Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)
- Trådstartare the_Rose
- Start datum
ebermark
Avslutat medlemskap
Ett ensamt GeForce GTX295 vill ha ett 600W nätagg. Lägg på ett eventuellt ytterligare sånt kort, en rejält överklockad Core i7 och ett antal diskar så inser man snart att 750W är i underkant...Oj vart hittar du ett grafikkort som drar 600W???
Nu är det ju givetvis skillnad på den faktiska effekten kortet drar och vad som är satt som minimumkrav, men ja...
ebermark
Avslutat medlemskap
Någon har tittat på ZeitgeistPengar idag är inte värda något över huvud taget (de privat ägda storbankerna vad duktiga med att se till att det blev så för många år sedan, förr kunde man faktiskt hämta ut guld i motsvarighet för de sedlar man ägde, idag är sedlarna inte värda mer än pappret de är tryckta på) och banken får skapa pengar utifrån luft mer eller mindre (90% av insatt kapital får återskapas utan någon som helst täckning, att det insatta kapitalet i sig är ett lån spelar ingen roll).
iBoat
Aktiv medlem
Att få en Windowsmaskin att gegga ihop är inget problem, det är bara att använda den. Eftersom de allra flesta inte vill eller kan "sköta om" datorn på alla sätt och vis utan istället använda datorn, kommer den förr eller senare behöva omvård. Det känner nog de flesta PC användarna igen.
Ett litet klipp från en undersökning:
"Yahoo har nöjdare surfare än Google.
Apple har gladast datoranvändare.
Och Lexusägarna trivs bäst med bilen.
I går kom rapporten över vad det amerikanska folket tycker om service och kvalité på olika teknikprodukter. Det är The University of Michigan som tar fram det så kallade American Customer Satisfaction Index.
När det gäller portaler och sökmotorer så har Yahoo gått förbi Google i kundnöjdhet under året. Yahoo hoppar upp fyra procent samtidigt som Google rasar lika mycket sedan förra året. Följden blir att Yahoo hamnar på index 79 och Google hamnar på 78.
I undersökningen visar det sig att amerikanerna blir nöjdare och nöjdare med bilar. Enligt undersökningen ligger kundnöjdheten nu på index 82 för hela bilbranschen på den 100-punktiga skalan. Det är en uppgång på en procent jämfört med tidigare. Lexus toppar listan på index 87.
I pc-branschen är Apple det företag som har den största kundnöjdheten. Detta trots att företaget tappar fem procent sedan förra undersökningen. Och en förklaring till att Apple tappar i kundnöjdhet kan vara att företaget haft en stark tillväxt på sistone.
- Apple har aldrig tidigare erfarit en sådan tillväxt som under de senaste åren. Som Toyota kan vittna om är det inte enkelt att hantera kvalité och kundnöjdhet när ett företag snabbt måste öka produktionen eller tillhandahålla service till ett större antal kunder, förklarar Claes Fornell, professor vid University of Michigan.
Fakta: Kundnöjdhet enligt American Customer Satisfaction Index 100-punktiga skala.
Bilar
Lexus: 87
Cadillac: 86
Buick: 86
Lincoln-Mercury: 86
Toyota: 84
Honda: 84
Chevrolet: 82
Ford: 80
Dodge: 80
PC-datorer
Apple: 79
Dell: 74
HP: 76
Compaq: 73
Portaler och sökmotorer
Yahoo: 79
Google: 78
Ask.com: 75
AOL: 67"
Ett litet klipp från en undersökning:
"Yahoo har nöjdare surfare än Google.
Apple har gladast datoranvändare.
Och Lexusägarna trivs bäst med bilen.
I går kom rapporten över vad det amerikanska folket tycker om service och kvalité på olika teknikprodukter. Det är The University of Michigan som tar fram det så kallade American Customer Satisfaction Index.
När det gäller portaler och sökmotorer så har Yahoo gått förbi Google i kundnöjdhet under året. Yahoo hoppar upp fyra procent samtidigt som Google rasar lika mycket sedan förra året. Följden blir att Yahoo hamnar på index 79 och Google hamnar på 78.
I undersökningen visar det sig att amerikanerna blir nöjdare och nöjdare med bilar. Enligt undersökningen ligger kundnöjdheten nu på index 82 för hela bilbranschen på den 100-punktiga skalan. Det är en uppgång på en procent jämfört med tidigare. Lexus toppar listan på index 87.
I pc-branschen är Apple det företag som har den största kundnöjdheten. Detta trots att företaget tappar fem procent sedan förra undersökningen. Och en förklaring till att Apple tappar i kundnöjdhet kan vara att företaget haft en stark tillväxt på sistone.
- Apple har aldrig tidigare erfarit en sådan tillväxt som under de senaste åren. Som Toyota kan vittna om är det inte enkelt att hantera kvalité och kundnöjdhet när ett företag snabbt måste öka produktionen eller tillhandahålla service till ett större antal kunder, förklarar Claes Fornell, professor vid University of Michigan.
Fakta: Kundnöjdhet enligt American Customer Satisfaction Index 100-punktiga skala.
Bilar
Lexus: 87
Cadillac: 86
Buick: 86
Lincoln-Mercury: 86
Toyota: 84
Honda: 84
Chevrolet: 82
Ford: 80
Dodge: 80
PC-datorer
Apple: 79
Dell: 74
HP: 76
Compaq: 73
Portaler och sökmotorer
Yahoo: 79
Google: 78
Ask.com: 75
AOL: 67"
tozz
Avslutat medlemskap
Bland annat, något alla borde se innan de börjar skrika om hur bra Euron ärNågon har tittat på Zeitgeist
tozz
Avslutat medlemskap
Mina Windowsmaskiner geggar inte ihop, vad gör jag för fel?Att få en Windowsmaskin att gegga ihop är inget problem, det är bara att använda den. Eftersom de allra flesta inte vill eller kan "sköta om" datorn på alla sätt och vis utan istället använda datorn, kommer den förr eller senare behöva omvård. Det känner nog de flesta PC användarna igen.
..lång text om amerikaner...
Du vill alltså göra en poäng med en undersökning på amerikaner, är du helt seriös?
Att Apples kvalité sjunkit nämnvärt kan nog ingen säga emot, att kvalitetskontrollen inte ökar tillsammans med försäljningen är tyvärr inte unikt för Apple utan mer eller mindre normen.
ebermark
Avslutat medlemskap
Här försöker vi minsann kvala in till SM i irrelevans!Ett litet klipp från en undersökning:
...
iBoat
Aktiv medlem
Mina Windowsmaskiner geggar inte ihop, vad gör jag för fel?
Du vill alltså göra en poäng med en undersökning på amerikaner, är du helt seriös?
Att Apples kvalité sjunkit nämnvärt kan nog ingen säga emot, att kvalitetskontrollen inte ökar tillsammans med försäljningen är tyvärr inte unikt för Apple utan mer eller mindre normen.
Hur menar du då? Är Amerikaner korkade eller inte representativa alls?
Du och några till är väl duktiga på att hålla ordning på era maskiner. Men jag tror inte att familjen Svensson som åker till Elgiganten för att "köpa data" besitter era kunskaper, och då kommer den att gegga ihop för eller senare. Jag har sett det sååå många gånger själv. Mina döttrars PC, min fars, kompisars med mera har alla behövt formatering och ominstallation. Mina döttrar kör varsin Mac Book sedan ett par år och det flyter bara på.
pet
Aktiv medlem
Ett ensamt GeForce GTX295 vill ha ett 600W nätagg. Lägg på ett eventuellt ytterligare sånt kort, en rejält överklockad Core i7 och ett antal diskar så inser man snart att 750W är i underkant...
Nu är det ju givetvis skillnad på den faktiska effekten kortet drar och vad som är satt som minimumkrav, men ja...
Antar att du kollat på vad som är rek från korttillverkaren???
I verkligheten/praktiken om man lastar ner det fullt skulle jag tror att detta kortet drar max 250W vid högsta topparna.
Tex i min gamla burk hade jag ett grafikkort som enligt spec/rek från tillverkare behöver ett 450W..Det kortet körde jag ihop med 8gig minne...överklockad amd processor..3 hdd...dvd brännare...3 ext usb hdd mm och det med ett 450W Corsair agg..aldrig några som helst problem...svalt och tyst utan spänningsdippar.
Jag räknade med kalkulatorn jag länkade till innan på en bruk med 2st sådana kort som du nämde plus: amd phenom x4...8 hdd..en dvd brännare..nätverkskort..4 usb diskar/enheter..4 ddr3 minnen...4 fläktar..ljudkort...extra pci kort..rek nätaggregat blev ca 900W...går man ner på ett kort så hamnar rek nätaggregat på ca 700W
Men visst stoppar man in allt detta i en burk så är det ju bra o ha ett 1000W agg ifall man vill pyttsa i ytterligare nått mer i burken ...men hur många normal/avancerade användare är det som proppar i allt detta i en burk?? Menar det rör sig om 2st kort som kostar ca 6000kr st plus en jäklar massa diskar mm.
Senast ändrad:
tozz
Avslutat medlemskap
Generellt sett är dom väldigt korkade ja, det baserar jag på min tid där då jag faktiskt frågade en hel del invånare och alla sa typ samma sak, "håll dig till kusterna, allt mellan är fyllt av galningar och inavel" . Jag är väldigt skeptiskt till intelligensen på ett folk där väldigt många röstar på den som uttrycker mest kärlek för Gud också, istället för samhällsrelaterade frågor.Hur menar du då? Är Amerikaner korkade eller inte representativa alls?
Du och några till är väl duktiga på att hålla ordning på era maskiner. Men jag tror inte att familjen Svensson som åker till Elgiganten för att "köpa data" besitter era kunskaper, och då kommer den att gegga ihop för eller senare. Jag har sett det sååå många gånger själv. Mina döttrars PC, min fars, kompisars med mera har alla behövt formatering och ominstallation. Mina döttrar kör varsin Mac Book sedan ett par år och det flyter bara på.
Marknadsmässigt är det en otroligt skev bild också då Apple har extremt mycket större marknad i USA än t.ex. i Europa där marknadsandelarna är mindre än 1% i vissa länder.
Så i slutändan handlar det om att användaren inte kan använda systemet på ett korrekt sätt och inte något annat.
Lite humor såhär på eftermiddagen:
http://www.youtube.com/watch?v=qHO8l-Bd1O4
iBoat
Aktiv medlem
Generellt sett är dom väldigt korkade ja, det baserar jag på min tid där då jag faktiskt frågade en hel del invånare och alla sa typ samma sak, "håll dig till kusterna, allt mellan är fyllt av galningar och inavel" . Jag är väldigt skeptiskt till intelligensen på ett folk där väldigt många röstar på den som uttrycker mest kärlek för Gud också, istället för samhällsrelaterade frågor.
Marknadsmässigt är det en otroligt skev bild också då Apple har extremt mycket större marknad i USA än t.ex. i Europa där marknadsandelarna är mindre än 1% i vissa länder.
Haha, ja det där får stå för dig. Vill bara påminna om att de korkade Amerikanerna konstruerar både ditt och mitt operativsystem.
iBoat
Aktiv medlem
Så i slutändan handlar det om att användaren inte kan använda systemet på ett korrekt sätt och inte något annat.
Men det är just själva poängen! I min värld är ett "underhållsfritt" system bättre än ett underhållskrävande.
tozz
Avslutat medlemskap
Nej det är dom smarta, jag sa "generellt sett", inte att alla var korkade. Korkade människor skriver inte operativsystemHaha, ja det där får stå för dig. Vill bara påminna om att de korkade Amerikanerna konstruerar både ditt och mitt operativsystem.
I min värld är Windows underhållsfritt, så vilket är det underhållskrävande i ekvationen?
casting
Aktiv medlem
är en effektivare användare...
På tal om att sitta i stora nätverk så hoppas jag nu att de flesta illvilliga systemadministratörer lärt sig att Macar och PC:s kan samexistera och tom kommunicera med varandra ;-) Nu har vi ju tom ett Unixfönster. (ja det var en liten känga till alla de sys.admin. jag jobbar med genom åren som påstått att det inte går att ha en Mac o Pc i samma nätverk)
Jag är ju en sådan illvillig systemmänniska då ;-) Såvitt jag vet kan man inte ansluta en Mac till en Active-Directory domän, inte tillämpa policys på dom och inte ha användare som inte är administratörer på sina Macar. Tills dess detta är löst lär Macen aldrig vara ett val för stora organsiationer...
Trots det har vi några enstaka Macar i nätverket som kom in innan jag fick bestämma.
I övrigt är Macen säkert jättebra. Jag uppfattar det som att Macen är bättre på framförallt färghantering medan du hellre spelar på en PC.
Sen förstår jag inte människor som lyckas med att sagga ner sina windowsmaskiner som en del påstår. Men det jag däremot saknar på PC:n är Macens uppstartsnabbhet.
tozz
Avslutat medlemskap
Kan någon förklara varför boot tid är viktigt? Jag förstår helt ärligt inte, kör alla laptops utan hibernate?
Mitt W7 tar väl några sekunder att boota, men även om det tog en minut så spelar det ingen roll eftersom jag inte ser någon mening med att stänga av datorn.
Så ni som tycker boot tid är så viktigt, varför?
Mitt W7 tar väl några sekunder att boota, men även om det tog en minut så spelar det ingen roll eftersom jag inte ser någon mening med att stänga av datorn.
Melker Humala
Aktiv medlem
Jag är ju en sådan illvillig systemmänniska då ;-) Såvitt jag vet kan man inte ansluta en Mac till en Active-Directory domän, inte tillämpa policys på dom och inte ha användare som inte är administratörer på sina Macar.
http://www.macwindows.com/ADinstruct.html
http://www.macsimumnews.com/index.p..._using_workgroup_manager_and_active_directory
och visst kan man ha användare som inte är admin.
casting
Aktiv medlem
http://www.macwindows.com/ADinstruct.html
http://www.macsimumnews.com/index.p..._using_workgroup_manager_and_active_directory
och visst kan man ha användare som inte är admin.
Den där kände jag ärligt inte till, men såvitt jag kan läsa så lär den ha begränsningar, och även om det inte skulle vara sant är det ju alldeles för krångligt. I en pc behöver du göra ytterst lite jämförelsevis.
Jag är inte familjär med användarhantering på en mac, men jag inser ju på en gång att distribution av patchar och program inte kommer fungera på sedvanligt vis med dom verktyg man vanligen har integrerat i en AD miljö. (SUS, MOm, essential server tex)
Sammantaget så kanske det går att lösa. Men kostnader i mjukvara och ansträngning komemr fortfarande att avhålla större organisationer från att köra det. Tror jag iaf. Och som det ser ut idag finns det ju iaf inga större företag som har en bas av Mac:ar (I Sverige iaf), utan dom brukar finnas i en handfull på marknadsavdelningen....
Men som sagt, som privatdator eller på ett mindre företag där man kan hantera klienterna manuellt lägger jag ingen värdering i vilken som är bäst.
casting
Aktiv medlem
Kan någon förklara varför boot tid är viktigt? Jag förstår helt ärligt inte, kör alla laptops utan hibernate?
Viktigt tycker jag inte det är, men nog sjuttom skulle jag vilja att den bootade snabbare. Och ärligt talat fattar jag inte att Microsoft löst detta, så förbaskat svårt borde det inte vara. Inte minst eftersom det är ett av dom flitigaste argumenten från Macintoshmänniskor.
tozz
Avslutat medlemskap
Förutom det otroligt begränsade utbudet i hårdvara, ganska avgörande för många av oss.det utmärkta med en mac är att man kan köra win möget om man vill lika väl som OSX.
den ultimata PCn är därför en mac.
.