Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men snälla, besök vilken säkerhetskonferens som helst i världen, Black Hat eller CanSecWest borde duga, du kan väl ändå inte på allvar anse att 99mac skulle vara en bra källa för säkerhetsrelaterad information? Är väl samma folk som hänger där som på IDG.
Du kan läsa på Secunia också ifall du har tråkigt, http://secunia.com/advisories/search/?search=OS+X
Det släpps en hel del updates (och jag lovar att dom inte släpper dom för att dom har tråkigt på utvecklaravdelningen).

Impact:
Unknown
Security Bypass
Exposure of sensitive information
Privilege escalation
DoS
System access

Tillräckligt allvarligt eller är det inte skadligt nog?

ge ett exempel där mac användare har blivit drabbad.
ps jag har inte tråkigt.
tvärtom
 
ge ett exempel där en mac användare har blivit drabbad.
ps jag har inte tråkigt.
tvärtom
I alla fallen där koden har bevisats fungera.
Det var tydligen svårt att svälja sin stolthet ser jag. Men du kan ju fråga de kunniga personerna på 99mac, dom har säkert några exempel.
 
Det låter som ett kul experiment

Det låter som ett kul experiment detta med att bygga en PC som har samma prestanda som en Mac.
Tänk vad besviken man blir när man blir klar och inser att man måste installera Widows XP på den eller ännu värre Vista. Till detta så går ju per automatik 2/3 av alla systemresurser åt till att hålla igång diverse virusletarprogam.

Nästa pilsner är ju att man tvingas se skiten, finns det nåt fulare än en PC, och lyssna på högt fläktbrus...

Jag har nyligen gått över till Mac och har en Mac pro workstation där jag arbetar med bilder och film och den något dyrare Macen är värd varenda krona.
Från det att man startar burken tills man är ute och surfar tar det 13 sekunder, det tar det för min gamla PC att gå över från svart till blå bakgrund i uppstartsläget... sen har man ett par minutersväntan där man förvisso hinner gå ut å steka några ägg innan skiten är uppe och rullar...

Tack å hej / Macfreak
 
jag bad dig om ett exempel Erik
Du fick ju exempel, vill du ha unix timestamps på när varje scenario utfördes också eller?
Du bad om exempel på skadlig kod, jag gav dig mängder, att du inte kan acceptera det kan jag inte jag hjälpa, det får stå för dig.
Säkerhetshål försvinner inte bara för att du inte har råkat ut för dem, det kallas ignorans och avråds ganska så ordentligt inom säkerhetsvärlden.
 
Det är massor med trojaner och skadliga macron, men nej inte så många virus (därmed inte sagt att dom inte finns).

/Karl

Sluta nu... Det finns över 100 000 kända virus som kan angripa windows-plattformen. Om det inte är en definition på många så kan du sätta det i relation till hur många det finns till OSX. 1 st, upptäcktes 2006, Leap-A och sprids endast via ichat. Det finns en del macron som angriper vadå? Jo Microsoft-programvara på OS X.

Skadlig kod finns det säkerligen gott om också. Men den stora fördelen som jag ser det och precis som Mikael har påpekat, är att man kan köra macen i dagar utan omstart och den är lika pigg för det. Jag köpte min Macpro för snart 2 år sedan och har inte installerat om operativsystemet (bara uppgraderat till senaste versionen) och hade jag gjort kört samma tidsrymd poå en windowsburk utan att utföra diverse systemunderhåll så hade det varit klister idag. Jag hade som vana att installera om windows var sjätte månad, datorn blev betydligt snabbare och däri ligger en del av skillnaderna mot OSX.

Jag använder windows dagligen på jobbet och den blir bara segare och segare. När datorn var ny, var den snabb, men nu hämtar jag morgonkaffet medans den loggar in i Windows.
 
ge ett exempel där mac användare har blivit drabbad.
ps jag har inte tråkigt.
tvärtom

Finns nog en heldel Macanvändare som är drabbade annars hade Apple nog inte gått ut med detta i slutet av förra året/början på detta året.
Dock är problemen/hoten lång ifrån så stora som för win/pc-användare,men att säga att denna typen av problem/hot inte finns till Mac är att blunda för sanningen.

http://www.theregister.co.uk/2008/12/02/apple_mac_av_advice/
 
Vet inte vad folk gör med sina datorer, det verkar som ni misshandlar dom brutalt iaf.
Har haft Photoshop och några VMWare instanser igång non-stop i en vecka, allting går blixtsnabbt, kan byta mellan World of Warcraft till Photoshop utan någon som helst fördröjning (med 12mpix PSD-redigeringar laddade).
Nej ni, till ni kan leverera vetenskapliga tester och testmetoder säger jag som jag alltid säger, det är användaren det är fel på :)

Jag har för övrigt beställt en Mac till jobbet, men jag lever ju inte i den fantasivärlden ni gör där den skulle göra något bättre än en Windowsburk :)
 
Det är massor med trojaner och skadliga macron, men nej inte så många virus (därmed inte sagt att dom inte finns).

/Karl

Totalt ointressant om man kan läsa sig till att det finns virus och trojaner till macen.
Jag har haft min mac i snart 3 år, kraschar aldrig, har aldrig formaterat den, aldrig installerat om systemet, inga antivirus program.
Så jag har alltså aldrig haft problem med min dator och jag laddar ner med mesta, jag känner många som har mac ingen av dom har skydd mot virus och liknande och ingen av dom har nånsin fått virus. (inte som märks iaf)

Jag har också använt windows mycket, och känner andra som gör det. Där har jag upplevt massor med problem, speciellt att datorn blir sjukt seg efter ett tags användande.
Det finns ju en anledning till att så många upplever samma sak som jag.
 
Senast ändrad:
De allra flesta upplever sin Mac stabilare än PC, det framgår rätt tydligt i alla möjliga sammanhang. De flesta Mac-användare har dessutom erfarenhet av PC vilket gör det lätt att jämföra. Det är nog mindre vanligt att PC-användaren har erfarenhet av Mac. Det är kanske skälet varför många blir "talibaner" efter att ha bytt till Mac.

Ang virus och annat skit har jag bara upplevt detta en gång. Det var 1998 då en mask spreds via mail, floppy, CD och andra transportabla media. Den aktiverades av Quicktimes autostart vilket gjorde den lätt att oskadliggöra. Detta var alltså före OsX (tror det var OS 9.0). PC-användare brukar säga "anledningen till att det inte finns virus till Mac är att det är alldeles för få användare för att det ska vara roligt". Det fanns fler virus på 90-talet än det gör idag och på den tiden var det nästan bara reklambyråer och grafiska företag som körde Mac.

Jag är ingen tekniker och kan inte heller argumentera på det sättet. Jag konstaterar bara av egen erfarenhet att Mac är stabilare och säkrare än Win. Vad det beror på struntar jag i.
Har dock ingen erfarenhet av Vista som kanske är säkrare(?)
 
Senast ändrad:
Sluta nu... Det finns över 100 000 kända virus som kan angripa windows-plattformen. Om det inte är en definition på många så kan du sätta det i relation till hur många det finns till OSX. 1 st, upptäcktes 2006, Leap-A och sprids endast via ichat. Det finns en del macron som angriper vadå? Jo Microsoft-programvara på OS X.

Skadlig kod finns det säkerligen gott om också. Men den stora fördelen som jag ser det och precis som Mikael har påpekat, är att man kan köra macen i dagar utan omstart och den är lika pigg för det. Jag köpte min Macpro för snart 2 år sedan och har inte installerat om operativsystemet (bara uppgraderat till senaste versionen) och hade jag gjort kört samma tidsrymd poå en windowsburk utan att utföra diverse systemunderhåll så hade det varit klister idag. Jag hade som vana att installera om windows var sjätte månad, datorn blev betydligt snabbare och däri ligger en del av skillnaderna mot OSX.

Jag använder windows dagligen på jobbet och den blir bara segare och segare. När datorn var ny, var den snabb, men nu hämtar jag morgonkaffet medans den loggar in i Windows.
´

Jo, det finns massor med virus. Dom flesta virusen fungerar dock inte på en fullt updaterad Windows burk. Att dom finns och att dom är fler än till Mac går jag dock utan omsvep med på.

Min Windowsburkar jag kör hemma bootas endast om när en updatering kräver det, ca var annan vecka. Det har igen med att göra vad du kör för program på burken, hur mycket programvara du installerar och avinstallerar på maskinen.

/Karl
 
De allra flesta upplever sin Mac stabilare än PC, det framgår rätt tydligt i alla möjliga sammanhang. De flesta Mac-användare har dessutom erfarenhet av PC vilket gör det lätt att jämföra. Det är nog mindre vanligt att PC-användaren har erfarenhet av Mac. Det är kanske skälet varför många blir "talibaner" efter att ha bytt till Mac.

Ang virus och annat skit har jag bara upplevt detta en gång. Det var 1998 då en mask spreds via mail, floppy, CD och andra transportabla media. Den aktiverades av Quicktimes autostart vilket gjorde den lätt att oskadliggöra. Detta var alltså före OsX (tror det var OS 9.0). PC-användare brukar säga "anledningen till att det inte finns virus till Mac är att det är alldeles för få användare för att det ska vara roligt". Det fanns fler virus på 90-talet än det gör idag och på den tiden var det nästan bara reklambyråer och grafiska företag som körde Mac.

Jag är ingen tekniker och kan inte heller argumentera på det sättet. Jag konstaterar bara av egen erfarenhet att Mac är stabilare och säkrare än Win. Vad det beror på struntar jag i.
Har dock ingen erfarenhet av Vista som kanske är säkrare(?)

Tror dom felsta håller med om att Mac är lite stabilare och "rappare" .

Under den tid som jag har kört PC så har jag haft virus en gång,aldrig haft en bluescreen mm,inte märkt av att mina "burkar" blivit annmärkningsvärt slöare trotts att dom har stått på princip dygnet runt mm och flera av mina vänner har haft samma problemfria användande av Pc som jag.

Men är väl ganska självklart att användartalet delvis avspeglar sig i antalet virus,trojaner mm som finns ute..tex dom som skriver virus/trojaner för att på något sätt skada eller vinna något på sin skapelse slår ju givetvis till på den marknaden som är störs o där skadan/vinsten blir störs....nu när antalet Mac-användare börjar växa kraftigt så har man också sett att fler o fler trojaner mm börjar/har dykt upp.

Antar att du hade/har tur som inte laddade/har laddat ner det omtalade CS4 som innehåller just en av dessa "nya" trojaner som är skriven för just OSx.

http://www.theregister.co.uk/2009/01/26/more_mac_malware/

Läser man även alla andra/tillhörande artiklar på sidan så inser man ganska snabbt att trojaner mm sprider sig snabbt till OSx och troligvis även kommer blir ett större problem i takt med att användarantalet ökar annars hade ju inte Apple själva gått ut med varningar och rekommenderat virusprogram mm.
 
Senast ändrad:
Blev lite fel i en del av mitt inlägg till Mats Ö ovan...det som blev fel/inte va riktat till Mats Ö va biten ang laddat ner Photoshop CS4..den biten var egentligen riktad/ett svar till Benjamin Eiden som skrev följande:

"Så jag har alltså aldrig haft problem med min dator och jag laddar ner med mesta, jag känner många som har mac ingen av dom har skydd mot virus och liknande och ingen av dom har nånsin fått virus"
 
Alltid lika kul när folk tar kampen mellan Mac och PC personligt, det blir så otroligt givande diskussioner =)

Ursprungligen handlade tråden ju om en liten oskyldig tanke bakom Apple's prissättning. Efter att ha läst igenom tråden tycker jag att vi kan konstatera att det förmodligen skulle bli marginell skillnad (har man 35k att spendera på en dator kanske ett par 1000-lappar plus eller minus inte spelar så stor roll) om man nu skulle kunna köpa likvärdiga delar. Eller har jag uppfattat fel?

Man väljer väll helt enkelt det man vill. Tycker man om OSX väljer man det och tycker man om Win så väljer man det, punkt slut. Båda systemen har sina för och nackdelar.
 
Inte så mycket virus på (windows antar jag att du menar) PC-sidan? Nej då, visst inte :)
De senaste två åren har jag (vad jag kan komma ihåg) fått två virusvarningar: en när jag surfade och en på en diskett jag fick. Spionprogram och liknande finns det så klart mer av, men ännu tror jag mig inte ha sett ett sådant med högsta "allvarlighetsklassningen". Detta trots att jag är en ganska intensiv användare av Internet.

Allt detta kan man så klart inte dra några som helst generella slutsatser av -- mer än att ett *generellt* påstående om att PC alltid drabbas av en massa virus och andra elakheter, är totalt felaktigt.

Min teori är att problemet med virus och liknande, står i direkt proportion mot hur många "suspekta" sajter man som Internet-användare besöker. Men, det är ju bara en teori...
 
Alltid lika kul när folk tar kampen mellan Mac och PC personligt, det blir så otroligt givande diskussioner =)

Ursprungligen handlade tråden ju om en liten oskyldig tanke bakom Apple's prissättning. Efter att ha läst igenom tråden tycker jag att vi kan konstatera att det förmodligen skulle bli marginell skillnad (har man 35k att spendera på en dator kanske ett par 1000-lappar plus eller minus inte spelar så stor roll) om man nu skulle kunna köpa likvärdiga delar. Eller har jag uppfattat fel?

Man väljer väll helt enkelt det man vill. Tycker man om OSX väljer man det och tycker man om Win så väljer man det, punkt slut. Båda systemen har sina för och nackdelar.


Spot on Lars...trotts att jag vet om att Mac är lite stabilare,snabbare och inte i närheten så hårt drabbad av virus,trojaner mm så valde jag Pc framför Mac...passar mig bättre helt enkelt.
 
Sluta nu... Det finns över 100 000 kända virus som kan angripa windows-plattformen.
Hur många av dem är *idag* ett rellt hot mot en fullt uppdaterad PC med Vista SP2 eller XP SP3?

Virus/trojaner som utgjorde ett hot mot Windows 95/98/Me är mer eller mindre irrelevanta idag -- men totalsiffran ser ju cool ut när man skall argumentera...
 
Antalet virus och trojaner hänger till stor del på maskinernas väldigt skilda historia/bakgrund. Backa några år och Macar användes "endast" av personer med konstnärliga böjningar, medans teknik och datanördarna valde PC.

Macanvändarna använde sina macar som det var tänkt, körde sina program och klickade med sin enda musknapp och var nöjda. PC-tomtarna hackade sina datorer/OS i småbitar och vände på varenda bit för att förstå och lära sig systemet. Därmed hittas också alla hål och svagheter vilket somliga nyttjar för ära och berömmelse.

Under tiden klickar macarna vidare med sina säkra system, säkra för att ingen letar efter hål. Men det kommer ändra sig ju fler elaka datanördar som flyttar över till jungfrulig mark där hålen är stora som ladugårdsdörrar och användarna blinda som...blinda möss.
 
Hur många av dem är *idag* ett rellt hot mot en fullt uppdaterad PC med Vista SP2 eller XP SP3?

Virus/trojaner som utgjorde ett hot mot Windows 95/98/Me är mer eller mindre irrelevanta idag -- men totalsiffran ser ju cool ut när man skall argumentera...


Visst är det så Jörgen...kör man Win/Win-program på sin Mac så är ju även stor del av dessa tusentals virus/trojaner även nått som gäller för Mac-användaren...dock kommer virusen/trojanerna inte åt o skada OSx biten men kan kan ju ställa till tillräckligt med problem ändå för den som kör mycket i Win/Win-program på sin Mac.
 
Detta bevisar ytterligae att Apple är grymma på marknadsföring!

Titta va de kan ta betalt för samma kompnenter som man kan få för _mycket_ lägre pris annanstanns ...

Och vissa användare .. hoho...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.