Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax K-X
- Trådstartare Zeeke71
- Start datum
StarGate
Aktiv medlem
Bra betyg här också...
http://www.techradar.com/reviews/ca...cameras/digital-slrs/pentax-k-x-642482/review
http://www.techradar.com/reviews/ca...cameras/digital-slrs/pentax-k-x-642482/review
imtkjlu
Aktiv medlem
Ser ingen större mening med ett det paketet, åtminstone inte om prisnivån på det blir samma som för K7, där DA 55-300 kostar ca 4000:- extra i paketet. Vilket är mer än vad det kostar löst.
I USA kostar tydligen DAL55-300 i paket $200 mera.
Prisvärt tycker jag...
Kjelle
RichSwe
Medlem
Hej,
Min sambo fick precis sin K-x i födelsedagspresent, verkar kanon hittills. En liten fundering dök dock upp ganska snabbt:
Knappen man trycker in för att ta av/byta objektiv - man kan typ "rulla" på den? Ska det vara så eller inte?
EDIT: Oj! Såg om det var likadant med min K200D, och det var det. Så nu har jag fått svar på det.
Jag kan passa på att ställa en annan fråga:
Jag läste någonstans att den del K-x tyvär lider av en barnsjukdom, att den talar om att batteriet har tagit slut fast än att man har kräm kvar i batteriet... t.om. fullt batteri! Detta dök upp på sambons kamera ganska direkt när vi hade tagit en bild i LiveView. Vi stängde av och satte på kameran men kunde inte återskapa det igen, så vi får hoppas att det var en engångsföreteelse. I vilket fall, har Pentax kommit med en lösning på detta?
Min sambo fick precis sin K-x i födelsedagspresent, verkar kanon hittills. En liten fundering dök dock upp ganska snabbt:
Knappen man trycker in för att ta av/byta objektiv - man kan typ "rulla" på den? Ska det vara så eller inte?
EDIT: Oj! Såg om det var likadant med min K200D, och det var det. Så nu har jag fått svar på det.
Jag kan passa på att ställa en annan fråga:
Jag läste någonstans att den del K-x tyvär lider av en barnsjukdom, att den talar om att batteriet har tagit slut fast än att man har kräm kvar i batteriet... t.om. fullt batteri! Detta dök upp på sambons kamera ganska direkt när vi hade tagit en bild i LiveView. Vi stängde av och satte på kameran men kunde inte återskapa det igen, så vi får hoppas att det var en engångsföreteelse. I vilket fall, har Pentax kommit med en lösning på detta?
Senast ändrad:
FotoZ
Aktiv medlem
Det är tyvärr så med uppladdningsbara AA Nihms och det var likadant med *ist D-serien med uppladdningsbara AA Nihms. Jag har själv en *ist DS som kan gå mellan fulladdning och tomt och sen tillbaka till fullt när den har fått vila lite, och det är en "barnsjukdom" som beror på tekniska brister i AA Nihms. Dessutom är det väldigt olika från batteri till batteri och även laddaren spelar roll. Rent generellt fungerar långsamma "cold chargers" bättre än snabbuppladdare. I AA Nhims natur ligger även att de inte har full kapacitet med en gång, utan behöver laddas upp några gånger för att nå maximum. Och sen räcker de inte så länge heller utan man kan behöva byta ut dem inom ett år till nya för de tappar i styrka alltså hur mycket de kan laddas upp. Sen om de får ligga ett tag fulladdade så tappar de också i laddning så de behöver regelbundet "motioneras" för att fungera optimalt.
Så det är, tyvärr, normalt med visst strul med uppladdningsbara AA Nihms. Det är många faktorer som spelar in. Bäst är att använda AA Lithiums, de är visserligen dyrare men de håller styrkan längre och man får ut fler bilder så räknat per bild så är det inte så dyrt och dessutom är det ju mindre struligt, det är ju också värt något.
När man byter batteri är det viktigt att låta kameran vila några minuter innan man sätter igång den. Ett tips kan vara att hålla sig till minst 2500 Mah kapacitet.
Sen kan det givetvis finnas enstaka exemplar av K-x som är extra struliga än normalstrulet, sånt kan ju alltid förekomma.
RichSwe
Medlem
Just denna gång hände detta med de medföljande Lithium-batterierna, har inte hunnit testa med NiMH-batterierna än. Kan återkomma med resultat om någon är intresserad.Det är tyvärr så med uppladdningsbara AA Nihms och det var likadant med *ist D-serien med uppladdningsbara AA Nihms. Jag har själv en *ist DS som kan gå mellan fulladdning och tomt och sen tillbaka till fullt när den har fått vila lite, och det är en "barnsjukdom" som beror på tekniska brister i AA Nihms. Dessutom är det väldigt olika från batteri till batteri och även laddaren spelar roll. Rent generellt fungerar långsamma "cold chargers" bättre än snabbuppladdare. I AA Nhims natur ligger även att de inte har full kapacitet med en gång, utan behöver laddas upp några gånger för att nå maximum. Och sen räcker de inte så länge heller utan man kan behöva byta ut dem inom ett år till nya för de tappar i styrka alltså hur mycket de kan laddas upp. Sen om de får ligga ett tag fulladdade så tappar de också i laddning så de behöver regelbundet "motioneras" för att fungera optimalt.
Så det är, tyvärr, normalt med visst strul med uppladdningsbara AA Nihms. Det är många faktorer som spelar in. Bäst är att använda AA Lithiums, de är visserligen dyrare men de håller styrkan längre och man får ut fler bilder så räknat per bild så är det inte så dyrt och dessutom är det ju mindre struligt, det är ju också värt något.
När man byter batteri är det viktigt att låta kameran vila några minuter innan man sätter igång den. Ett tips kan vara att hålla sig till minst 2500 Mah kapacitet.
Sen kan det givetvis finnas enstaka exemplar av K-x som är extra struliga än normalstrulet, sånt kan ju alltid förekomma.
xrp
Aktiv medlem
Dottern har haft bra funktion på de NI-MH batterier från Hähnel och Maxell som är märkta med 1,25 volt till skillnad från de flesta andra som är märkta med 1,2 volt. Nu har jag hört att den märkningen tydligen bara är "entusiastiskt avrundad", men oavsett så har de fungerat bra. Länkens batterier är inte exakt samma, men en nyare modell.
Även 2500 mAh NI-MH batterier från Uniross fungerar bra för henne.
Däremot den nya sortens fantastiska NI-MH, de som kommer fulladdade, inte tappar laddningen lika fort, är mycket bättre för miljön och som skall fungera mycket bättre i digitalkameror har inte visat sig vara så värst mycket bättre. De ser halvdöda ut redan efter en liten stund, men de håller sig iofs. på den nivån tills de verkligen är slut, så det kanske bara är en fråga om något slags skendödhet...
Även 2500 mAh NI-MH batterier från Uniross fungerar bra för henne.
Däremot den nya sortens fantastiska NI-MH, de som kommer fulladdade, inte tappar laddningen lika fort, är mycket bättre för miljön och som skall fungera mycket bättre i digitalkameror har inte visat sig vara så värst mycket bättre. De ser halvdöda ut redan efter en liten stund, men de håller sig iofs. på den nivån tills de verkligen är slut, så det kanske bara är en fråga om något slags skendödhet...
melanderhenrik
Aktiv medlem
Jag hade stora problem med att få min kamera att fungera med ett set nya GP powerbank 2700mAh, kunde ta en bild sen dog allt. Detta löste sig när jag startade kameran med ett manuellt objektiv på. Nu hittar kameran batterierna utan problem varje gång. Tagit över 400 bilder, 6 minuter video och använt LV och tittat på bilderna på displayen väldigt väldigt mycket.
FotoZ
Aktiv medlem
Jag kör på de medföljande batterierna nu, de andra är på laddning. Hoppas det blir sol i helgen så jag kan testa.
Det är hursomhelst en liten och spännande kamera. Kul design. Jag har ju en blå då... verkar ha pärlemors lack på den blå metallicen. Haha. Ångrar nästan att jag inte valde röd eller vit, blått känns något ja... halvt så där. Den är snygg, men inte utmanande... Nåja. fin är den iaf.
Snabb och responsiv. Enormt många inställningar och en tjockare instruktionsbok än till min K10D! Det ni! Info-menyn när man trycker på, ja, info - känns väldigt p&s digitalkompakts-mässig...
Sökaren är mindre än i min *ist DS... men kameran i övrigt... ojoj.
Ingen ersättare för min K10D, men trevlig!
Och med DA 35 macrot är den så liten så liten.
Enhands-kamera. Verkligen.
Det är hursomhelst en liten och spännande kamera. Kul design. Jag har ju en blå då... verkar ha pärlemors lack på den blå metallicen. Haha. Ångrar nästan att jag inte valde röd eller vit, blått känns något ja... halvt så där. Den är snygg, men inte utmanande... Nåja. fin är den iaf.
Snabb och responsiv. Enormt många inställningar och en tjockare instruktionsbok än till min K10D! Det ni! Info-menyn när man trycker på, ja, info - känns väldigt p&s digitalkompakts-mässig...
Sökaren är mindre än i min *ist DS... men kameran i övrigt... ojoj.
Ingen ersättare för min K10D, men trevlig!
Och med DA 35 macrot är den så liten så liten.
Enhands-kamera. Verkligen.
larsilarv_tele2.se
Medlem
Batteriproblem löst
Har, som har rapporterats tidigare, haft problem med uppladdningsbara batterier. Har provat Hähnel och GP men antingen meddelar kameran batteriet slut eller visar indikatorn på rött. Detta trots nyladdade batterier. Efter diskussion med min fotohandlare försåg han mig med 4 st "Ansmann Energy Digital 2850 mAh". Nu går min röda K-x som tåget!
Har, som har rapporterats tidigare, haft problem med uppladdningsbara batterier. Har provat Hähnel och GP men antingen meddelar kameran batteriet slut eller visar indikatorn på rött. Detta trots nyladdade batterier. Efter diskussion med min fotohandlare försåg han mig med 4 st "Ansmann Energy Digital 2850 mAh". Nu går min röda K-x som tåget!
FotoZ
Aktiv medlem
Mina Uniross 2300 fungerar, ja jag kan använda kameran iaf och den visar grönt. Jag har ingen aning hur länge de kommer att räcka, men jag skjuter på så får vi se... Jag har använt dem i min *ist DS och iaf fått ut över 400 bilder med dem per laddning. (Med CR-V3 i *ist DS fick jag närmare 900 - 1 200 bilder som bäst).
Nästa på tur att prova är mina Uniross 2100 och så har jag en upssättning Hähnel också.
Använder Uniross laddare.
Nästa på tur att prova är mina Uniross 2100 och så har jag en upssättning Hähnel också.
Använder Uniross laddare.
FotoZ
Aktiv medlem
K-x blev nya familjekameran i Kamera&Bild.
Den är väl förtjänt att vara det!
Kritiken gäller ljudet från slutaren och
autofokusen samt att det är vanliga batterier.
Slutaren låter inte värre än andra instegskameror tycker jag.
Och tycker man att autofokusen låter för mycket så får man väl skaffa ett objektiv med inbyggd motor. Tycker man att Pentax egna är för dyra så finns det flera alternativ från Sigma. Sigma 18-50 f/2.8-4 HSM i kombination med 50-200 f/4-5.6 HSM är ett prisvärt budgetpaket.
Batterierna tycker jag inte är något att klaga på. Särskilt inte nu när kamerans mjukvara har uppdaterats så den kramar ut ännu mer av batterierna än förr.
Bättre bildkvalitet än K7...
Beror på hur man ser det. För JPEG så har ju K-x fler finesser och grejjer, den är mer som en p&s där. Kör man fabriksinställningarna tycker jag att K-x är lite väl... p&s kompatkzoom. Nu går det ju att justera ner, men ändå...
För RAW så kan ju K-7 skriva ut större bilder, och den högre upplösningen är även välkommet för utskrifter i mindre storlekar.
Talar vi webbilder och inte utskrifter så kan mycket väl K-x tyckas ha bättre bildkvalitet, särskilt om man jämför bilder 100% - vilket blir till en nackdel för K-7 då den har fler pixlar vilket gör att på pixelnivå ser det sämre ut eftersom skärmen är fixerad och inte har variabel pixelstorlek. På utskrifter så kan man skriva ut med högre upplösning och då blir det fler pixlar på samma yta med K-7 och det ger en högre detaljupplösning och mindre brus än vad som syns när pixlarna är samma storlek.