Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur hans trovärdighet är, eller inte är, vet jag inte. Vad jag dock vet, är att min skola köpte in (mer eller mindre) "top-of-the-line"-PC runt 1988 och de var bestyckade med 80286. Köpte också en "hyfsad konsument-PC" till mig själv -- min första PC -- 1991. I den satt det också en 80286.

Denna typ av trådar har en tråkig tendens att alltid utmynna i personangrepp, men det blir trots allt lite humoristiskt när en part ifrågasätter andras trovärdighet, samtidigt som de själva har helt fel i sak...

Visst, jag håller med dig att det är tråkigt med personangrepp. Nu var det ju inte bara detta som fick mig att ifrågasätta trovärdigheten, men det går jag inte in på.

På vilket sätt har jag fel i sak? 286:an kom ju faktiskt 1982. Mina första grafiska konsoler (Scitex Softproof och Assembler) var bestyckad med 386 1988.
Så att påstå att 286:an var aktuell "in på 90-talet" är nog sant för den som ville fortsätta jobba i en 8-12 år gammal dator, annars inte.

Edit: 386:an kom redan 1986.

Senast ändrad:
Det Mats försöker säga är att den första datorn man använder måste vara den absolut senaste, allt annat är orimligt i hans värld.

Någon kan vara född 2000 och deras första dator kan fortfarande vara en 286:a. Förstår liksom inte hur det kan vara så svårt att förstå så enkla meningsbyggnader. Nu skrev ju Mats faktiskt att han bara gissade, och det är väl ungefär det han gjort i hela tråden.

Du borde kolla upp begreppet "livslängd" Mats, då kanske en hel del saker klarnar upp.

Det Mats försöker säga är att den första datorn man använder måste vara den absolut senaste, allt annat är orimligt i hans värld.

Någon kan vara född 2000 och deras första dator kan fortfarande vara en 286:a. Förstår liksom inte hur det kan vara så svårt att förstå så enkla meningsbyggnader. Nu skrev ju Mats faktiskt att han bara gissade, och det är väl ungefär det han gjort i hela tråden.

Du borde kolla upp begreppet "livslängd" Mats, då kanske en hel del saker klarnar upp.

Visst kan man vara född 2000 och använda en 286-dator. Men är det sannolikt? Nej det är det inte. Det tror jag du också håller med om även om du aldrig kommer att medge det.

Visst kan man vara född 2000 och använda en 286-dator. Men är det sannolikt? Nej det är det inte. Det tror jag du också håller med om även om du aldrig kommer att medge det.
Jodå, jag håller absolut med om att det inte är sannolikt. Men att någon datorintresserad inte skulle veta vad en 386:a är (som i princip har färgat hela Linuxvärlden) tycker jag låter ännu mindre sannolikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar