bara kolla så att ni väntar in klartecken från SR innan bilden tas. Om man trycker av innan den gröna handen visas i sökaren är inte SR aktiv. Jag är ofta för otålig. Det fungerar på detta sätt för att dra så lite batteri som möjligt.
 
Jag skulle prova nya firmwaren, se bara till att batterierna inte tar slut mitt i så bör det inte vara några problem.

Det skulle kunna vara så (jag spekulerar) att de inte låter sensorn stabilisera sig riktigt innan de släpper upp slutaren, en liten ändring av fördröjning i firmware skulle då fixa problemet.

För det är tydligen inte "mirror slap" som det spekuleras om eftersom det ser lika illa ut med spegeln uppfälld.

Hade hoppats på respons från någon där senaste firmwareversionen löst problemet. Som det är nu tror jag att jag väntar tills det kommer någon eventuell firmwarefix av "the mirror slap problem" innan jag byter. Kommer ingen får jag väl krypa till korset och byta fw till version .07 innan garantin går ut och prova om det hjälper, annars får jag skicka in kameran.

Ja för mig verkar MLU eller inte sakna betydelse. Skall ta en ny serie provbilder i morgon och handhålla kameran, det kan ju hända att SR-mekanismen flippar ur när kameran står mot ett stumt underlag (dörrkarmen). Resultaten var faktiskt acceptabla (men inte bra) när jag körde kameran på stativ. Skall det vara säkert att det blir helt skarpt behöver jag 1/250 eller kortare tid. Problemet när man handhåller är ju dock att man inte vet om oskärpan kommer från kameraskak eller inte. Hoppas det dyker upp något i den här tråden.
 
Orkar inte läsa igenom hela tråden, så ursäkta om detta redan diskuterats. Ville bara kolla så att ni väntar in klartecken från SR innan bilden tas. Om man trycker av innan den gröna handen visas i sökaren är inte SR aktiv. Jag är ofta för otålig. Det fungerar på detta sätt för att dra så lite batteri som möjligt.

Jo jag var noga med att vänta in bekräftelsen på SR, och enligt Exif har också SR stabiliserat. Precis som du säger tar det runt en halv sek för SR att aktiveras.
 
Det står tydligt i kamerans bruksanvisning att SR inte fungerar med stativ. Att ändå testa SR med stativ och klaga på bristfällig funktion känns ju som att köra huvudet i väggen och bortse från hur systemet faktiskt är konstruerat.

Visst kan det bli skak med stativ, det bästa är att använda ett tungt och stabilt stativ. Jag har ett billigt Vanguard för bilderna blir skakiga, med mitt Manfrotto är det helt annorlunda.
 
"Mysteriet" har fått sin lösning. Nu får jag skämmas lite: Det var diffraktion. Kom på det nu när jag skulle ta en provserie. På de längre tiderna rusar bländarvärdet i höjden och diffraktionen är ett faktum. Oskärpan såg ju heller inte ut som skakningsoskärpa, snarare som fokusfel. Det var ju en indikation. Ja, ja. Kameran är helt i sin ordning och det var ju bra. Att bilderna på stativ blev skarpare än de mot dörrkarmen kommer sig ju av att där hade jag öppnat upp bländaren ett steg. Att oskärpan varierat mellan testerna kommer sig av att ljuset varierat, sol-mindre bländare-mer diffraktion. Får väl ta på sig dumstruten då.. Tack i alla fall för hjälpen, att bolla med andra hjälper en ju att tänka till.
 
Det står tydligt i kamerans bruksanvisning att SR inte fungerar med stativ. Att ändå testa SR med stativ och klaga på bristfällig funktion känns ju som att köra huvudet i väggen och bortse från hur systemet faktiskt är konstruerat.

Det går aldrig komma ifrån att du har rätt i sak i det du säger. Men tänk så här: Jag testade kameran på alla upptänkliga sätt för att försöka isolera felet. Det kunde gett ledtrådar. Dessutom, om man har något där kameraskak känns som om det kan vara inblandat, varför inte eliminera just kameraskak som tänkbar felkälla i ett av testerna? Har du lagt märke till att jag testade både med och utan SR? Men visst, du har rätt i sak.
 
Inget ont som inte har något gott med sig - då vet du ju på rent praktisk bas att diffraktion finns på riktigt, och är något man måste räkna med som begränsande bieffekt i vissa situationer...... :)
Sen var det ju bra att det (ganska säkerligen) inte är något fel med kameran!
 
Kanske jag får skämmas nu, men den turkosa tycker jag är helrätt! :)
Bajsbrunt känns mindre spännande... beige är rätt snygg.
Choklad? Alltså två nyanser av brunt är en för mycket... hette inte en film med Killinggänget något om nyanser av brunt? :)
 
Någon som vet hur gamla pentaxobjektiv fungerar på K-X? Är med Pentax som med Nikon att alla gamla objektiv passar? Isåfall vilka?

Kan man få ljusmätning i AV-läget med gamla manuella Pentax-objektiv på K-x:en?

Vill nämligen bara ha en billig fast 28mm (mots. 42mm) om jag nu skulle köpa en K-x..?
 
Trots att jag inte tycker alla färgerna är fina tror jag att det är ett smart markandsföringstrick av pentax att göra kameran i många färger. Förhoppningsvis kan pentax med färglada kx ta marknadsdelar från bjässarna.
 
Någon som vet hur gamla pentaxobjektiv fungerar på K-X? Är med Pentax som med Nikon att alla gamla objektiv passar? Isåfall vilka?

Kan man få ljusmätning i AV-läget med gamla manuella Pentax-objektiv på K-x:en?

Vill nämligen bara ha en billig fast 28mm (mots. 42mm) om jag nu skulle köpa en K-x..?

K-x fungerar som alla Pentax digitala systemkameror.
Pentax objektiv för K-fattningen kan monteras direkt, detta innebär objektiv från 1976 och framåt. Objektiv för den äldre skruvfattningen M42 fungerar med adapter för K bajonettfattning.

Kamerans funktionalitet beror på vad det är för objektivserie.
K och M objektiv (M är som K fast i mer kompakt design) fungerar med ljusmätning och med kameran ställd i manuellt läge. Du trycker ner en knapp och kameran bländar ner till vald bländare, mäter ljuset och ställer tiden. Så det är en variant på Av läge.

Med dessa objektiv blir blixten manuell, ej P-TTL.
A objektiv, som kom på marknaden 1982, fungerar med i stort sett all funktionalitet i kameran. Av, Tv, P, M ja även flersegmentsmätning och P-TTL blixt.

Första AF objektiven kom 1987 med F serien och de fungerar också ypperligt med kamerans funktioner, inklusive autofokus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.