Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax över axeln
- Trådstartare quarc
- Start datum
fikkser
Aktiv medlem
Premiärfoto med min k20d. Släng er i väggen ni som har envisas med att ha kvar era k10or! Är sjukt imponerad av brusprestandan i k20! Taskigt exponerat men det får ni ta.
Iso 3200 överst, iso 800 under. Fast det syns väl inte här, men ändå!
Bilagor
quarc
Aktiv medlem
Premiärfoto med min k20d. Släng er i väggen ni som har envisas med att ha kvar era k10or! Är sjukt imponerad av brusprestandan i k20! Taskigt exponerat men det får ni ta.
K20 har grymt bra brusprestanda, kul att du är nöjd.
Länge sedan jag såg en mungiga, iofs länge sedan jag såg sparris också, men det är ett mer medvetet val
lunma
Aktiv medlem
Höstens intåg, första bilden från 2/11, den andra den 20/11. Den tredje får en att inse att det nog är höst. Peter har du lämnat in kameran för vinterförvaring, ingen bild på en vecka? Jag tror att det uppstått en relation mellan mig och min DA 15.
/Mats
/Mats
Bilagor
quarc
Aktiv medlem
Höstens intåg, första bilden från 2/11, den andra den 20/11. Den tredje får en att inse att det nog är höst. Peter har du lämnat in kameran för vinterförvaring, ingen bild på en vecka? Jag tror att det uppstått en relation mellan mig och min DA 15.
/Mats
Nejdå alla kameror är i fotoskick, och jag bär frotfarande alltid en kamera med mig. Håller dock på att byta jobb just nu så det är lite mycket. Dessutom becksvart när man skall hem, iofs inget problem, men de bilderna känns lite uttjatatade. Fotade lite förra helgen som jag inte hunnit gå igenom ordentligt, kanske lägger upp nåt senare.
lunma
Aktiv medlem
Två från idag, torr humlekott inne på uteplatsen samt en oktoberaster som inte har gett upp ännu. Det var ju inte så mycket ljus ute idag så jag var tvungen att använda "extra ljuset" till bägge. Humlekotten var enbart den inbyggda. Oktoberastern var det en trådlös 540 från sidan.
/Mats
/Mats
Bilagor
carina
Medlem
Hur vattentät/väderskyddad är en Pentax?
Hej!
Hoppas jag inte går alldeles för ot nu (i så fall får nån gärna ta bort inlägget), men jag blev så himla nyfiken och måste få fråga!
Jag halkade in på den här tråden av en slump men blev kvar tills jag hade bläddrat igenom alla sidorna bara för att kika på era fantastiska bilder! En sak som jag började fundera över dock, regn är uppenbarligen "Pentax-väder", men hur vattentät är den egentligen? Vad skiljer t ex en Pentax från min (ok makens, men det är jag som använder den...) Nikon D700 som också ska vara väderskyddad?
Mvh en mycket nyfiken Carina...
Hej!
Hoppas jag inte går alldeles för ot nu (i så fall får nån gärna ta bort inlägget), men jag blev så himla nyfiken och måste få fråga!
Jag halkade in på den här tråden av en slump men blev kvar tills jag hade bläddrat igenom alla sidorna bara för att kika på era fantastiska bilder! En sak som jag började fundera över dock, regn är uppenbarligen "Pentax-väder", men hur vattentät är den egentligen? Vad skiljer t ex en Pentax från min (ok makens, men det är jag som använder den...) Nikon D700 som också ska vara väderskyddad?
melanderhenrik
Aktiv medlem
Hej!
Jag vet inte hur vädertätad en D700 är, men min Pentax K20D ställer jag in i dushen med ett vädertätat objektiv på när den har blivit skitig på någon fotoutflykt. Så den kan utstå allt utom att bli nersänkt i vatten.
Fogel70
Aktiv medlem
Det är nog ingen större skillnad i väderskyddet, men priserna skiljer rätt mycket (speciellt på vädertätade objektiv).
Pentax vädertätade objektiv (8 st) ligger i prisklasser mellan 2000-15000:-, medans Nikons (10 st) kostar 15000-100000:-. Det skiljer rätt mycket i vilka objektiv det handlar om givetvis, då Pentax utbud främst riktar sig mot avancerade amatörer och Nikons till proffs.
(Uppgifter hämtade från Cyberphoto)
Pentax vädertätade objektiv (8 st) ligger i prisklasser mellan 2000-15000:-, medans Nikons (10 st) kostar 15000-100000:-. Det skiljer rätt mycket i vilka objektiv det handlar om givetvis, då Pentax utbud främst riktar sig mot avancerade amatörer och Nikons till proffs.
(Uppgifter hämtade från Cyberphoto)
carina
Medlem
Wow, ställa kameran i duschen! Jag hade aldrig ens kommit på tanken...
Då tror jag att jag har hittat ett svar jag nöjer mig med, huset är nog ungefär detsamma vad gäller vädertätning, men nån vädertätad optik tror jag inte vi har (har mest gamla objektiv från makens F5-dagar, därav föll valet på en D700 nu).
Jag tror hur som helst att jag låter kameran stanna utanför badrummet tillsvidare...
Då tror jag att jag har hittat ett svar jag nöjer mig med, huset är nog ungefär detsamma vad gäller vädertätning, men nån vädertätad optik tror jag inte vi har (har mest gamla objektiv från makens F5-dagar, därav föll valet på en D700 nu).
Jag tror hur som helst att jag låter kameran stanna utanför badrummet tillsvidare...
quarc
Aktiv medlem
Hej!
Jag har fotat i timmar i hällregn utan något som helst skydd för kameran med DA200 och DA55. Känner mig helt säker, och skull inte tveka att duscha av den om den blivit nerstänkt med lera eller liknande (har dock inte hänt ännu). Jag brukar dock tänka på att låta kameran lufta med ett otätat objektiv då och då, samt låta den ligga med öppna luckor, i det fall det kommit in någon fukt så har det ju svårt att komma ut ur en tätad kamera. Jag har även bra erfarenhet av att använda kameran i duggregn med vanligt objektiv. Jag hänger den över axeln (som rubriken antyder), och kameran skyddar objektivet för den värsta vätan (under förutsättning det kommer mest uppifrån).
Jag har ingen erfarenhet av D700, men jag antar att eftersom prislappen är några gånger högre är man också mer försiktig.
pentaxZ
Aktiv medlem
På väg hem från Lagefors till Örebro tog jag dessa bilder när vi stannade i Hova för en bensträckare. Regn och nattlig gatufoto är en helt oslagbar kombination. K20D och SMC Pentax-M 1:1,7 50mm, min absoluta favoritglugg. ISO 400, f1,7, 1/6 och 1/8s.
Bilagor
Senast ändrad:
lunma
Aktiv medlem
Dagens självplågare, dessa personer har just varit i och tagit sig ett lunchdopp vid Marievik idag, de brukar göra det ganska ofta. Jag hade DA 15 på så bilden är ett 100% utsnitt, får se till att ha något längre på. Avslutar med en halvmåne från i kväll.
/Mats
/Mats
Bilagor
micke81
Medlem
Det var lite trångt under Årstabron igår
/Mats
Bekant.. Jobbat på B/B Tug som drar Lodbrok