Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
mina win maskiner kraschar inte, jag har 4 st, de bygger på ett berg av tempfiler, och används de till samma applikationer som maccarna så saggar de ihop betydligt snabbare, längre och segare uppstart, de behöver rensas, defarmenteras och underhållas med diverse program , till det kommer antivirus, antispion antimormor,koppla ihop 10 firewirehårddiskar och sök en bild, på maccen tar det inte en sekund, med win kan jag dricka kaffe under tiden.Fungerar färghanteringen optimalt på Vista eller hur är det?

Ja kopplar man inte upp sin Mac mot nätet klarar man sig utan, gäller även Windows dock. Att OSX skulle vara säkrare eller klara sig mot virus utan extraprogram är också myt.

http://www.idg.se/2.1085/1.218867/mac-hackad-pa-under-10-sekunder

/Karl

Först och främst tack till alla som tagit sig tid att lista förslag.

Jag skrev i första raden i första inlägget att jag hade för mycket fritid denna morgon (vaknade alldelles för tidigt).

Varför intresset väcktes hos mig för just denna fråga, en gammal nyhet för många men denna lilla mannick finns:
http://www.efi-x.com/index.php?language=english
Gör att man kan köra OSx på vilken dator som helst för 2tusen.

//M
En vad jag hört som testat vilket fungerade. Så länge du har stöd för drivrutinerna till OSX är det inga problem. Jag har ju t.o.m. fått min dator att köra OSX utan den där manicken.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=555040&page=14

Det hela var ett svar på att en Mac klarar sig mot allt och behöver inget underhåll vilket är helt fel. Räknar du inte Trojaner som Virus?

/Karl

Det håller jag med om, även en mac behöver "vård".
Vad det gäller trojaner och virus så är det inte så mycket upp till mig vad jag tycker, en trojan är inte ett virus.

Det håller jag med om, även en mac behöver "vård".
Vad det gäller trojaner och virus så är det inte så mycket upp till mig vad jag tycker, en trojan är inte ett virus.

Dom aldra flesta bakar numera in både trojaner och skadliga macros i begreppet virus, då dom orsakar samma sak även om dom sprids på olika sätt. Om vi skall hårddra det hela så mycket så är det faktiskt inte så mycket virus på PC sidan heller.

/Karl

Dom aldra flesta bakar numera in både trojaner och skadliga macros i begreppet virus, då dom orsakar samma sak även om dom sprids på olika sätt. Om vi skall hårddra det hela så mycket så är det faktiskt inte så mycket virus på PC sidan heller.

/Karl

Vi rör oss visst i olika kretsar men det är helt ok, virus och trojaner är för mig virus och trojaner, inget annat.

Inte så mycket virus på (windows antar jag att du menar) PC-sidan? Nej då, visst inte :)

Vi har både MAC-talibaner och PC-talibaner på mitt jobb. CS4 går minst lika stabilt och snabbt på våra PCn (som var billigare) som det snurrar på MACarna. Det är endast en myt att OSX aldrig kraschar och är så mycket stabilare än PCn. Det enda är att det finns 1000 gratisprogram till PCn som ibland inte är så bra programerade.
Själv kör jag både och vilket jag gjort i 2 år och jag har fortfarande inte förstått vad som är bra med OSX.

/Karl

Helt rätt.
Om Windows nu kraschade så extremt ofta så borde ju någon av de 7 datorerna jag har på kontoret (genom alla oändliga konfigurationer jag lekt med genom åren) någon gång orsakat en krasch ? Hur kommer de sig att de inte gjort de ? Har jag någon mirakelsetup varje gång eller ?
Det beror väldigt mycket på användaren med andra ord, dock ej sagt att Windows är 100 % stabilt, för det är det inte.

Vi rör oss visst i olika kretsar men det är helt ok, virus och trojaner är för mig virus och trojaner, inget annat.

Inte så mycket virus på (windows antar jag att du menar) PC-sidan? Nej då, visst inte :)

Det är massor med trojaner och skadliga macron, men nej inte så många virus (därmed inte sagt att dom inte finns).

/Karl

finns det någon en skadlig virus ute som kan påverka maccen ?
om det finns så kan ni gärna hänvisa till källan, 99mac brukar vara allerta och duktiga att tala om vad som är vad.
Men virus- nej. inte vad jag känner till
och var finns trojanerna?

Senast ändrad:
Bryr sig folk verkligen om trojaner och virus längre? Dom är ju så lätta att skydda sig mot att man inte ens behöver tänka, då är väl exploiter mer intressant. T.ex. gick Safari sönder på under 2minuter nu på senaste pwn2own och kort därefter Firefox och IE8, Chrome lyckades hålla sig dock.
Exekvering av skadlig kod är farligt (här ska vi nämna att Apple har en av de sämsta åtgärdstiderna i branschen, det är bara fakta, inget annat), virus, not so much.

Bryr sig folk verkligen om trojaner och virus längre? Dom är ju så lätta att skydda sig mot att man inte ens behöver tänka, då är väl exploiter mer intressant. T.ex. gick Safari sönder på under 2minuter nu på senaste pwn2own och kort därefter Firefox och IE8, Chrome lyckades hålla sig dock.
Exekvering av skadlig kod är farligt (här ska vi nämna att Apple har en av de sämsta åtgärdstiderna i branschen, det är bara fakta, inget annat), virus, not so much.

Virus är lätt att skydda sig imot, trojaner kombinerat med inte helt klippska användare är dock en väldigt farlig kombination. Trojanerna kan dessutom ställa till det mer eftersom användaren har givit trojanen mer eller mindre fulla rättigheter att göra vad den vill.

/Karl

Det ligger mycket i det du säger, det är det som ställer till problem som är farligt. Jag har inte hört om någon som råkat ut för problem av det slaget på mac. Det är säkert likadant på windowssidan.

Det ligger mycket i det du säger, det är det som ställer till problem som är farligt. Jag har inte hört om någon som råkat ut för problem av det slaget på mac. Det är säkert likadant på windowssidan.
Oftast är det bakom stängda dörrar dessa människor jobbar, majoriteten har ju en god vilja och lämnar rapporterna till företagen så dom kan åtgärda problemen.
Sanningen är att de flesta OS i sin ursprungliga form är väldigt säkra, det är när vi börjar lägga till applikationer som vi ökar riskerna.

jag är återigen intresserad, vad finns det för skadlig kod ute för mac?
Bevakar 99mac, där finns det kompetent folk som är uppdaterade.
Så kan man besöka Expressen utan att få väderspänning med win?

Oftast är det bakom stängda dörrar dessa människor jobbar, majoriteten har ju en god vilja och lämnar rapporterna till företagen så dom kan åtgärda problemen.
Sanningen är att de flesta OS i sin ursprungliga form är väldigt säkra, det är när vi börjar lägga till applikationer som vi ökar riskerna.

Både Safari och IE har sina säkerhetshål och skulle bli mer eller mindre oanvändbara om man täppte till dom helt. Dessa applikationer får man väl numera nästan räkna till operativsystemen?

/Karl

jag är återigen intresserad, vad finns det för skadlig kod ute för mac?
Bevakar 99mac, där finns det kompetent folk som är uppdaterade.
Så kan man besöka Expressen utan att få väderspänning med win?
Men snälla, besök vilken säkerhetskonferens som helst i världen, Black Hat eller CanSecWest borde duga, du kan väl ändå inte på allvar anse att 99mac skulle vara en bra källa för säkerhetsrelaterad information? Är väl samma folk som hänger där som på IDG.
Du kan läsa på Secunia också ifall du har tråkigt, http://secunia.com/advisories/search/?search=OS+X
Det släpps en hel del updates (och jag lovar att dom inte släpper dom för att dom har tråkigt på utvecklaravdelningen).

Impact:
Unknown
Security Bypass
Exposure of sensitive information
Privilege escalation
DoS
System access

Tillräckligt allvarligt eller är det inte skadligt nog?

Senast ändrad:
Både Safari och IE har sina säkerhetshål och skulle bli mer eller mindre oanvändbara om man täppte till dom helt. Dessa applikationer får man väl numera nästan räkna till operativsystemen?

/Karl
Varför? I Windows 7 kan du numera avinstallera IE8 permanent, dock finns renderingsmotorn kvar men förhoppningsvis kommer det API:et att bli tillgängligt för att hooka in externa motorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar