Jag är en svag människa....försökte hålla emot men det slutade ändå med att jag hämtade ut en K3:a igår....
Jag hade tänkt vänta på mer utförliga tester innan jag skulle besluta mig men en förestående resa till Indien skyndade på beslutsprocessen.
Mina första reflektioner efter att ha enbart ha testat hemma i lägenheten är följande (jag ger mig inte in i någon jämförelse med andra märken...).
Hela bygget andas kvalitet, den ökade vikten mot K5:an märks men är inte störande, det enda som känns lite rackigt är "låsarmen" till funktionsratten. Ergonomin känns bra men jag hade föredragit om AF-knappen hade fått sitta på samma plats som på K5, nu känns det som att jag måste leta med tummen för att hitta den. En vanesak förmodligen. Vredet för filmning är ett lyft och förenklar så det kan kanske bli lite mer filmsekvenser i framtiden.
AF:n upplever jag som väsentligt förbättrad, i vart fall jämfört med K5. Snabbare och mer exakt även om praktiska fältstudier får utvisa om känslan kvarstår. Slutaren upplever jag som mycket tystare än tidigare. Bildkvalitet och ISO-egenskaperna låter jag vara osagt tillsvidare, har inte kunnat testa det ordentlig. Sökaren är en höjdare. Tillvägagångssättet för ändring av AF-funktion är nytt men en vanesak.
Trevliga överraskningar finns, åtminstone för undertecknad som inte följt alla trådar på nätet. HDR-funktion i RAW-format, AF vid filmning (men snabb var den inte när det provades...).
På minussidan är att batterigreppet till K5 tydligen inte ska passa. Med tanke på de små ändringar som gjorts på huset kunde de ha bjudit på kompatibilitet genom att låta bottenplattan matcha K5:an, de säljer förstås fler batterigrepp om man behöver byta. Någon vänlig själ kommer förmodligen prova om det går att köra med D-BG4 på K3 så det återstår att se.
Om någon känner sig manad att framföra kritik mot mina första intryck så står det förstås denne fritt att så göra men mina intryck är rent subjektiva och grundas inte på någon djuplodande kunskap om vare sig teknik eller fotografering