Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Viktigt tycker jag inte det är, men nog sjuttom skulle jag vilja att den bootade snabbare. Och ärligt talat fattar jag inte att Microsoft löst detta, så förbaskat svårt borde det inte vara. Inte minst eftersom det är ett av dom flitigaste argumenten från Macintoshmänniskor.
Dom har halverat boot tiden i W7 och det är redo att användas direkt vid inloggning.
Systemet i testet jag läste bootade Vista på 40sek och W7 (7000) på 20sek. Det är en rätt bra förbättring, men så är W7 också ett helt fenomenalt operativsystem :)

Det som fördröjer min uppstart är USB-reset av den externa disken, tar några sekunder för det att varva upp och rapportera att den är redo.
 

Ahh.. du menar alla hotfixes och sådant som laddas ner automatiskt?

Eller du menar när jag trycker på strömknappen? Finns det något bättre sätt att starta upp datorn?

När den väl är igång så fungerar den utmärkt och AS400 jobbar på riktigt snabbt. Däremot förstår jag inte varför Office 2008 tvunget skall ta sådan tid på sig för att öppna gamla excelark.
 
det utmärkta med en mac är att man kan köra win möget om man vill lika väl som OSX.
den ultimata PCn är därför en mac.

.

Med hack o lite kunskap kan man köra OSx på en helt vanlig Pc.

Varför vill man dra in "win-möget" på sin kära Mac om man nu vet/har erfarenhet av att win "geggar igen" datorn så otroligt snabbt/lätt.

Dra man in "win-möget" på sin kära Mac så har man ju inte längre ett underhållsfritt system eftersom windows delen med sina applikationer mm som körs på Macen kommer att "geggar igen" datorn så otroligt lätt vilket betyder mycket underhåll :)....skydd för virus,trojaner mm är också ett måste då om man inte vill drabbas av detta på just win-delen i sin Mac(kan inte sprida sig vidare till OSx-delen).
 
med hack och lite kunskap så kan jag få en zanussi tvättmaskin att bli en utmärkt hembränningsapparat,svårigheten är att jag kan inte bränna och tvätta samtidigt.
dvs utan att tvätten luktar mäsk
 
Ahh.. du menar alla hotfixes och sådant som laddas ner automatiskt?

Eller du menar när jag trycker på strömknappen? Finns det något bättre sätt att starta upp datorn?

När den väl är igång så fungerar den utmärkt och AS400 jobbar på riktigt snabbt. Däremot förstår jag inte varför Office 2008 tvunget skall ta sådan tid på sig för att öppna gamla excelark.
Automatiskt om du vill att de ska ske automatiskt, skyll inte på inställningarna när det är du som gör dom :)
 
det problemet är nog minimalt om man har maskinen till att arbeta med och inte att skruva i.
eller du menar att en prof arbetsmiljö består av hopaplock.
Jag skruvar sällan i min dator (bara när jag byter hårdvara), varför skulle man annars göra det?
Jag arbetar till 80% med min dator, 20% spelar jag på den.

Företag uppskattar dyra avtal med leverantörer, och det har sina fördelar, t.ex. slipper man ha hårdvara liggandes på lager ifall något krisar sig, skillnaden är ju att du med t.ex. Dell kan ha en ny komponent hos dig på under 24h.
Jag har inga tvivel om att tusentals företag skulle kunna tjäna massor på custom-byggen.
Men även om du väljer en OEM är hårdvaruutbudet enormt mycket större i PC-världen, vilket du kan spara väldigt mycket pengar på som kund (om det nu är av intresse).
 
Viktigt tycker jag inte det är, men nog sjuttom skulle jag vilja att den bootade snabbare. Och ärligt talat fattar jag inte att Microsoft löst detta, så förbaskat svårt borde det inte vara. Inte minst eftersom det är ett av dom flitigaste argumenten från Macintoshmänniskor.

Min Windows Vista burk bootar mycket snabbare än min iMac.

/Karl
 
Automatiskt om du vill att de ska ske automatiskt, skyll inte på inställningarna när det är du som gör dom :)

Sorry, inte mitt val. Det är ett krav från vår IT-avdelning och min Mac därhemma blir inte långsammare av de automatiska uppdateringarna ;)

Så du menar på fullaste allvar att man ska strunta i de rekommenderade uppdateringarna? Det finns väl en anledning till varför de kommer?
 
varför en tråd som denna?
fördelen med mac är väl att allt fungerar i betydligt större utsträckning och att man väljer OSX framför Win.
Ungefär som att stoppa in samma v8 motor i en Lada eller BMW 540
Båda går framåt men resan blir fan så mycket angenämare med BMW

Men inte roligare ;)

(Jag är Hot Rodder och kör med hjärtat, men jag hajjar vad du menar)
 
Sorry, inte mitt val. Det är ett krav från vår IT-avdelning och min Mac därhemma blir inte långsammare av de automatiska uppdateringarna ;)

Så du menar på fullaste allvar att man ska strunta i de rekommenderade uppdateringarna? Det finns väl en anledning till varför de kommer?
Om du inte gillar att gå in på skumma porrsajter och ladda ner .exe filer som du kör som administratör klarar du dig fint, själv körde jag i 2år utan uppdateringar utan en skråma.
För övrigt startar datorn om automatiskt efter uppdateringar och är dessa planlagda till efter arbetstid "slipper" du uppstartstiderna, enkelt va?

Vet inte varför din dator skulle bli långsammare av att systemfiler ersätts, det är nog herr placebo som är och hälsar på.
 
Jag kör PC och jag avskyr det.
PC är nog den sista kommuniststaten med den all den här "Lita på storebor, vi vet bäst" mentaliteten.
När jag är inloggad som administrator vägras jag att öppna vissa mappar eller att utföra vissa operationer med att radera/flytta/döpa om filer.
Förut gick det att gå ut i DOS-läge och tvångsköra datorn därifrån.
För att inte tala om office.. Men det är en annan story..
Köpte en laptop med Vista. Såå seeg.. Försökte installera XP istället.
Nix Nix!!
 
...och min MacPro bootar snabbare än min windowsburk...

Sedan har jag kalaspuffar i bur också. De använder Linux.

Jämför du då två lika burkar? Min Vista och min iMac har bägge en CoreDuo-processor och 3GB RAM.

Vad du gör med dina kalaspuffar kan du hålla för dig själv.

/Karl
 
Jag kör PC och jag avskyr det.
PC är nog den sista kommuniststaten med den all den här "Lita på storebor, vi vet bäst" mentaliteten.
När jag är inloggad som administrator vägras jag att öppna vissa mappar eller att utföra vissa operationer med att radera/flytta/döpa om filer.
Förut gick det att gå ut i DOS-läge och tvångsköra datorn därifrån.
För att inte tala om office.. Men det är en annan story..
Köpte en laptop med Vista. Såå seeg.. Försökte installera XP istället.
Nix Nix!!
Eh, du har nog fått något om bakfoten, det är Apple som är storebror-företaget som påstår sig veta bättre än alla sina användare och tvinga dom till specifik hårdvara :)
Vill du veta hur mycket skräp en OSX installation infekterar ett nätverk med bara för att det ska ha sina underliga mappfunktioner och previews? Som tur är går det att stänga av men det är inte många som är så respektfulla tyvärr.

Att du inte kan öppna System Volume Information (som är den enda mappen jag vet man inte kan komma åt) är ganska logiskt, vad ska du göra i den?

Varför köper du en dator med hårdvara utan drivrutiner för operativsystemet du vill köra? Det funkar aldrig, oavsett om du kör *NIX eller Windows.
 
Eh, du har nog fått något om bakfoten, det är Apple som är storebror-företaget som påstår sig veta bättre än alla sina användare och tvinga dom till specifik hårdvara :)
Vill du veta hur mycket skräp en OSX installation infekterar ett nätverk med bara för att det ska ha sina underliga mappfunktioner och previews? Som tur är går det att stänga av men det är inte många som är så respektfulla tyvärr.

Att du inte kan öppna System Volume Information (som är den enda mappen jag vet man inte kan komma åt) är ganska logiskt, vad ska du göra i den?

Varför köper du en dator med hårdvara utan drivrutiner för operativsystemet du vill köra? Det funkar aldrig, oavsett om du kör *NIX eller Windows.

De fanns bara med Vista. Tänkte att det skulle bli bekvämt med köpt programvara för en gångs skull för att slippa microsofts gnäll om att mitt op är piratkopierat.
Finns många mappar jag inte kan jobba med.
 
De fanns bara med Vista. Tänkte att det skulle bli bekvämt med köpt programvara för en gångs skull för att slippa microsofts gnäll om att mitt op är piratkopierat.
Finns många mappar jag inte kan jobba med.

Håller med om att XP många gånger kan vara att föredra, det brukar i dom flesta fall gå att "nergrader". Vad är det för märke på laptopen?

Recycling-mappen finns också, men det är väl dom två?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.