Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
pentax håller på att bli uppköpt?
- Trådstartare _idaa
- Start datum
För ett tag sen var det nån intervju med någon lirare som jag vill minnas representerade någon tung ägare i Pentax. Har för mig att han i inlindade ord sa att kamerabranschen var för IT-tung för Pentax idag, att de inte klarade av tempot, och att de på sikt borde sälja av kameraverksamheten. Med reservation för mitt guldfiskminne. Det finns nog några gamla trådar i forumet där det diskuteras.
Ingenting är särskilt framtidssäkert idag. Gillar du Pentax är det ett val så gott som något annat. Söker du trygghet gissar jag att Canon är den stadigaste plankan att stå på.
Ingenting är särskilt framtidssäkert idag. Gillar du Pentax är det ett val så gott som något annat. Söker du trygghet gissar jag att Canon är den stadigaste plankan att stå på.
SixBySix
Aktiv medlem
Överlevnad för pentax mellanformat är väl lite tveksamt precis som för flera andra märken. Däremot är mitt tips att pentax småbildssystem kommer finnas kvar ett tag till. Om inte annat så kommer väl Panasonic ta ett större ägarintresse. Men objektivfattningen kommer nog inte att ändras. Det är min gissning. Sedan är det ju alltid lite säkrare att välja Canon, Nikon och nu Sony. Men ärligt, köper du en kamera idag lär den väl hänga med max 4 år. Och så länge lär väl objektiv mm finnas tillgängligt.
Dessutom skulle de lägga ner kommer jag garanterat köpa en, om inte annat för att kunna använda K100D med fasta ljusstarka begagnatgluggar som lär bli väldigt billiga på begagnatmarknaden.... efter ett tag...
Dessutom skulle de lägga ner kommer jag garanterat köpa en, om inte annat för att kunna använda K100D med fasta ljusstarka begagnatgluggar som lär bli väldigt billiga på begagnatmarknaden.... efter ett tag...
interpix
Aktiv medlem
Inget jag heller hört något om men även om det skulle vara sant så betyder det ju att det finns en köpare som vill driva verksamheten vidare. Därför är det helt ologiskt att varna för Pentaxköp med den motiveringen.
Vad som däremot skulle kunna vara oroande var om tex verksamheten gått dåligt. Det senaste resultatet från Pentax Imaging visade på ökad försäljning och en vinst på 200.000.000 yen. Detta innan man hunnit ta del av försäljningsframgångarna med K100D, så visst kan man väl tänka sig att det kan finnas intresserade köpare.
Vad som däremot skulle kunna vara oroande var om tex verksamheten gått dåligt. Det senaste resultatet från Pentax Imaging visade på ökad försäljning och en vinst på 200.000.000 yen. Detta innan man hunnit ta del av försäljningsframgångarna med K100D, så visst kan man väl tänka sig att det kan finnas intresserade köpare.
interpix
Aktiv medlem
jimh skrev:
För ett tag sen var det nån intervju med någon lirare som jag vill minnas representerade någon tung ägare i Pentax. Har för mig att han i inlindade ord sa att kamerabranschen var för IT-tung för Pentax idag, att de inte klarade av tempot, och att de på sikt borde sälja av kameraverksamheten. Med reservation för mitt guldfiskminne. Det finns nog några gamla trådar i forumet där det diskuteras.
Jag läste igenom artikeln, phu..
Det han säger är att digitalkameror är inget att syssla med för kameratillverkare. Förmodligen ett av årtiondets mest korkade uttalanade.
Jag återger ett citat för att bespara andra läsare resten av artikeln.
"The mistake that Pentax and other camera manufacturers made was in digital cameras, which as a business are not like cameras but more like home electronics, with short product cycles. It's not an efficient business for camera manufacturers to be in"
Jag tvivlar på att han fick något gehör för sina ideér....
.Z.
Aktiv medlem
Men tänk om han har rätt dåpapi skrev:
"It's not an efficient business for camera manufacturers to be in"
Jag tvivlar på att han fick något gehör för sina ideér....
//Larsa
millimeter
Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Då läggs all kameratillverkning ner och vi alla får börja samla frimärken istället... eller kanske börja med stavgång :-D .... *s*
Jag är redan där
Bilagor
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Det finns ingen grund i ryktena om att Pentax är på väg att lägga ner sin kameraverksamhet. Pentax Imaging Business Corp går idag bra, de gjorde vinst första halvåret i år och på den japanska hemmamarknaden går Pentax från klarhet till klarhet. K100D har blivit en stor succé och trots att fabriken går för fullt dygnet runt så klarar Pentax ändå inte av att möta den stora efterfrågan, tillverkningskapaciteten räcker inte för denna enorma succé som K100D har blivit. Detta har gjort att tilldelningen för andra marknaden har blivit liten.
Pentax har ett samarbetsavtal med Samsung Techwind om framtagning av nya digitala systemkameror, mycket av den teknik som finns i K100D kommer från Samsung. Samsung är en av världens största komponenttillverkare och Techwind divisonen har en uttalat målsättning att bli nummer 1 på marknaden i första hand och om de inte lyckas med det, så räknar de med att iallafall klå Sony som de ser som sin huvudkonkurrent.
På Photokina mässan nu i September kommer Pentax lansera en vidarutveckling av sitt kamera och objektivprogram, det kommer även lanseras under Samsungs varumärke.
Pentax räknar med att göra stor succé med en kamera som tekniskt briljerar till ett lägre pris än konkurrenterna. De bygger en ny fabrik i Vietnam för objektiv för att möta den förväntade stora efterfrågan, den kommer vara i full produktion i Oktober. På Photokina mässan kommer även Pentax lansera sin nya digitala mellanformatare 645D.
Inget av detta tyder ju på att Pentax på något vis är ett döende företag, tvärtom vill jag påstå!
De aktieägare som har önskat att Pentax ska lägga ner sin kameratillverkning, baserade sina åsikter på förra årets svaga resultat. I år går det bättre för Pentax och det är framförallt samarbetet med Samsung (som inleddes i Oktober förra året) som har hjäpt Pentax agera snabbare och mer kostnadseffektivt på marknaden, till fröjd för aktieägarna.
Hälsar
R
Pentax har ett samarbetsavtal med Samsung Techwind om framtagning av nya digitala systemkameror, mycket av den teknik som finns i K100D kommer från Samsung. Samsung är en av världens största komponenttillverkare och Techwind divisonen har en uttalat målsättning att bli nummer 1 på marknaden i första hand och om de inte lyckas med det, så räknar de med att iallafall klå Sony som de ser som sin huvudkonkurrent.
På Photokina mässan nu i September kommer Pentax lansera en vidarutveckling av sitt kamera och objektivprogram, det kommer även lanseras under Samsungs varumärke.
Pentax räknar med att göra stor succé med en kamera som tekniskt briljerar till ett lägre pris än konkurrenterna. De bygger en ny fabrik i Vietnam för objektiv för att möta den förväntade stora efterfrågan, den kommer vara i full produktion i Oktober. På Photokina mässan kommer även Pentax lansera sin nya digitala mellanformatare 645D.
Inget av detta tyder ju på att Pentax på något vis är ett döende företag, tvärtom vill jag påstå!
De aktieägare som har önskat att Pentax ska lägga ner sin kameratillverkning, baserade sina åsikter på förra årets svaga resultat. I år går det bättre för Pentax och det är framförallt samarbetet med Samsung (som inleddes i Oktober förra året) som har hjäpt Pentax agera snabbare och mer kostnadseffektivt på marknaden, till fröjd för aktieägarna.
Hälsar
R
Thunderbird
Aktiv medlem
jimh skrev:
Söker du trygghet gissar jag att Canon är den stadigaste plankan att stå på.
Ehhh.... Va?
/ E
interpix
Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Ehhh.... Va?
/ E
Jo det är sant, Microsoft har inlett ett sammarbete Canon och kommande modeller får 2,5" touch skärm och Windows som operativsystem.
Thunderbird
Aktiv medlem
papi skrev:
Jo det är sant, Microsoft har inlett ett sammarbete Canon och kommande modeller får 2,5" touch skärm och Windows som operativsystem.
Min fråga/reaktion, kvarstår
/ E
Canon tjänar pengar på kameror, har tjänat pengar på kameror länge och drar in pengar på (och har kontroll över) ett större antal av produktionsleden än många andra. Jag tror inte det är en så vild gissning att de står stadigast.Thunderbird skrev:
Min fråga/reaktion, kvarstår
Thunderbird
Aktiv medlem
jimh skrev:
Canon tjänar pengar på kameror, har tjänat pengar på kameror länge och drar in pengar på (och har kontroll över) ett större antal av produktionsleden än många andra. Jag tror inte det är en så vild gissning att de står stadigast.
Troligtvis har du rätt. Hualigen vilket vidrigt scenario. I synnerhet om det som papi skrev, blir verklighet.
/ E
Mikke Sandberg
Aktiv medlem
papi skrev:
Kameran kommer inte att bli så snabb, en bild var femte minut bara...