Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax över axeln
- Trådstartare quarc
- Start datum
x-country
Aktiv medlem
Fotopromenad med kameran på axeln, fina vintervyer och gammaldags julmarknad
Underbara vinterbilder! Vilket fint ljus!
x-country
Aktiv medlem
Hade kameran över axeln vid söndagens hundsläpp i Mariestad...
/Lars
Härlig fartkänsla!
murre58
Avslutat medlemskap
Härligt!
Mycket vackert!
/Lars
Strax innan mörkret faller. Frösökyrka mot Oviksfjällen. K-5 + FA*400mm.
Mycket vackert!
/Lars
quarc
Aktiv medlem
Idag var det Pentaxväder igen, dags att ta ut nya K5IIs i snöslasket några timmar och kolla så den är ordentligt tät. Det var den. Imponerande snabb och exakt AF. Inte mycket ljus idag, fotade bl.a. flygande måsfågel mot vit himmel, funkade bra. Kameran hittade också enkelt fokus genom all snö.
Ruggigt skarpa bilder får man också, och har inte sett någon moiré ännu.
SL verkade ha några bussar igång i alla fall.
Bilagor
x-country
Aktiv medlem
Idag var det Pentaxväder igen, dags att ta ut nya K5IIs i snöslasket några timmar och kolla så den är ordentligt tät. Det var den. Imponerande snabb och exakt AF. Inte mycket ljus idag, fotade bl.a. flygande måsfågel mot vit himmel, funkade bra. Kameran hittade också enkelt fokus genom all snö.
Bilderna fångar verkligen känslan! Nyfiken på nya IIs. Är det märkbar skillnad på AF och skärpa? Överväger ett köp...
quarc
Aktiv medlem
Bilderna fångar verkligen känslan! Nyfiken på nya IIs. Är det märkbar skillnad på AF och skärpa? Överväger ett köp...
Jag skall försöka göra lite mer seriösa jämförande tester under julhelgen när jag får lite mer tid. Rent subjektivt KÄNNS AF snabbare och säkrare. Och bilderna KÄNNS skarpare (jag får ställa ner skärpningen i LR jämfört med hur det är satt för K5.
Men det sägs ju att man skall kunna skärpa bilderna från K5 till nästan samma nivå som K5IIs.
Jag har inte sett moire eller färgfel per pixel. Men jag vet ju att de finns där så jag måste bara leta upp dem och studera hur de ser ut.
Får bli lite bilder med samma objektiv och olika kameror för att jämföra. Blir väl till att fota på någon skärpekarta kanske. Det intressanta är ju egentligen inte bilen ur kameran, utan den färdiga bilden.
Antipodian
Aktiv medlem
Fredrik183
Aktiv medlem
Kan tyvärr inte bidra till julstämningen, utan jag får njuta av den stämning ni lägger upp här i Pentax över axeln.
Här är dock en bild från idag att värma sig vid
Ha en God Jul när det är dags!
Johan
He, he! Som antipodian måste ju det där med julstämningen vara lite klurigt att få till...
Kanske det här kan vara något som bidrar och att svalka sig med:
Bilagor
x-country
Aktiv medlem
He, he! Som antipodian måste ju det där med julstämningen vara lite klurigt att få till...
Vackert! Som hämtat ur den gamla filmen "Tomten - en vintersaga"
F.Eliasson
Aktiv medlem
Strax innan mörkret faller. Frösökyrka mot Oviksfjällen. K-5 + FA*400mm.
Otroligt vackert. Tack för den, Jörgen!
VisualD
Aktiv medlem
Wow, hur har du tagit den och finns den i större format? Imponerande av en K-x, men objektivet ser jag inte.He, he! Som antipodian måste ju det där med julstämningen vara lite klurigt att få till...
x-country
Aktiv medlem
ett skot emot m42 nebulan som ligger vid orion.med 400mm & o-gps
Mäktigt! Hur lång var slutartiden?
x-country
Aktiv medlem
Otroligt vackert. Tack för den, Jörgen!
1000-tack! Blir det någe fjäll för dig efter julen? God jul och gott nytt år!
ibbe76
Aktiv medlem
Mäktigt! Hur lång var slutartiden?
30sec,5,6f iso12800 Fa*400mm
Lär man sig och stacka kan man ju tex sänka tiden och det höga bruset jämnar även ut sig vid stackning